رفع کدری رزین | شرکت رنگ تهران

راهنمای کامل رفع کدری رزین + ۵ راهکار عملی

اگر با رزین سروکار دارید، مسلما مدام با کدری و ماتی آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید. این راهنمای کامل رفع کدری رزین کمک می‌کند تا این مسئله را مانند حرفه‌ای‌ها برطرف کنید.

اگر رزین را در محیطی با نوسان دمایی بالا نگهداری کنید، ذره‌های کریستال در آن ایجاد شده، و کم‌کم به‌صورت نیمه‌جامد و جامد درمی‌آید. از طرف دیگر، گاهی بعد از اعمال رزین روی چوب یا ساخت هر وسیله دیگری، متوجه کدری آن می‌شوید. در هرکدام از این حالت‌ها، راه‌حلی برای رفع کدری رزین وجود دارد، که در این مقاله وب‌سایت رنگ تهران با شما در میان می‌گذاریم.

رزین اپوکسی مات | شرکت رنگ تهران

رزین چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر در این صفحه هستید، حتما به‌خوبی می‌دانید رزین چیست . این ماده چسبناک، در ابتدا به‌صورت مایع است. اما بعد از طی فرایندی، به پلیمر سخت تبدیل شده، و با کمی پولیش، حسابی شفاف می‌شود.

رزین مصنوعی، از ترکیب بیسفنول A با اپیکلروهیدرین به دست می‌آید. اگر به‌دنبال رزینی هستید که شفاف بوده و کیفیت بالایی داشته باشد، رزین اپوکسی شفاف تهیه کنید.

کاربرد رزین گستره وسیعی دارد. انواع محصولات هنری و تزئینی، رنگ‌های جذاب، انواع کفپوش و خیلی چیزهای دیگر را می‌توان با رزین اپوکسی درست کرد. این ماده به‌خاطر ظاهر شفاف و شگفت‌انگیزی که در ترکیب با رنگ‌های مختلف می‌سازد، طرف‌داران زیادی پیدا کرده است.

چرا رزین کدر می‌شود؟

ابتدا بیایید علت کدر شدن رزین بعد از خشک شدن را بررسی کنیم. وقتی رزین اپوکسی مات، کدر یا شیری‌رنگ می‌شود، یعنی ذره‌هایی که در رزین شناور هستند، به‌صورت نیمه‌جامد یا جامد درآمده‌اند.

این ذره‌های کریستالی باعث کدرشدن رزین اپوکسی می‌شوند. هرقدر ذره‌ها بزرگ‌تر باشند، اپوکسی هم سفت‌تر شده، و کدرتر می‌شود. اما آیا این مسئله برای همه رزین‌ها اتفاق می‌افتد؟

بله. هر دو نوع رزین اپوکسی بیسفنول ای (Bisphenol A) و بیسفنول اف (Bisphenol F) دچار ماتی می‌شوند. دمای ذوب اپوکسی بیسفنول ای حدود ۴۲ سانتی‌گراد، و دمای ذوب بیسفنول اف حدود ۵۵ سانتی‌گراد است.

نکته قابل‌توجه اینکه کدرشدن رزین در دمای ۲۴ سانتی‌گراد هم اتفاق می‌افتد. در ضمن اگر رزین نیمه‌جامد و جامد را تا ۵۰ سانتی‌گراد حرارت بدهید، به حالت مایع اولیه‌اش برمی‌گردد.

اما چه کنش‌ها و واکنش‌هایی باعث کدرشدن یا کریستاله‌شدن رزین می‌شوند؟

  • نوسان دمایی

رایج‌ترین علت کدرشدن رزین، نوسان دمایی است. اگر رزین مدام گرم و سرد شود، یعنی نوسان دمایی داشته باشد، کریستاله می‌شود. برای جلوگیری از این مسئله، رزین اپوکسی را در جای خشکی با دمای مناسب نگهداری کنید.

راهکار عملی برای رفع کدری رزین | شرکت رنگ تهران

  • گران‌روی

مقاومت اصطکاکی مواد مایع یا گاز در برابر لغزیدن لایه‌ها را گران‌روی یا ویسکزیته (Viscosity) می‌گویند. رزین‌های اپوکسی که ویسکزیته کمی دارند، تمایل زیادی به کریستاله‌شدن دارند. بنابراین هرقدر میزان گران‌روی کمتر باشد، احتمال کدرشدن افزایش پیدا می‌کند.

  • میزان خلوص

هرقدر میزان خلوص رزین بیشتر باشد، احتمال جامدشدن آن بیشتر می‌شود. دلیل این رابطه، مواد افزودنی هستند. مواد افزودنی کمتری در رزین با میزان خلوص بالا وجود دارند، بنابراین مانع کمتری برای ایجاد کریستال وجود دارد.

  • آلودگی محیطی

ورود آلودگی‌های محیطی، مانند گردوغبار در رزین، باعث کدرشدن آن می‌شود. اگر رزین اپوکسی ذرات ناخالص داشته باشد، سرعت کریستاله‌شدن آن بیشتر می‌شود. پس نگهداری رزین در محیط خشک و تمیز، به دور از آلودگی‌ها، بسیار مهم است.

۵ راهکار عملی برای رفع کدری رزین

بعد  از اینکه متوجه شدید رزین چیست و چرا کدر می‌شود؟ می‌خواهیم برای رفع کدری رزین  که قبل از اعمال آن و همین‌طور بعد از ساخت وسیله ممکن است اتفاق بیفتد، به شما راه حل بدهیم ، یعنی گاهی اوقات، رزین اپوکسی مایعی که کنار گذاشته‌اید، کدر می‌شود؛ گاهی هم بعد از استفاده و ساخت وسیله، متوجه کدری می‌شوید. برای رفع کدری رزین در هرکدام از این حالت‌ها، راه‌حلی وجود دارد.

۱. رفع کریستاه‌شدن رزین قبل از استفاده

اگر رزین اپوکسی شما کدر شده و می‌خواهید به حالت اولیه برگردد، باید آن را در دمای ۵۰ سانتی‌گراد گرم کنید. آن‌قدر رزین را در این دما نگه دارید تا به مایع شفاف اولیه تبدیل شود. فرایند گرم‌کردن رزین را باید با حوصله و به‌طور یک‌نواخت انجام بدهید.

نکته قابل‌توجه اینکه اگر ذره‌های کریستاله داخل رزین باقی بمانند، دوباره به حالت جامد برمی‌گردد. پس باید دقت کنید تا کل رزین اپوکسی، به‌طور کامل مایع و شفاف شود. برای باقی‌نماندن ذره‌ها، بهتر است از میکسر یا هم‌زن استفاده کنید.

۲. رفع کدری رزین بعد از استفاده

اما اگر رزین اپوکسی را برای ساخت وسیله‌ای تزئینی یا هر وسیله دیگری استفاده کردید، و بعد از خشک‌شدن، متوجه کدری آن شدید، بازهم راهی برای شفافیت وجود دارد.

در این وضعیت، رزین را با استفاده از پنبه و جلاسنج، یا پدهای ماشینی موجود در بازار، با دست پولیش کنید. مراقب باشید! در این حالت، رزین نباید بیش‌ازحد گرم شود.

روش‌های دیگری هم برای رفع کدری رزین وجود دارند:

۳. رفع ماتی رزین بعد از خشک‌شدن با لایه اضافی

اگر وسیله‌ای ساخته‌اید و حالا رزین روی آن مات شده، می‌توانید لایه دیگری از همان نوع و کد رزین اپوکسی اولیه، روی کار بریزید. با این روش، رزین شفاف و تمیز به نظر می‌رسد.

۴. رفع کدری رزین بعد از خشک‌شدن با اسپری

اسپری وارنیش اکریلیک هم برای رفع کدری رزین اپوکسی عالی است. برای استفاده از این اسپری، ابتدا سطح کار را صاف و تمیز کنید. سپس اسپری را به‌طور یک‌نواخت روی آن اعمال کنید.

۵. رفع ماتی رزین بعد از خشک‌شدن با واکس

اگر هیچ‌کدام از راهکارهای قبلی کارساز نبودند، از واکس بدنه خودرو استفاده کنید. این واکس را با پولیش پوست بره روی کار اعمال کنید.

مهم‌ترین نکته اینکه رزین باید کیفیت بالایی داشته باشد. البته کیفیت را صرفا از ظاهر محصول نمی‌توان فهمید. پس اگر قصد خرید رزین درجه‌یک دارید، باید سراغ فروشگاه‌های خوش‌نام و معتبری مانند فروشگاه اینترنتی رنگ تهران بروید.

رنگ تهران، انواع رزین، از جمله رزین سنگ مصنوعی را در اندازه‌های مختلف و از برندهای معتبر در کنار هم عرضه می‌کند. رزین سنگ مصنوعی، ماده‌ای شبیه به روان‌کننده بتن است. وقتی این ماده را به مخلوط ملات سنگ اضافه می‌کنیم، هم ظاهرش را زیباتر کرده، و هم مقاومت آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

رزین شفاف و تمیز  | شرکت رنگ تهران

جمع‌بندی

در این مقاله به دلایل مات‌شدن رزین و راه‌های پیشگیری از آن پرداختیم. بعد هم پنج راه برای رفع کدری رزین اپوکسی، قبل و بعد از اعمال آن روی کار را با شما در میان گذاشتیم. اگر سؤال دیگری دراین‌باره دارید یا قصد خرید رزین را دارید ، لطفا زیر همین مقاله، با کارشناس‌های شرکت پخش رنگ تهران به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *