تینر اپوکسی چیست | رنگ تهران

مشخصات فنی تینر اپوکسی چیست؟

هنگام خرید رنگ، عموماً یک تینر مناسب هم باید خریداری کنید. تینر در واقع کمک می‌کند غلظت رنگ به حد تعادل برسد. با توجه به این‌که رنگ‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند، به همین نسبت هم لازم است تینرهای مناسبی وجود داشته باشند. یکی از آن‌ها، تینر اپوکسی نام دارد. شاید نام این محصول تا به حال به گوشتان نخورده باشد و این سوال را داشته باشید که تینر اپوکسی چیست؟

از لحاظ کارایی، این محصول نیز مانند دیگر انواع تینر، برای متعادل کردن غلظت رنگ مناسب است. اما رنگی که از این تینر در آن استفاده می‌شود، رنگ اپوکسی نام دارد و ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوت از دیگر رنگ‌ها دارد.

تینر اپوکسی چیست؟

گام اول برای آشنایی با این محصول، داشتن یک تعریف مشخص و ساده از آن است که در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید:

« تینر اپوکسی ترکیبی منظم از هیدروکربن‌ها و مواد سلولزی است که برای رقیق کردن رنگ و پوشش اپوکسی به کار می‌رود. این محصول کمک می‌کند، مخلوط نهایی، یک مایع بدون حباب یا با حباب‌های بسیار ریز باشد که برای رنگ‌آمیزی مناسب است. »

مشخصات فنی تینر اپوکسی

انتخاب تینر مناسب برای رقیق کردن یکی از مهم‌ترین عواملی است که در کیفیت نهایی آن رنگ، اثرگذار خواهد بود. بعضی از رنگ‌ها برای رقیق شدن حتماً نیاز به یک حلال یا تینر خاص دارند و استفاده از موارد دیگر، باعث افت کیفیت آن‌ها می‌شود.

رنگ‌های اپوکسی هم برای رقیق شدن نیاز به تینرهای اپوکسی دارند. ویژگی های تینر اپوکسی در واقع عاملی است که باعث شده این محصول برای رنگ‌های و پوشش‌های اپوکسی مناسب باشد. در ادامه مشخصات فنی این محصول را بررسی می‌کنیم که تا حدی با تفاوت‌های آن با دیگر انواع حلال‌ها آشنا شوید.

  1. زمان انبارداری برای این محصول در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد، ۵ سال است.
  2. این محصول به حالت مایع و رنگ شفاف مایل به زرد عرضه می‌شود.
  3. قدرت حلالیت بسیار خوبی دارد.
  4. در دمای محیط به سرعت تبخیر شده و باعث خشک شدن رنگ می‌شود.
  5. دانسیته‌ای بین ۰.۱ تا ۰.۸ دارد.

مزیت استفاده از تینر اپوکسی

ویژگی های تینر اپوکسی | رنگ تهران

تا این‌جا به پرسش تینر اپوکسی چیست پاسخ دادیم و برخی از مشخصات فنی این محصول را بررسی کردیم. اما در بخش می‌خواهیم مزیت‌های استفاده از این محصول را بررسی کنیم.

  • این حلال در زمان کوتاهی خشک می‌شود و این یعنی رنگ پس از اجرا در زمان کوتاهی خشک خواهد شد.
  • استفاده از آن می‌توان از ایجاد حباب در رنگ، جلوگیری کند.
  • این محصول پس از خشک شدن خواص فیزیکی رنگ، مانند براقی و شفافی را بسیار بهبود می‌بخشد.
  • به نسبت دیگر تینرها تا حد زیادی از ایجاد شره در هنگام اجرا، پیش‌گیری می‌کند.
  • هم برای رنگ‌ها و هم برای انواع پوشش‌های اپوکسی قابل استفاده است.

آماده سازی رنگ با تینر اپوکسی

یکی از مشخصات فنی تینر اپوکسی و البته دیگر تینرها، اشتعال‌پذیری آن‌هاست که می‌تواند حمل و نقل و استفاده از آن‌ها را دشوار کند. دستور استفاده از این محصول نیز مانند دیگر انواع تینر است. تفاوت خاصی از این لحاظ ندارد.

برای این کار باید در ابتدا تینر اپوکسی را به خوبی مخلوط کنید تا از یکدست بودن آن اطمینان حاصل شود. پس از اضافه کردن میزان مناسبی از هاردنر به رنگ اپوکسی، زمان اضافه کردن این محصول رسیده است. باید با توجه به خواص رنگ، دمای محیط، تجهیزات اجرایی یا میزان غلظت مورد نظر و موارد این‌ چنین، میزان استفاده از تینر را مشخص کنید.

برای بررسی کاربرد رنگ اپوکسی به این مقاله مراجعه نمایید.

دقت کنید که تینر زیاد می‌تواند سبب رقیق شدن بیش از حد رنگ شود و خواص فیزیکی و شیمیایی آن را تغییر دهد.  از طرفی باید در کم‌ترین زمان ممکن تینر و رنگ مخلوط شده و مورد استفاده قرار گیرند. به همین منظور از پیش میزان و وزن تینری که باید استفاده شود را مشخص کنید، تا پس از بازکردن درب قوطی‌ها، این کار در زمان کوتاهی انجام شود.

آخرین نکته برای آماده کردن رنگ با استفاده از تینر اپوکسی این است که به دمای محیط و البته رنگ، دقت داشته باشید. برای رقیق کردن رنگ با استفاده از این محصول، رنگ باید دمایی بین ۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد داشته باشد. کم‌تر یا بیش‌تر بودن دما می‌تواند خواص فیزیکی رنگ را دچار مشکل کند و مشکلاتی مانند ایجاد حباب را به همراه آورد.

موارد ایمنی هنگام کار با تینر اپوکسی

موارد ایمنی استفاده از تینر اپوکسی | رنگ تهران

برخی مواد شیمیایی ممکن است برای انسان خطری نداشته باشند، اما قطعاً مشخصات فنی تینر اپوکسی این اجازه را به این ماده نمی‌دهد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های تینر اپوکسی، اشتعال‌پذیری آن‌هاست که باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه چند مورد دیگر از ملاحظات ایمنی در هنگام کار با این محصول را  عنوان می‌کنیم که رعایت آن‌ها شما را از خطرات احتمالی دور نگه خواهد داشت.

  • در نزدیکی انبار و محل استفاده از آن، سیگار کشیدن ممنوع است.
  • محیط انبار و محل نگهداری ظرف حاوی این ماده باید خنک و دارای تهویه مطبوع باشد.
  • ظرف حاوی این ماده را از همه عوامل اشتعال‌زا مانند جرقه، زمین گرم، نور مستقیم، شعله یا هر چیز دیگری از این دست، دور کنید.
  • حتماً در هنگام استفاده از این ماده، از دستکش، ماسک و پوشش مناسب استفاده کنید.
  • در صورت تماس با پوست، حتماً در کوتاه‌ترین زمان لباس‌های کثیف را درآورده و محل آلوده شده را با آب تا زمان تمیز شدن، سشتشو دهید.
  • از تجهیزاتی برای رنگ آمیزی استفاده کنید که ضد انفجار باشند.
  • این ماده سمی و مضر است، پس از انتشار آن در محیط زیست به شدت خودداری کنید.
  • در هنگام حمل‌ و نقل این محصول، دقت کنید که ظرف‌ها حتماً به دور از تابش مستقیم نور خورشید و پلمپ باشند.

سخن آخر

احتمالاً تا این‌جای کار به پاسخ کامل‌تری برای پرسش تینر اپوکسی چیست، رسیده‌اید. با کمک مشخصات فنی تینر اپوکسی، رعایت نکات ایمنی مطرح شده و استفاده از تجهیزات رنگ‌آمیزی مناسب، می‌توانید به راحتی از این ماده برای رقیق کردن رنگ‌ استفاده کنید. از آن‌جایی که این محصول قدرت حلالیت بالایی دارد، می‌تواند در میان برترین انواع تینر قرار گیرد. تنها کافیست در زمان مصرف، شرایط را در نظر بگیرید و میزان مناسبی از تینر و رنگ را با هم مخلوط کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *