با مزایا و معایب انواع واکس بدنه خودرو آشنا شوید ؟ | شرکت پخش رنگ تهران

با مزایا و معایب انواع واکس بدنه خودرو آشنا شوید؟

مراقبت، رسیدگی و بررسی‌های دوره‌ای و البته مستمر همان چیزی است که کمک می‌کنند، خودرو شما مانند روز اولش نو باقی بماند. مراقبت از خودرو تنها محدود به شستشو مداوم یا گرد‌گیری محیط داخل خودرو نمی‌شود و در طولانی مدت باید کارهایی انجام شوند که جنبه ترمیمی دارند. می‌توانید در این مسیر از مواد بسیار برای تمییز کردن، حفاظت یا ترمیم رنگ استفاده کنید. واکس بدنه خودرو یکی از همین محصولات است که کاربرد گسترده‌ای دارد.

با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا همه چیز را درباره انواع واکس بدنه خودرو و ویژگی‌های آن‌ها، مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

واکس بدنه خودرو چیست؟

در تعریفی ساده، این محصول یک فرآورده عموماً مصنوعی است که در پایان فرآیند نقاشی خودرو، با ایجاد یک لایه نازک روی رنگ به حفاظت، ترمیم و درخشندگی آن کمک می‌کند. واکس خودرو در دو نوع چسبی و مایع در بازار عرضه می‌شود که از نظر کارایی هر دو آن‌ها تقریباً با هم یکسان هستند.

این محصول با ایجاد لایه محافظ و پر کردن منافذ ریز سطح خودرو از نفوذ هوا و رطوبت به نقاط حساس و در معرض آسیب تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. استفاده از واکس عموماً برای قسمت بیرونی خودرو رایج است یا در قسمت‌هایی که بدنه، رنگ شده است.

واکس بدنه خودرو چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

مواد سازنده واکس بدنه

انواع واکس خودرو از ترکیب مواد شیمیایی و هم‌چنین چند جز طبیعی، تولید می‌شوند. اکثر واکس‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند بر پایه موم کارنائوبایی، روغن‌های طبیعی، موم زنبور عسل، رزین، پلیمرهای مصنوعی و برخی مواد تقطیر شده نفتی هستند. دلیل استفاده از موم عسل در این فرمولاسیون،خاصیت پوشانندگی و دوامی است که پس از اعمال به واکس می‌دهد.

با اعمال واکس روی بدنه و پس از مدتی شاهد هستیم که واکس به رنگی کدر و مات در می‌آید. دلیل این موضوع وجود موادی هم‌چون موم عسل و روغن‌های گیاهی در این ترکیب است.

یکی دیگر از اجزای مهم در این محصول، موم کارنائوبایی است. این ماده در صنعت خودرو و ساخت مواد ترمیم کننده رنگ بسیار استفاده می‌شود، اما کم‌تر در میان مردم شناخته شده است. این موم را از شاخ و برگ درخت نخل کارنائوبا استخراج می‌کنند. در فصل خشک سال، درخت برای محافظت از شاخ و برگ خود این موم را ترشح می‌کند.

این موم عموماً به رنگ زرد یا سبز رو به قهوه‌ای در می‌آید که با سن درختی که از آن برداشت شده، ارتباط مستقیم دارد. بهترین منطقه برای پرورش و برداشت از گیاه تا به امروز، کشور برزیل بوده است. موم برداشت شده از درختان پس از تصفیه شدن برای استفاده در واکس، آماده خواهند بود.

ویژگی های واکس بدنه خودرو

تفاوت واکس و پولیش بدنه خودرو در این است که این محصول بر خلاف موادی که برای پولیش به کار می‌روند، یک لایه جدید بر روی رنگ اعمال می‌کند. تمام انواع واکس‌های موجود در بازار خاصیتی چسبی دارن که باعث می‌شود تا مدت زیادی بر روی بدنه باقی بمانند.

یکی دیگر از ویژگی‌های واکس خودرو، قابلیت حفاظت از رنگ در برابر اشعه uv است. از طرفی با توجه به ایجاد شدن یک لایه جدید و نازک بر روی بدنه، رنگ تا میزان زیادی در برابر آسیب‌های محیطی مانند خط و خش، حفاظت می‌شود.

با استفاده از واکس خودرو در طولانی مدت و به دلیل خاصیت حفاظتی آن، رسوبات کم‌تری بر روی رنگ خودرو خواهد نشست و این موضوع شستشوی آن را بسیار آسان می‌کند.

ویژگی های واکس بدنه خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

به چه منظور از واکس بدنه خودرو استفاده می شود؟

شاید به این موضوع دقت نکرده باشید، اما حتی باران هم می‌تواند به رنگ خودرو شما آسیب وارد کند. به طور کلی رنگ بدنه خودرو در معرض آسیب‌های محیطی بسیاری است که برخی باعث خوردگی و بعضی دیگر باعث ایجاد پوسیدگی در آن می‌شوند.

با توجه به این موضوع لازم است که با روشی کارآمد و کم هزینه، مراقبت‌های دوره‌ای و مستمر از رنگ خودرو داشته باشید. در میان تمام روش‌های ترمیمی برای رنگ خودرو، استفاده از انواع واکس بدن خودرو بهترین گزینه خواهد بود.

این محصول می‌تواند میان رنگ بد خودرو و محیط اطرافش، یک لایه محافظ ایجاد کند. این لایه باعث می‌شود رنگ به طور مستقیم با گرد و غبار، رطوبت، نور آفتاب یا عوامل ساینده دیگر در تماس نباشد و آسیب کم‌تری به آن وارد شود.

انواع واکس بدنه خودرو

واکس‌های مختلفی در بازار وجود دارند که از نظر درجه کیفی، مواد اولیه سازنده یا برند تولید کننده با هم متفاوت هستند. به طور کلی اما این محصول در حالت‌های زیر به فروش می‌رسند:

  • واکس‌های مایع
  • اسپری واکس
  • خمیر واکس

از نظر مواد اولیه نیز می‌توان واکس‌ها را دسته بندی کرد. نمونه‌های بسیار با کیفیت این محصول که قابلیت محافظت و دوام زیادی هم دارند از موم کارنائوبا تولید می‌شوند. دلیل قیمت بالایی این نمونه، سختی پروسه تولید و زمان‌بر بودن آن است.

نمونه دیگر از واکس‌ها در بازار عرضه می‌شوند که بر پایه مواد پلمیری هستند و به طور کامل شیمیایی به حساب می‌آیند. این محصول نیز خود در درجه‌های کیفی مختلفی تولید می‌شود که توان حفاظتی و دوام متفاوتی خواهند داشت. عمدتاً این واکس‌ها بر پابه سیلیکون هستند.

انواع واکس بدنه خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

دسته بندی دیگری هم برای این محصول وجود دارد که آن را از نظر دوام و میزان حفاظت تفکیک خواهد کرد:

واکس مایع

 این نمونه با هر بار شستن ماشین از بین می‌رود و دوام کم‌تری به نسبت دو نمونه دیگر خواهد داشت.

واکس نرم

پوشش دهی مناسب و قابلیت استفاده آسان از مزیت‌های این نمونه هستند. این نوع از واکس مایع دوام بیش‌تری دارد.

واکس سخت

این نوع با دوام‌ترین نمونه شناخته می‌شود که می‌توان هر شش ماه یک‌بار از آن استفاده کرد.

چه زمانی باید از واکس بدنه خودرو استفاده کنیم؟

این سوال را می‌توانیم در دو بازه‌ی زمانی مختلف مورد بررسی قرار دهیم. اولی در حین انجام پروسه شستشو بدنه خودرو خواهد بود. در این قسمت نحوه اجرای واکس بدنه خودرو به این صورت است که پس از اتمام شستشو اعمال می‌شود.

ابتدا لازم است بدنه خودرو به طور کامل تمییز و خشک شود. در نهایت می‌توانید یک لایه از واکس را برای حفاظت از بدنه اعمال کنید.

بازه زمانی دوم مربوط به این است که هر چند وقت یک‌بار خودرو را واکس بزنیم؟

برای خودروهای مختلف و هم‌چنین صاحبان آن‌ها، این زمان می‌تواند بسیار متغیر باشد. در این پروسه نوع واکس مورد استفاده، نحوه اجرای واکس بدنه خودرو، نوع رنگ خودرو و البته سلیقه شخصی مالک خودرو، اثر‌گذار هستند.

هر چه از واکس با کیفیت‌تری در این فرآیند استفاده شود، نیاز کم‌تری به تجدید آن خواهید داشت و البته حفاظت بیش‌تری هم برای رنگ خودرو به همراه خواه داشت.

چه زمانی باید از واکس بدنه خودرو استفاده کنیم؟ | شرکت پخش رنگ تهران

نحوه اجرا واکس بدنه خودرو

بر خلاف پروسه پالیش کردن رنگ که نیاز به تجهیزات مختلف دارد، واکس زدن تنها نیاز به پارچه حوله‌ای و نرم یا اسفنج‌های مخصوص خواهد داشت.

نکته مهم دیگر در نحوه اجرای واکس بدنه خودرو، محل انجام این کار است که باید در محیطی سربسته و به دور از نور خورشید باشد. در ابتدا لازم است خودرو را به طور کامل شستشو دهید. پس از خشک شدن بدنه می‌توانید اعمال واکس را آغاز کنید.

با استفاده از پارچه حوله‌ای نرم این کار را آغاز کنید و با لایه‌های نازکی از واکس این پروسه را ادامه دهید. بهتر است برای اعمال از حرکت دایره‌ای دست استفاده کنید، چرا که نتیجه بهتری خواهد داشت.

این محصول پس از اعمال نیاز به کمی استراحت دارد. پس از مدتی لایه اعمال شده به رنگ مات و کدر در می‌آید و لازم است تا با استفاده از یک پارچه تمییر آن را از بدنه خودرو پاک کنید. لایه اصلی اما هم‌چنان بر روی بدنه باقی خواهد ماند و باعث درخشندگی و براق شدن آن خواهد شد.

نحوه اجرا واکس بدنه خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

سخن آخر

بهترین راه برای مراقبت و محافظت از بدنه خودرو، نگه‌داری آن در محیط سرپوشیده است که کم‌ترین برخورد را عوامل آسیب‌زا خواهد داشت. اما این کار چندان معقول و ممکن نیست و نیاز است که خودرو در خارج از شرایط حفاظت شده نیز استفاده شود.

برای پیشگیری از آسیب‌هایی که به آن وارد می‌شوند، لازم است از روش‌های مراقبتی مانند واکس بدنه خودرو استفاده کنید. در برخی موارد نیز اجرای واکس بدنه خودرو کفایت نخواهد کرد و آسیب‌های وارد شده به رنگ خودرو آن قدر زیاد هستند که نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد خواهد بود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *