تفاوت رنگ صنعتی و ساختمانی | پخش رنگ تهران

تفاوت رنگ صنعتی و رنگ ساختمانی در چیست؟

وقتی که صاحبان خانه ها، قصد رنگ آمیزی خانه های خود را دارند؛ بزرگ ترین سوالی که در ذهن آن ها به وجود می آید این است که چه رنگی را باید انتخاب کنند. هدف اصلی رنگ آمیزی خانه ها، زیباتر کردن دکوراسیون است. رنگ آمیزی خانه ها ساده است. اما برای رنگ آمیزی صنعتی نمی توان همین حرف را زد. به این دلیل است که برای انواع پوشش های مورد استفاده در این محیط ها چیزهایی بیش از ظاهر خوب یا زیبایی مهم است. این رنگ ها باید مقاومت بالایی داشته و بتوانند تا سال ها در محیط های صنعتی دوام بیاورند. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانیم از چه نوع رنگ هایی برای پوشش های صنعتی و ساختمانی استفاده می شود. بسیاری از افراد رنگ صنعتی و ساختمانی را مثل هم می دانند. درصورتی که تفاوت رنگ صنعتی و رنگ ساختمانی باعث تفاوت کارایی آن ها می شود.

در این مقاله به بررسی تفاوت های آن خواهیم پرداخت.

تفاوت رنگ صنعتی و رنگ ساختمانی از نظر کاربرد

اولین مورد از تفاوت رنگ صنعتی و رنگ ساختمانی در کاربرد آن هاست. همان طور که از نام این رنگ ها مشخص است، از رنگ های صنعتی در محیط های صنعتی برای رنگ آمیزی و روکش محصولات صنعتی استفاده می شود.درحالی که از رنگ های ساختمانی در محیط های مسکونی استفاده می شود. درواقع هر یک از این محیط ها مشخصات و نیازهای خاص خود را دارند.

کاربرد رنگ صنعتی بیشتر رنگ آمیزی محصولاتی مانند کپسول، وسایل نقلیه، بشکه ها و ظروف ذخیره سازی، داربست، برج های مخابراتی، کفپوش در محیط های صنعتی است.

اما از رنگ های ساختمانی برای پوشاندن سطوح دیوارها و سقف خانه ها یا نهایتا درب ساختمان و وسایل چوبی خانه استفاده می شود.

هدف اصلی استفاده از رنگ های صنعتی و ساختمانی

یکی دیگر از بخش های تفاوت رنگ صنعتی و رنگ ساختمانی مربوط به دلیل استفاده از آن ها می شود. هدف اصلی استفاده از رنگ های صنعتی، محافظت از سطوح وسایل و ابزارهای صنعتی است.

محافظت از ابزار و تجهیزات در برابر عوامل مختلف محیطی مانند رطوبت، شرایط آب و هوایی، خورده شدن، تماس مداوم با آّب، آتش، حلال های صنعتی، سایش مداوم، زنگ زدگی و موارد دیگر از مهم ترین اهداف استفاده از رنگ های صنعتی است.

درمورد رنگ های ساختمانی کاملا مشخص است که هدف اصلی زیباسازی ساختمان و دلپذیر کردن محیط زندگی است و اهداف محافظتی در درجه دوم اهمیت قرار دارند. البته این رنگ ها گاهی برای رفع برخی از عیب های ساختمان مانند ترک های ریز دیوارها نیز استفاده می شوند.

دامنه ی محصولات رنگ های ساختمانی و صنعتی

هنگام استفاده از رنگ به عنوان پوشش بالایی، رنگ ساختمان دارای دامنه ی وسیع تری نسبت به رنگ های صنعتی است. منظور این است که رنگ های ساختمانی تنوع بیشتری در طرح و رنگ دارند، نقاشان می توانند طرح های جذابی با استفاده از آن ها ایجاد کنند.

از طرف دیگر، رنگ های صنعتی در هنگام استفاده به عنوان پوشش، محدودیت بیشتری در نوع رزین مورد استفاده به عنوان رزین پایه دارند. درواقع ترکیب کردن این رنگ ها کمی مشکل تر و دقیق تر از رنگ های ساختمانی است.

هرچه بیشتر به سطوح پایین مانند پایه و آستر برویم؛ تنوع بیشتری در رنگ های صنعتی وجود دارد. به عنوان مثال: آسترهای اپوکسی، آسترهای پلی اورتان، آسترهای فوری و آسترهای کوره میزان گستردگی این محصولات را نشان می دهد.

درمقابل، رنگ های ساختمانی در بخش های پایه ای مانند زیرکاری و آسترکاری تنوع بسیار کمتری دارند.

رنگ صنعتی چیست | تهران دیزاین سنتر

تفاوت رنگ صنعتی و رنگ ساختمانی در نحوه خرید

یک تفاوت رنگ صنعتی و رنگ ساختمانی، تفاوت در نحوه خرید آن هاست. در هر سفارش خرید، رنگ های صنعتی در مقیاس وسیعی خریداری و استفاده می شوند. چراکه معمولا کارخانه های تولیدکننده محصولات صنعتی خریدار این محصولات هستند.

درحالی که، رنگ های ساختمانی بسته به نوع هدف و خریدار در مقادیر کم خریداری می شوند. درواقع نقاشان ساختمانی معمولا استفاده از رنگ های تازه را ترجیح داده و علاقه ای به خرید عمده رنگ و نگهداری از آن ندارد.

از لحاظ آماری هم می توان محصولات رنگی صنعتی و ساختمانی را بر اساس حجم و قیمت مقایسه کرد. بر اساس آمارهای جهانی، رنگ های ساختمانی مقدار ۵۶ درصد از کل حجم تولید و ۴۴ درصد از ارزش جهانی محصولات رنگی را تشکیل می دهند که بیش از هر نوع پوشش صنعتی دیگر است.

تفاوت رنگ صنعتی و رنگ ساختمانی ازنظر شیوه استفاده

نقاشان مسکونی، خدمات نقاشی و رنگ آمیزی در منزل را ارائه می دهند. درواقع این نقاشان از رنگ های ساختمانی برای رنگ آمیزی نمای بیرونی خانه و همچنین فضای داخلی آن استفاده می کنند. معمولا برای پروژه های رنگی مسکونی در مقایسه با پروژه های تجاری به زمان کم تر و نقاشان کم تری نیاز است.

همچنین وسایلی مانند کابینت ها، سطوح و تزئینات در خانه ها وجود دارند که نقاشان مسکونی می توانند آن ها را نقاشی کنند. نقاشی صنعتی شامل استفاده از یک لایه رنگ در ساختمان های اداری، آپارتمان ها، تاسیسات تولیدی، مدارس و بیمارستان ها است.

پیمانکاران نقاشی صنعتی بر روی پروژه هایی در اندازه های مختلف تمرکز می کنند. پروژه های بزرگ تر برای انجام کار و تمام شدن در مهلت مقرر، به خدمه بیشتر، تجهیزات پیچیده تر و احتمالا شیفت های کاری متفاوت نیاز دارند.

به همین دلیل امروزه فرایند رنگ آمیزی با رنگ های صنعتی با استفاده از ربات های مخصوص انجام می شود.

تفاوت رنگ صنعتی و رنگ ساختمانی از نظر دلیل استفاده

تفاوت رنگ صنعتی و رنگ ساختمانی از نظر دلیل استفاده | پخش رنگ تهران

 

از اولین روزهای ساخت کشتی ها، صنعتگران ارزش پوشش سطوح را برای محافظت از آن ها درک کردند. سازندگان اولیه ی قایق ها، سطوح زیرین شناورهای خود را با تار و رزین می پوشاندند تا ضدآب شوند و از خراب شدن آن ها محافظت کنند.

جلوگیری از نشت و خوردگی دو هدف قابل توجه استفاده از پوشش های صنعتی است. این محصولات در زمینه پوشش دهی، عملکرد بهتری نسبت به رنگ های معمولی موجود در فروشگاه ها دارند. به عنوان مثال: برخی از رنگ ها، مشخصات ضدحریق دارند. از رنگ ها و انواع خاصی از آن ها می توان برای کاهش هزینه های خنک سازی از طریق بازتاب گرما از نمای خارجی ساختمان استفاده کرد.

شاید معمول ترین کاربرد پوشش های صنعتی، محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی باشد. این امر نه تنها به این دلیل که تجهیزات ممکن است در معرض آب قرار گیرند، بلکه به دلیل مواد شیمیایی بسیار سوزاننده که در بسیاری از کارخانه های تولید و فرآوری یافت می شود؛ ضروری است.

باتوجه به ماهیت فشرده فرآیند های صنعتی، اجزای مکانیکی، بدون محافظت کافی می توانند در طی چند ماه تخریب شوند. به طورکلی بسته به نوع محصولات باید از رنگ های صنعتی متفاوتی استفاده شود. برای مثال: برای رنگ آمیزی ساختارهای فولادی عمدتا از رنگ سازه های فلزی، رنگ ضد زنگ، آغازگر ضدخوردگی، رنگ میانی و غیره استفاده می شود.

رنگ های مورد استفاده برای رنگ آمیزی تجهیزات مکانیکی، دستگاه تراش، رنگ آمیزی کشتی ها از جمله رنگ عرشه، رنگ خط آب، رنگ کابین و موارد دیگر جزء رنگ های صنعتی می باشند. درحالی که هدف اصلی استفاده از رنگ های ساختمانی، زیبایی ساختمان و نما دادن به آن است. به همین دلیل این رنگ ها معمولا قابلیت های ویژه ای مانند ضدحریق بودن یا ضدزنگ و خوردگی را ندارند.

البته ممکن است برای بعضی وسایل خانه مانند وسایل چوبی قابلیت های ویژه ای برای این رنگ ها در نظر گرفته شود.

کلام آخر

شاید خیلی از افراد فکر کنند که تفاوت رنگ صنعتی و رنگ ساختمانی محدود به محل استفاده آن ها می شود. در صورتی که همان طور که در بالا گفته شد تفاوت های آشکاری بین رنگ های صنعتی و ساختمانی وجود دارد.

رنگ ها و پوشش های ساختمانی، بیشتر برای زیبایی خانه ها و ساختمان ها استفاده می شوند. درحالی که رنگ های صنعتی به غیر از زیباسازی ظاهر باید مقاومت بالایی را در برابر خوردگی، نشت و حتی حرارت و رطوبت داشته باشند.

پوشش های تجاری رنگی معمولا روی سازه های فلزی و بتونی اعمال می شوند که نیاز به محافظت از رنگ در برابر تخریب مکانیکی، شیمیایی و محیطی دارند. در حال حاضر، صنعت رنگ ها شامل طیف گسترده ای از پوشش ها است که می تواند نیازهای مختلف را برآورده کند. انتخاب مناسب ترین رنگ های ساختمانی  و صنعتی برای هر کاربرد می تواند کلید موفقیت در کار رنگ آمیزی باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *