دلیل خشک نشدن رزین + راهکارهای رفع آن | شرکت پخش رنگ تهران

۵ دلیل خشک نشدن رزین + راهکار های رفع آن

کار با رزین اپوکسی در عین حال که می‌تواند بسیار ساده باشد، چالش‌هایی را نیز بهمراه دارد. از بوجود آمدن حباب در رزین گرفته تا خشک نشدن رزین، همه مواردی هستند که ممکن است شما را از انجام کار دلسرد کند. اما نگران نباشید، همیشه راهکاری برای برطرف کردن این مشکلات حین کار با رزین وجود دارد. فقط کافیست به نکاتی که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم دقت کنید تا بتوانید از دلایل خشک نشدن رزین جلوگیری کرده یا در صورت بوجود آمدن مشکل، آن را برطرف کنید.

رزین خشک نشده چه ویژگی‌هایی دارد؟

اولین چیزی که لازم است بدانید این است که رزین اپوکسی یک ماده دو جزئی است. این یعنی برای خشک شدن باید با یک ماده دیگر که هاردنر نام دارد ترکیب شود. وقتی این دو ماده طبق دستورالعمل و به درستی با هم ترکیب شود یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد که موجب می‌شود این مخلوط مایع کاتالیز شود. هر چیزی که مانع بوجود آمدن این واکنش شیمیایی شود، به روی نتیجه نهایی کار تاثیرگذار خواهد بود که می‌تواند همان دلایل خیس ماندن رزین باشد.

معمولا خشک نشدن رزین اپوکسی به سه حالت خودش را نشان می‌دهد:

  1. رزین اپوکسی همچنان مایع باقی می‌ماند.
  2. رزین شکلی چسبناک به خود می‌گیرد.
  3. نقاطی از رزین نرم و چسبناک می‌ماند.

علت خشک نشدن رزین اپوکسی چیست؟

پیش از هر چیزی لازم است بدانیم چه عللی وجود دارد که منجر به خشک نشدن رزین اپوکسی می‌شود.

۱.      عدم اندازه‌گیری دقیق رزین و هاردنر

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند هرچه هاردنر بیشتری به رزین اضافه کنند، رزین زودتر خشک شده یا مستحکم‌تر می‌شود. این در حالیست که ترکیب نادرست رزین و هاردنر دقیقا نتیجه عکس دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که پیش از ترکیب رزین و هاردنر به نسبتی که روی ظرف آن اشاره شده دقت کنید. این نسبت معمولا ۱ به ۱ است. در صورتیکه هر یک از مواد بیش از دیگری ترکیب شود یا رنگ دهنده بیش از حد اضافه شود با خشک نشدن رزین مواجه می‌شوید.

دقت داشته باشید که نباید بیش از ۶ درصد حجم ترکیب رزین و هاردنر به آن رنگ دهنده اضافه کنید. بعنوان مثال اگر ۵۰ میلی لیتر رزین را با ۵۰ میلی لیتر هاردنر ترکیب می‌کنید، محلولتان بیشتر از ۶ میلی لیتر رنگ نیاز نخواهد داشت. در این حالت رزین حالتی مایع به خود گرفته و روی سطح باقی می‌ماند.

اگر رزین مایع روی سطح مانده سعی کنید با سنباده آن را خراش دهید و تا حدی از بین ببرید که بتوانید یک لایه جدید از مواد را روی آن بریزید تا مستحکم و خشک شود.

۲.      ترکیب نامناسب

ممکن است با وجود اندازه گیری دقیق هنگام ترکیب مواد باز هم با خشک نشدن رزین مواجه شوید. اینبار ممکن است علت خشک نشدن رزین اپوکسی درست ترکیب نشدن مواد با هم باشد. بسیار مهم است که رزین و هاردنر کاملا با هم ترکیب شوند چرا که در صورتی که این کار سرسری انجام شود ممکن است هر یک از مواد به درستی کاتالیز نشوند و ناخالصی در آن بوجود بیاید. همین موجب می‌شود با ترکیبی چسبناک و گاها مایع مواجه شوید.

برای جلوگیری از این مشکل دقت داشته باشید که مواد را به مدت سه الی چهار دقیقا کاملا با هم ترکیب کنید. هر بار آن را زیر و رو کنید و از اطراف به وسط بیاورید تا همه مواد در هم آمیخته شود.

۳.      استفاده از ابزار آلوده و خیس

لازم است بدانید رزین و آب با هم میانه خوبی ندارند! حتی وجود یک قطره کوچک آب در مواد رزین می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی نظیر خشک نشدن رزین یا بوجود آمدن حباب در رزین شود. پس دقت داشته باشید که تمامی ابزاری که برای کارتان استفاده می‌کنید، از ظرف اندازه گیری، ظرفی که در آن رزین و هاردنر را ترکیب می‌کنید، سایر ابزار دستی که برای هم زدن آن به کار می‌گیرد و سطحی که رزین را روی آن میریزید کاملا تمیز و خشک باشد.

استفاده از ابزار آلوذه و خیس از دلایل خشک نشدن رزین

۴.      نامناسب بودن دما

دما به روی زمان خشک شدن رزین تاثیرگذار است. دمای بالاتر موجب خشک شدن سریع و دمای پایین‌تر موجب کند شدن سرعت خشک شدن رزین می‌شود. دمای ایده‌آل برای اینکه خشک شدن رزین به شکلی متعادل انجام شود بین ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتیگراد یا ۷۵ الی ۸۵ درجه فارنهایت است. دمای کمتر از این حد موجب غلیظ شدن رزین و سخت شدن ترکیب آن خواهد شد و همین مساله نه تنها به روی زمان خشک شدن رزین تاثیرگذار است بلکه موجب پدید آمدن حباب در رزین نیز خواهد شد.

هنگام کار با رزین به دمای اتاق و دمای موادی که ترکیب می‌کنید توجه داشته باشید تا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد که بتوانید در متعادل‌ترین حالت با آن کار کنید و نتیجه بهتری از آن بگیرید.

۵.      ترکیب چند رزین از برندهای مختلف

رزین‌ها و هاردنرها با توجه به برند سازنده‌شان ممکن است زمان خشک شدن متفاوتی داشته باشند. همچنین همیشه ترکیب کردن آن‌ها به میزان یکسانی شکل نمیگیرد و تولید کننده توصیه خود را درباره میزان هاردنر مورد نیاز برای ترکیب با رزین ارائه می‌دهد. اگر رزین و هاردنر را از دو برند متفاوت تهیه کنید یا حتی مواد رزین کم بیاورید و رزین یک برند دیگر را با آن ترکیب کنید، ممکن است با خشک نشدن رزین و در برخی مواقع چسبناک شدن محلول آن مواجه شوید. بنابراین بهتر است به روی یک برند متمرکز شوید و همه موادتان را از همان تهیه کنید تا نسبت به خشک شدن آن اطمینان بیشتری داشته باشید.

راهکارهایی برای خشک کردن رزین

حال که با دلایل خیس ماندن رزین آشنا شدین، برای رفع مشکل خشک نشدن رزین می‌توانید این راهکارها را امتحان کنید:

۱.      سنباده کشی

اگر روی سطح کارتان با مشکل خیس ماندن رزین مواجه شدید اول باید آن را از سایر سطح جدا کنید و سپس به آرامی سنباده بکشید. سطح را با یک دستمال نمناک از هرگونه گرد و غباری پاک کنید. این کار به شما کمک می‌کند فضای کافی برای ریختن لایه دوم بوجود بیاورید و چسبندگی لازم برای اینکه دو لایه بدون مشکل به هم متصل شوند ایجاد کنید.

۲.      ریختن یک لایه ثانویه رزین اپوکسی

وقتی که سطح خیس یا مایع مانده را کاملا از بین بردید باید کمی منتظر باشید تا لایه اول کاملا خشک شود سپس رزین بیشتری را روی آن به آرامی اضافه کنید تا به لایه اولیه چسبیده و خشک شود. اگر این کار را به درستی انجام دهید هیچ اثری از وجود دو لایه مجزا در کارتان باقی نخواهد ماند.

ریختن یک لایه ثانویه رزین به عنوان راهکار خشک نشدن رزین

۳.      استفاده از تفنگ حرارتی

همانطور که به آن اشاره شد گرما به روی خشک شدن رزین تاثیرگذار است. بنابراین می‌توانید برای تسریع خشک شدن از تفنگ حرارتی یا لامپ‌های حرارتی کمک بگیرید. اما توجه داشته باشید که نباید این دما بیش از حد باشد پس تفنگ حرارتی را با فاصله مناسب و به مدت بسیار کوتاه روی رزین بگیرید. حرارت بیش از حد هم می‌تواند مشکل ساز باشد.

خشک کردن رزین با تفنگ حرارتی

سخن نهایی

کار با انواع رزین آسان خواهد بود اگر با ترفندها و راهکارهای مهم آن آشنا باشید. در نظر داشته باشید که بهتر است همه چیز را از همان ابتدای کار رعایت کنید، از ترکیب میزان درست هاردنر و رزین گرفته تا هم زدن صحیح آن و توجه به دمای اتاق و مواد ترکیب شده، همه اینها اگر در همان قدم اول رعایت شوند نتیجه کارتان با مشکلات کمتری نظیر خشک نشدن رزین همراه خواهد بود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *