هاردنر اپوکسی پلی آمین چیست | رنگ تهران

هاردنر اپوکسی پلی آمین چیست و چه کاربردی دارد؟

برای شروع بهتر است برای آشنایی با هاردنر اپوکسی پلی آمین در مورد رزین‌های اپوکسی صحبت کنیم. شاید این کلمات کم‌تر به گوشتان خورده باشد و این امری طبیعی است. رزین‌های اپوکسی در واقع ترکیبات دو جزئی هستند که وجود هر دو جزء، برای کارکرد این ماده نیاز خواهد بود.

بخش «الف» و اولیه این ترکیب شامل رزین است. این ماده در بیش‌تر موارد به شکل مایع و البته با ویسکوزیته بالا دیده می‌شود. اما برای این که رزین‌ها خشک شوند به بخش «ب» نیاز خواهد بود. هاردنر یا به فارسی « عامل سخت کننده » همان بخش «ب» در این ترکیب است که سبب محکم شدن رزین می‌شود. در این مقاله هم می‌خواهیم یکی از انواع همین هاردنرها، یعنی هاردنر پلی آمین را مورد بررسی قرار دهیم و بیش‌تر با آن آشنا شویم.

هاردنر اپوکسی پلی آمین چیست؟

هنگامی که صحبت از هاردنرها به میان می‌آید، می‌توانیم در مورد چهار گروه مختلف از آن‌ها صحبت کنیم که شامل هاردنر اپوکسی پلی آمید، آمیدها آمین‌ها، پلی آمین‌ها می‌شوند.همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، رزین‌ها برای سخت شدن، نیاز به یک عامل خارجی دارند که هاردنر نام دارد. این که چه هاردنری برای چه رزینی استفاده شود یا بالعکس، در مشخصات محصول نهایی تاثیر زیادی دارد.

تا این‌جا با کلیت کاربرد این ماده آشنا شدید، اما اگر بخواهیم تعریفی ساده از این هاردنر داشته باشیم، می‌توان آن را به شکل زیر بیان کرد:

هاردنر اپوکسی پلی آمین به ترکیباتی گفته می‌شود که در دمای اتاق به صورت مایع هستند و دارای بیش از دو گروه آمین خواهند بود. این ماده در طی پروسه‌ای خاص، از آمونیوم به دست می‌آید و از نظر ساختاری، بسیار به پلیمرها شبیه است.

ویژگی های هاردنر پلی آمین

ویژگی هاردنر پلی آمین | رنگ تهران

اگر بخواهیم یک پوشش سخت برای کف محیط‌های صنعتی، بیمارستانی، مسکونی یا حتی تجاری مثال بزنیم، باید به رزین‌های اپوکسی اشاره کنیم که برای سخت شدن نیاز به هاردنر دارند. ویژگی هاردنر اپوکسی پلی آمین باعث شده تا امروزه طرفداران زیادی داشته باشند و اگر کمی دقت کنید، مصداق‌های زیادی برای استفاده آن‌ها در اطراف خود مشاهده خواهید کرد. اما سوال این‌جاست که این ماده چه ویژگی‌هایی دارد که باعث محبوبیت آن شده‌اند؟

  1. باعث ایجاد چسبندگی خوب به کف و آستر می‌شود.
  2. در برابر خراش سابیدگی مقاومت بسیار خوبی دارد.
  3. به نسبت دیگر هاردنرها در برابر عوامل شیمیایی استقامت خیلی بهتری دارد.
  4. باعث پخت رزین در دمای محیط می‌شود و نیازی به ایجاد شرایط خاص نیست.
  5. انعطاف‌پذیری خوبی دارد.

تنها نقطع ضعف انواع هاردنر پلی آمین در کاربری‌های مختلفی که دارد، این است که نباید برای مدت طولانی و به طور مستقیم در معرض نور خورشید آفتاب قرار گیرد. نور مستقیم باعث ایجاد آسیب جدی به این ماده می‌شود.

کاربرد هاردنر پلی آمین

گستردگی کاربرد رزین‌، امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست و همه می‌دانیم که این مواد هم برای مصارف صنعتی و هم در موارد دیگر، قابل استفاده هستند. کاربرد هاردنر اپوکسی پلی آمین نیز در همین‌جا مشخص می‌شود، چرا که رزین‌ها برای کارکرد به این ماده نیاز دارند. چند مورد از رایج‌ترین کاربردهای رزین‌ها به شرح زیر هستند:

  • تهیه و اجرای کفپوش‌های صنعتی
  • ایجاد پوشش‌های محافظ برای سطوح فلزی
  • اجرای پوشش محافظ برای مخازنی با جنس‌های مختلف
  • ایجاد پوشش برای خطوط لوله
  • اجرای یک لایه محافظ برای انواع وسایل نقلیه از جمله خودروها و ادوات نظامی

این ماده برای اجرای پوشش‌هایی برپایه رزین کارآمد است و رزین‌ها هم کاربرد بسیار زیادی دارند. همین موضوع باعث شده تا ارزش بازار خرید و فروش این محصول، سالانه  به میلیون‌ها دلار برسد. کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، چین و بلژیک را هم می‌توان از جمله بزرگ‌ترین تولید کنندگان آن دانست.

نکات ایمنی استفاده از هاردنر  اپوکسی پلی آمین

نکات ایمنی استفاده از هاردنر پلی آمین | رنگ تهران

انواع مختلفی از هاردنرها در بازار وجود دارند که پایه و اساس همه آن‌ها ۱۰۰ درصد شیمیایی است. به این ترتیب هنگام کار با موادی هم‌چون هاردنر پلی آمین، باید حتما از پوشش محافظ، دستکش و در صورت نیاز عینک محافظ استفاده کنید.

رعایت این نکات برای پیش‌گیری از آسیب‌های احتمالی، واجب است، اما به طور کلی می‌توان گف که هاردنرهایی که برای ترکیب با رزین به کار می‌روند، خاصیت اشتعال‌پذیری ندارند و از این لحاظ ایمن هستند.

سخن آخر

تا کنون هیچ پوششی همانند آن‌هایی که بر پایه رزین‌های اپوکسی هستند، نتوانسته برای کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی مناسب باشد. همین موضوع است که کاربرد رزین‌ و هاردنر اپوکسی تا این حد گسترده کرده است.

استفاده و نحوه اجرای چنین پوشش‌هایی، روش خاصی دارد و برای ترکیب رزین و عامل سخت کننده باید اطلاعات کافی در مورد این حوزه داشته باشید. در این ترکیبات عموماً مقدار هاردنر بسیار کم‌تر از مواد دیگر است و همین مقدار کم می‌تواند باعث سخت و محکم شدن پوشش‌های بر پایه رزین شود.

یکی دیگر از نکات مهم در مورد این پوشش‌ها، ضخامت لایه‌ای است که بر روی سطوح مختلف باید اعمال شود. این مقدار برای کف پارکینگ با کف یک کارخانه متفاوت خواهد بود و این موضوع نشان می‌دهد که میزان هاردنر اپوکسی پلی آمین نیز متغیر خواهد بود.

برای استعلام قیمت و یا خرید رنگ اپوکسی پلی آمید به سایت رنگ تهران مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *