رنگ میکروبی؛ انواع، مزایا و شیوه استفاده | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ میکروبی؛ انواع، مزایا و شیوه استفاده

در میان انواع رنگ که برای کار با رزین و سایر کارهای هنری مورد استفاده قرار می گیرند، نام رنگ میکروبی به چشم می خورد که این روزها بسیار پرکاربرد است. در این مقاله به سوال رنگ میکروبی چیست و چه انواعی دارد؟ خواهیم پرداخت.

رنگ میکروبی چیست؟

رنگ میکروبی یک رنگ مایع پایه الکل است که آن را با نام جوهر الکلی نیز می شناسند. این رنگ شامل رنگدانه های بسیار ریزی است که در الکل غوطه ورند و به راحتی روی سطوح صاف و غیر متخلخل خودشان را نشان می دهند.

این نوع رنگ خیلی سریع خشک می شود، فاقد اسید است، و وقتی روی سطحی قرار بگیرند شکلی مرمری به آن می بخشند. همین موجب شده، رنگ میکروبی به یکی از رنگ های محبوب برای ساخت آثار هنری، نظیر جواهرات اپوکسی و حتی نقاشی کشیدن تبدیل شود.

از آنجایی که این نوع رنگ پایه-الکلی وقتی با رزین ترکیب می شود حل نشده و در رزین حرکت می کنند، شباهت زیادی به کاشت میکروب در شیشه های آزمایشگاهی دارند،

به همین دلیل است که اغلب هنرمندان برای ساخت کارهای زیبای رزینی، این رنگ را با نام رنگ میکروبی می شناسند. اما کاربرد رنگ میکروبی فقط به ساخت اجسام رزینی ختم نمی شود بلکه در کارهای بسیار متنوعی می توان از انواع رنگ میکروبی استفاده کرد.

رنگ میکروبی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ پایه الکل چیست؟

رنگ ها بر پایه های مختلفی تولید می شوند. این بدین معناست که رنگدانه ها در حلال های مختلفی ترکیب شده و رنگ نهایی را ایجاد می کنند.

همین موجب شده رنگ های پایه-آب، همانند اغلب رنگ های آکریلیک، و رنگ های پایه روغن که با نام رنگ لاتکس یا رنگ روغنی شناخته شده هستند و رنگ پایه الکلی که آن را با نام رنگ میکروبی می شناسند بوجود بیایند. تشخیص این رنگ ها از یکدیگر ساده است.

رنگ های پایه آب هیچ بویی ندارند، رنگ های پایه روغنی اغلب بوی تند و تیزی دارند که بسیاری از ما آن را با نام بوی رنگ می شناسیم. رنگ پایه الکل نیز همانطور که از نامش پیداست بوی الکل می دهد. بنابراین تشخیص این سه دسته رنگ از هم با بو کردنشان به راحتی ممکن است.

رنگ پایه الکل چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

مخلوط کردن و رقیق کردن رنگ میکروبی

برای کار رزینی فقط کافیست چند قطره از این جوهر الکلی را در رزینی که پیش تر کاملا با هاردنر ترکیب شده اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا رنگ بگیرد. اما اگر بخواهید از رنگ میکروبی برای نقاشی استفاده کنید لازم است آن را رقیق کنید.

 معمولا این رنگ با آب رقیق می شود اما می توانید با اضافه کردن مقدار کمی الکل ۷۰ تا ۹۹ درصد به آن، آن را رقیق تر کنید. در نظر داشته باشید الکل تبخیر می شود، بنابراین دمای محیطی که در آن کار می کنید از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین برخی از تولید کنندگان رنگ الکلی در کنار این جوهر، یک محلول ترکیبی مشابه ایزوپروپیل الکل (IPA) ارائه می کنند که به فرآیند ترکیب و رقیق شدن بهتر رنگ کمک می کند.

کاربردهای رنگ میکروبی

کاربردهای رنگ میکروبی | شرکت پخش رنگ تهران

رنگی کردن رزین اپوکسی

ما پیش تر در یک مقاله مجزا به سوال رزین اپوکسی چیست پاسخ دادیم و گفتیم یکی از پر کاربرد ترین انواع رزین است. رنگ میکروبی یکی از بهترین انتخاب ها برای رنگی کردن رزین اپوکسی و ساخت آثار هنری رزینی محسوب می شود. فقط کافیست یک یا چند قطره از رنگ میکروبی را در محلول رزین و هاردنر بریزید و هم بزنید تا رنگ دلخواهتان ایجاد شود.

اما در نظر داشته باشید از آنجایی که رنگ میکروبی به سختی در رزین حل می شود این کار را طول ندهید تا مانع خشک شدن رزین شوید. حتما از اجسام پلاستیکی برای هم زدن استفاده کنید و چند دقیقه بعد از ترکیب رنگ و رزین نسبت به قالب گیری رزین اقدام کنید تا در رزین حباب ایجاد نشود.

رنگ کردن سطوح فلزی

فکر می کنید نقاشی کشیدن روی فلزات ممکن است؟ با استفاده از رنگ میکروبی به راحتی می توانید آثار هنری خارق العاده ای روی سطوح فلزی ایجاد کنید. رنگ میکروبی به خوبی روی آلومینیوم، سطح مسی و فولاد ضد زنگ می چسبد.

بنابراین از هر یک از اینها می توانید برای رنگ زدن استفاده کنید. بسیاری از هنرمندان از این سطوح برای ساخت جواهرات نظیر گوشواره و دسبتند استفاده می کنند.

بنابراین برای این کار لازم است ترفندهای ساخت جواهرات فلزی را نیز بدانید و در نهایت با رنگ زدنشان از آن ها اشیاء خاص و جذابی ایجاد کنید.

رنگ کردن سطوح فلزی | شرکت پخش رنگ تهران

 

رنگ کردن یا نقاشی روی سرامیک

هر جسم موزاییکی یا سرامیکی نظیر گلدان، در هر شکلی که باشد یکی از بهترین انتخاب ها برای رنگ شدن با رنگ میکروبی محسوب می شود. شما می توانید خیلی سریع و راحت این اجسام را به کمک این نوع رنگ، به یک اثر هنری تبدیل کنید.

از رنگ میکروبی برای طراحی و رنگ آمیزی بشقاب های چینی و سرامیکی نیز استفاده می شود. هرچند این کار با توجه به رقیق بودن رنگ کمی دشوار است و خشک شدن رنگ نیز کمی مساله ساز خواهد بود اما معمولا پس از اینکه طرح مورد نظر روی چنین بشقاب هایی کشیده شد می توان آن را در مایکروفر یا فر قرار داد تا با حرارت ۱۵۰ درجه به مدت یک ساعت بماند تا رنگ به خوبی به ظرف بچسبد.

اگرچه حرارت به خوبی رنگ را به ظرف می چسباند اما باید در نظر داشته باشید که شستن چنین ظرفی در ماشین ظرفشویی موجب از بین رفتن طرح رنگی روی آن خواهد شد بنابراین بهتر است ظروفی که با رنگ الکلی جوهری رنگ آمیزی شده اند را با دست بشویید.

نقاشی روی شیشه

رنگ های میکروبی به راحتی روی سطوح شیشه ای جاری می شوند و ترکیبی زیبا از رنگ ها ایجاد می کنند. نتیجه نهایی این کار شبیه شدن یک شیشه معمولی به شیشه های رنگی کارشده در معماری های ساختمان های قدیمی می شود.

وقتی شیشه رنگ شده با رنگ جوهری الکلی در معرض نور قرار می گیرد، جلوه ای خاطره انگیز و دوست داشتنی ایجاد می کند. بهتر است پس از رنگ زدن شیشه با رنگ میکروبی صبر کنید تا رنگ خشک شده و برای تداوم رنگ روی این سطح، به روی آن فیکساتور شیشه بزنید.

نقاشی روی شیشه با رنگ میکروبی | شرکت پخش رنگ تهران

ساخت تابلو نقاشی

یکی از کاربردهای مهم رنگ میکروبی در ایجاد تابلوهای نقاشی خلاقانه و رنگارنگ است. از آنجایی که این رنگ یکدست اجرا نمی شود و طیفی از رنگ را روی تابلو ایجاد می کند، بسیاری از هنرمندان این نوع رنگ جوهری را برای ساخت تابلوهای ابسترکت که با ترکیب رنگ های مختلف ساخته می شوند استفاده می کنند.

برای این کار از تکنیک های مختلفی کمک گرفته می شود و ابزار مختلفی برای این کار لازم است.

آموزش کار با رنگ میکروبی

همانطور که گفته شد، کار با رنگ میکروبی با ترفندهای مختلفی ممکن است. یکی از ساده ترین آن ها برای ساخت تابلوهای رنگی، ترکیب کردن رنگ های مختلف است. پس از اینکه رنگ مورد نظر را با آب یا مقداری الکل ترکیب کردید می توانید قطره قطره روی صفحه کاغذ مصنوعی بریزید.

قطره اول پخش شده و یک دایره ایجاد می کند. حالا می توانید رنگ دوم را به همین طریق در نزدیکی یا روی رنگ قبلی بریزید تا با هم ترکیب شوند و یک دایره دیگر ایجاد شود. رنگ جدید خیلی سریع با ترکیب دو رنگ ساخته می شود.

همین کار را با رنگ های دیگر نیز می توانید تکرار کنید تا این دایره بزرگ و بزرگتر شود. در نهایت با کمک قلم نقاشی می توانید در آن ها شکلی ایجاد کنید یا خطوط ایجاد شده بین رنگ ها را از بین ببرید. در برخی مواقع از سشوار برای پخش کردن رنگ در طول و عرض صفحه استفاده می شود.

آموزش کار با رنگ میکروبی | شرکت پخش رنگ تهران

محافظت از اثر هنری ساخته شده با جوهر الکلی

از آنجایی که رنگدانه های موجود در جوهر الکلی حساس به نور هستند، نباید این مواد مدت زمان طولانی در معرض نور قرار بگیرد. برای جلوگیری از تیره شدن یا رنگ پریدگی کار، می توانید از اسپری محافظ UV روی کارتان استفاده کنید.

سخن پایانی

انواع رنگ میکروبی در دسته بندی انواع رنگ جوهری قرار می گیرند. رنگ هایی که پایه آن الکل است و به راحتی خشک می شود. چسبندگی این نوع رنگ به روی سطوح صیقلی بسیار بالاست و همچنین به راحتی با رزین اپوکسی ترکیب می شود و می توانید از آن برای رنگی کردن رزین و ساخت اجسام رزینی استفاده کنید.

علاوه بر اینها، از این نوع رنگ از انواع رنگ رزین در نقاشی روی شیشه یا اجسام شیشه ای، فلزات و همچنین ساخت تابلوهای نقاشی خاص و خارق العاده نیز استفاده می شود. شیوه استفاده از رنگ میکروبی بسیار ساده است، فقط کافیست چند قطره از آن با محلول مورد نظر، رزین یا آب، ترکیب شود و به روی سطح یا قالب مورد نظر اعمال گردد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *