ویژگی های پولیش خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

۵ تفاوت میان واکس و پولیش خودرو

برای مراقبت و نگه‌داری از رنگ بدنه خودرو امور متنوعی وجود دارند که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای مختص به خود را دارند. برخی از آن‌ها مانند واکس و پولیش ماشین در نتیجه نهایی و برخی مراحل انجام به هم شبیه هستند. اطلاع از تفاوت واکس و پولیش بدنه خودرو کمک می‌کند که با توجه به شرایط، بهترین آن‌ها را برای ترمیم و نگه‌داری از رنگ خودرو خود انتخاب کنید.

با توجه به این‌که از خودرو در شرایط مختلفی استفاده می‌شود، می‌توان انتظار داشت که آسیب‌های هر چند جزئی به رنگ و دیگر قسمت‌های آن وارد شود. روش‌هایی مانند پولیش یا واکس می‌توانند درخشندگی را به خودرو شما بازگردانند و جانی دوباره به آن ببخشند.

با توجه به تفاوت پولیش و واکس بدنه ماشین می‌توانید برای صدمات و آسیب‌های مختلفی، آن‌ها را به کار ببرید. هر دو این روش‌ها، کارایی و مزایا به خصوصی دارند، اما برای این‌که یکی از آن‌ها را برای مراقبت از خودرو خود انتخاب کنید، نیاز به اطلاعاتی در رابطه با آن‌ها خواهید داشت.

به همین منظور در ادامه این مطلب، ویژگی‌ها و کاربردهای هر دو روش را بررسی می‌کنیم تا مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها مشخص شود.

همه چیز در مورد پولیش خودرو

با مطالعه خصوصیات هر یک از این روش‌ها متوجه خواهید شد که نباید آن‌ها را با هم اشتباه بگیرد، چرا که تفاوت واکس و پولیش بدنه خودرو باعث شده تا کارایی‌های متفاوتی داشته باشند. به مجموعه امور و موادی که برای برداشتن یک لایه از رنگ خودرو انجام می‌شود، پولیش بدنه خودرو گفته می‌شود.

در پولیش یک لایه شفاف بر روی رنگ ماشین اعمال می‌شود که برای حفاظت از آن در برابر آسیب‌های محیطی کارآمد خواهد بود. در صورت رسیدگی نکردن به شرایط نگه‌‌داری ماشین در طولانی مدت ممکن است آسیب‌هایی هر چند جزئی بر روی این لایه محافظ و شفاف ایجاد شوند. این آسیب‌ها می‌توانند چهره خودرو را تغییر دهند و از زیبایی آن بکاهند. در چنین شرایطی است که استفاده از پولیش بدنه خودرو توصیه می‌شود تا درخشندگی به خودرو شما بازگردد.

با هر بار استفاده از این روش، یک لایه از رنگ خودرو برداشته خواهد شد و لازم است پس از آن مراقبت‌های بیش‌تری در شرایط بد آب و هوایی از رنگ آن، انجام شود. پولیش ماشین، می‌تواند با چند نوع مختلف از مواد ساینده انجام شوند که درجات متفاوتی از کارایی را خواهند.

عموماً ترکیباتی که در بازار به عنوان مواد پولیش،به فروش می‌رسند دارای دو نوع نرم و زبر هستند. با توجه به عمق و میزان آسیب‌ها می‌توانید یکی از آن‌ها را به کار ببرید.

همه چیز در مورد پولیش خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

واکس بدنه خودرو چیست؟

این روش از نظر ساختار و هم‌چنین روش انجام با پولیش خودرو متفاوت است. بر خلاف پولیش که یک لایه از رنگ خودرو را برمی‌دارد، واکس بدنه خودرو بر روی بدنه یک لایه محافظ دیگر ایجاد می‌کند. در این روش، لایه ایجاد شده رنگ را در برابر بسیاری از آسیب‌های محیطی و خارجی حفاظت می‌کند و باعث افزایش دوام و ماندگاری آن خواهد شد.

با توجه به کارایی واکس بدنه خودرو، می‌توان انتظار داشت که از نظر مواد اولیه و مراحل تولید نیز با پولیش بسیار متفاوت باشد. این روش می‌تواند رنگ ماشین را در برابر اشعه uv و برخی از عواملی که سبب اکسید شدن و فرسایش رنگ می‌شوند، حفاظت کند.

استفاده از واکس‌ها تنها به خودرو‌ها محدود نمی‌شود و می‌توان برای حفاظت از رنگ قایق یا کشتی نیز از آن کمک گرفت.

واکس بدنه خودرو چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

تفاوت پولیش و واکس بدنه ماشین

با مطالعه تعارف مختصر پیشین می‌توانید تا حدودی متوجه تفاوت‌ واکس و پولیش بدنه خودرو شوید. برای درک بهتری این موضوع در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار خواهیم داد، پس همراه ما باشید.

مواد اولیه به کار رفته در واکس و پولیش

بزرگ‌ترین تفاوت‌ پولیش و واکس بدنه ماشین که باعث شده دیگر تمایزهای آن‌ها نمایان شوند، مواد اولیه به کار رفته در تولید هر یک از آن‌ها است.  پولیش ماهیتی ترمیمی دارد و در طول این پروسه یک لایه از رنگ برداشته می‌شود. با توجه به این موضوع می‌توان انتظار داشت که ذراتی ساینده در ترکیبات آن وجود داشته باشد.

در نقطه مقابل اما واکس بدنه فاقد چنین موادی است و فرمولاسیون آن عمدتاً شامل موادی است که پس از اجر یک لایه محافظ بر روی رنگ ایجاد خواهند کرد. موم زنبور عسل یا موم‌های کارنوئوبا از جمله مهم‌ترین مواد اولیه به کار رفته در واکس ماشین هستند.

نحوه اجرای آن‌ها

نحوه اجرای واکس و پولیش | شرکت پخش رنگ تهران

تفاوت واکس و پولیش بدنه خودرو تنها به مواد اولیه آن‌ها محدود نمی‌شود. پروسه انجام آن‌ها نیز تفاوت‌هایی دارد، اما در اصول کلی انجام تا حدودی با هم یکسان هستند.

برای انجام پولیش خودرو می‌توان هم از روش دستی و هم از روش ماشینی استفاده کرد. در واقع در این روش استفاده از دستگاه‌های مخصوص نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت. از روش دستی پولیش برای قسمت‌هایی از بدنه که تو رفتگی دارند استفاده می‌شود.

نکته مهم در هنگام انجام این کار، یکسان نگه‌داشتن فشار دست خواهد بود. چرا که مواد ساینده موجود در پولیش می‌توانند لایه‌های عمیق‌تری از رنگ را بردارند و آسیب‌هایی به بدنه وارد کنند. حرکت دست‌ها در حین استفاده از دستگاه‌های پولیش باید به صورت دایره‌ای و منظم باشد.

برای اجرای واکس نیز می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص استفاده کنید، اما اجرای آن عموماً توسط پدهای نرم و به صورت دستی رواج دارد. حرکت دست‌ها در حین انجام این کار اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در نتیجه نهایی اثر گذار باشد.

پس از اعمال یک لایه از واکس لازم است مدتی به آن استراحت دهید و در ادامه شاهد خواهید بود که واکس به رنگ مات و کدر درآمده است. در این مرحله نیاز است با استفاده از یک دستمال نرم و تمیز تمام سطحی که به واکس آغشته شده است را پاک کنید تا به حالت درخشندگی نهایی خود برسد.

تفاوت در عملکرد واکس و پولیش

تفاوت در عملکرد واکس و پولیش | شرکت پخش رنگ تهران

با این‌که هر دو این روش‌ها برای برگرداندن درخشندگی و براقی به رنگ انجام می‌شود، اما نتیجه نهایی آن‌ها در شرایط مختلف، تفاوت‌هایی خواهند داشت. پس از انجام پولیش در هر صورت به دلیل برداشته شدن یک لایه از رنگ، با یک لایه براق مواجه خواهید بود. واکس بدنه اما می‌تواند بر روی هر رنگی اعمال شود و از آن مراقبت کند، اما اگر رنگ دچار آسیب شده باشد، استفاده از واکس نمی‌تواند کمکی به حذف آن‌ها بکند.

تفاوت پولیش و واکس بدنه ماشین در عملکرد آن‌ها باعث شده تا در شرایط متفاوتی به کار گرفته شوند. با توجه به این موضوع پیش از انتخاب هر یک لازم است بررسی‌های لازم را از نظر میزان آسیب‌ها داشته باشید.

هزینه تمام شده برای هر یک

برای برخی از کاربران هزینه تمام شده روش‌های مراقبتی یا ترمیمی اهمیت بالایی دارد و به عنوان کاری که باید به صورت دوره‌ای انجام شود، این نگرانی منطقی است. واکس بدنه یکی از اموری است که توسط خود شخص قابلیت اجرا دارد و نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی برای اجرا نخواهد داشت. از طرفی مواد سازنده آن پیچیدگی کم‌تری دارند که باعث پایی‌تر بودن قیمت آن‌ها می‌شود.

پولیش ماشین اما یکی از کارهایی است که باید تجربه کافی برای انجام آن داشته باشید. به همین منظور نیز توصیه می‌شود ار افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. موا داولیه به کار رفته در پولیش بعضاً دارای واکس نیز هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت بالاتری داشته باشند.

با توجه به هزینه‌های مورد نیاز برای انجام و خرید مواد در نهایت پولیش خودرو هزینه‌ تمام شده به نسبت بالاتری خواهد داشت.

زمان استفاده از واکس و پولیش

با اطلاع از نحوه‌ی عملکرد و ویژگی‌های هر یک از این روش‌ها، می‌توانید زمان استفاده از آن‌ها را مشخص کنید. تفاوت واکس و پولیش بدنه خودرو در عملکرد آن‌ها در این‌جا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. پولیش می‌تواند یک لایه از رنگ را بردارد و نباید این کار به صورت مداوم انجام شود، به همین منظور در سال نهایتاً دو بار از آن استفاده می‌شود.

واکس بدنه اما محدودیتی در این زمینه ندارد، اما باید توجه داشت که پس از هر بار اعمال آن تا مدت زیادی می‌توانید از خواص حفاظتی آن اطمینان داشته باشید. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که زمان استفاده از واکس به میزان ماندگاری آن روی بدنه ارتباط خواهد داشت.

واکس یا پولیش، کدام یک بهتر است؟

واکس یا پولیش، کدام یک بهتر است؟ | شرکت پخش رنگ تهران

برای پاسخ به این سوال لازم است انتظارات خود را از انجام هر یک از این کارها مشخص کنید. با توجه به تفاوت پولیش و واکس بدنه ماشین می‌توانید از هر یک در شرایط مختلفی بهره ببرید. در نهایت نمی‌توان پاسخ قطعی در این زمینه آورد که کدام یک در همه شرایط مناسب خواهد بود. با در نظر گرفتن تفاوت واکس و پولیش بدنه خودرو می‌توانید از واکس برای محافظت رنگ بدنه خودرو و از روش پولیش برای ترمیم آسیب‌های وارده استفاده کنید. البته لازم به دکر است که کیفیت در خرید رنگ خودرویی بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت داد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *