رنگ ساختمانی ضد آب | شرکت رنگ تهران

معرفی ۷ نوع رنگ ضد آب برای ساختمان

وقتی نوبت به رنگ آمیزی ساختمان می‌رسد گزینه‌های مختلفی برای انتخاب رنگ وجود دارد. اما معمولا این انتخاب به اینکه رنگ در چه شرایطی قرار خواهد گرفت متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال برای رنگ آمیزی نمای ساختمان باید از رنگی استفاده شود که مقاومت بیشتری در برابر شرایط آب و هوایی مختلف همانند بارش باران و تابش نور خورشید داشته باشد. در چنین شرایطی رنگ ضد آب برای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه با مزایا و انواع آن آشنا خواهید شد.

رنگ ضد آب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور کلی اگر بخواهیم رنگ‌های ساختمانی را دسته بندی کنیم آن‌ها در دو دسته رنگ‌های بر پایه آب و رنگ‌های بر پایه نفت یا رنگ روغنی قرار می‌گیرند. رنگ‌هایی که بر پایه آب هستند معمولا برای دیوارهای داخلی ساختمان مناسب است. اگرچه این رنگ‌ها قابل شستشو هستند اما مقاومت بالایی در برابر رطوبت نور و آب ندارند و در کوتاه مدت در اثر قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی مختلف زود از بین خواهند رفت.  به همین دلیل بهتر است برای رنگ نمای ساختمان از رنگ‌های ضد آب استفاده شود. تقریبا تمامی رنگ‌هایی که بر پایه حلال‌هایی غیر از آب ساخته می‌شوند چنین ویژگی را دارند و می‌توانند به‌عنوان رنگ ضد آب برای ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از آن‌ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

مزایا استفاده از رنگ ضد آب

  • قابل شستشو است.
  • در اثر رطوبت آسیب ندیده و ترک نمی‌خورد.
  • مقاومت بالایی دارد.
  • برای نمای خارجی ساختمان مناسب است.

انواع رنگ ضد آب برای ساختمان

رنگ‌ها برای شرایط مختلفی تولید می‌شوند و هر یک ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. انواع رنگ ضد آب برای ساختمان شامل موارد زیر می‌شود:

۱. رنگ آکریلیک ضد آب

یکی از انواع رنگ ضد آب برای ساختمان رنگ آکریلیک ضد آب است که کاربرد بسیاری دارد. با توجه به پوشش دهی مناسبی که این نوع رنگ دارد آن را مناسب استفاده برای نقاشی اتاق کودک می‌دانند چرا که به خوبی می‌تواند ایرادات روی دیوار یا خط و خطوطی که ممکن است کودک شما به روی دیوار نقاشی کرده باشد را بپوشاند. این نوع رنگ به راحتی شسته می‌شود بنابراین اگر خطی روی آن کشیده شود یا لکه‌ای ایجاد شود می‌توان آن را به راحتی شست و تمیز کرد.

رنگ آبی آکریلیک ضد آب | شرکت رنگ تهران

۲. رنگ پلی یورتان

به طور کلی پلی یورتان یک پوشش رزینی پلاستیکی است که معمولا از آن برای ضد آب کردن سطوح مختلف به خصوص سطوح چوبی استفاده می‌شود. این ماده هم به صورت لاک پلی یورتان موجود است هم رنگ. لاک پلی یورتان بی‌رنگ است و فقط نقش یک لایه محافظ را ایفا می‌کند و رنگ پلی یورتان همانند سایر رنگ‌ها می‌تواند در رنگ بندی متنوعی موجود باشد و برای سطوح مختلف مورد استفاده قرار گیرد. پلی یورتان مقاومت بسیار بالایی در برابر آب، آتش، خط و خش و رطوبت دارد.

رنگ پلی یورتان بیش از اینکه برای رنگ ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرد یک رنگ صنعتی محسوب می‌شود چرا که مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی نیز بالا است. اما از لاک پلی یورتان برای مقاوم سازی درب‌های چوبی یا میز و صندلی استفاده می‌شود.

رنگ پلی یورتان ضد آب | شرکت رنگ تهران

۳. رنگ سیمان ضد آب

یکی دیگر از انواع رنگ ضد آب برای ساختمان که می‌توانید آن را برای نمای ساختمان به کار بگیرید رنگ بر پایه سیمان است. این نوع رنگ ترکیبات ویژه‌ای دارد که به موجب آن مقاومت رنگ بسیار بالاتر می‌رود. رنگ ضد آب بر پایه سیمان لایه ضخیمی روی سطح ایجاد می‌کند بنابراین می‌تواند از نفوذ آب و رطوبت به سطح زیرین جلوگیری کند. به همین جهت این نوع رنگ می‌تواند گزینه مناسبی برای رنگ نمای ساختمان باشد.

۴. رنگ اپوکسی

همانند پلی یورتان رنگ اپوکسی را نیز نوعی رنگ صنعتی می‌دانند که پوشش مناسبی برای سطوح پر تردد همانند پارکینگ یا زیرزمین محسوب می‌شود. میزان ضد آب بودن رنگ اپوکسی به قدری است که آن را یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای پوشش دهی فلز و جلوگیری از زنگ زدن آن می‌دانند. رنگ اپوکسی در برابر سایش خراش ضربه دما و رطوبت مقاومت بالایی دارد. همچنین از جمله رنگ‌های براق و قابل شستشو نیز است.

۵. رنگ سیلیکونی

از دیگر رنگ‌‌های ساختمانی ضد آب با مقاومت بالا می‌توان به رنگ سیلیکونی اشاره کرد. رنگی که باز هم در دسته بندی رنگ‌های صنعتی قرار می‌گیرد تا خانگی. از این رنگ معمولا به دلیل خاصیت ضد زنگ و ضد آب بودن برای رنگ آمیزی سطح لوله‌ها و تاسیسات فلزی استفاده می‌شود. هرچند در برخی مواقع با توجه به شرایط آب و هوا ممکن است رنگ سیلیکونی برای نمای ساختمان نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

۶. رنگ نانو ضد آب

احتمالا تا به امروز اصطلاح نانو را زیاد شنیده باشید. این تکنولوژی جدید امروزه در صنعت رنگ سازی نیز مورد استفاده قرار گرفته و رنگ‌های نانو را تولید می‌کند. این نوع رنگ برای سطوح متخلخل که رنگ آمیزی آن با رنگ‌های ساختمانی عادی همانند رنگ آکریلیک و روغنی دشوار است بسیار مناسب خواهد بود. رنگ نانو مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارد و همچنین به خوبی می‌تواند از نفوذ گرد و غبار و هر نوع آلودگی دیگری به سطوح جلوگیری کند. به همین دلیل اغلب رنگ نانو نیازی به شستشو ندارد و به اصطلاح با نام رنگ خود تمیز شونده شناخته شده است. رنگ نانو را نیز می‌توان به‌عنوان رنگ ضد آب برای ساختمان استفاده کرد.

رنگ نانو ضد آب | شرکت رنگ تهران

۷. رنگ سیلیکاتی

یک نوع رنگ ضد آب دیگر که در این دسته بندی قرار گرفته و برای نمای ساختمان نیز می‌توان از آن استفاده کرد رنگ سیلیکاتی است. این نوع رنگ از ترکیباتی از روغن معدنی ساخته شده و معمولا برای سطوحی مناسب است که نیاز به شستشوی مکرر دارند.

این نوع رنگ را نیز می‌توان نوعی رنگ صنعتی دانست چرا که معمولا کاربرد آن در کارخانه‌های صنعتی بیشتر از ساختمان‌های مسکونی است. اگرچه این رنگ مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد اما نمی‌توان آن را بیش از یک لایه استفاده کرد. بنابراین معمولا برای سطوحی کاربرد دارد که نیازی به یک‌دست بودن رنگ وجود ندارد و می‌توان گفت از این رنگ برای پوشش و مقاوم سازی استفاده می‌شود.

رنگ سیلیکاتی ضد آب | شرکت رنگ تهران

سخن پایانی

با شناخت انواع رنگ ضد آب و کاربردهایشان با آگاهی بیشتری می‌توانید نسبت به تهیه رنگ ضد آب برای ساختمان به‌خصوص نمای ساختمان اقدام کنید. هرچند با توجه به اینکه نمای بیرونی ساختمان باید توسط افراد خبره رنگ آمیزی شود رنگ مورد نظر با توجه به کیفیت سطح نما میزان قرارگیری آن در معرض گرد و غبار نور خورشید و شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب می‌شود. بنابراین بهتر است حتما با این افراد خبره نسبت به شرایطی که نمای ساختمان دارد مشورت کرده و رنگ مناسب نما را تهیه کنید. برای خرید رنگ ساختمانی می‌توانید به سایت رنگ تهران مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

2 پاسخ

    1. سلام. این رنگ جزء رنگ های صنعتی محسوب می شوند و خاصیت ضدآب دارد و البته برای مدت طولانی هم قابل استفاده هستند. در ضمن جهت رنگ آمیزی رنگ های اپوکسی بهترین گزینه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *