علت چروک شدن سطح رزین | شرکت رنگ تهران

علت چروک شدن سطح رزین چیست؟ راهنمای علت‌یابی و رفع چروک رزین

ساخت و پرداخت سطوح چشم‌نواز با رزین اپوکسی نیاز به تخصص و تجربه دارد. چروک شدن یا کدر شدن این سطوح، جذابیت آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اما علت چروک شدن سطح رزین چیست؟

سطوح مایع رزینی خیلی زود شکل می‌گیرند، و در عین شفافیت، صافی و صیقلی‌بودنشان، کفپوش‌های محکمی می‌شوند. اما اجرای این کفپوش‌ها یا استفاده از رزین اپوکسی برای کارهای دیگر، به تخصص و تجربه نیاز دارد. در غیر این صورت، سطح رزین، چروک، حباب‌دار یا کدر شده، و هیچ جذابیتی نخواهد داشت. در این مقاله رنگ تهران به علت چروک شدن سطح رزین می‌پردازیم، و روش‌های پیشگیری، علت‌یابی و رفع آن را برایتان توضیح می‌دهیم.

رزین چیست | شرکت رنگ تهران

رزین چیست و چه کاربردی دارد؟

ابتدا کمی توضیح می‌دهیم که رزین چیست . رزین (Resin) ماده چسبنده‌ای است که بعد از طی فرایند پخت، به پلیمر سختی تبدیل می‌شود. این ماده انواع طبیعی و مصنوعی دارد.

نوع مصنوعی آن از ترکیب بیسفنول ای (Bisphenol A) و اپیکلروهیدرین (Epichlorohydrin) درست می‌شود. رزین اپوکسی شفاف از بهترین انواع رزین مصنوعی است، چون شفافیت و کیفیت بالایی دارد.

قیمت رزین هم بسته به ترکیبات آن، و خرید جزئی یا عمده، متفاوت است. برای نمونه، ۵ کیلوگرم رزین اپوکسی شفاف با ۵۰درصد هاردنر را در نظر بگیرید. این ترکیب شامل حدود ۳٫۳۵ کیلوگرم رزین، و حدود ۱٫۶۵ کیلوگرم هاردنر است. قیمتش هم به همین میزان، تعیین می‌شود.

علت چروک شدن سطح رزین چیست؟

بعد از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر، و اعمال آن روی قالب، ممکن است اشکالاتی در محصول نهایی پیش بیاید. یکی از رایج‌ترین ایرادات کارهای رزینی، چروک شدن سطح رزین بعد از خشک‌شدن است.

دو علت چروک شدن سطح رزین عبارت‌اند از:

  • اعمال حرارت بیش از حد روی سطح رزین برای حباب‌گیری
  • سرمای بیش از حد محیط

حباب گیری رزین جزو مهمی از فرایند ساخت سطوح رزینی است. برای حباب‌گیری باید از شعله استفاده کرد. اما اگر این شعله یا حرارت بیش از یک ثانیه اعمال شود، باعث چروکی سطح می‌شود.

پس برای جلوگیری از چروک سطح رزین، حتما مقدار شعله را به‌درستی تنظیم کنید. فاصله تورچ یا ابزار حرارت‌دهی را در نظر گرفته، و سعی کنید بیشتر از یک ثانیه طول نکشد.

علاوه‌بر حرارت زیاد، سرما هم ممکن است باعث ایجاد جروک شود. پس بهتر است قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ، دمای محیط را در نظر بگیرید. اگرهم پروژه کوچکی در دست دارید، آن را از سرما و گرمای شدید دور کرده، و در دمای معتدل محیطی قرار بدهید.

این مشکل در پروژه‌های ترکیبی رزین با چوب هم دیده می‌شود. بهترین راه پیشگیری از چروکی رزین در چنین پروژه‌هایی، اعمال پوشش اضافی رزین اپوکسی است. یعنی در مرحله آخر، لایه‌ای لاک پلی اورتان روی سطح کار بریزید.

کدرشدن یا مات‌شدن رزین | شرکت رنگ تهران

چرا سطح کار رزین کدر می‌شود؟

کدرشدن یا مات‌شدن رزین، به‌طور کلی به‌معنی کریستاله‌شدن یا جامدشدن آن است. البته اگر رزین اپوکسی را با ۵۰ سانتی‌گراد حرارت بدهید، به حالت مایع برمی‌گردد.

اما درباره علت کدر شدن رزین بعد از خشک شدن می‌توان به چهار مورد ویسکوزیته (گران‌روی)، میزان خلوص رزین، نوسان دمایی و آلودگی محیطی اشاره کرد. در ادامه این مقاله رنگ تهران، نگاهی جزئی‌تری به هرکدام می‌اندازیم:

  • گران‌روی، علت کدرشدن رزین

اگر رزین اپوکسی گران‌روی یا ویسکوزیته (Viscosity) پائینی داشته باشد، در دمای پائین‌تر، جامد یا نیمه‌جامد می‌شود. برای برگشت به حالت اول، باید رزین را حرارت بدهید.

  • میزان خلوص رزین، علت مات‌شدن

هرقدر میزان خلوص رزین بیشتر باشد، احتمال مات‌شدن آن هم بیشتر می‌شود. در رزین اپوکسی با خلوص بالا، مواد افزودنی کمتری وجود دارند، پس سریع‌تر کریستاله می‌شود. پس هرقدر خلوص رزین بیشتر باشد، احتمال کدرشدن آن هم بیشتر می‌شود.

  • نوسان دمایی، علت کدرشدن اپوکسی

اگر رزین اپوکسی مدام گرم و سرد شود، یعنی نوسان دمایی داشته باشد، کدر می‌شود. پس اگر می‌خواهید جلوی مات‌شدن رزین را بگیرید، آن را به‌خوبی نگهداری کنید. نکته قابل‌توجه اینکه تفاوت دمایی روز و شب هم تأثیر زیادی روی کریستاله شدن رزین دارد.

  • آلودگی محیطی، علت مات‌شدن اپوکسی

آلودگی‌های محیطی، مانند گردوغبار و ذرات معلق در هوا هم علت کدر شدن رزین بعد از خشک شدن هستند. اگر ذرات ناخالص وارد ترکیب رزین بشوند، زودتر کریستاله می‌شود.

در پاسخ به اینکه کاربرد رزین چیست هم می‌توان به ساخت کالاهای تزئینی و هنری، تولید رنگ، پلاستیک و انواع کفپوش باکیفیت اشاره کرد. در وب‌سایت رنگ تهران، راهنماهای کاملی درباره رزین اپوکسی، انواع آن و اجرای کفپوش رزین داریم که توصیه می‌کنیم حتما بخوانید.

علت مات‌شدن اپوکسی | شرکت رنگ تهران

جمع‌بندی

دمای غیرمعمول، یعنی حرارت یا سرمای بیش‌ازحد، رایج‌ترین علت چروک شدن سطح رزین است. در این مقاله وب‌سایت رنگ تهران، به پیشگیری و رفع این ایراد پرداختیم. اما نکته مهم اینکه تهیه رزین درجه‌یک هم تأثیر زیادی در کیفیت محصول نهایی خواهد داشت.

توصیه می‌کنیم برای خرید رزین درجه‌یک و اطلاع از قیمت رزین ، حتما سری به فروشگاه اینترنتی شرکت پخش رنگ تهران بزنید. این فروشگاه تخصصی رنگ‌های ساختمانی و صنعتی، محصولات بهترین برندهای داخلی و خارجی را گردهم آورده، تا انتخاب و خرید بهترین رنگ و رزین را برای شما راحت‌تر از همیشه کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *