رزین سنگ چیست + آشنایی با انواع رزین سنگ و کاربرد هر کدام | شرکت پخش رنگ تهران

رزین سنگ چیست + آشنایی با انواع رزین سنگ و کاربرد هر کدام

سنگ هایی که از طبیعت استخراج می شوند جزو مصالح پرکاربرد به شمار می روند، اما امکان استفاده از آن ها به صورت خام وجود ندارد. برای استفاده از سنگ ها باید عملیات خاصی روی آن ها اعمال کرد و حتی انواع زینتی نیز به صورت خام در هیچ عملیاتی قابل استفاده نخواهند بود. یکی از مهم ترین کارهایی که باید روی سنگ ها اجرا کرد، رزین سنگ است. پس احتمالا الان برایتان این سوال پیش می آید که رزین سنگ چیست و چه کاربردی دارد.

اگر می خواهید در مورد آن اطلاعات کاملی به دست آورید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی رزین سنگ

برای آشنایی با رزین سنگ، ابتدا باید بدانید رزین چیست . رزین در واقع با مواد نانو ساخته می شود و بر پایه آب و آکلریلیک است.

رزین وقتی روی سطح قرار می گیرد، ابتدا خشک شده و سپس حالت براق و سخت به خود می گیرد. وقتی قرار است سحطی را عایق سازی و ضدآب کنند، از رزین بهره می برند.

حالا به سوال رزین سنگ چیست پاسخ می دهیم. وقتی قرار است درزی یا شکافی را پر کنند، ماندگاری سطحی را افزایش دهند و جلوه براق و زیبایی به سنگ دهند، از رزین سنگ استفاده می کنند.

از طرفی با استفاده از آن، لایه مقامی در برابر اشعه های نور خورشید، عوامل فرسایشی و سردی و گرمی هوا روی سنگ قرار می گیرد. به همین علت دوام سنگ نیز افزایش پیدا می کند.

معرفی رزین سنگ  | شرکت رنگ تهران

ویژگی ها و خواص رزین سنگ

به طور کلی برای محافظت از سطح سیمانی، آجری و سنگی از این ماده استفاده می کنند. از ویژگی ها و خواص انواع رزین سنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به آسانی قابل اجرا است و آن را تنها با کمک قلم مو یا اسپری می توان روی سطح اعمال کرد.
  • سطح را در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید مقاوم می کند.
  • رنگ رزین سنگ بعد از گذشت مدتی تغییر پیدا نمی کند و زرد نخواهد شد.
  • انعطاف پذیری رزین سنگ بالا است.
  • بعد از اعمال، سطح جلوه براق و زیبایی به خود می گیرد.
  • ضدآب بسیار قدرتمندی است.
  • در هر سطحی به طور عمقی نفوذ می کند.
  • خاصیت ضد خش و ضد خراشیدگی به سطح می دهد.
  • رزین سنگ اجازه نمی دهد چربی و خاک به سطح نفوذ کند.
  • به دلیل استفاده از مواد نانو در ساختار آن، از لک و چرب شدن سطح نیز جلوگیری می کند.

معایب رزین سنگ چیست ؟

معایب رزین سنگ را در همان روزهای اول استفاده مشاهده نخواهید کرد و باید اجازه دهید کمی زمان بگذرد. در نتیجه برای استفاده از رزین سنگ بهتر است ابتدا تحقیقات لازم را انجام دهید و در صورت امکان روش مناسب تری را انتخاب کنید.

از معایب رزین سنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

۱. تغییر رنگ بعد از گذر زمان

رزین را وقتی روی نماهای آجری یا سنگ های تراورتن اعمال می کنید، از آن جایی که به اشعه ماورابنفش حساس است بعد از گذشت مدتی زمانی رنگ آن تغییر می کند.

از طرفی چون رزین روی تمام سطح اجرا می شود، حتی اگر از بهترین نوع سنگ تراورتن برای نما استفاده کنید و روی آن لایه رزین قرار دهید، بعد از مدتی که در تماس با نور خورشید قرار بگیرد به رنگ زرد کدر در می آید.

در حالی که یکی از مزیت های انواع رزین سنگ افزایش زیبایی و درخشندگی است، اما بعد از گذشت مدتی تنها کدری سنگ باقی می ماند.

۲. در محیط مرطوب قابل استفاده نیست

در صورتی که سطح مورد نظر برای اجرای رزین خشک نباشد، نمی توان از رزین استفاده کرد. در اکثر مواقع باید اجازه داد تا رطوبت سطح سنگ، به طور کامل گرفته شود و بعد روی آن رزین قرار بگیرد.

در نتیجه اگر سطح مورد نظر شما برای اجرای رزین مدام در معرض رطوبت قرار می گیرد، اجرای رزین برای آن مناسب نیست.

حتی در صورت اجرا، رزین خشک نخواهد شد و تا مدت طولانی چسبندگی خود را حفظ می کند. از طرفی با چسبندگی رزین، چربی، آلودگی و گردوخاک به آن می چسبند و در زیبایی سنگ تاثیر منفی می گذارند.

خواص رزین سنگ | شرکت رنگ تهران

۳. رزین قابلیت ضد آب بسیار بالایی ندارد

برای این که رزین سنگ در برابر آب نفوذناپذیر باشد، باید لایه ضخیمی از آن روی سنگ قرار بگیرد و اجرای لایه ضخیم خروجی کار را مصنوعی خواهد کرد.

از آن طرف اگر رقیق سازی رزین سنگ را با آب یا تینر انجام دهید، دیگر نباید آن چنان انتظار خاصیت ضد آب را داشته باشید.

در صورت استفاده از رزین با کیفیت پایین، بعد از مدتی ترک ترک می شود و به طور کلی ظاهر را خراب می کند. همچنین رزین های با کیفیت پایین زودتر با نور خورشید واکنش می دهند و رنگ زرد و کدری به خود می گیرند.

انواع رزین سنگ

برای انتخاب رزین باید نوع سنگ سطح را در نظر گرفت. تنوع رزین سنگ در بازار بالا است و می توان انواع زیر را برای آن نام برد:

  • رزین اپوکسی مخصوص چوب
  • رزین اپوکسی مخصوص سنگ کف
  • رزین اپوکسی مخصوص کاشی و سنگ
  • رزین روغنی براق با قابلیت ضدآب
  • رزین روغنی با براقیت بیشتر به همراه خاصیت ضدآب
  • رزین آکرلیک بر پایه آب
  • رزین طرح چوب

هر کدام از انواع رزین سنگ کاربرد خاص خود را دارد. همان طور که از نام رزین اپوکسی مشخص از کاربرد رزین اپوکسی برای سنگ‌های کفپوش می‌باشد. مخصوص سنگ کف می توانید حدس بزنید، برای سنگ های کفپوش قابل استفاده است.

رزین روغنی براق را معمولا برای دکوراسیون های داخلی مثل میز جزیره آشپزخانه یا سنگ های گرانیتی شومینه استفاده می کنند.

رزین روغنی فوق براق برای دکوراسیون بیرونی ساختمان مانند نما کاربرد دارد. این مدل رزین، آلودگی روی سطح ایجاد نمی کند و در صورت لک شدن به  آسانی از بین می رود.

رزین آکریلیک بر پایه آب برای سنگ های مخصوص نمای ساختمان مانند سنگ مرمریت قابل استفاده بوده و در زیبایی نمای ساختمان نیز تاثیرگذار است.

انواع متنوعی از رزین سنگ وجود دارد که هر کدام نقش خاصی را در صنعت ایفا می‌کنند. دور از ذهن نیست که قیمت رزین با توجه به نوعی از رزین که انتخاب می‌کنید با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

انواع رزین سنگ | شرکت رنگ تهران

کاربردهای رزین سنگ

از رزین ها متناسب با قابلیت هایی که دارند برای انواع سنگ های طبیعی و مصنوعی، چوب و سطح آجری، سیمانی و بتنی استفاده می کنند.

به عنوان مثال، میزان تخلخل سنگ تراورتن در مقایسه با دیگر سنگ های طبیعی بیشتر است، در نتیجه اجرای رزین سنگ آن را باید با دقت بالاتری انجام دهید.

از طرفی برای استفاده از رزین برای سنگ مصنوعی آب وهوا منطقه بسیار مهم است. فرمول، میزان رزین و نحوه اجرا باید با دقت بالایی همراه باشد تا کیفیت خروجی کار را به بهترین شکل ممکن افزایش دهد.

نحوه اجرای رزین سنگ به صورت مرحله به مرحله

بعد از آشنایی با کاربرد رزین سنگ، اکنون نحوه اجرای آن را روی سطح به صورت مرحله به مرحله شرح می دهیم.

آماده سازی

برای استفاده از رزین سنگ باید ابتدا سطح را آماده کنید. به خاطر داشته باشید آماده سازی درست سطح و انجام تمام توصیه های لازم در افزایش دوام رزین تاثیر بالایی می گذارد.

سطح باید کاملا تمیز و خشک بوده و هیچ نوع چربی و گرد و خاکی روی آن قرار نداشته باشد. چرا که در صورت عدم رعایت این بخش، رزین میزان چسبندگی قابل قبول را نخواهد داشت.

میزان رطوبت مناسب برای سطح باید حداکثر هفت درصد باشد تا رزین به خوبی به عمق سطح نفوذ کند. اگر رطوبت از میزان هفت درصد تجاوز کند، رزین نمی تواند به لایه های عمقی برسد و بدون شک پس از اجرا کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

برای اجرای رزین سنگ روی سازه های بتن بهتر است اجازه دهید از خشک شدن سازه ۲۸ روز بگذرد تا هیچ نوع رطوبتی روی سطح نباشد. خشک بودن سطح کیفیت رزین سنگ را در پایان کار افزایش می دهد.

در صورتی که روی سطح هر نوع پوشش قدیمی، چربی، گردوغبار و مواد دیگر قرار دارد از دستگاه  های مکانیکی یا محلول های پاک کننده شیمیایی برای رفع آن ها استفاده کنید. همچنین اگر سطح یکنواخت نیست، باید این مشکل را برای اجرای انواع رزین سنگ برطرف کنید.

تا جایی که امکان دارد سطح مورد نظر، برای اجرای رزین سنگ را با آب نشویید و در صورت شستشو حتما اجازه دهید کامل خشک شود.

اجرا رزین سنگ روی سطح

بعد از رعایت موارد بالا، به مرحله اجرا می رسیم. برای این که کار خروجی رزین سنگ بسیار باکیفیت باشد، دمای محیط در زمان اجرا و یا خشک شدن باید بین ۵ تا ۵۵ درجه سانتی گراد قرار گیرد.

اگر دما از ۵۵ درجه بیشتر باشد، سریع تر خشک می شود و دمای کمتر از ۵ درجه نیز خشک شدن سطح را به تاخیر می اندازد. رطوبت بالای محیط نیز بر خروجی کار انواع رزین سنگ تاثیر منفی می گذارد.

بهتر است زمانی را برای اجرای رزین در نظر بگیرید که باد و گردوخاک نباشد. بسته به جنس و محلی که می خواهید رزین را روی آن اجرا کنید، می توانید رقیق سازی رزین را با آب انجام دهید.

رزین سنگ را می توان با استفاده از قلم مو، اسپری یا پیستوله روی سطح اجرا کرد. تنها دقت داشته باشید رزین به صورت یکدست روی سطح مورد نظر قرار بگیرد.

در صورت نیاز برای اجرای دست دوم، حتما تا زمانی که هنوز مواد چسبندگی دارند، رزین سنگ را روی سطح اعمال کنید. با اجرای دست اول، رزین به درون درزها و شکاف ها نفوذ پیدا می کند و با اجرای دست دوم، سطح براق تر می شود.

اجرای رزین سنگ | شرکت رنگ تهران

حلال رزین سنگ چیست؟

حلال مناسب رزین سنگ، معمولا محلول  اسیدی قوی است که بر پایه آب یا تینر قرار دارد. اما چون هر رزین سنگی حلال خاص خود را دارد، نمی توان یک حلال را مناسب تمام انواع رزین سنگ معرفی کرد.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به پاسخ سوال رزین سنگ چیست و کاربرد رزین بپردازیم و رزین سنگ را به عنوان یکی از انواع رزین به شما معرفی کنیم. تنها به خاطر داشته باشید هنگام اجرای این ماده از دستکش استفاده کنید. از طرفی ترکیب مواد را با اندازه های دقیق انجام دهید. اجازه دهید سطح کامل خشک شود تا در نهایت رزین سنگ کیفیت بالای خود را تا مدت زمان زیادی حفظ کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *