رنگ‌آمیزی لوله‌های pvc | رنگ تهران

آموزش روش های رنگ آمیزی لوله pvc

امروزه استفاده از لوله‌های pvc بسیار گسترش یافته و جایگزین نمونه‌های سنتی شده است. این نوع لوله‌ها با استفاده از آخرین فناوری روز ساخته می‌شوند و نسبت به انواع دیگر لوله‌ها، گزینه بهتری به‌حساب می‌آیند؛ زیرا درعین‌حال که از مقاومت بالایی برخوردارند، در مقابل رطوبت نفوذناپذیرند و همچنین در شرایط محیطی مختلف قابل‌ استفاده هستند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد روش های رنگ آمیزی لوله pvc و رنگ مناسب این لوله‌ها اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد لوله‌های pvc:

کاربرد لوله‌های pvc | رنگ تهران

امروزه pvc در صنایع مختلفی به کار می‌رود. ویژگی‌هایی که این نوع لوله دارد باعث شده است که در حرفه‌های مختلف به‌عنوان بهترین گزینه استفاده شود و صنایع، کمتر به سراغ انواع دیگر لوله‌ها بروند. دامنه کاربرد pvc از صنایع کوچک تا صنایع سنگین و بزرگ گسترش یافته است. در اینجا به مهم‌ترین این کاربردها اشاره می‌کنیم.

  • سیستم فاضلاب شهری و صنعتی
  • سیستم‌های آب‌رسانی تحت‌فشار و کم‌فشار کشاورزی
  • استفاده به‌عنوان عایق فیبر نوری و دیگر تجهیزات در شبکه‌های برق
  • سیستم‌های آب‌رسانی در ساختمان‌ها و چاه‌های آب
  • روکش کابل‌های مخابراتی
  • عایق خطوط انتقال مواد شیمیایی
  • لوله‌های تهویه هوا و زه‌کشی

رنگ مناسب لوله‌های pvc:

قبل از آغاز کار، شما باید رنگ مخصوص لوله pvc را برای کار خود انتخاب کنید. گزینه مورد نظر باید برای سطوح پلاستیکی مناسب باشد؛ زیرا هر نوع رنگی به این سطوح نمی‌چسبد و باید دارای ترکیبات خاصی باشد. یکی از گزینه‌های اصلی برای رنگ‌آمیزی سطوح پلاستیکی، رنگ پلی اورتان است.

اما رنگ پلی اورتان چیست؟  این مواد به‌خوبی روی پلاستیک می‌چسبند و مقاومت قابل‌قبولی ایجاد می‌کنند. برخی از انواع این نوع مواد در برابر تغییر شکل و آلودگی مقاوم هستند و در مقابل رطوبت نیز نفوذناپذیرند. پوشش‌های آکریلیک پلی اورتان تا حدی با محیط‌ زیست سازگار هستند و گردوغبار نشسته بر روی آن‌ها به‌راحتی تمیز می‌شوند. از طرفی طول عمر آن‌ها نیز بالاست و تا مدت‌ها، نیازی به رنگ‌آمیزی مجدد نخواهند داشت.

آکریلیک‌ها بر پایه آب هستند و سمی نیستند. به ‌طور کلی باید رنگی را انتخاب کنید که کاملا با سطوح پلاستیکی سازگار باشد و درعین‌حال بتواند مقاومت و زیبایی مورد نظر شما را ایجاد کند. رنگ‌های نیمه براق، لاتکس و آکریلیک، قابلیت نفوذناپذیری بالایی در مقابل رطوبت، همراه با خود pvc ایجاد می‌کنند و گزینه‌های مطلوبی برای رنگ‌آمیزی این نوع لوله‌ها هستند.

پیشنهاد می‌کنیم در وبلاگ رنگ تهران مقاله‌ای با عنوان معرفی بهترین برند رنگ پلی اورتان را مطالعه کنید را اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

رنگ مناسب لوله‌های pvc | رنگ تهران

نحوه رنگ‌آمیزی لوله‌های pvc:

تصور برخی افراد این است که به دلیل سطح صاف pvc و امکان حرکت مواد روی آن، رنگ کردن این لوله‌ها بسیار سخت است. به‌هرحال رنگ کردن این نوع تجهیزات نیز، نیاز به دقت دارد اما با استفاده از رنگ مخصوص لوله pvc و ابزار مناسب می‌توان به‌خوبی و به‌آسانی این کار را انجام داد. در این قسمت به مراحل رنگ‌آمیزی لوله pvc اشاره می‌کنیم و هر یک را شرح می‌دهیم.

فراهم کردن مواد و ابزار مورد نیاز:

ابتدا وسایل لازم را آماده کنید. این وسایل عبارت‌اند از سنباده کاغذی، استون، تکه‌های پارچه برای تمیز کردن سطوح، اسپری و رنگ. توجه داشته باشید که رنگ انتخابی باید رنگ مخصوص لوله pvc باشد. همچنین از اسپری‌هایی که برای سطوح پلاستیکی به کار می‌روند، استفاده کنید. به‌علاوه از پارچه یا روزنامه برای پوشاندن سطوح زیرین استفاده نمایید تا قسمت‌های دیگر به‌اشتباه رنگ نشوند. همچنین باید لوله pvc را به اندازه مورد نیاز خود برش دهید.

صاف کردن سطح لوله با استفاده از سنباده:

سطح pvc را با سنباده صاف کنید. دقت داشته باشید که این کار را بیش‌ازاندازه انجام ندهید؛ زیرا در این صورت لوله نازک می‌شود و نمی‌تواند مقاومت همیشگی خود را داشته باشد. بهتر است از سنباده ۲۲۰ یا بیشتر استفاده نمایید. همچنین توصیه می‌شود از سنباده دستی استفاده کنید؛ زیرا سنباده برقی می‌تواند به لوله pvc آسیب برساند.

لوله را با استون تمیز کنید:

پارچه آغشته به استون را روی pvc بکشید. این کار باعث می‌شود ذراتی که بر اثر سنباده کشی روی لوله باقی ‌مانده‌اند، تمیز شوند. از طرفی، این کار منافذ سطح pvc را باز و به حفظ رنگ کمک می‌کند. از استون به اندازه کافی استفاده کنید. استفاده زیاد استون باعث فرسایش سطح لوله می‌شود.

انجام رنگ‌آمیزی:

لوله را چند بار رنگ کنید تا به شکل مورد نظر شما دربیاید. بعد از هر مرتبه، اجازه دهید مواد خشک شوند.

کنار گذاشتن لوله:

بعد از رنگ آمیزی لوله PVC، آن را کنار بگذارید تا مواد به‌طور کامل خشک شوند. و تا یک روز پس از رنگ‌آمیزی به لوله دست نزنید.

شما می‌توانید لوله pvc را با استفاده از دست نیز رنگ کنید. بعد از استفاده از سنباده و استون، لوله را با یک لایه پرایمر روکش کنید. پرایمر به حفظ رنگ روی pvc کمک می‌کند. توصیه می‌شود پرایمر مورد استفاده، سفید مات باشد تا رنگ استفاده‌شده، بهتر برای شما نمایان شود. سپس کار را آغاز نمایید. تمام لوله را به صورت یکنواخت و یکدست رنگ کنید. از فرچه‌ای استفاده نمایید که اندازه متوسطی داشته باشد و بیش‌ازحد سفت و زمخت نباشد. تا زمانی که حالت مورد نظرتان به دست می‌آید، کار را ادامه دهید. شاید لازم باشد چند بار لوله را رنگ کنید. اجازه ندهید مواد در نقطه‌ای جمع شوند. یک تا دو روز لوله را در گوشه‌ای گذاشته تا به‌طور کامل خشک شود. در این مدت به آن دست نزنید. بعد از انجام این مراحل شما لوله pvc با رنگی مناسب و یکدست خواهید داشت.

رنگ آمیزی لوله | رنگ تهران

سخن پایانی:

نکته مهمی که در مورد رنگ آمیزی لوله pvc وجود دارد، این است که حتما در محیط باز این کار را انجام دهید. نخست اینکه هوای آزاد به خشک شدن سریع‌تر رنگ کمک می‌کند. همچنین، گازهای سمی ایجادشده بسیار کمتر می‌توانند برای دستگاه تنفسی شما آسیب‌زا باشند. به‌علاوه، در چنین محیطی، پاشیدن مواد به سطوح و وسایل اطراف چندان اهمیتی ندارد؛ هرچند همان‌گونه که قبلا توصیه شد، بهتر است از یک پارچه‌ برای پوشاندن این وسایل استفاده کنید. در پایان، امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله به‌خوبی شما را با روش های رنگ آمیزی لوله pvc و رنگ مخصوص این لوله‌ها و اجرای رنگ پلی اورتان آشنا کرده باشیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *