رنگ كردن ديوار گچی | شرکت رنگ تهران

آموزش رنگ کردن دیوار گچی در ۵ مرحله

رنگ کردن دیوار گچی یکی از روش‌های پرکاربرد برای بهبود ظاهر و افزایش زیبایی فضاهای داخلی است. در این روش، از رنگ‌های مختلفی برای پوشش‌دادن سطح دیوار استفاده می‌شود تا فضا را زیباتر و جذاب‌تر کند. اما رنگ کردن دیوار گچی نیازمند دانش و تخصص است تا بهترین نتیجه به دست بیاید.

در این مقاله، به بررسی بهترین برند‌های رنگ دیوار گچی پرداخته خواهد شد و نکات مهمی برای آموزش رنگ کردن دیوار گچی به‌صورت حرفه‌ای و باکیفیت بالا ارائه خواهد شد.

ویژگی‌های دیوار گچی | شرکت رنگ تهران

دیوار گچی چه ویژگی‌هایی دارد؟

این دیوارها به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، از جمله سرعت ساخت‌وساز بالا، قابلیت انعطاف‌پذیری در طراحی و ساخت، هزینه کمتر نسبت به سایر نوع دیوارها و سازگاری با انواع شیب و انحناهای ساختمانی، در بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های مهم دیوارهای گچی، سبکی و وزن کم آن‌هاست. وزن کم این دیوارها باعث می‌شود وزن کلی ساختمان کاهش یابد. زمانی که ساختمان وزن کم‌تری داشته باشد، در برابر آسیب‌هایی مانند زلزله هم دوام بیش‌تر خواهد داشت.

همچنین، دیوارهای گچی دارای قابلیت انعطاف در طراحی و ساخت هستند و می‌توان آن‌ها را با انواع شیب و انحناهای مختلف ساخت. این ویژگی مهم در طراحی دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دیوارهای گچی دارای خواص عایق حرارتی و صوتی قابل‌توجهی هستند و به‌عنوان یک عایق صوتی و گرمایی مناسب در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.

دیوارهای گچی همچنین دارای زیبایی و ظاهری خاصی هستند و با استفاده از مواد مختلفی مانند رنگ، تزیینات و طرح‌های مختلف، بسیار زیبا و جذاب خواهند شد.

از دیگر ویژگی‌های دیوارهای گچی می‌توان به قابلیت نصب نورپردازی‌های متنوع در داخل یا خارج آن‌ها اشاره کرد. این روش نورپردازی که به نورپردازی مخفی هم شهرت دارد، این روزها بسیار پرطرف‌دار شده است.

بهترین رنگ برای دیوار گچی چه ویژگی‌هایی دارد؟

زمانی که می‌خواهید رنگ کردن دیوار گچی را شروع کنید، باید ابتدا از کیفیت رنگ اطمینان داشته باشید. برای این منظور لازم است بهترین رنگ برای دیوار گچی را باتوجه‌به ویژگی‌هایش انتخاب کنید. در همین راستا و در ادامه مطلب می‌خواهیم ویژگی‌های بهترین رنگ برای دیوار گچی را بررسی کنیم.

  1. چسبندگی مناسب: اولین و مهم‌ترین ویژگی رنگ دیوار گچی این است که به‌خوبی به سطح دیوار بچسبد و پوسته نشود.
  2. پوشش‌دهی خوب: رنگ باید بتواند با لایه‌های نازکی سطح گچ را بپوشاند و عیوب و ناهمواری‌های سطح را مخفی کند.
  3. مقاومت در برابر رطوبت: رنگ مناسب برای دیوار گچی باید مقاومت خوبی در برابر رطوبت داشته باشد تا باعث تغییر رنگ، کبوده شدن یا خرابی رنگ نشود.
  4. قابلیت شستشو: توجه کنید که پس از مدتی رنگ در اثر استفاده آلوده خواهد شد و باید برای نظافت قابلیت شستشو داشته باشد. در غیر این صورت باید دوباره دیوارهای گچی را رنگ بزنید.
  5. دوستدار محیط‌زیست: استفاده از رنگ‌هایی که کمترین آسیب را به محیط‌زیست می‌زنند، همیشه یک انتخاب برتر است؛ بنابراین، بهتر است رنگ‌های بر پایه آب را انتخاب کنید که ضرر کم‌تری برای محیط‌زیست دارند.
  6. رنگ‌های روشن و آرام‌بخش: رنگ‌های روشن و آرامش‌بخش می‌توانند فضای آرام‌تری ایجاد کنند. رنگ‌هایی مانند کرمی، سفید، بژ یا طوسی از جمله گزینه‌های مناسب برای دیوار گچی هستند.

به‌طورکلی انواع مختلفی از رنگ‌های مناسب برای دیوار گچی وجود دارند که شما باید بهترینشان را باتوجه‌به ویژگی‌هایشان انتخاب کنید. برای آشنایی با انواع رنگ‌های دیوار گچی می‌توانید مقاله « انواع رنگ دیوار » را هم مطالعه کنید.

انواع رنگ‌های دیوار گچی | شرکت رنگ تهران

رنگ‌های مناسب برای دیوار گچی

تا اینجا با ویژگی‌های دیوارهای گچی آشنا شدید و همین‌طور ویژگی‌های یک رنگ خوب برای دیوار گچی هم مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه اما می‌خواهیم با درنظرداشتن این موضوعات، چند مورد از بهترین رنگ‌ها برای دیوارهای گچی را بررسی کنیم.

۱.    رنگ اکریلیک

 رنگ اکریلیک برای دیوار گچی بسیار مناسب است؛ زیرا دارای مقاومت بالا در برابر حرارت و نور خورشید است و به‌راحتی پاک نخواهد شد. این رنگ باعث ایجاد یک پوشش صاف و مات می‌شود و به دلیل قابلیت ترکیب با سایر رنگ‌ها و تزیینات، برای کاربردهای داخلی و خارجی مناسب است.

۲.    رنگ لاتکس

این رنگ دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت و خوردگی است و از این رو هم برای کاربردهای داخلی و هم برای کاربردهای خارجی مناسب خواهد بود. پوششی مات، با قابلیت پاک‌شدن آسان دارد و به دلیل ترکیب مناسب با سایر رنگ‌ها محبوبیت زیادی به دست آورده است.

۳.    رنگ سیلیکاتی

رنگ سیلیکاتی دارای مقاومت بالا در برابر شعاع‌های UV و رطوبت است. این رنگ بیش‌تر برای دیوارهای گچی یا بتنی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این رنگ باعث ایجاد یک پوشش مات و مقاوم در برابر خوردگی و سایش می‌شود.

۴.    رنگ سیلیکونی

چهارمین نوع از رنگ‌های مناسب برای دیوار گچی، رنگ سیلیکونی نام دارد. این رنگ دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد و اگر می‌خواهید مجبور به رنگ‌آمیزی دوباره نشوید، توصیه می‌کنیم از این نوع رنگ استفاده کنید. برند رنگ نیپون یکی از برندهایی است که این رنگ را باکیفیت بسیار بالایی تولید و عرضه می‌کند و اگر قصد خرید رنگ سیلیکونی را دارید، توصیه می‌کنیم از محصولات این برند استفاده کنید.

رنگ قابل شستشو برای دیوار گچی و انواع آن

استفاده از رنگ قابل شستشو برای دیوار گچی از مزایای زیادی برخوردار است. این نوع رنگ‌ها معمولاً با ترکیباتی از رزین پلی‌آکریلیک و پیگمنت‌های مقاوم در برابر رطوبت و لکه‌های مختلف تهیه می‌شوند و به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، بسیار مقاوم و بادوام هستند.

انواع رنگ قابل شستشو برای دیوار گچی عبارت‌اند از:

  • رنگ پلی‌آکریلیک: این نوع رنگ با رزین پلی‌آکریلیک تهیه می‌شود و برای دیوارهایی که معرض رطوبت و خیس شدن هستند و همچنین دیوارهایی که باید شسته شوند، بسیار مناسب خواهد بود.
  • رنگ لاتکس: این نوع رنگ با مخلوطی از پلیمرهای اکریلیک و لاتکس تهیه می‌شود و به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت، برای دیوارهایی که در معرض تماس با آب هستند مناسب هستند.
  • رنگ امولسیونی: این نوع رنگ با مخلوطی از آب و رزین‌های پلیمری تهیه می‌شود و برای دیوارهایی که در معرض کثیف‌شدن و آلودگی زیاد هستند، بسیار مناسب خواهد بود.

رنگ قابل شستشو | شرکت رنگ تهران

برند برتر برای رنگ دیوار گچی کدام برند است؟

رنگ کردن دیوار گچی کار بسیار ساده‌ای است، اما در همین کار هم نکاتی وجود دارد که باید رعایت شوند. برای مثال باید بدانید که کدام برند، رنگ بهتری تولید می‌کنید. برای این منظور ویژگی‌های عنوان شده برای بهترین رنگ را با ویژگی‌های محصولات برندهای مختلف مقایسه کنید. برای آسان‌تر شدن کار شما در ادامه می‌خواهیم چند مورد از بهترین رنگ برای دیوار گچی را معرفی و بررسی کنیم.

۱.    رنگ سحر

یکی از باسابقه‌ترین برندهای تولیدکننده رنگ‌های صنعتی و ساختمانی در کشور است که از سال ۱۳۶۵ شروع به فعالیت کرد. این برند بخشی از نیاز داخلی و همین‌طور کشورهای مختلف مانند رومانی را برای رنگ‌های صنعتی و ساختمانی برطرف می‌کند. فروشگاه رنگ تهران نمایندگی رنگ سحر را در اختیار دارد و شما می‌توانید محصولات این برند را از این طریق تهیه کنید.

۲.    رنگ آرکو

محصولات این برند شامل انواع بتونه، رنگ‌ها، آسترها و هاردنرها است و در این راستا از دانش کافی و تجهیزات بسیار مدرنی استفاده می‌کند. رنگ آرکو از سال ۱۳۶۶ تا به امروز در استان آذربایجان شرقی مشغول فعالیت بوده و یکی از باکیفیت‌ترین رنگ‌های مناسب برای دیوار گچی در داخل کشور را تولید می‌کند.

۳.    رنگ مکث

شرکت مکث فعالیت خود را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرد و امروزه به ظرفیت تولید ۲۵ تن انواع رنگ در روز رسیده است. تمامی محصولات این برند دارای نشان استاندارد بوده و در صنایع بزرگی مانند صنعت نفت مورداستفاده قرار می‌گیرند.

۴.    رنگ روناس

یکی دیگر از برندهایی که می‌توان رنگ کردن دیوار گچی را با محصولاتش انجام دهید، رنگ روناس است که نام بسیار آشنایی در حوزه رنگ‌سازی کشور دارد. این برند رنگ‌های دریایی، صنعتی و ساختمانی متنوعی تولید می‌کند و تا به امروز موفق به اخذ جوایز و افتخارات بسیار شده است. برای خرید محصولات روناس می‌توانید به نمایندگی رنگ روناس در فروشگاه رنگ تهران مراجعه کنید که تنوع خوبی از محصولات این برند در اختیار شما می‌گذارد.

مراحل رنگ کردن دیوار گچی

رنگ کردن دیوار گچی یک فرایند ساده است، اما برای دستیابی به نتیجه‌ای بهتر و دوام بیشتر، باید به مراحل آماده‌سازی و اجرای صحیح تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان باید توجه کرد. در ادامه به توضیح مراحل رنگ کردن دیوار گچی می‌پردازیم:

برند برتر برای رنگ دیوار | شرکت رنگ تهران

مرحله ۱: آماده‌سازی دیوار

برای این منظور، باید سطح دیوار را تمیز کرده و از هر گونه چربی، خاک، گردوغبار و لکه‌های روغنی پاک کنید. در صورت وجود لکه‌های سخت یا خشک، می‌توانید از مواد شوینده و کمی آب استفاده کنید تا آن‌ها را پاک کنید.

مرحله ۲: پوشاندن نقاط ضعف

این نقاط می‌توانند شامل جایگاه‌هایی باشند که گچ آن‌ها خراب شده یا پوسته شده است. برای پوشاندن این نقاط می‌توانید از بتونه به میزان کافی استفاده کنید.

مرحله ۳: استفاده از پرایمر

پرایمر یک ماده مهم برای رنگ کردن دیوار گچی است که به‌صورت یک لایه اولیه روی دیوار قرار می‌گیرد. این ماده به دیوار کمک می‌کند تا رنگ را بهتر جذب کند و از جذب زیاد رنگ توسط دیوار جلوگیری می‌کند.

مرحله ۴: رنگ کردن دیوار

پس از اعمال پرایمر، می‌توانید به رنگ کردن دیوار بپردازید. در این مرحله شما تنها کافی است یک‌لایه رنگ با ضخامت یکسان روی تمام سطح اعمال کنید.

مرحله ۵: لایه دوم رنگ

پس از اتمام رنگ کردن لایه اول، بهتر است کمی صبر کنید تا رنگ خشک شود و سپس به لایه دوم رنگ بپردازید. دقت کنید که ضخامت لایه دوم باید دقیق و یکسان باشد تا نتیجه خوبی حاصل شود.

علت رنگ نگرفتن دیوار گچی

علت رنگ نگرفتن دیوار گچی ممکن است به پارامترهای مختلفی بستگی داشته باشد که در ادامه چند موردشان را بررسی خواهیم کرد:

  • آماده‌سازی نامناسب سطح دیوار: اگر سطح دیوار قبل از رنگ کردن به‌درستی آماده نشده باشد و به طور کامل تمیز و خشک نشده باشد، رنگ نمی‌تواند به سطح دیوار چسبیده و در نتیجه به‌راحتی پوسته می‌شود.
  • وجود رطوبت در دیوار: اگر دیوار قبل از رنگ کردن خشک نشده باشد یا در محیط مرطوبی باشد، رنگ به‌احتمال زیاد چسبندگی خوبی نخواهد داشت.
  • استفاده از رنگ نامناسب: استفاده از رنگی که کیفیت پایینی دارد و نسبت به عوامل محیطی مقاومت کافی ندارد می‌تواند به رنگ نگرفتن دیوار گچی منجر شود.
  • عدم استفاده از پرایمر: پرایمر لایه اولیه‌ای است که بر روی سطح دیوار قرار می‌گیرد و به دیوار کمک می‌کند تا رنگ بهتر جذب شود و از جذب زیاد رنگ توسط دیوار جلوگیری می‌کند. استفاده‌نکردن از پرایمر می‌تواند یک علت رنگ نگرفتن دیوار گچی باشد.

اجرای صحیح رنگ | شرکت رنگ تهران

شما از کدام رنگ برای رنگ کردن دیوار گچی استفاده می‌کنید؟

با درنظرگرفتن توضیحات در مورد رنگ کردن دیوار گچی، مهم‌ترین موضوعات، انتخاب رنگ مناسب باتوجه‌به ویژگی‌ها و برند و همچنین اجرای صحیح رنگ خواهد بود. عوامل دیگری هم در انتخاب رنگ مؤثر هستند که یکی از آن‌ها قیمت است.

قیمت رنگ ساختمان که برای گچ استفاده می‌شود باتوجه‌به نوع آن ممکن است متغیر باشد. ازاین‌رو بهتر است پیش از خرید به این موضوع توجه کافی داشته باشید. در نهایت باید اشاره کنیم که اگر رنگ خوبی انتخاب کنید و سطح دیوار را به شکل صحیح برای رنگ‌آمیزی آماده کرده باشید، نتیجه رنگ کردن دیوار گچی بسیار خوب خواهد بود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *