لکه های رنگی را چگونه از روی سطوح پاک کنیم؟ | پخش رنگ تهران

لکه های رنگی را چگونه از روی سطوح پاک کنیم؟

همانطور که می دانید، هر چه زمان برای از بین بردن یک لکه از روی یک سطح کمتر باشد، پاک کردن آن آسان تر خواهد بود. اگرچه خوشبختانه روش هایی وجود دارد که حتی می توانند لکه های قدیمی را نیز از روی سطوح پاک کنند، اما بهتر است هر چه سریعتر دست به کار شوید و پیش از تثبیت رنگ روی سطوح، آن را از بین ببرید. در این مقاله قصد داریم دستورالعمل هایی در خصوص پاک کردن لکه رنگ از روی سطوح ارائه دهیم. بنابراین، اگر یک لکه  ناخواسته روی قسمتی از فرش یا لباس شما وجود دارد که نمی دانید چگونه آن را پاک کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پاک کردن لکه رنگ از روی سطوح

مهم ترین نکته ای که هنگام پاک کردن لکه رنگ از روی سطوح باید در نظر داشته باشید، این است که هرگز پیش از محو کامل لکه آن را مقابل آفتاب و یا داخل خشک کن قرار ندهید. زیرا این کار فقط باعث تثبیت لکه می شود و زحمت شما را چند برابر می کند. در ادامه مقاله، قصد داریم انواع لکه های رنگی رایج که به شکل ناخواسته روی سطوح قرار می گیرد را بیان کنیم و روش هایی برای حذف آن ها از روی سطح ارائه دهیم:

پاک کردن لکه رنگ قهوه و چای

برای زدودن لکه های قهوه یا چای، سطح مورد نظر را در یک سوم فنجان سرکه و دو سوم فنجان آب بخیسانید. پس از آن، محل آلوده را مطابق معمول شستشو داده و در آفتاب آویزان کنید تا خشک شود.

پاک کردن لکه رنگ قهوه و چای | پخش رنگ تهران

پاک کردن لکه های سبزرنگ کپک

ممکن است پس از شستشوی لباس فراموش کرده باشید که لباس ها را در داخل خشک کن قرار دهید. به همین دلیل بوی کپک زده از آن به مشام می رسد یا لکه های کپک روی لباس مشاهده می شوند. برای حل این مشکل، نسبت های مساوی از آب و سرکه را با مقداری نمک مخلوط کنید و لباس را در محلول مورد نظر بخیسانید.

با استفاده از این روش، باید لکه های کپک از روی سطوح پارچه جدا شود؛ اما اگر بعد از خیساندن، هنوز هم علائم لکه بینی را مشاهده کردید، محلول سرکه و نمک رقیق نشده درست کنید و همین مراحل را مجدداً تکرار نمایید.

پاک کردن لکه های چمن

یکی از بهترین روش ها برای پاک کردن این نوع از لکه ها که به رنگ سبز هستند، استفاده از خمیردندان است. بهتر است از خمیر دندانی که به صورت ژل است استفاده نکنید. برای این کار، ابتدا کمی خمیردندان روی محل لکه بمالید؛ سپس با استفاده از یک مسواک قدیمی که به آب آغشته شده است، محل لکه را به آرامی مالش دهید. بعد از آن، پارچه مورد نظر را مطابق معمول بشویید و خشک نمایید.

پاک کردن لکه های چمن | پخش رنگ تهران

پاک کردن لکه رنگ سس

از بین بردن این نوع لکه ها، به کمی تلاش و پشتکار نیاز دارد. بهتر است کار را با استفاده از محلول سرکه رقیق نشده روی سطح آغاز کنید و اجازه دهید که محل آلوده کاملا خیس بخورد. اگر این روش جواب نداد، محل آلوده را با مواد شوینده تمیز کنید .کمی ماده شوینده را روی سطح بریزید؛ طوری که کاملا به خورد آن برود. سپس پارچه مورد نظر را در ماشین لباسشویی بیندازید تا تمیز شود. بررسی کنید که پیش از خشک شدن لباس، لکه از بین رفته است. اگر غیر از این بود، تمام مراحل را مجدداً تکرار نمایید.

پاک کردن لکه رنگ خون

برای از بین بردن لکه های خون از روی سطح، از محلول ۳ درصد پروکسید هیدروژن استفاده کنید. این محلول به راحتی در داروخانه ها یافت می شود. نحوه کار بدین صورت است که باید لکه را با پروکسید خیس کنید؛ سپس با استفاده از ناخن یا تیغه چاقو، لکه را خراش دهید تا شل شود و از پارچه جدا گردد.

بعد از آن، طبق معمول شستشو دهید. در صورتی که به محلول پراکسید هیدروژن دسترسی ندارید، می توانید از نوشابه استفاده کنید. محل لکه را کاملاً با نوشابه بخیسانید و اجازه دهید یک شب به همین حالت باقی بماند. سپس به طور معمول بشویید.

علاوه بر روش های ذکر شده، برای پاک کردن لکه رنگ خون می توان از نمک هم استفاده کرد. روش کار چنین است که باید سطح پارچه را کاملاً با آب خیس کنید و کمی نمک روی آن بپاشید. سپس آن قسمت از سطح را کاملاً مالش دهید تا لکه شل شود و بریزد. در مرحله آخر، سعی کنید که بلافاصله لباس را شستشو دهید و خشک نمایید.

پاک کردن لکه خون | پخش رنگ تهران

پاک کردن لکه رنگ گوجه فرنگی

بهترین راه برای پاک کردن لکه رنگ گوجه فرنگی این است که، محل آلوده را با سرکه اشباع کنید تا کاملاً خیس بخورد. پس از اینکه لکه از بین رفت، آن را مطابق معمول شستشو دهید و خشک نمایید. دقت کنید قبل از اینکه لباس در داخل خشک کن قرار گیرد، مطمئن شوید که لکه کاملا از بین رفته است.

پاک کردن لکه های رژ لب

لکه رژ لب به سختی از بین می رود. این ماده رنگ ها و فرمولاسیون های زیادی در ترکیبات خود دارد. البته نوع پارچه لکه دار شده نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر لکه روی لباسی ریخته شده است که از جنس ترمه، پشم و ابریشم است، پاک کردن آن سخت تر هم می شود.

در هر حال، لباس شما از هر جنسی که باشد، ابتدا باید رژ لب اضافی را با دقت تمام خراش دهید. سپس چند دستمال کاغذی روی یک سطح سخت قرار دهید. ناحیه آسیب دیده را روی دستمال های کاغذی قرار داده، طوری که طرف لکه دار آن رو به پایین باشد. سپس مایع ظرفشویی را به پشت لکه بمالید تا کاملا به خورد  پارچه برود.

در مرحله بعد، با استفاده از یک مسواک تمیز و با احتیاط کامل، محل آلوده را مالش دهید. دقت کنید که باید لباس را در چرخه آرام ماشین لباسشویی قرار دهید و به طور معمول بشویید. در صورت نیاز، مراحل را مجدداً تکرار نمایید تا لکه کاملاً از بین برود.

پاک کردن لکه رژلب | پخش رنگ تهران

پاک کردن لکه های زرد رنگ چربی و روغن

یکی از روش های معجزه آسا برای حذف لکه های چربی و روغن، استفاده از نشاسته ذرت است. ابتدا محل لکه را با آب خیس کنید و روی آن نشاسته ذرت بپاشید. سپس با استفاده از یک مسواک قدیمی آن را به آرامی بسایید. در صورتی که لکه از بین نرفت، تمامی مراحل را دوباره تکرار کنید.

یکی دیگر از روش های پاکسازی لکه های روغن، استفاده از آب به همراه کمی شامپو ساده یا حتی مایع ظرفشویی است. کافیست کمی مایع را به محل مورد نظر بمالید و آن را مالش دهید؛ سپس طبق معمول بشویید.

کلام آخر

پاک کردن لکه رنگ از روی لباس ممکن است سخت باشد اما غیرممکن نیست. بهتر است برای حصول نتیجه بهتر، بلافاصله پس از بروز لکه اقدام کنید و از قرار دادن لباس در خشک کن تا زمان حذف کامل لکه خودداری نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *