آموزش مرحله به مرحله رنگ آمیزی روی کاغذ دیواری | شرکت پخش رنگ تهران

آموزش مرحله به مرحله رنگ آمیزی روی کاغذ دیواری

رنگ آمیزی روی کاغذ دیواری اقدامی است که بسیاری از افراد در انجام آن تردید دارند چراکه فکر می کنند کاری دشوار و غیرقابل انجام است. اگر کاغذدیواری های خانه تان با مرور زمان از ریخت افتاده و یا رنگ آن ها به زردی رفته است، رنگ آمیزی کاغذ دیواری می تواند یکی از گزینه های مناسب برای شما باشد. چرا که بسیاری از کارشناسان این حوزه، رنگ کردن کاغذ دیواری را کاری آسان و به صرفه می دانند.

جدا کردن برخی از کاغذ دیواری ها به نسبت آسان و انجام شدنی است چرا که با مرور زمان و در طول سال های زیاد چسب آن ها چسبندگی بالای خود را از دست داده و شل شده اند. در نتیجه کاغذ دیواری به  راحتی از دیوار جدا می شود؛ اما بیشتر کاغذ دیواری ها کاملاً به دیوار چسبیده و جداسازی آن ها ممکن است به دیوار آسیب برساند.

به همین دلیل از آنجا که کندن کاغذ دیواری زمان بر و استفاده از دستگاه هایی مثل دستگاه بخار هزینه بر است برخی به جای جدا کردن کاغذ دیواری و ریسک خراب شدن دیوار ترجیح می دهند روی کاغذ دیواری را رنگ آمیزی کنند. البته در این مورد کاغذ دیواری باید نسبتاً سالم باشد.

 از آنجا که رنگ آمیزی کاغذ دیواری با مراحل خاصی همراه بوده و اصول مشخصی برای انجام این کار وجود دارد در ادامه به آموزش مرحله به مرحله رنگ آمیزی روی کاغذ دیواری خواهیم پرداخت.

البته در برخی موارد بهتر است روی کاغذ دیواری را رنگ نکنیم:

  1. کاغذ دیواری هنگامی روی دیوار نصب گردیده که گچ دیوار هنوز خشک نشده است.
  2. چندین لایه کاغذ دیواری روی هم چسبیده شده اند.
  3. قبلاً چند بار روی آن را رنگ کرده ایم.
  4. رنگ به روی کاغذ دیواری از جنس پلاستیک خوب نمی چسبد.
  5. کاغذ دیواری های با طرح و نقش برجسته و خاص (البته کندن این کاغذ دیواری ها آسان است.)

به طورکلی نقاشی بعد از کاغذ دیواری در مواردی مناسب است که امکان کندن کاغذ دیواری وجود ندارد. پس بهتر است قبل از اقدام به رنگ آمیزی، امتحان کنید که آیا کاغذ دیواری کنده می شود یا خیر.نقاشی روی کاغذ دیواری | شرکت پخش رنگ تهران

نقاشی روی کاغذ دیواری

مراحل آماده سازی و رنگ آمیزی دیوار بسیار مهم بوده و باید با دقت بالایی آن ها را انجام دهید. در ادامه به مراحل مختلف نقاشی بعد از کاغذ دیواری خواهیم پرداخت.

مرحله اول: آماده سازی وسایل مورد نیاز

  • تلمبه بتونه زنی
  • بتونه، درزگیر (از بین بردن درزهای ایجادشده روی سطح لایه های کاغذ دیواری)
  • ماله
  • کاغذ سنباده (هموارسازی سطح دیوار)
  • اسفنج، سطل و پارچه
  • نوارچسب رنگرزی
  • پرایمر روغنی (روغن پایه)
  • رنگ روغن
  • برس، قلم مو، فرچه رنگ آمیزی با کیفیت بالا
  • غلتک های رنگ

انواع رنگ برای رنگ آمیزی روی کاغذ دیواری

انواع مختلفی از رنگ ساختمانی برای رنگ زدن روی کاغذ دیواری وجود دارند که عبارت اند از:

رنگ روغن

 رنگ روغن بهترین رنگ نه تنها برای رنگ کردن کاغذ دیواری بلکه به طور کلی بهترین نوع برای رنگ آمیزی دیوار نیز است؛ سطح همواری از خود به جای گذاشته و در برابر فرسودگی نیز مقاومت بالایی دارد. البته این رنگ دیر خشک می شود. رنگ های روغنی در سه نوع مات، براق و نیمه براق تولید می شوند.

رنگ پلاستیک

 رنگ پلاستیک معمولاً برای رنگ آمیزی سقف خانه استفاده می شود و به طور کلی رنگ آمیزی با آن بسیار آسان است. از آنجا که این رنگ توسط کاغذ دیواری جذب می شود، گزینه ی مناسبی برای لایه آستر نیست؛ اما می توان به عنوان لایه نهایی رنگ از آن استفاده کرد.

همچنین باید دقت کنید که رنگتان بیش ازحد غلیظ یا رقیق نشود. چرا که رنگ غلیظ باعث خوب پخش نشدن آن روی دیوار می گردد و پس از خشک شدن نیز اثر قلم مو یا غلتک بر روی دیوار باقی می ماند. همچنین در صورتی که رنگ بیش ازحد رقیق باشد باید تعداد دفعات زیادی رنگ زدن را تکرار کنید. این کار زمان و انرژی بسیاری از شما خواهد گرفت.

رنگ آکریلیک

این نوع رنگ نیز برای لایه آستر مناسب است. رنگ آکریلیک خاصیت ارتجاعی بالایی دارد و از کیفیت و دوام بسیار خوبی برخوردار است. این رنگ بر پایه آب بوده، از رنگ روغن سریع تر خشک می شود و در برابر ترک های سطحی بسیار مقاوم است.

یکی از نکات مهمی که باید به خاطر داشته باشید آن است که قبل از باز کردن درب قوطی رنگ کولر، هیتر و تهویه کننده هوا را خاموش نمایید، چرا که ممکن است گرد و غبارهای موجود در اتاق در هوا پخش شده و روی دیوارها بنشیند.

رنگ های اکرلیک غلظت رنگ بالایی دارند و بر روی تمام سطوح قابل اجرا می باشند. همچنین تنوع رنگی بسیار بالایی داشته و برای ایجاد بافت در سطح نیز بسیار مناسب اند. این نوع رنگ ها نیز در سه نوع مات، براق و نیمه براق تولید می شوند، اما نسبت به رنگ های روغنی براقیت کمتری دارند.

یک نکته مهم:

شاید این سؤال برایتان به وجود آمده باشد که آیا لازم است رنگ را با ماده ای دیگر ترکیب کنید یا خیر؟ در رنگ آمیزی به وسیله ی غلتک چه در رنگ های روغنی و چه در رنگ های بر پایه آب نیازی به رقیق شدن رنگ نیست. رنگ های روغنی و لاتکس (بر پایه آب) هر دو از دسته ی رنگ های فوری بوده و نیازی به رقیق شدن ندارند. البته به طور کلی بیش ازحد رقیق شدن رنگ هیچ گاه مورد مناسبی نخواهد بود و بهتر است از رقیق کردن زیاد رنگ اجتناب کنید. اگر هنگام استفاده از رنگ احساس کردید غلظت آن زیاد است، پیش از افزودن رقیق کننده کمی ظرف رنگ را گرم کنید. به این صورت که قوطی رنگ را در ظرفی بزرگ تر که در آن آب گرم وجود دارد بگذارید. اگر پس ازاین کار بازهم رنگ غلیظ بود به آن کمی رقیق کننده اضافه کنید. در دمای سرد، رنگ نیز سرد شده و غلیظ تر می شود.

اگر بخواهید برای رنگ آمیزی کاغذ دیواری از رنگ پاش استفاده کنید باید رنگ خود را به اندازه کافی رقیق نمایید.

مرحله دوم: آماده سازی دیوار

در این مرحله مشکلات کاغذ دیواری را رفع کرده و آن را برای رنگ شدن آماده می کنیم.

آماده سازی دیوار برای رنگ آمیزی روی کاغذ دیواری| شرکت پخش رنگ تهران

بررسی کاغذ دیواری و آگاهی از مشکلات آن

  • در ابتدا دیوار را به دقت بررسی کنید تا به مشکلات آن کاملاً آگاه شوید.
  • سعی کنید دیوار را تمیز کنید. برای این کار می توانید از یک دستمال و محلول تمیزکننده استفاده کنید. از اسفنج نرم با آب بسیار کم نیز می توانید استفاده کنید؛ اما بهتر است از دستمال خیس برای این کار استفاده نکنید؛ زیرا رطوبت چسب کاغذ دیواری را شل می کند.
  • لایه های جداشده از سطح دیوار را پیدا کنید.
  • برخی از قسمت های مختلف دیوار را با چاقو بررسی کنید تا از محکم بودن چسب آن مطمئن شوید.
  • قسمت هایی از کاغذ دیواری که شل شده است را با چسب چسبانده و بگذارید به طور کامل خشک شوند.

کندن قسمت های بلند شده کاغذ دیواری

قسمت های بلند شده از سطح دیوار را به آرامی و با وسیله ای تیز مثل کاردک، از سطح جدا نمایید. معمولاً این لایه ها را در نقاطی که پریز یا کلید برق وجود دارد پیدا می کنید. این قسمت ها را جدا کرده و پس از بررسی اطراف این قسمت ها، هرگونه برآمدگی را نیز از سطح جدا کنید.

بتونه

بهتر است پیش از رنگ آمیزی روی کاغذ دیواری یک دور روی آن را بتونه کاری کنید. با این کار رطوبت در آن نفوذ نکرده و از دیوار به راحتی جدا نمی شود. همچنین برای نفوذناپذیری بیشتر در برابر رطوبت می توانید پیش از بتونه کاری از یک لایه چسب کاغذ دیواری روی آن استفاده کنید.

یکدست ساختن پستی و بلندی ها

سوراخ ها و فرورفتگی های دیوار را پس از خشک شدن با بتونه ترمیم نمایید؛ و تمام قسمت های دیوار را با ماله صاف کنید که پستی ها و بلندی های آن از بین رفته و سطح دیوار صاف شود.

همچنین درزهای کاغذ دیواری را سنباده بزنید تا کمتر مشخص باشند. اگر کاغذدیواری تان بافتی دارد که مایل نیستید از زیر رنگ معلوم باشد، با استفاده از یک سنباده کل دیوار را صاف و یکدست نمایید. می توانید گرد و غبار حاصل را با پارچه ای نسبتاً مرطوب پاک کنید.

پوشاندن برخی نقاط دیوار

لازم است برخی قسمت های دیوار مانند دور سقف، پایین دیوار و روکش های چوبی اتاق را با نوار چسب بپوشانید تا رنگ نگیرند.

مرحله سوم: رنگ آمیزی پایه

در این مرحله تعمیرات دیوار را انجام داده ایم و پرایمر و زیر ساز را می زنیم.

استفاده از پرایمر

پرایمر باعث می شود نقاشی بعد از کاغذ دیواری با کیفیت بهتری انجام شود. چرا که پرایمر استحکام رنگ را بالاتر برده و لایه ای مقاوم بر روی کاغذ دیواری ایجاد می کند. بهتر است پرایمر را با توجه به نوع رنگ ساختمانی خود انتخاب کنید؛ اما توجه داشته باشید پرایمرتان باید بر پایه روغن باشد. چرا که با استفاده از یک پرایمر بر پایه آب، چسب کاغذ دیواری را بیشتر شل خواهید کرد.

از غلتک یا قلم مو می توانید برای پخش آن روی دیوار استفاده کنید. روی کاغذدیواری تان را یک لایه پرایمر با پایه روغن بزنید و آن را با غلتک پخش کنید. پرایمر باید به طور کامل خشک شود. پس به آن زمان کافی برای خشک شدن بدهید؛ و اطمینان پیدا کنید که در فضا تهویه مناسب وجود داشته باشد.

سمباده کشی

پس از چسبیدن پرایمر به روی سطح و خشک شدن کامل آن روی آن را یک بار به آرامی سمباده بکشید تا صاف و یکدست شود. بهتر است این کار را به صورت عمودی انجام دهید.

مرحله چهارم: رنگ آمیزی کاغذ دیواری

در این مرحله به نقاشی بعد از کاغذ دیواری و نکات مهم پس ازآن می پردازیم.

رنگ آمیزی

رنگ را با استفاده از قلم مو یا غلتک می توانید روی کاغذ دیواری بزنید. مطمئن شوید که از رنگ روغنی استفاده می کنید چرا که با استفاده از رنگ های بر پایه آب ممکن است آب به زیر کاغذ دیواری نفوذ کرده و باعث کنده شدن آن از دیوار شود. به احتمال زیاد لازم است سطح موردنظر را دولایه رنگ آمیزی کنید.

اگر کاغذ دیواری دارای رنگ تیره یا طرح خاصی باشد لازم است از چندلایه رنگ برای پوشاندن کامل آن استفاده کنید.

مراقبت های بعد از رنگ کردن دیوار

درواقع پس از رنگ آمیزی کاغذ دیواری باید مانند هر دیوار رنگ شده ی دیگری با آن رفتار کنید.

فقط به این مورد توجه کنید که در صورت نیاز به رنگ آمیزی مجدد پس از مدتی، باید حتماً کاغذ دیواری را جدا کنید چرا که لایه های متعدد رنگ کاغذ دیواری را ضخیم می کند.

مراقبت های بعد از رنگ کردن دیوار | شرکت پخش رنگ تهران

سخن پایانی

از بین رفتن رنگ و روی کاغذ دیواری و کهنگی آن باعث می شود که بین دوراهی کندن کاغذ دیواری یا رنگ کردن آن قرار بگیریم. از آنجا که در شرایط اقتصادی حاضر بحث هزینه، بسیار مهم و قابل توجه است، پایین بودن هزینه ی رنگ آمیزی روی کاغذ دیواری می تواند عاملی ترغیب کننده برای انجام این کار باشد.

چرا که علاوه بر هزینه ی پایین زمان کمتری نیز از شما خواهد گرفت. در این مطلب به بررسی نکات مهم در نقاشی بعد از کاغذ دیواری پرداختیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *