مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی اورتان

مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

کفپوش اپوکسی و پلی اورتان هر دو به عنوان مقاوم ترین انواع کفپوش شناخته می‌شوند. اما این دو نوع کفپوش که اغلب به جای هم نیز به کار می‌روند، چه تفاوتی باهم دارند؟ در این مطلب قصد داریم تا با مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان شناخت بهتری نسبت به آن دو ایجاد کنیم. همان طور که می دانیم هر دو این کفپوش های پلیمرهایی هستند که قابلیت های خاصی داشته و امکان استفاده از آن ها بر روی کف های مختلف وجود دارد.

جالب است بدانید که هر دو نوع این کفپوش ها به قدری با کیفیت و ایده آل هستند که انتخاب میان یکی از این دو به این راحتی نیست. اما معیارها و مواردی وجود دارد که می تواند یکی را نسبت به دیگری برتری دهد.

چرا دانستن تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان اهمیت دارد؟

در ابتدای کلام همین قدر باید بگوییم که برتری هر یک از این دو نسبت به دیگری عمومیت نداشته و ممکن است در شرایطی یکی از آن ها مناسب از دیگری باشد. این موضوع تنها به شرایط کاربردی مورد انتظار توسط کاربر بستگی دارد. کاربرانی که اطلاعات کافی درباره مزایا و معایب این دو کفپوش نداشته باشند، مسلماً امکان مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان را نیز نداشته و تنها مجبورند به سفارش فروشنده یکی را انتخاب کنند.

مسلماً فروشنده نیز در این مواقع منفعت خود را نسبت به کاربر ارجح تر قرار می دهد. در این مقاله سعی داریم تا با بررسی پارامترهای مربوط به این دو نوع کفپوش مقایسه ای کامل و جامع از آن ها مثل مقایسه قیمت رنگ اپوکسی و پلی اورتان به عنوان کفپوش، داشته باشیم. همراه ما بمانید.

این مقاله برای همه عزیزان، حتی کسانی که اطلاعات کافی نسبت به این دو نوع کفپوش ندارند و هم برای کسانی که شناخت کافی نسبت به هریک از آن ها دارند است. اما نیاز به مقایسه آن ها دارند، سعی داریم تا ابتدا به تعریف هر یک پرداخته و سپس از جنبه های مختلف اقدام به مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان نماییم.

مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی اورتان از جنبه های مختلف

کفپوش اپوکسی چیست؟

برای اینکه مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان به بهترین شکل انجام دهیم، لازم است تا از هر دو نوع این کفپوش ها باید آشنا شوید. کفپوش اپوکسی نوعی پلیمر ترموست است. این نوع از کفپوش را می توان در سه نوع فرمول شیمیایی مختلف تولید و استفاده کرد.

بر اساس مشخصات و کیفیت مورد نیاز کفپوش اپوکسی در فرمولاسیون پایه آب، پایه صد در صد جامد تولید می شود. پیوندهای اپوکسی در این کفپوش بسیار محکم و مقاوم هستند و شرایط بسیار ایده آلی را در آن برای جلوگیری از بروز تخریب های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از پیوندهای اپوکسی حتی برای ترمیم روی بتن تخریب شده نیز می توان استفاده کرد.

فرمولاسیون های مختلف به کار گرفته شده برای تولید کفپوش اپوکسی هر کدام مزیت ها و شرایط خاص خود را دارند. همچنین ضخامت تمام شده آن ها نیز می تواند متفاوت باشد. به صورت کلی این نوع از کفپوش با ضخامت ۳ تا ۱۰ میلی متر اجرا می شود. فرمولاسیون ۱۰۰ درصد جامد آن نیز بهترین آن ها محسوب شده و از نظر میزان مقاومت و شرایط مورد نیاز بهترین ها را برای کاربر فراهم می آورد.

کفپوش اپوکسی | شرکت رنگ تهران

کفپوش پلی یورتان چیست؟

با تعریف و مشخصات کفپوش اپوکسی تا حدی آشنا شدید. حالا لازم است برای مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان تعریفی از کفپوش پلی یورتان نیز داشته باشیم. پایه اولیه مورد استفاده برای ساخت کفپوش پلی اورتان نیز پلیمر ترموست است.

برای تولید کفپوش پلی یورتان، پلیمر ترموست را با فرمولاسیون های متفاوتی استفاده می نمایند که باز مانند کفپوش اپوکسی هر کدام از این فرمولاسیون ها مزایا و شرایط خاص خود را خواهند داشت. ضخامت کفپوش های پلی یورتان به ۲ تا ۳ میلی متر می رسد و بهترین فرمولاسیون به کار گرفته شده برای تولید آن نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد جامد است.

حال با درک شرایط و مشخصات اصلی هر یک از انواع این دو کفپوش بهتر می توان برای مقایسه آن ها اقدام کرد. البته مقایسه مشخصاتی که در بالا برای هر یک از این دو کفپوش ارائه دادیم نیز بخشی از مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان است. اما تا این جای کار هنوز مزایا و معایبی برای هر یک نشمرده ایم. زیرا هر کدام از این مشخصات می توانند کیفیت خاص خود را داشته باشند و نقطه ضعفی برای آن ها محسوب نمی شوند.

کفپوش پلی اورتان چیست؟

مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

مسلماً هر یک از انواع کفپوش های اپوکسی و پلی یورتان مزایا و معایب خاص خود را داشته و برتری آن ها همان طور که عرض کردیم در پارامترهای مختلف نسبت به هم قابل بیان است.

در ادامه این پارامترها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

۱. مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان از نظر چسبندگی

کفپوش اپوکسی چسبندگی بسیار قوی و قدرتمندی با بتن ایجاد می نماید و از این نظر شرایط بهتری نسبت به کفپوش های پلی یورتان دارد. پیوندهای اپوکسی با بتن به مراتب قدرتمند بوده و این چنین قدرتی را در پیوند پلی یورتان با آن شاهد نیستیم.

۲. مقاومت در برابر ضربه و رفت و آمد سنگین

یکی از مزایای اصلی کفپوش اپوکسی در این است که این نوع کفپوش مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه و رفت و آمد ماشین آلات سنگین دارد و حتی این نوع کفپوش ترک های ریز به وجود آمده را نیز خود به خود ترمیم می کند. از این نظر نیز برای استفاده در مراکزی که رفت و آمد سنگین ماشین آلات را در آن شاهد هستیم، اپوکسی می تواند گزینه بهتری باشد.

۳. مقاومت سایشی

یکی دیگر از پارامترهایی که برای مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان مورد ارزیابی قرار می گیرد، مقاومت سایشی است. آزمایش دقیقی در رابطه با مقاومت سایشی این دو نسبت به هم صورت نگرفته است. هر دو این کفپوش ها مقاومت سایشی بالاتری دارند. اما شواهد نشان می دهد که پلی یورتان نسبت به اپوکسی شرایط بهتری را به دنبال دارد.

۴. مقاومت در برابر مواد شیمیایی

مقاومت در برابر مواد شیمیایی نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که می توان برای مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان از آن کمک گرفت. در این فاکتور به صورت کلی شرایط پلی یورتان بهتر است. اما در مجموع مقایسه این فاکتور به نوع مواد شیمیایی نیز بستگی دارد. به این ترتیب که در برخی از مواد شیمیایی اپوکسی عملکرد بهتری دارد و در برخی نیز این پلی یورتان است که شرایط بهتری را رقم می زند.

کفپوش پلی اورتان، کفپوش مقاوم در برابر مواد شیمیایی

۵. مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش

اشعه ماوراء بنفش تابیده شده از نور خورشید اثر مخربی روی کفپوش ها دارد. اگر کفپوش مورد استفاده شرایط مناسبی نسبت به این اشعه نداشته باشد، به زودی با خرابی هایی روبرو خواهد شد. در مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان نسبت به مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش باید برتری را به پلی یورتان بدهیم.

این نوع کفپوش به دلیل مواد به کار گرفته شده در خود مقاومت بهتری در این مورد دارد. البته اپوکسی هم در برخی از فرمولاسیون ها شرایط عالی را در این باره دارد اما بسیاری از مدل های آن در اثر تابش مستقیم نور خورشید در دراز مدت زرد می شوند.

۶. مقاومت در برابر تغییرات دمایی و رطوبت

همچنین تغییرات دما و وجود رطوبت بالا را نیز می توان یکی از عوامل مخرب روی انواع کفپوش های پلی یورتان و اپوکسی دانست. آزمایشات و تجربه نشان می دهد که در این مورد نیز پلی یورتان شرایط بهتری را دارد.

۷. سختی

از نظر سختی باید اپوکسی را گزینه برتر قلمداد کنیم. این نوع کفپوش سختی بیشتر نسبت به پلی یورتان ایجاد می نماید. البته این موضوع را می توان به ضخامت بیشتر آن نیز نسبت به پلی یورتان نسبت داد.

کلام آخر

همانطور که ملاحظه کردید هر یک از این دو نوع کفپوش شرایط و مزیت های خاص خود را دارند. از این رو برتری دادن هر یک از آن ها نسبت به دیگری به صورت عمومی کار خیلی درستی نیست. مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان وقتی صورت می گیرد که بدانیم مکانی که قرار است کف پوش کنیم کجاست و کدام نوع بهتر است، تا بهترین انتخاب را داشته باشیم. جالب است بدانید هر دو این کفپوش ها زیر مجموعه ای از انواع رنگ صنعتی به شمار می‌روند، که بخشی از مقاومت بالایی که دارند نیز از همین موضوع نشات میگیرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *