همه آن چه باید در مورد رنگ پلاستیک بدانید! | شرکت پخش رنگ تهران

همه آن چه باید در مورد رنگ پلاستیک بدانید!

برای رنگ زدن دیوارها و سقف یک خانه رنگ های مختلفی وجود دارد که با قیمت های متنوع، کارایی های خاص و مزایا و معایب مختلف به چشم می خورند. اگرچه هیچ منعی برای استفاده از هر یک از آنها وجود ندارد اما این ویژگی های هر یک از آن ها و انتظاری که شما از رنگ آمیزی دیوارها دارید است که موجب می شود از بین انواع رنگ ساختمانی، بخواهید یکی را انتخاب کنید. یکی از این رنگ هایی که هم قدمت طولانی دارد هم بسیار پرکاربرد بوده است رنگ پلاستیک است. در این مقاله می خواهیم بگوییم رنگ پلاستیک ساختمانی چیست، چه کاربرد و ویژگی هایی دارد.

رنگ پلاستیک ساختمانی چیست؟

رنگ پلاستیک یکی از انواع رنگ ساختمانی پایه آب است که از ترکیب لاتکس آکریلیک خالص و میکرو رنگدانه ها تشکیل شده است که جلوه ای مخملی و مات به رنگ می بخشد. این رنگ با آب رقیق می شود و در رنگ های متنوعی در بازار موجود است.

پلاستیکی بودن رنگ موجب می شود شستشو و تمیز کردن آن آسان باشد. همین موجب شده رنگ پلاستیک ساختمانی را با عنوان رنگ قابل شستشو نیز معرفی کنند. هر قدر میزان پلاستیک موجود در این رنگ بیشتر باشد میزان صافی و نرم بودن رنگ بیشتر می شود و همین به سهولت کار تمیز کردن رنگ اجرا شده کمک خواهد کرد.

رنگ پلاستیک ساختمانی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

کاربردهای رنگ پلاستیک چیست؟

همانند هر رنگ ساختمانی دیگری، رنگ پلاستیک نیز برای رنگ آمیزی دیوارها و سقف استفاده می شود. اما ویژگی هایی دارد که آن را برای فضاهایی مناسب تر از سایر فضاها می سازد. معمولا افراد خبره این رنگ را برای سقف سالن های نمایش، اتاق های نمایش کالا و فضاهایی که نیاز به یک رنگ ساده و یکدست دارد استفاده می کنند.

هرچند این بدین معنا نیست که نمی توانید از این رنگ برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه یا حتی چهارچوب در استفاده کنید. رنگ پلاستیک هم در انواع مات در بازار وجود دارد هم براق. هرچند میزان براق بودن آن به اندازه رنگ های روغنی نخواهد بود.

مزایا و معایب رنگ پلاستیک ساختمانی

مزایا و معایب رنگ پلاستیک ساختمانی | شرکت پخش رنگ تهران

مزایای رنگ پلاستیک ساختمانی

  • تمیز کردن رنگ پلاستیک بسیار ساده است و به راحتی با یک دستمال نمناک انجام می شود. همچنین قابل شستشو بودن آن نیز یکی از مهم ترین مزایای آن محسوب می شود.
  • این رنگ در کلاس های مختلفی وجود دارد. این بدین معناست که هر فردی با هر بودجه ای می تواند از رنگ پلاستیک برای رنگ آمیزی دیوارها یا لوازم خود بهره ببرد.
  • سطح این رنگ پس از خشک شدن، یکدست و صاف می شود. همچنین هیچ راه نفوذی برای رطوبت و آب باقی نمی ماند. بنابراین شما می توانید تا چندین سال از این رنگ روی دیوارهای خانه خود لذت ببرید.
  • پایه آب بودن این رنگ موجب شده تا حد زیادی سازگار با محیط زیست بوده و غیر سمی باشد. همین امر موجب شده استفاده از رنگ پلاستیک در فضاهایی که تهویه مناسبی ندارند گزینه بهتری محسوب شود.
  • خشک شدن سریع این رنگ یکی دیگر از مزایای آن است. رنگ پلاستیک ساختمانی بین ۲ الی ۴ ساعت خشک می شود و این مساله سرعت رنگ آمیزی ساختمان را بالاتر خواد برد.
  • استفاده از رنگ های روشن پلاستیک می تواند به تعادل دما در اتاق کمک کند. این مساله موجب می شود در فصل تابستان هوای داخل خانه خنک تر باقی بماند و دیوارها در اثر تابش نور خورشید دیرتر گرم شوند.

معایب رنگ پلاستیک ساختمانی

  • در مزایای رنگ پلاستیک به سرعت خشکایی آن اشاره شد اما شرایط محیطی جایی که رنگ می زنید می تواند به روی این موضوع تاثیر بگذارد. بعنوان مثال در مناطق معتدل و مرطوب اغلب توصیه نمی شود از رنگ پلاستیک استفاده شود چرا که سرعت خشک شدن آن کاهش یافته و نتیجه نهایی بی کیفیت خواهد شد.
  • حتی رنگ پلاستیک براق هم به اندازه رنگ های روغنی براق یا رنگ های آکریلیک درخشندگی ندارند. بنابراین اگر این موضوع برایتان اهمیت بالایی دارد بهتر است سراغ رنگ دیگری بروید.
  • دوام و ماندگاری رنگ پلاستیک به نسبت رنگ های روغنی و آکریلیک کمتر است.
  • این رنگ قابل اجرا به روی تمامی سطوح نیست. بعنوان مثال سطوح فلزی یا چوبی را بهتر است با رنگ پلاستیک رنگ نزنید.

چطور دیوارها را با رنگ پلاستیک رنگ آمیزی کنیم؟

رنگ آمیزی دیواری که قبلا رنگ نشده با رنگ پلاستیک بسیار ساده است. فقط کافیست مراحل اولیه آماده سازی دیوارها برای رنگ آمیزی را انجام دهید. این مراحل شامل تمیزکردن دیوارها از هرگونه لک و گرد و غبار، برطرف کردن ایرادات روی دیوار، اعمال لایه آستر و سپس رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک می شود.

رنگ پلاستیک را نیاز نیست با چیز دیگری ترکیب کنید. هرچند اگر رنگ به اندازه دلخواهتان رقیق نبود فقط کافیست کمی آب به آن اضافه کنید اما این نباید به قدری باشد که رنگ هنگام نشستن روی دیوار لبریز شده و رد آن روی دیوار باقی بماند. فراموش نکنید رنگ زدن دیوارها را از گوشه دیوار و از بالا به پایین انجام دهید.

چطور دیوارها را با رنگ پلاستیک رنگ آمیزی کنیم؟ | شرکت پخش رنگ تهران

آیا می توان رنگ پلاستیک را روی رنگ روغنی اجرا کرد؟

اگرچه استفاده از رنگ پلاستیک ساختمانی بسیار ساده است اما زمانیکه بخواهید آن را به روی دیواری که قبلا رنگ شده، بخصوص با رنگ روغنی، استفاده کنید چالش آن بیشتر خواهد شد. از آنجایی که رنگ پلاستیک پایه آب است چسبندگی کافی برای اجرا روی رنگ روغنی را ندارد به همین دلیل نمی توانید مستقیما رنگ پلاستیک را روی رنگ روغنی بزنید.

ولی کافیست پیش از رنگ زدن، روی رنگ قبلی دیوار را سنباده بکشید تا کمی مات شود. سپس از پرایمر پایه آب استفاده کنید تا سطح سنباده کشی شده یکدست شود و همچنین رنگ پلاستیک چسبندگی کافی را برای اجرا بدست آورد.

بهتر است رنگ پلاستیک را در دو لایه اجرا کنید تا پوشش دهی کافی روی رنگ قبلی ایجاد شود. همچنین این رنگ را نیز همانند هر رنگ دیگری می توانید با غلطک رنگ یا قلممو اجرا کنید. پس از اجرای لایه اول حتما یک ساعت صبر کنید تا لایه دوم را بزنید.

چطور از رنگ پلاستیک نگهداری کنیم؟

پس از اجرای رنگ اگر مقداری از رنگ پلاستیک داخل قوطی آن باقی ماند می توانید آن را بعدا استفاده کنید اما باید درب ظرف را محکم ببندید. این کار را هنگام رنگ آمیزی نیز انجام دهید و نگذارید درب قوطی رنگ بیش از حد باز بماند چرا که موجب خشک شدن رنگ شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. همچنین بهتر است رنگ پلاستیک باقی مانده را در دمایی بین ۵ تا ۳۵ درجه و به دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

در نظر داشته باشید که نباید رنگ پلاستیک ساختمانی را در جای خیلی سرد قرار دهید چرا که ممکن است یخ بزند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *