رنگ آمیزی سیمان | رنگ تهران

روش های رنگ آمیزی سیمان

استفاده از بلوک‌های سیمانی در ساختمان‌سازی بسیار متداول شده است، در نتیجه رنگ‌ آمیزی سیمان نیز مورد توجه عده زیادی قرار دارد. این بلوک‌ها که به‌جای آجرها در ساختمان به‌کار می‌روند، در دو نوع سفید و سیاه وجود دارند.

بلوک‌ها مقاومت خوبی دارند، مقرون ‌به‌صرفه نیز هستند و به دلیل کم هزینه بودن در ساختمان‌سازی پرطرفدار شده‌اند. بلوک سیمانی را از ترکیب شن و ماسه در مقادیر مختلف درست می‌کنند.

رنگ کردن سیمان با رنگ کردن سطوح دیگر مانند گچ تفاوت دارد. البته خانه‌های زیادی وجود دارد که نمای سیمانی دارند و آن‌ها را رنگ نمی‌کنند. این مطلب را به آموزش رنگ کردن سیمان اختصاص دادیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

چه رنگی برای رنگ آمیزی سیمان استفاده کنیم؟

برای رنگ آمیزی سیمان از رنگ‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. در واقع رنگ‌پذیری سیمان خوب بوده اما ممکن است جلوه نهایی آن پس از استفاده از بعضی از رنگ‌ها خوب نباشد.

آموزش رنگ کردن سیمان | رنگ تهران

البته این موضوع را مد نظر قرار دهید که رنگ‌های پلاستیکی غیرقابل شستشو هستند. پس از این رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی دیوار حیاط یا نما استفاده نکنید. از طرفی رنگ‌های روغنی روی سیمان جلوه زیبایی ندارند. حتی اگر از رنگ روغنی مات استفاده کنید، زیبایی خاصی نخواهد داشت. رنگ‌ اکرولیک به عنوان یک رنگ ساختمانی برای این منظور بسیار مناسب هستند.

البته برای رنگ کردن نما نیز می‌توانید رنگ مخصوص نما را تهیه کنید. این رنگ‌ها سیلیکون دارند و دوام آن‌ها بیشتر است. سعی کنید از رنگ‌های با کیفیتی استفاده کنید که مهر و نشان استاندارد را داشته باشند. شما می‌توانید رنگ‌های باکیفیت را از فروشگاه رنگ تهران سفارش دهید.

روش رنگ آمیزی سیمان و بلوک‌های سیمانی

شاید فکر کنید رنگ آمیزی سیمان هیچ فرقی با سطوح دیگر ندارد، اما این‌طور نیست. بلوک‌های سیمانی رنگی خاکستری دارند که باید اصول صحیحی را برای رنگ کردنشان به‌کار برد تا در نهایت پوشش مناسبی داشته باشید.

آماده‌سازی سیمان برای رنگ کردن

همین ابتدا بگوییم رنگ آمیزی سیمان کار سختی نیست، فقط باید کمی حوصله داشته باشید. در مرحله اول سطح سیمانی را تمیز کنید و اگر گچ یا کثیفی دیگری روی سطح آن قرار دارد، آن را با کاردک بتراشید.

سپس رسوباتی را که روی بلوک سیمانی نشسته‌اند، باید قبل از رنگ‌آمیزی خوب تمیز کنید. در واقع سیمان باید سطحی یکدست پیدا کند. به ‌این روش سطح صاف‌تری خواهید داشت و بهتر می‌توانید رنگ‌آمیزی کنید.

حالا قسمتی را که می‌خواهید رنگ کنید، با آب خوب بشویید و بگذارید کاملا خشک شود اما از مواد شوینده برای شستن استفاده نکنید.

گرفتن ترک‌ها

اگر ترک‌هایی را روی دیوار یا سطح سیمانی می‌بینید، آن‌ها را بگیرید. برای ترک‌گیری از بتونه استفاده کنید، چون به‌خوبی ترک‌ها را می‌پوشاند. از یک ابزار مناسب برای پخش کردن بتونه استفاده کنید. بگذارید بتونه خشک شود، این کار زمان می‌برد. اگر بتونه خشک نشود و روی آن رنگ بزنید، رنگتان پوسته پوسته می‌شود.

زیرسازی سطح سیمانی

بهتر است اهمیت زیرسازی را دست کم نگیرید و یک سطح سیمانی را ابتدا زیرسازی کنید. اما زیرسازی چیست؟ در واقع برای رنگ آمیزی سطوح بهتر است ابتدا سطح زیرین را آماده رنگ‌پذیری کنید. به این ترتیب پوشش مناسب‌تری خواهید داشت و سطح نیز رنگ‌پذیرتر خواهد شد.

چگونه سیمان را رنگ کنیم | رنگ تهران

امروزه برای هر سطحی پرایمرهای مخصوصی در بازار وجود دارد. پرایمر ماده‌ای برای پوشاندن سطح و زیرسازی و بی‌رنگ است که دو کار را انجام می‌دهد:

  • سطح سیمانی را از آلودگی پاک می‌کند.
  • رنگ‌پذیری سیمان را افزایش می‌دهد. در واقع بهتر است بگوییم با استفاده از پرایمر، چسبندگی رنگ به سیمان بهتر می‌شود.
  • منافذ روی سیمان را پر می‌کند.
  • PH را هنگام رنگ آمیزی متعادل می‌کند.

معمولا قبل از رنگ آمیزی سیمان یک دست پرایمر را اجرا می‌کنند. پرایمر انواع مختلفی دارد. پرایمری که پایه آن آب است، پرایمر اکرولیکی نام دارد که خیلی زود و حدود دو ساعت بعد از اجرا خشک می‌شود.

بهتر است پرایمر مخصوص سیمان را تهیه کنید و پس از اجرای آن بگذارید سطحتان خشک شود. از غلطک‌های پرزدار می‌توانید برای زدن پرایمر استفاده کنید. پرایمرهای ضد آب را برای جاهایی استفاده کنید که در معرض آب و رطوبت هستند.

شروع رنگ آمیزی سیمان

پس از خشک شدن پرایمر، رنگ آمیزی سیمان را شروع کنید. بعضی رنگ‌ها پوشش‌دهی خوبی ندارند، در نتیجه رنگ را باید چند دست اجرا کنید. به‌عنوان مثال، رنگ‌های روشن مانند سفید و زرد پوشش کمتری دارند و شاید لازم باشد حتی ۳ تا ۴ مرتبه رنگ ‌آمیزی را تکرار کنید.

البته پس از هر مرتبه صبر کنید تا رنگ قبلی خشک شود. خشک شدن رنگ‌های روغنی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد اما رنگ‌های اکرولیک که امروزه برای نقاشی ساختمان نیز به‌کار می‌روند، بسیار زود خشک می‌شوند.

رنگ را به اندازه کافی تهیه کنید. بهتر است در این مورد از رنگ‌فروشی کمک بخواهید و متراژ قسمتی را که می‌خواهید رنگ کنید، به او اطلاع دهید. یادتان باشد رنگ‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند و میزان پوشش‌دهی آن‌ها فرق دارد. پس ممکن است میزان رنگی را که لازم دارید، در هر نوع رنگ فرق داشته باشد.

دقت کنید که آیا رنگ ضد آب است یا خیر. اگر رنگ را برای مکان‌هایی می‌خواهید که رطوبت دارند، حتما از نمونه ضد آب آن تهیه کنید. موقع رنگ آمیزی سیمان، در هر مرتبه حجم کمی از آن را بردارید و لایه‌های نازک بزنید. برداشتن رنگ زیاد موجب شره کردن رنگ می‌شود.

حواستان باشد رنگ‌های اکرولیک خیلی سریع خشک می‌شوند، پس برداشتن رنگ زیاد جلوی پخش شدن خیلی زود رنگ را می‌گیرد. به ‌این ترتیب رنگ یکدستی نخواهید داشت و رد قلم مو نیز خواهد ماند.

از طرفی ضخامت را یکسان بگیرید تا رنگ همزمان خشک شود و کار یکنواختی داشته باشید. لایه بعدی را نیز مانند لایه اول اجرا کنید و تمام مواردی را که گفتیم، رعایت کنید. اگر در استفاده از قلم مو مشکل دارید و رد آن مشخص است، توصیه می‌کنیم از غلطک استفاده کنید.

غلطک سطحی بسیار صاف را ایجاد می‌کند و آن را می‌توانید از رنگ‌فروشی‌های ساختمان تهیه کنید.

چه ابزاری مناسب رنگ آمیزی سیمان است؟

ابزار رنگ آمیزی در اجرای سیمان عبارتند از غلطک، قلم مو و پیستوله. البته به خاطر داشته باشید که غلظت رنگ در هر مورد فرق دارد.

سطح سیمانی رنگ شده را چطور رنگ کنیم؟

در مورد سطوح سیمانی که قبلا یک مرتبه رنگ شده‌اند، کارتان آسان‌تر خواهد بود و شاید رنگ کمتری مصرف شود. تمام مراحل بالا را برای این سطوح نیز انجام دهید.

سخن نهایی

امروزه کاربرد بتون و سیمان در طراحی و دکوراسیون مدرن به‌وفور به‌چشم می‌خورد. در واقع سبک‌های مینیمال طراحی و معماری از نمای سیمانی بسیار بهره‌ می‌برند. اما گاهی برایمان پیش آمده است که بخواهیم سطحی سیمانی را رنگ کنیم. ما در این مطلب به‌طور دقیق آموزش رنگ آمیزی سیمان را برایتان شرح دادیم تا به کمک آن خودتان چنین سطحی را رنگ کنید. گرچه برای جلوگیری از اسراف رنگ یا خرابکاری، بهتر است از یک نقاش کمک بگیرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع رنگ دیوار که در همین راستا است را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *