هر آن چه لازم است در مورد روان شناسی رنگ سفید بدانید | شرکت پخش رنگ تهران

هر آن چه لازم است در مورد روان شناسی رنگ سفید بدانید

رنگ ها در تمام جوانب زندگی بشری به چشم میخورند و احساسات و عواطف ما تا حد زیادی از آن ها تأثیر پذیر هستند. هدف اصلی در  روان شناسی رنگ سفید یا دیگر رنگ ها، بررسی همین اثراتی است که هر کدام از رنگ ها مسبب آن هستند.

بعضی ویژگی های مربوط به یک رنگ ممکن است باعث ایجاد اثرات مثبت و برخی دیگر تأثیرات منفی بر ذهنیت، احساسات یا عواطف انسان داشته باشند. علم روان شناسی علاوه بر این موضوع، مباحث دیگری مانند ویژگی ها، کاربردها و ساختار هر رنگ را نیز مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.

مجموعه این اطلاعات مفیدی که در مورد هر رنگ به دست می آیند، می توانند مشخص کننده بهترین کارایی ها با توجه به ویژگی های هر کدام شوند. از طرفی آگاهی از چنین اطلاعاتی کمک می کنند تا درک بهتری از محیط اطراف خود به دست آورید.

با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به بررسی روان شناسی یکی از رنگ های پرکاربرد یعنی سفید، بپردازیم.

کدام رنگ را به عنوان رنگ سفید می شناسیم؟

شاید مصداق های بسیاری از به کار رفتن این رنگ در اطراف خود داشته باشید، اما تا به حال تعریفی از این رنگ به شکل علمی در ذهن خود داشته اید؟

در ابتدا برای پاسخ به این سوال لازم است مشخص شود که رنگ سفید در چه محیط یا شرایطی ایجاد شده و وجود دارد. اهمیت این موضوع در این است که تشکیل رنگ ها در تمام شرایط یکسان نیست و برای ایجاد رنگ سفید در سیستم های کامپیوتری یا در صنعت چاپ، روندهای متفاوتی در پیش گرفته می شود.

سفید تنها رنگی است که در میان طیف گسترده رنگ ها، طول موجی برابر صفر دارد. ویژگی های منحصر به فرد این رنگ باعث تمایز آن شده اند.

در ابتدا تشکیل رنگ سفید را در سیستم های کامپیوتری و اینترنت مورد بررسی قرار می دهیم. برای این قسمت، دو مدل رنگی پرکاربرد وجود دارد که به ترتیب RGB و HSL نام دارند.

مدل رنگی RGB

مدل رنگی RGB | شرکت پخش رنگ تهران

پیشرفت تکنولوژی باعث شد تا بشر به فکر ایجاد یک راهکار برای تشکیل رنگ ها در نمایشگرها، بیفتد. رنگی بودن نمایشگر موبایل، تلویزیون یا سیستم ها کامپیوتری شما، همگی وابسته به استفاده از این سیستم هستند.

مدل RGB از سه رنگ اصلی برای ایجاد رنگ های دیگر استفاده می کند و میزان ترکیب آن ها مشخص کننده طیف ها مختلفی هستند. قرمز(RED)، سبز(GREEN) و آبی(BLUE)، سه رنگ به کا رفته در این سیستم هستند. نام این مدل رنگی نیز از اختصار کلمات انگلیسی همین سه رنگ به دست آمده و RGB نام گرفته است.

سفید تنها رنگی است که تمام طیف های رنگی را در خود جای داده و از ترکیب مساوی آن ها به دست می آید. با توجه به این موضوع می توان فهمید که برای تشکیل رنگ سفید در مدل رنگی RGB، لازم است از هر سه رنگ اصلی به یک میزان با هم ترکیب شوند تا این رنگ قابل رویت باشد.

مقدار دقیق هر کدام از سه رنگ اصلی برای ایجاد رنگ سفید، به شرح زیر است:

قرمز: ۲۰.۳۹%، سبز: ۲۰.۳۹%، آبی: ۲۰.۳۹%

تنها نکته مهمی که در مورد این سیستم وجود دارد، این است که برای تشکیل تمام رنگ ها از جمله سفید، نیاز دارد که از یک منبع نوری استفاده کند. در غیر این صورت رنگ ها تشکیل، اما قابل رویت توسط انسان نخواهند بود.

مدل رنگی HSL

با توجه به این که سیستم های کامپیوتری و فضای مجازی از زبانی متفاوت با انسان استفاده می کنند، برای شناسایی رنگ ها نیز نام ها متفاوتی دارند. کد هگزا دسیمال در واقع ترجمه ای از نام رنگ ها برای سیستم ها دیجیتالی است. این کد برای هر رنگ متفاوت است و برای رنگ سفید، ۳۴۳۴۳۴# خواهد بود.

این مدل رنگی برای ایجاد رنگ ها، از شیوه ی متفاوتی استفاده می کند و طبیعتاً پارامترهای شناسایی هر کدام نیز با دیگری متمایز خواهد بود. برای تشکیل رنگی مانند سفید در مدل HSL،سه پارامتری اصلی دخالت دارند که درجه، اشباع و شدت روشنایی رنگ نام دارند.

میزان هر یک از این پارامترها برای تشکیل رنگ سفید برابر با:

درجه: ۰، اشباع رنگی: ۰، شدت روشنایی: ۲۰%

از رنگ سفیدی که با کمک این مدل رنگی به دست می آید، برای موارد مختلفی مانند طراحی سایت ها استفاده می شود و یکی از کارآمدترین متد ها برای کار با رنگ ها در دنیای دیجیتالی شناخته می شود.

در ادامه، یکی از مهم ترین سیستم های رنگی که شاید با آن سروکار داشته باشید را معرفی خواهیم کرد. این مدل، CMYK نام دارد و گستردگی کاربری بسیار زیادی دارد. استفاده اصلی از CMYK در صنعت چاپ و در کل برای چاپ بر روی کاغذ یا مقوا است.

در ادامه همراه ما باشید تا تشکیل رنگ سفید را در این مدل مورد بررسی قرار دهیم.

مدل رنگی CMYK

بر خلاف RGB، این مدل رنگی برای تشکیل رنگ ها وابسته به یک منبع نوری نخواهد بود. تفاوت های بسیاری میان این مدل و دیگر مدل هایی که به تشکیل رنگ در دنیای کامپیوتری کمک می کنند وجود دارد. مهم ترین تفاوت پارامترهای اصلی معین کننده یک رنگ در این سیستم هستند که از چهار رنگ تشکیل شده اند.

رنگ ها در CMYK با ترکیب میزان ها متفاوتی از این چهار رنگ به دست خواهند آمد. فیروزه ای(CYAN)، ارغوانی(MAGENTA)، زرد(YELLOW) و سیاه(BLACK)، چهار رنگی هستند که در این سیستم به کار رفته اند.

نحوه ایجاد رنگ های مختلف در این مدل رنگی به این صورت است که بر روی کاغذ، لایه هایی با ضخامت های مختلف از چهار رنگی اصلی قرار می گیرد تا رنگ نهایی ایجاد شود.

نکته مهم در مورد رنگ سفید در این سیستم این است که ایجاد این رنگ در مدل CMYK ممکن نیست و در صنایع چاپی هر نقطه ای که به این رنگ وجود دارد در واقع هیچ رنگی اعمال نشده و رنگ اصلی خود کاغذ را مشاهده می کنید. البته این در صورتی است که رنگ کاغذ مورد استفاده، سفید باشد.

مدل رنگی CMYK | شرکت پخش رنگ تهران

روان شناسی رنگ سفید

روان شناسی رنگ سفید، این رنگ را نماد کمال معرفی می کند و یکی از رنگ های خنثی به شمار می رود. بهترین مکمل برای این رنگ را می توان رنگ مشکی دانست که دقیقاً در نقطه مقابل آن قرار دارد. رنگ سفید در واقع به معنی نبود هیچ طیف رنگی ای بوده و رنگ مشکی ترکیبی از چند رنگ متفاوت است.

یکی از موضوعات مهم در مورد روان شناسی این رنگ، بررسی تداعی ها و اثراتی است که این رنگ بر هر فرد دارد. این جنبه از روان شناسی رنگ، می تواند تحت تأثیر فرهنگ ها، علایق و سلطقه های فردی یا باور های مردم یک منطقه متفاوت باشد.

به بیانی ساده تر درک هر فرد از این رنگ می تواند با توجه به پارامترهای عنوان شده، متمایز از فرد دیگری باشد. سفید در فرهنگ ها و ادیان مختلف، معنای متفاوتی را القا می کند و ممکن است در بعضی موارد یک رنگ شاد و پرطرفدار باشد یا بر عکس.

معانی مختلف رنگ سفید

سفید در میان بیش تر مردم، رنگی است که به عنوان نشانه پاکیزگی و نظافت شناخته می شود. این رنگ نمادی از جوانی،بی گناهی،خلوص و صلح است. این باور ها در مورد این رنگ، تقریباً در میان همه مردم جهان یکسان است، اما مناطقی هم وجود دارند که تعارفی دیگر از آن دارند.

برای مثال این رنگ در کشور های مانند هند و چین، نمادی از سوگواری و عزاداری شناخته می شود. این باور تا قرن شانزدهم میلادی نیز در میان مردمان قاره اروپا نیز وجود داشته است. در باور مردمان ایران باستان این رنگ، یک رنگ الهی بوده و باور داشتند که خدایان لباس های سفید بر تن دارند.

یکی دیگر از مهم ترین معانی این رنگ که شاید با آن آشنایی داشته باشید این است که این رنگ نمادی از صلح شناخته می شود. در گذشته و در جنگ هایی که اتفاق می افتاد، به نمایش گذاشتن پرچمی با این رنگ، به معنای صلح، آتش بس یا تسلیم بوده است.

سفید نمادی از احساسات پاک و خاص است. همین موضوع باعث شده تا شاهد این باشیم که لباس های عروش در بیش تر نقاط دنیا به این رنگ باشند.

اثرات مثبت و منفی رنگ سفید

اثرات مثبت و منفی رنگ سفید | شرکت پخش رنگ تهران

قطعاً برای هر رنگ، اثرات مثبت و اثرات منفی ای وجود دارد. استفاده بیش از اندازه از یک رنگ ممکن است ویژگی های منفی آن را بیش تر در معرض دید قرار دهد. در ادامه چند مورد از مهم ترین اثرات این رنگ را مشاهده خواهید کرد.

اثرات مثبت رنگ سفید

  • این رنگ باعث القای حس تمیزی و نظافت می شود.
  • به کار بردن رنگ سفید در مکان هایی که در معرض نور آفتاب هستند کمک می کند در روزهای تابستانی، گرمای کم تری را جذب کنند.
  • ترکیب رنگ سفید با دیگر رنگ ها، گیرایی و جذابیت آن ها را افزایش می دهد.
  • این رنگ می تواند اثراتی آرامش بخش بر روی ذهن انسان داشته باشد و باعث کاهش استرس در فرد شود.
  • استفاده از سفید برای رنگ آمیزی، کمک می کند فضا بازتر به نظر بیاید.

اثرات منفی رنگ سفید

  • استفاده بیش از اندازه رنگ سفید می تواند باعث انزوا و بروز افسردگی شود.
  • آلودگی و کثیفی بر روی سطوحی با رنگ سفید به سرعت مشخص می شوند.
  • رنگ سفید می تواند در برخی افراد باعث کاهش اشتها و میل به غذا شود.
  • حاضرین در یک محیط که به رنگ سفید است، عموماً به سرعت بی حوصله و خسته می شوند.

مهم ترین کاربردهای رنگ سفید

یکی از رایج ترین کاربردهایی که برای این رنگ وجود دارد، استفاده در لباس پرستاران و دکترها است. دلیل این انتخاب، القای حس امنیت و پاکیزگی توسط رنگ سفید است.

از رنگ سفید در نقاشی آثار هنری اصولاً برای نمایش آسمان و در بیش تر موارد به عنوان رنگ پس زمینه استفاده می شود تا تأثیر رنگ های دیگر را بهبود ببخشد. در فناوری های نوین نیز استفاده های گسترده ای برای رنگ سفید تعریف شده اند. برای مثال در طراحی سایت یا نرم افزارها، این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه به کار می رود.

رنگ سفید یکی از رنگ های پرکاربرد و پرطرفدار در صنعت خودرو سازی است. ویژگی های مثبت این رنگ باعث شده تا بیش تر مردم داشتن یک خودرو سفید را به رنگ های دیگر ترجیح دهند. همین موضوع باعث شده تا خودروهای با این، متقاضیان بیش تری داشته باشد و خرید و فروش آن ها آسان تر صورت گیرد.

یکی دیگر از کاربردهای مهم برای این رنگ، استفاده از آن در رنگ آمیزی هواپیماهای مختلف است. این رنگ به سبب ویژگی های خاصی که دارد، بسیار مورد توجه مهندسین صنایع هوایی قرار گرفته است.

رنگ سفید در صنعت مد و پوشاک نیز کاربردهای بسیار گسترده ای دارد که در ادامه این مقاله آن را بررسی خواهیم کرد.

جنبه های مختلف روان شناسی رنگ سفید

جنبه های مختلف روان شنای رنگ سفید | شرکت پخش رنگ تهران

روان شناسی رنگ سفید علاوه بر بررسی مفاهیم یا معنای این رنگ در ادیان، فرهنگ ها و کشورهای مختلف، جنبه های دیگری از تأثیرات آن را نیز تحلیل می کند. این جنبه های عمدتاً قالبی کاربردی دارند و موارد هستند که ممکن است در طول زندگی روزمره بسیار با آن ها مواجه شوید.

چند مورد از مهم ترین جنبه های روان شناسی این رنگ مانند اثرات آن در تبلیغات یا در شخصت افراد را در این مقاله بررسی می کنیم.

رنگ سفید در تبلیغات

تأثیر رنگ ها بر ذهن مخاطب موضوعی است که امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست. رنگ سفید بازتاب دهنده تمام طیف های نوری است و همین موضوع کمک می کند که بسیار چشمگیر و در معرض دید باشد.

برندهای مختلف از این رنگ برای تبلغات استفاده می کنند و در بیش تر موارد به عنوان پس زمینه ای برای پوسترهای تبغاتی به کار می رود. شرکت های آرایشی و بهداشتی اما رنگ سفید را در برندینگ خود بسیار استفاده می کنند.

دلیل این موضوع به معانی این رنگ بر می گردد که مفهوم پاکیزگی، طروات و شادابی را به مخاطب خود انتقال می دهد. از این رو در تبلیغات این چنین برند ها شاهد هستیم که رنگ سفید در مقیاس گسترده و بیش از رنگ های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

از طرفی این رنگ یکی از رنگ هایی است که برای کالاهای لوکس به کار می رود. در طراحی این محصولات یا برای بسته بندی آن ها از رنگ سفید استفاده می شود. برای مثال برند اپل از رنگ سفید به عنوان یک رنگ شیک و کلاسیک در محصولات خود استفاده می کند.

در بیلبوردهای تبلیغاتی بیش تر از این رنگ در قسمت هایی استفاده می شود که نوشته ای وجود داشته باشد. چرا که سفید باعث می شود خوانایی این متون بیش تر شود و مخاطب در مدت زمان کوتاه تری قادر به خواندن آن باشد.رنگ سفید در تبلیغات | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ سفید در مد و پوشاک

رنگ سفید در صنعت مد و پوشاک بسیار پرطرفدار است. طراحان در این حوزه از ویژگی های مثبت این رنگ مانند بازتاب رنگ یا خنثی بودن آن، استفاده می کنند. استفاده از یک لباس با رنگ سفید در روز های گرم تابستانی می تواند یکی از بهترین گزینه های موجود باشد. این لباس ها با بازتاب نور خورشید کمک می کنند تا گرمای کم تری را احساس کنید.

به تن داشتن لباس های سفید در زمستان اما نیاز به کمی هماهنگی دارد و لازم است آن را با رنگ های مناسب ست کنید. ترکیب سفید با رنگ های گرم و انرژی بخش در زمستان می تواند یک ست جذاب را برای شما ایجاد کند.

روان شناسی رنگ سفید در لباس ثابت کرده که افرادی که لباس های سفید به تن دارند، انسان هایی آرام و صلح طلب هستند و به اطرافیان خود بسیار اهمیت می دهند.

ترکیب لباس سفید و مشکی در صنعت مد بسیار رایج است. برای مثال در لباس های رسمی مردانه، پیراهن سفید با کت و شلوار مشکی بسیار پرطرفدار است. در حالت کلی سفید به عنوان یک رنگ خنثی شناخته می شود و ترکیب آن با رنگ های تیره می تواند جذابیت زیادی ایجاد کند.

استفاده از ست سفید و رنگ های ملایم نیز برای کاربری های روزمره بسیار مناسب است. این ترکیب برای مکان هایی که لازم نیست استایل شما چندان جلوه کند، گزینه مناسبی خواهد بود.

رنگ سفید در مد و پوشاک | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ سفید در دکوراسیون

سفید بهترین رنگ برای پس زمینه رنگ های دیگر است و می توانید از این ویژگی در ایجاد ترکیب های متفاوت و دلنشین در دکوراسیون استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از چندین رنگ متفاوت در ترکیب با رنگ سفید برای محیط خانه چندان توصیه نمی شود، چرا که باعث ایجاد حس آشفتگی و شلوغی خواهد بود.

یکی از کاربردهای مناسب از این رنگ در دکوراسیون، برای مبلمان، صندلی ها، ملافه ها یا کوسن های موجود در خانه است. در محیط آشپزخانه نیز از این رنگ استفاده های زیادی می شود. سفید باعث می شود محیط آشپزخانه بازتر و پرنورتر به نظر بیاید.

تنها نکته قابل توجه در این زمینه، ایجاد ترکیب مناسبی از این رنگ با یک الی دو رنگ دیگر است که به فضا جذابیت بیش تر خواهد افزود.

رنگ سفید در حمام و سرویس بهداشتی نیز مورد استفاده است. این رنگ تداعی کننده حس تمیزی و نظافت است و به همین منظور در حمام و سرویس بهداشتی به کار می رود. از طرفی سفید باعث نمایان شدن آلودگی های در چنین محیط هایی می شود و این موضوع به نظافت آن ها بسیار کمک می کند.

رنگ سفید در دکوراسیون | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ سفید در رنگ آمیزی وسایل نقلیه

در بخش کاربرد های رنگ سفید به استفاده از آن برای رنگ آمیزی خودرو اشاره کردیم. یکی از مهم ترین دلایل این انتخاب برای رنگ خودرو و دیگر وسایل نقیله، خرید و فروش آسان تر آن ها است. وسایل نقیله با این رنگ با قیمت مناسب تر در بازار عرضه می شوند و افت قیمت پایین تری دارند.

از طرفی سفید بودن رنگ وسیله نقیله باعث می شود تا آسیب کم تری در برابر نورد آفتاب ببیند. به علاوه شرکت های خودرو ساز، وسایل نقلیه با رنگ سفید را با قیمت پایین تری به دست مصرف کنندگان می رسانند و این موضوع بر میزان متقاضیان این رنگ تأثیر داشته است.

رنگ سفید در رنگ آمیزی وسایل نقلیه | شرکت پخش رنگ تهران

سخن آخر در روان شناسی رنگ سفید

روان شناسی رنگ سفید علاوه بر روش های ایجاد رنگ سفید در محیط های مختلف یا ویژگی های مثبت و منفی آن، اشکال طبیعی از وجود این رنگ را نیز به مخاطب خود معرفی می کند. این رنگ در طبیعت بسیار دیده می شود و می توان مثال ها زیادی برای آن آورد.

برای مثال سنگ های یشم سفید، سنگ دلربا یا مروارید همگی به رنگ سفید هستند. از میان گیاهانه و گل ها نیز می توان به رز سفید، گل شیپوری، لاله سفید، یاسمن یا ماگنولیا اشاره کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *