کاربرد رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

همان طور که می دانید ، انواع بسیار زیادی از رنگ ها در دسترس هستند و هر کدام مختص به کاربرد و فضای خاصی طراحی شده اند. یکی از رایج ترین انواع مختلف رنگ ها ، رنگ اپوکسی نام دارد. بسیاری از افراد استفاده از رنگ اپوکسی را نسبت به رنگ های دیگر ترجیح می دهند. اکنون این سوال به وجود می آید که رنگ اپوکسی چیست و کاربرد رنگ اپوکسی شامل چه مواردی میگردد و چرا طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است؟

اگر این پرسش ، سوال شما نیز هست و قصد دارید از رنگ اپوکسی استفاده کنید و نکات مهم مربوط به آن را نمی دانید ، حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

رنگ اپوکسی چیست؟

اگر بخواهیم توضیح دقیق و علمی در پاسخ به سوال رنگ اپوکسی چیست ، دهیم ، باید بگوییم رنگ اپوکسی به انواع خاصی از رنگ ها گفته می شود که ماندگاری به شدت بالایی دارند و با ترکیب رزین اپوکساید با هاردنر یا سخت کننده پلی آمین ساخته می شوند.

استفاده از رنگ اپوکسی به دلیل ماندگاری و مقاومت بسیار بالا ، به استفاده از رنگ های دیگر ترجیح داده می شود و کاربرد های فراوانی دارد که در ادامه مطلب به آن ها می پردازیم. رنگ اپوکسی از انواع دو جزئی رنگ ها است که در دسته بندی رنگ های حلال قرار می گیرد. جالب است بدانید دو مفهوم رنگ و کفپوش اپوکسی با هم تفاوت دارند؛ به این موضوع به طور مفصل تری در وبلاگ تفاوت رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی پرداختیم.

ویژگی های رنگ اپوکسی

  • رنگ اپوکسی هیچ بویی ندارد.
  • این رنگ تنوع رنگ بسیار بالایی دارد و کاربران می توانند برای انواع فضا ها و کاربرد ها، از این رنگ استفاده کنند.
  • شدیدا مقاوم است و در برابر سایش و ضربات مختلف به راحتی آسیب نمی بیند.
  • رنگ اپوکسی را می توان در انواع ضخامت متنوع به کار برد.
  • می توان از این رنگ به عنوان عایق استفاده کرد.
  • بهتر است بدانید رنگ اپوکسی عمدتا برای رنگ آمیزی کف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد؛ دلیل این امر نیز درخشندگی این رنگ است. رنگ اپوکسی شفافیت و درخشندگی خاصی به سطح می بخشد و باعث می شود منزل جلوه دیگری پیدا کند. به همین دلیل کاربرد رنگ اپوکسی بیشتر برای کف ساختمان است.

شما با استفاده از رنگ اپوکسی می توانید کف منزل خود را از سرما ، گرما و مواد شیمیایی حفظ کنید و همچنین باعث شوید به راحتی آسیب نبیند. دقت داشته باشید در صورت استفاده از رنگ اپوکسی در مکانی که دائما در معرض نور خورشید قرار دارد ، حتما باید یک لایه کیلر پلی اورتان روی آن اعمال کنید تا به عنوانی روش برای محافظت از رنگ عمل کند.

کاربرد رنگ اپوکسی

کاربرد رنگ اپوکسی

تمایز روشنی بین رنگ و کفپوش اپوکسی وجود دارد که لازم است قبل از استفاده از آن تمایز بین این دو را مشخص کنید. رنگ اپوکسی کاربرد های زیادی دارد که همین تنوع کاربرد یکی از مهم ترین دلایل پر طرفدار بودن آن است. در ادامه تعدادی از مهم ترین موارد استفاده از رنگ اپوکسی را بررسی خواهیم کرد.

کاربرد رنگ اپوکسی در حمام و سرویس بهداشتی

اولین و رایج ترین کاربرد رنگ های اپوکسی ، استفاده آن ها در حمام و سرویس بهداشتی است. دلیل اصلی استفاده از رنگ اپوکسی برای این اماکن، مقاومت بالای این رنگ در برابر رطوبت است و همین موضوع ، آن را به یکی از بهترین انتخاب ها برای حمام و دستشویی تبدیل می کند.

علاوه بر مقاومت بالای رنگ اپوکسی ، این رنگ درخشندگی خاصی به کف و دیوار حمام و سرویس بهداشتی می بخشد و باعث می شود این مکان ها همیشه تمیز به نظر برسند.

کاربرد رنگ اپوکسی در سرویس بهداشتی

استفاده از رنگ اپوکسی در سونا

دومین کاربرد رنگ اپوکسی که بسیار رایج است ، استفاده از رنگ اپوکسی در سونا است. از آن جایی که شرایط دمایی در اتاق سونا بسیار متفاوت است و دیوار ها و کف آن دائما در معرض رطوبت و دمای بالا هستند ، رنگ های معمولی نمی توانند در این شرایط دوام بیاورند. به همین دلیل ، یکی از رایج ترین رنگ هایی که برای رنگ آمیزی اتاق سونا مورد استفاده قرار می گیرد رنگ اپوکسی است.

در صورتی که از رنگ های دیگر برای رنگ آمیزی این مکان استفاده کنید ، رنگ در مدت زمان کوتاهی پوسته پوسته می شود و ترک خواهد خورد.

کاربرد رنگ اپوکسی در کف گاراژ

کف گاراژ از جمله مکان هایی است که دائما در معرض تردد خودرو ها و قرار گرفتن وسایل سنگین است. بنابراین قابل حدس است در صورت استفاده از رنگ های معمولی ، در چه مدت زمان کوتاهی ممکن است فرسایش پیدا کند و پوسته پوسته شود.

در چنین شرایطی نیز رنگ اپوکسی به کمک افراد می آید و با اعمال آن روی کف گاراژ ، می توانید از مقاومت بالای آن نهایت استفاده را ببرید.

کاربرد رنگ اپوکسی در گاراژ

استفاده از رنگ اپوکسی در مناطق تجاری

یکی دیگر از اماکنی که کاربرد رنگ اپوکسی در آن بسیار وسیع است ، مناطق تجاری به حساب می آیند ، از جمله پاساژ های خرید که کف آن ها دائما در معرض تردد افراد قرار دارد. در صورت استفاده از رنگ های معمولی برای کف مراکز خرید ، ممکن است این سطوح در مدت کوتاهی فرسایش یابند یا کمرنگ شوند.

استفاده از رنگ های اپوکسی برای کف مراکز خرید ، باعث می شود این سطوح سالیان سال ماندگاری خود را حفظ کنند و همچنین درخشندگی لازم را که کف مراکز خرید باید داشته باشند ، به ارمغان می آورد.

کاربرد رنگ اپوکسی در مراکز خرید

کاربرد اپوکسی در پارکینگ

آخرین مورد از کاربرد رنگ اپوکسی که قصد داریم بررسی کنیم ، پارکینگ ها هستند. پارکینگ ها نیز به دلیل تردد بالای خودرو ها و وسایل نقلیه نیاز به یک رنگ مقاوم در برابر سایش و ضربه دارند.

استفاده از اپوکسی به عنوان رنگ کف پارکینگ باعث می شود هر چند مدت یک بار نیاز به رنگ آمیزی مجدد کف پیدا نکنید و به مدت طولانی از ماندگاری آن لذت ببرید.

کاربرد رنگ اپوکسی در پارکینگ

کاربرد های دیگر رنگ اپوکسی

  • کامپوزیت
  • استفاده به عنوان کف پوش های صنعتی
  • مورد استفاده در سازه های الکتریکی هوا فضا ، دریایی و خانگی
  • کاربرد در زیرزمین های مرطوب
  • قابل استفاده روی سطوح چوبی، سیمانی و فلزی
  • موتورخانه
  • پوشش مناسب برای کارخانه ها
  • استفاده در خط لوله ها
  • پوشش مناسب برای صنایع نفت، پتروشیمی، گاز
  • استفاده در آزمایشگاه ها و هر مکانی که در معرض مواد شیمیایی قرار دارد.
  • بیمارستان ها و مراکز بهداشتی

نحوه استفاده از رنگ اپوکسی

یکی دیگر موارد مهمی که در کاربرد رنگ اپوکسی وجود دارد ، چگونگی استفاده از آن است. اگر ابتدایی ترین مهارت های تعمیرات خانگی را بلد باشید، می توانید خودتان به تنهایی این رنگ را اعمال کنید و نیازی به کمک گرفتن از افراد متخصص نیست. اگر علاقمندید تا خودتان فرآیند اجرای این رنگ را به انجام برسانید ما در بلاگ دیگری تحت عنوان مراحل گام به گام اجرای رنگ اپوکسی این فرآیند را به طور کامل برایتان تشریح کرده ایم. اما در کل این کار در چهار مرحله اصلی، به شرح زیر صورت می‌گیرد:

  1. تمیزکاری سطح : یکی از مهم ترین کار هایی که به عنوان اولین مرحله باید انجام دهید ، تمیزکاری سطح است.
  2. اعمال رنگ اپوکسی : در مرحله دوم و پس از تمیزکاری ، نوبت به استفاده از رنگ اپوکسی می رسد.
  3. خشک شدن رنگ اپوکسی : زمانی که رنگ را کاملا روی سطح اعمال کردید، اجازه دهید کاملا خشک شود. حتی اگر قصد دارید مجددا یک لایه دیگر روی آن رنگ آمیزی کنید ، باید لایه قبلی کاملا خشک شود.
  4. اعمال روغن جلا : آخرین مرحله اعمال رنگ اپوکسی ، اعمال یک لایه روغن جلا روی رنگ اپوکسی است. انجام این کار باعث می شود سطح شما درخشش بیشتری داشته باشد. نحوه اجرای رنگ اپوکسی

کلام آخر

در این مقاله به پاسخ سوال رنگ اپوکسی چیست و کاربرد رنگ اپوکسی اشاره کردیم. همچنین بیان داشتیم که این رنگ به جهت مقاوم بالایی که در برابر سایش و عوامل خارجی از خود نشان می‌دهد، گزینه ی بسیار مناسبی برای استفاده محیط های پرتردد مثل پارکنیگ، گاراژ، سرویس های بهداشتی و … است. اگر کاربردها و ویژگی های این رنگ مناسب کاربری شماست، برای کسب هرگونه اطلاعات بیشتر در مورد خرید رنگ اپوکسی می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *