رنگ مناسب بیمارستان | شرکت رنگ تهران

رنگ بیمارستانی چه اهمیتی در فضا دارد؟

یکی از مهم ترین، حساس ترین و دقیق ترین فضاها، فضای بیمارستانی است. پس در تمامی جزئیات و موارد یک بیمارستان باید دقت و حساسیت بالایی به خرج داده شود. در هر بیمارستان به انتخاب پرسنل و تیم پزشکی و پرستاری اهمیت زیادی داده می شود. حساسیت زیادی بر روی بخش های رسیدگی به بیمار است؛ اما شاید کمتر کسی به طراحی ظاهری بیمارستان و مخصوصاً رنگ بیمارستانی  توجه کند.

این در حالی است که این رنگ ها در ایجاد آرامش در فضای پر از استرس بیمارستان اهمیت زیادی دارند. می توانند باعث ایجاد آرامش در بیماران و همراهان آن ها حتی در حالت بیهوشی شوند.

در این مطلب جنبه های مختلف اهمیت رنگ بیمارستانی و تاثیر روانی آن بر بیماران و پزشکان را بررسی کرده. استانداردهای مهم این حوزه را به شما معرفی می کنیم.

آیا رنگ واقعا تأثیرگذار است؟

 

تاثیر رنگ بیمارستانی | شرکت رنگ تهران

سوال اینجاست که آیا رنگ ها واقعا تأثیرگذار هستند و حساسیت بر روی انتخاب آن ها لازم است؟ سوال دیگر اینکه اگر مؤثر است تا چه میزان می تواند اثرگذار باشد؟ از منظر روان شناسی رنگ محیط بر روی روح و روان افراد تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال قرار گرفتن در اتاقی با دیوارهای قرمز شما را عصبانی خواهد کرد. رنگ زرد و نارنجی می تواند اشتهای شما را باز کند.

رنگ بیمارستانی از چند جنبه دارای اهمیت است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

  • درمان

در دنیای امروز دانشی به نام کروموتراپیکه به وجود آمده که روشی برای جایگزینی داروهاست. در کروموتراپیکه به درمان انواع بیماری ها به وسیله رنگ ها پرداخته می شود. فعالان این حوزه معتقدند که به وسیله تأثیر رنگ ها می توان بیماری های مختلف را درمان کرد یا حداقل بر روی روند درمان آن ها اثری مثبت گذاشت. مثلاً گفته می شود ترکیب رنگ های قرمز و زرد انرژی زا بوده و در بهبود توانایی فکری و فعال کردن هم زمان بدن و ذهن تأثیرگذار است.

در مورد دیگر معتقد هستند که برای درمان مشکلات خواب، ترس و اضطراب، دردهای عضلانی و بیش فعالی ذهن و افکار باید از رنگ آبی استفاده کرد. البته این مسئله مانند بسیاری از مسائل فلسفی و روان شناختی موافقین و مخالفینی دارد.

  • تأثیر بر احساسات و رفتار

بر اساس مشاهدات روان شناختی، رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و می تواند تأثیر بسیار زیادی بر خلق وخو و حتی واکنش های فیزیولوژیکی بدن بگذارد. مثلا می توان گفت که رنگ های گرم مانند قرمز و نارنجی در برانگیختن احساساتی مانند گرما، راحتی، خشم و خصومت تأثیر بسیار زیادی دارند.

در مشاهده ای دیگر بیان شده است که وجود چراغ هایی با رنگ آبی در خیابان ها منجر به کاهش جرم می شود.

بررسی رنگ در بیمارستان

در بخش قبل متوجه شدید که رنگ ها می توانند بر روی خلق وخوی افراد و اعصاب آن ها تاثیرگذار باشند. بر همین اساس به نظر می رسد که استفاده صحیح از رنگ ها در فضای بیمارستان می تواند بر روی روند درمان بیماران و میزان آرامش آن ها اثرگذار باشد.

در این بخش در خصوص اهمیت رنگ در بیمارستان بیشتر توضیح می دهیم.

  • رنگ مناسب دیوار بیمارستان

یکی از بخش های بیمارستان که رنگ ها در آن نقش آفرینی و تأثیرگذاری بسیار بالایی دارند دیوارهای بیمارستان است. چراکه دیوارها بخش بزرگی از فضای بیمارستان را به خود اختصاص داده اند. در انتخاب رنگ مناسب دیوار بیمارستان ابتدا باید به نکات کلیدی توجه داشت.

با توجه به تاثیر رنگ ها بر روی روحیات و خلقیات افراد، به نظر می رسد که استفاده از رنگ هایی مانند مشکی، قرمز و… برای دیوارها و محیط بیمارستان چندان مناسب نباشد. البته نمی توان گفت که رنگ های آبی و سبز بهترین انتخاب برای دیوارهای بیمارستان هستند.

برای انتخاب رنگ مناسب دیوار بیمارستان باید به این مسئله دقت داشت که بیشتر مراجعه کنندگان به این بیمارستان چه کسانی هستند؟ سن آن ها اغلب چقدر است و معمولا برای درمان چه نوع بیماری به این بیمارستان مراجعه می کنند؟

عموم بیمارستان های کودکان طراحی رنگارنگ و درخشانی دارند تا کودک بیمار در طول زمان حضور خود در بیمارستان، احساس اقامت در خانه خود را داشته باشد. اما طراحی و انتخاب رنگ در خانه سالمندان یا بیمارستان هایی که مربوط به افراد سالخورده است، گونه ی دیگری دارد. مثلاً با توجه به زوال بینایی این افراد، باید برای راهنمایی آن ها در فضای بیمارستان از رنگ هایی با کنتراست بالاتر استفاده کرد.

یکی از قسمت های مهم هر بیمارستان اتاق عمل آن بیمارستان است. اکثراً دیوار اتاق های عمل دارای رنگ های سبز یا آبی است؛ زیرا پزشکان بیشتر زمان خود را به رنگ قرمز خون خیره هستند.

علاوه بر اینکه خیره شدن به یک رنگ در زمان زیاد باعث بر هم خوردن تمرکز می شود، رنگ قرمز باعث افزایش ترشح آدرنالین نیز می شود که این موارد برای پزشک جراح مناسب به نظر نمی رسد. اما نکته ای که هست این است که استفاده از رنگ سبز و آبی برای دیوارهای اتاق عمل، باعث آرام شدن پزشکان می شود.

همچنین رنگ سبز به خاطر تضاد با رنگ قرمز باعث می شود رنگ قرمز از ذهن آن ها فراموش شود. به عنوان مثالی، دلیل انتخاب رنگ سبز و آبی از سوی کارشناسان برای اتاق های انتظار، متعادل تر شدن و افزایش آرامش افراد حاضر است. رنگ مناسب دیوار بیمارستان عموماً رنگ های روشنی مانند آبی، سبز و … است.

رنگ مناسب دیوار بیمارستان | شرکت رنگ تهران

 

  • لباس کادر درمان

پزشک، پرستار، خدمتکار و تمامی افرادی که در بیمارستان کار می کنند بسیار با بیمار در ارتباط هستند. پس انتخاب درست لباس این افراد می تواند بر ذهن او تأثیرات مثبتی بگذارد. انتخاب غلط رنگ نیز می تواند تأثیرات زیان باری در ذهن بیماران به وجود آورد.

از سوی دیگر رنگ استفاده شده در لباس کادر درمان باید رنگ های روشن باشد تا همیشه تمیزی و پاکیزگی آن ها را نشان دهد. عموماً رنگ استاندار برای لباس کادر درمان سفید، آبی یا سبز است.

 

لباس کادر درمان | شرکت رنگ تهران

  • رنگ کدها

یکی دیگر از جنبه های پراهمیت در رنگ بیمارستانی رنگ کدهاست. در بیمارستان یک نوع کدگذاری به وسیله رنگ ها وجود دارد که کادر درمان از آن برای مشخص کردن برخی مسائل تخصصی استفاده می کنند. این کدگذاری از چند جهت دارای اهمیت است.

  • باعث افزایش سرعت عمل کادر درمان می شود.

اصولا افرادی که در بیمارستان کار می کنند، آموزش های وسیعی در این رابطه می بینند که زمان دیدن این رنگ ها، چه کارهایی باید انجام بدهند. آن ها بدون اتلاف وقت پس از دیدن رنگ ها سریعاً کار خود را آغاز می کند.

  • عدم اطلاع بیمار و همراهان از شرایط موجود

حضور افراد پراسترس در بیمارستان می تواند کار رسیدگی به بیمار را با مشکل مواجه کند. بیمار، همراهان و سایر مراجعه کنندگان اغلب در شرایط اورژانسی و خطرناک دچار استرس شده و روند درمان را با مشکل مواجه می کنند. وجود کدها در رنگ های بیمارستانی مانع از ایجاد این استرس شده و آرامش فرایند درمان را حفظ خواهد کرد.

یک ایراد بزرگ در کد رنگ ها این است که هیچ استاندارد مشخص و جهانی برای آن ها وجود ندارد. بعضی مواقع در یک منطقه بیمارستان هایی وجود دارد که کدهای آن ها متفاوت است. در ادامه به چند مورد از مرسوم ترین کدهای مربوط به هر رنگ اشاره می کنیم.

خاکستری: مشکل در وضعیت هوا یا ساختارهای زیربنایی

سفید: وجود یک شخص خطرناک در بیمارستان یا رفتار پرخاشگرانه

نارنجی: موقعیت اورژانسی در خارج از بیمارستان

قرمز: آتش سوزی

مشکی: تهدید به بمب گذاری

سخن پایانی

دقت در انتخاب رنگ بیمارستانی می تواند بر روی کیفیت روند درمان و میزان آرامش بیماران تاثیرگذار باشد. این موضوع ازنظر روانشناسی کاملا تاییدشده است و مشاهدات بالینی نیز صحت آن را تا حد زیادی تایید کرده است. در این میان انتخاب رنگ مناسب دیوار بیمارستان اهمیت بیشتری دارد. چرا که دیوارها بخش زیادی از فضای بیمارستان را به خود اختصاص داده است. انتخاب رنگ مناسب می تواند بر روی اعصاب بیماران هوشیار و نیمه هوشیار و پرسنل بیمارستان تاثیرات مثبتی بگذارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *