چگونه با رنگ آمیزی می توان سازه ها را نسبت به آتش مقاوم ساخت؟ | پخش رنگ تهران

چگونه با رنگ آمیزی می توان سازه ها را نسبت به آتش مقاوم ساخت؟

یکی از مشکلاتی که افراد هنگام ساخت انواع سازه های مختلف با آن روبرو هستند، خطر آتش گرفتن سازه مورد نظر است. سازه ها در اثر عوامل زیادی به ویژه گرما در مناطق گرمسیر ممکن است آتش بگیرند و به کلی نابود شوند. حال راهکار این مشکل چیست؟ باید بگوییم یکی از رایج ترین راهکارهایی برای جلوگیری از آتش گرفتن سازه ها وجود دارد، استفاده از رنگ ضدحریق یا رنگ ضدآتش است. این رنگ ها کاربردهای گسترده ای برای جلوگیری از آتش گرفتن سازه ها دارند و در این زمینه بسیار مفید واقع شده است.

اگر مرتبه اول است نام این رنگ را می شنوید یا نکات مهم مربوط به استفاده از آن ها را نمی دانید، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

رنگ ضدحریق چیست؟

رنگ ضدآتش، رنگی از نوع آلی است و ضخامت آن بیشتر از چند میکرون نیست. ممکن است با خود فکر کنید چون ضخامت آن بسیار کم است، پس توانایی زیادی در جلوگیری از سازه ها در آتش سوزی ندارد.

اما بهتر است بدانید کاملا در اشتباه هستید. این رنگ ها علی رغم ضخامت پایین اولیه خود، زمانی که آتش سوزی اتفاق می افتد به یک لایه ضخیم پر از حفره مانند اسفنج تبدیل می شوند و سطح زیرین خود را در برابر حریق محافظت می کنند.

رنگ های ضدحریق معمولا برای اعمال روی مصالح قابل اشتغال استفاده می شوند تا فرآیند آتش گرفتن سطح سازه را به تاخیر بیندازند یا به طور کلی از آتش گرفتن آن محافظت کنند.

این نوع رنگ ها حاوی ترکیب های شیمیایی خاصی هستند که با انتخاب هوشمندانه و قرارگیری کنار یکدیگر، نوعی عملکرد محافظتی را از سطح زیرین خود ارائه می دهند.

رایج ترین ترکیب هایی که برای ساخت رنگ های ضدآتش استفاده می شوند، به ۴ نوع ترکیب زیر تقسیم می شوند:

  • ترکیب های پلی هیدریک برای تولید کربن هنگام ایجاد آتش سوزی
  • عامل آب زدایی
  • عامل اسفنجی کننده رنگ ضدحریق
  • عامل چسباننده رنگ

فرآیند جلوگیری از آتش توسط رنگ ضدحریق

گفته شد که رنگ های ضدآتش می توانند باعث کند شدن فرآیند سوختن سازه شوند یا به طور کلی از آتش گرفتن آن جلوگیری کنند. اما چگونه این فرآیند انجام می شود؟

همان طور که توجه کردید، رنگ ضدحریق حاوی ۴ ترکیب است که با کمک یکدیگر از سوختن سطح مورد نظر جلوگیری می کنند.

در مرحله اول عملکرد این رنگ، زمانی که آتش سوزی انجام می شود یک ماده جامد بر جای می ماند. این ماده جامد باقی مانده منبسط شونده، از کربن ساخته شده است.

سپس برای ادامه فرآیند، دو ماده تشکیل دهنده دیگر رنگ که اولی حاوی کربن بالا و دومی حاوی عامل اسیدی است، با یکدیگر در دمای مناسب واکنش می دهند و واکنش را به جای سوختن، به سوی تشکیل کربن هدایت می کنند.

سپس یکی دیگر از عناصر دیگری که در این فرآیند مشارکت دارد، ماده تولید گاز است که در دمای مناسب با تولید گاز و بخار، ساختار اسفنجی رنگ را به وجود می آورد. در نتیجه از پیشروی آتش سوزی جلوگیری می شود.

رنگ ضدحریق هنگام آتش سوزی از خود گازهای خنک کننده ای آزاد کرده و با افزایش حجم چند برابری، با آتش سوزی مقابله می کند. علاوه بر این، این رنگ زمانی که آتش سوزی رخ می دهد یک لایه زغالی عایق تولید می کند که ضخامت این لایه می تواند به ۲۰ برابر مقدار اولیه برسد و مقابله با آتش سوزی را به حداکثر برساند.

رنگ ضدآتش را می توان با ضخامت حداکثر ۵ میلی متر روی انواع سطوح اعمال کرد و این رنگ ها می توانند سازه های بتنی را تا حداقل ۲ ساعت از آتش سوزی در امان نگه دارند.

در واقع می توان گفت وظیفه اصلی رنگ ضد حریق این است که سوختن یک سازه را در چند ثانیه به تعویق بیندازند و این چند ثانیه را به چند ساعت تبدیل کنند تا امداد و نجات از راه برسد و از تخریب سازه جلوگیری شود.

از این رنگ ها معمولا برای حفاظت از سازه های فلزی و سطوح داخلی ساختمان در برابر آتش سوزی های بزرگ استفاده می شود.

جلوگیری از آتش توسط رنگ ضدحریق | پخش رنگ تهران

مزایای رنگ ضدحریق

رنگ ضدآتش صرف نظر از مزیت اصلی و بزرگ آن که کاهش سرعت فرآیند آتش سوزی است، مزیت های دیگری را ارائه می دهند که همین موارد باعث جذب افراد به سوی استفاده از آن ها می شوند. در ادامه به تعدادی از مهم ترین فواید استفاده از این رنگ اشاره کرده ایم.

  • اشغال فضای کم

افراد می توانند این نوع رنگ ها را با ضخامتی از ۵۰۰ میکرون تا ۵۵۰۰ میکرون روی تمام سطوح اعمال کنند. البته اجرای رنگ صنعتی یک سری نکاتی دارد که باید رعایت شود و رنگ های ضدحریق را می توان روی سطوحی که زاویه یا شکستگی دارند به راحتی اجرا کرد و مشکلی از این بابت وجود ندارد. بنابراین افراد می توانند با کمترین فضای اشغال شده از این رنگ استفاده کنند.

  • سرعت در اعمال رنگ

زمانی که سطح مورد نظر خود را برای اعمال رنگ ضدحریق آماده کردید، می توانید این رنگ را در کمترین زمان و با انواع ابزارهای مختلف روی سطح اعمال کنید.

  • وزن کم

رنگ ضدآتش نسبت به میزان سطحی که پوشش می دهد و در برابر حریق حفظ می کند، وزن بسیار کمی دارد. وزن پایین این رنگ به دلیل استفاده از مواد معدنی در این ترکیب است که بار مرده محسوب می شوند.

  • سهولت ترمیم

نقاطی را از رنگ سطح مورد نظر شما که بر اثر عوامل مختلف از بین رفته و آسیب دیده اند می توانید با استفاده از رنگ ضدحریق مجددا ترمیم کنید.

  • ایمنی بالا

یکی دیگر از عوامل مثبتی که استفاده از رنگ های ضدحریق به همراه دارد، ایمنی و بهداشت بالا است. بهتر است بدانید مواد به کار رفته در این رنگ های ضدآتش مضر نیستند و هنگام سوختن گازهای سمی آزاد نمی کنند.

کاربرد رنگ ضدحریق

یکی از دلایل محبوبیت رنگ های ضد حریق، طیف وسیع کاربرد آن ها است که در ادامه به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • استفاده در سازه هایی که بار مرده آن ها بالا است.
  • استفاده در سازه هایی که ایمنی و بهداشت در آن ها حائز اهمیت است.
  • سازه هایی که در تکمیل آن ها زمان از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • استفاده در سازه هایی که فضای محدود دارند.
  • استفاده در محیط های داخلی
  • استفاده در سازه هایی که شکل ظاهری آن ها مهم است.
  • قابل استفاده روی تمام سازه های چوبی، فولادی، بتنی، گچی، چرمی و موارد دیگر

کاربرد رنگ ضدحریق | پخش رنگ تهران

نحوه اعمال رنگ ضدحریق

برای استفاده رنگ ضدآتش روی سازه های بتنی یا فولادی، ابتدا باید سطح مورد نظر را آماده کنید و بعد از اعمال پرایمر مناسب روی سطح به ضخامت ۵۰ تا ۶۰ میکرون، رنگ ضد حریق را روی سطح بزنید.

برای آماده سازی باید سطح مورد نظر را چربی گیری کرده و آن را از هر آلودگی پاک کنید. دقت داشته باشید اگر سطح مورد نظر کابلی یا چوبی نیست، نیازمند استفاده از پرایمر نخواهید بود.

برای اعمال رنگ های ضد حریق نیازی به ابزار خاصی ندارید و با ابزارهای مختلفی که در دسترس دارید می توانید این رنگ را روی سطوح اعمال کنید. رایج ترین ابزار مورد استفاده برای این کار، قلم مو یا غلطک رنگ است که ضخامت آن ها در تمام مراحل کار باید یکسان باشد.

زمانی که سطح مورد نظر کاملا با رنگ ضدحریق پوشیده شد، نیازی به هموار کردن سطح نیست و سطح به دست آمده به خودی خود صاف خواهد بود. نکته مهم دیگر این است که برای رقیق کردن رنگ یا پاک کردن ابزار، می توانید از تینر اکیریلیک صنعتی NF-T-4 استفاده کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *