1

عوارض ریختن تینر در باک بنزین چیست؟

آیا از عوارض ریختن‌ تینر در باک بنزین اطلاع دارید؟ تعداد خودروهایی که این روزها در خیابان‌ها تردد می‌کنند، بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که شاید تصورش را می‌کردیم. دانش روز باعث مدرن شدن‌ این خودروها و بهبود آسایش و رفاه آن‌ها شده‌ است. متأسفانه هم‌چنان باورهای غلط و شایعاتی وجود دارند که در ظاهر برای حفاظت از خودرو هستند؛ اما در واقعیت عملکردی به جز آسیب رساندن‌ به خودرو نخواهند داشت. یکی از این شایعات و باورهای غلطی که متأسفانه بسیار در میان‌ راننده‌ها دیده‌‌‌ می‌شود، ریختن‌ تینر در باک برای تمیز کردن‌‌‌ آن است، در حالی‌ که هیچ یک از آن راننده‌ها از عوارض ریختن‌‌ تینر در باک بنزین خبر ندارند.

ریشه این باور از آن‌جایی است که برخی از افراد ناآگاه شروع به ریختن‌ تینر در باک بنزین کردند با این تصور که تینر می‌تواند مجراهای سوخت‌رسانی را تمیز کند. شاید این درست باشد که بنزین چرب است، اما عوارض ریختن‌ تینر در باک بنزین بسیار بیشتر است. این کار اشتباهی است که برای تمیزکردن‌ این چربی و رسوب‌هایی که از بنزین به‌جای می‌مانند از تینر استفاده شود.

عوارض تینر در باک بنزین | رنگ تهران

تینر چیست؟

از جمله مهم‌ترین مواد شیمیایی در رنگ‌آمیزی تینر است و استفاده زیادی از این ماده می‌شود. تینر در شرکت‌های بزرگ به‌واسطه ترکیب چند نوع حلال صنعتی تولید می‌شود. عمدتاً کاربرد تینر برای رقیق کردن انواع رنگ‌های صنعتی است. در بعضی شرایط هم از این حلال برای تمیزکردن ابزار و تجهیزات رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود.

از آن‌جایی‌که تینر یک حلال صنعتی است، می‌توان‌ برای پیشگیری از خشک‌ شدن رنگ پس از باز کردن ظرف آن استفاده کرد. باید توجه داشته باشید که تینرها را عموماً برای رقیق کردن رنگ‌های روغنی استفاده می‌کنند.

تینر بی‌رنگ بوده و بوی بسیار تندی دارد که شبیه به بوی بنزین است. این ماده از نظر شیمیایی بسیار فرار بوده و به دلیل ترکیبات خاصی که دارد، به‌سرعت مشتعل می‌شود. توجه به این موارد برای کار با تینر بسیار اهمیت دارد و به حفظ ایمنی شما کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشید که برای استفاده از این حلال باید تا حد ممکن از دستکش استفاده کنید؛ چرا که کمی هم خاصیت خورندگی دارد.

آیا تینر باعث پاکسازی خودرو می شود؟

باورهای غلط همواره می‌توانند آسیب‌زننده باشند. افراد زیادی هستند که بدون اطلاع از عوارض ریختن‌ تینر در باک بنزین این کار را انجام می‌دهند. در غلط بودن‌ این باور هیچ شکی نیست، اما بیایید بررسی کنیم که چرا ریختن‌ تینر در باک بنزین یک باور غلط است؟ چرا متخصصان و مکانیک‌ها این کار را انجام نمی‌دهند؟ عوارض ریختن‌ تینر در باک بنزین چیست؟

در گام اول باید بگوییم که در هیچ تحقیق علمی و تأیید شده‌ای‌ نمی‌توانید اثری از اثبات مفید بودن‌ تینر برای تمیزکردن‌ خودرو پیدا کنید. همین موضوع کافی است که اثبات کند این باور کاملاً غلط و بی‌پایه است. اما برخی افراد هستند که باز هم اصرار بر استفاده از این روش نادرست برای تمیزکردن‌ باک خودرو دارند. توصیه می‌کنیم برای درک بهتر این موضوع با ما در ادامه همراه باشید تا عوارض ریختن‌ تینر در باک بنزین را بررسی کنیم.

عوارض ریختن تینر در باک بنزین

شاید تینر و بنزین شباهت‌هایی مانند بوی تند یا فرار بودن داشته باشند، اما این موضوع دلیلی برای استفاده آن به‌جای هم نیست. ساختار شیمیایی و نوع عملکرد هرکدام از این مواد کاملاً با هم متفاوت است. هر دو آن‌ها مشتعل می‌شوند، اما بنزین نوعی سوخت است و تینر به‌عنوان یک حلال شناخته می‌شود. با توجه‌ به این موارد نمی‌توان انتظار داشت که تینر کارایی خوبی در باک بنزین داشته باشد و هیچ آسیبی به باک و خودرو وارد نکند. در ادامه چند مورد از عوارض ریختن‌ تینر در باک بنزین را بررسی می‌کنیم.

برای آشنایی بیشتر با انواع حلال به این مقاله مراجعه کنید.

عوارض ریختن تینر در باک بنزین | رنگ تهران

اشتعال

یکی از ریشه‌های این باور غلط این است که تینر ماده‌ای است که به‌راحتی مشتعل می‌شود و برخی به‌ اشتباه تصور می‌کنند این خاصیت به بنزین برای بهتر سوختن‌ کمک می‌کند. ممکن است ترکیب بنزین و تینر بیش‌تر و سریع‌تر شعله‌ور شود، اما این موضوع به قطعات داخلی موتور آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و ممکن است عوارض ریختن‌ تینر در باک بنزین زیاد باشد.

خورندگی

تینر یک حلال صنعتی است که برای از بین‌ بردن‌ رنگ یا رقیق کردن آن استفاده می‌شود و یکی از خواص اصلی آن، خاصیت خورندگی است. یکی از عوارض ریختن‌‌ تینر در باک بنزین در واقع خورده‌ شدن‌‌ و فرسودگی خود باک خواهد بود. البته این موضوع مربوط به استفاده‌های کوتاه‌مدت است. اگر استفاده از تینر برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، تمام اورنگ‌ها و قطعات پلاستیکی که با آن تماس دارند، پوسیده و خرد می‌شوند.

خرابی سنسور اکسیژن

عوارض ریختن‌ تینر در باک بنزین در طولانی‌ مدت باعث ایجاد خرابی سنسور اکسیژن و بروز مشکلاتی در این زمینه می‌شود.

گرفتگی

تینر با ورود به باک و عبور از مجراهای سوخت‌رسانی، برخی از این رسوبات را در خود حل کرده و آن‌ها را به سمت قسمت‌های اصلی موتور می‌برد. این موضوع می‌تواند باعث بروز گرفتگی‌های جدی و مشکلاتی زیادی شود.

نتیجه‌گیری:

مواردی که در این مقاله عنوان کردیم، تنها بخشی از عوارض ریختن‌ تینر در باک بنزین هستند و این کار می‌تواند مشکلات بسیار زیادی برای خودرو شما ایجاد کند. در انتها لازم است باز هم اشاره کنیم که انواع تینر حلال صنعتی هستند و نمی‌توانند نقش شوینده رسوبات را داشته باشد؛ بلکه فقط آن‌ها را در مسیرهایی که نباید وارد شوند، حمل می‌کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *