معرفی انواع رزین | فروشگاه رنگ تهران

معرفی انواع رزین + موارد استفاده از آنها

انواع رزین با ساختار شیمیایی متفاوت امروز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزین ها مواد چسبنده هستند که از ترکیب مواد مختلف بوجود می‌آیند. بیشتر انواع رزین که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، از ترکیب پلیمرهای مختلف بصورت مصنوعی تولید می‌شوند. اما رزین طبیعی نیز وجود دارد. رزین ها با توجه به اینکه ساختار مواد تشکیل‌دهنده‌شان چه باشد، خواص مختلفی خواهند داشت.

همانطور که اشاره شد، رزین های مصنوعی هریک ساختار منحصربه‌فرد خود را دارند. در تولید انواع مختلف رزین ها از ترکیب مواد مختلف نظیر متیل متاکریلات، کربنات کلسیم، پلی اتیلن، سیلیس ها، پلی کربنات و … استفاده می‌شود. ترکیبات مختلف این مواد تشکیل انواع رزین داده که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند.

انواع رزین عبارتند از:

  1. رزین پلی استر
  2. رزین فنولیک
  3. رزین آلکیدی
  4. رزین پلی کربونات
  5. رزین اپوکسی
  6. رزین‌ وینیل استر
  7. رزین پلی آمید
  8. رزین طبیعی

رزین‌ پلی استر

رزین‌ پلی استر از واکنش شیمیایی اسیدهای آلی دو عاملی و الکل‌های چند عاملی به دست می‌آید. رزین پلی استر کاربردهای زیادی دارد از جمله کاربردهای آن می‌توان به ساخت مواد قالب سازی به عنوان تونر در چاپ‌گر لیزری و در ساخت مجسمه و کارهای صنعتی اشاره کرد. ضمن این‌که در رستوران‌ها آشپزخانه‌ها و سایر مکان‌هایی که احتیاج به دیوارهای قابل شست و شو دارند پنل‌های دیواری ساخته شده از رزین پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس استفاده می‌شود.

رزین مصنوعی پلی استر | شرکت رنگ تهران

رزین فنولیک

رزین‌ فنولیک نوعی رزین گرمازایی مصنوعی و اولین پلاستیک‌هایی هستند که به صورت تجاری به فروش رفته‌اند. این دسته از رزین‌‌ها خود به دو گروه تقسیم می‌شوند: رزین‌های فنولیک نوولاک و رزین‌های رزولوشن فنولیک که هردو قابلیت پایداری تا دمای ۳۰۰ الی ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارند. این رزین‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارند از جمله مواردی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد: توپ‌های بیلیارد عامل اتصال در لنت‌های ترمز دیسک‌های کلاج دسته‌های چاقو و دسته‌های قابلمه است.

رزین مصنوعی فنولیک | شرکت رنگ تهران

رزین آلکیدی

یکی دیگر از انواع رزین ، رزین آلکیدی است که از خانواده رزین های پلی استر محسوب می‌شود. درواقع می‌توان به رزین های پلی استر شباع شده با اسیدهای چرب رزین آلکیدی می‌گویند. تفاوت اصلی این نوع رزین با رزین‌های پلی استر در این است که برخلاف آنها، نیازی به حرارت ندارند. در ساختار رزین های آلکیدی از پلی‌اُل‌ها، پلی‌اسید‌ها و اسید‌های چرب استفاده می‌شود.

این نوع در صنایع رنگسازی، به خصوص در تولید رنگ‌های روغنی ساختمان به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رزین پلی کربونات

یکی از انواع رزین که می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد، رزین پلی کربونات است. این به خواص ویژه‌ای مربوط می‌شود که در ساختار شیمیایی آن وجود دارد. رزین های پلی کربونات شفافیت زیادی دارند. این نوع رزین در کاربرد زیادی در ساختمان سازی، پوشش سطوح، استفاده در گلخانه‌ها و … دارد.

مهم‌ترین خصوصیات این نوع رزین عبارتند از:

  • خلوص بالا
  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • چسبندگی یا ویسکوزیته پایین
  • مقاومت در برابر خم شدن

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی نیز از خانواده‌های دوجزئی و شامل پایه‌ی رزین و هاردنر است. بر اساس فرمولی خاص و به نسبت مشخصی این دو ماده با هم دیگر ترکیب شده و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماده‌ی ترکیب شده یا درون قالب‌ها و یا بر روی سطح مورد نظر به کار برده می‌شود. رزین اپوکسی به واسطه چسبندگی بسیار خوب و رنگ پذیری بالایی که دارد برای پوشش سطوح استیل و بتنی استفاده می‌گردد.

کاربرد رزین اپوکسی به دلیل میزان سختی بالایی که دارد بسیار زیاد است. به عنوان مثال: به دلیل خاصیت ضد آب داشتن در صنعت کشتی سازی مصارف بالایی دارد. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به ساخت زیورآلات سپر فایبرگلاس ماشین‌ها کفپوش‌های ورزشی بیمارستانی سه بعدی و صنعتی تولیدات میزهای رزینی چوبی ظروف و دکوراسیون ساخته شده با رزین تولید رنگ چسب و محصولات پتروشیمی اشاره کرد.

رزین مصنوعی اپوکسی | شرکت رنگ تهران

رزین‌ وینیل استر

رزین‌ وینیل‌ آستر از واکنش رزین اپوکسی‌ها با اسیدهای غیراشباع اتیلنی به وجود می‌آیند. از این نوع رزین به دلیل مقاومت شیمیایی بالا برای حفاظت سطوح در برابر مواد شیمیایی چون اسیدهای آلی قلیایی مواد شیمیایی اکسید کننده و محلول‌های نمک و .. استفاده می‌شود. رنگ این رزین طوسی و نزدیک به قرمز آجری است. کاربردهای رزین وینیل‌آستر عبارتند از: تهیه پوشش‌های حفاظتی و سطحی خمیر و ملات، چسباننده و پر‌کننده صنایع رنگ پلاستیک نماسازی ساختمان، چسب مقاوم سازی مخازن مقاوم سازی کف زمین و عایق ضد آب پوشش سازه‌های فولادی دیوار و سقف.

رزین پلی اتیلن

مواد اصلی تشکیل‌دهنده رزین های پلی اورتان،‌ پلی‌اُل و ایزوسیانات است. این نوع رزین ها با توجه به ساختاری شیمیایی، چسبندگی و کشسانی بالایی دارند. از این نوع رزین بعنوان لایه پوششی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع رزین مقاوت بالایی در برابر ضربه و سایش از خود نشان می‌دهد. نکته مهم در تولید این نوع رزین، سرعت آماده سازی آن است که در دمای محیط قابل انجام است.

رزین پلی آمید

رزین‌های پلی‌آمیدی دارای گروهی از آمیدها در عنصر تشکیل دهنده‌ی خود هستند. ویژگی‌های این دسته از رزین‌ها قالب‌گیری راحت مقاوم بودن آن‌ها در برابر سایش و مواد شیمیایی و سبک وزن بودن آن است. عمده‌ی استفاده از این رزین‌ها در ساخت بند ساعت، یاتاقان‌های بدون نیاز به روغن‌کاری، الیاف چرخ‌دهنده‌ها نخ بخیه، تایرها و بطری‌ها است.

رزین طبیعی

رزین طبیعی یا گیاهی در واقع همان ماده‌ی غلیظ زرد یا نارنجی رنگی است که با خراش دادن پوست یک درخت از آن خارج می‌شود. البته درصد کمی از درختان دارای رزین طبیعی هستند و برخی دیگر از درختان ماده‌ای شبیه به رزین طبیعی که نرم‌تر و منعطف‌تر از آن است تراوش می‌کنند. رزین طبیعی در شیره بعضی گیاهان مانند کاج و در صمغ بعضی حشرات وجود دارد و معمولا بوی تند و رنگ تیره طلایی دارد. از جمله استفاده‌ این نوع رزین در ایجاد رنگ‌ها لاک‌ها چسب‌ها و درزگیرها است.

شناسایی رزین طبیعی بسیار حائز اهمیت است از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • رزین طبیعی رنگی مابین قهوه‌ای شفاف تا قهوه‌ای تیره دارد و میزان سختی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.
  • برخی از رزین‌های طبیعی به دلیل داشتن ترکیبات ناپایدار فرار هستند.
  • یکی از رزین‌های طبیعی کهربا است که معمولا طلایی رنگ است.

رزین طبیعی | شرکت رنگ تهران

جمع بندی

همانطور که بیان کردیم، طیف گسترده‌ای از انواع رزین توسط شرکت های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود. نکته مهم آن است که با توجه به کاربرد مورد نظرتان، نوع و پس از آن بهترین برند رزین برای آن کاربرد را شناسایی و خریداری کنید. ما در رنگ تهران با ارائه مشاوره تخصصی، به شما در خرید رزین مناسب با توجه به نیاز و کاربرد مورد نظرتان کمک می‌کنیم. با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *