بررسی انواع آستر رنگ خودرو + شیوه اجرای آن | شرکت پخش رنگ تهران

بررسی انواع آستر رنگ خودرو + شیوه اجرای آن

آستر رنگ خودرو یکی از مهم ترین بخش های رنگ آمیزی بدنه آن است. بسیاری از کاربران هنوز با اهمیت استفاده از لایه استر رنگ خودرو آشنا نبوده و این لایه را یک لایه اضافی می پندارند. برخی نیز در استفاده از این لایه زیاده روی کرده و کیفیت رنگ بدنه خودرو خود را با مشکلاتی روبرو می سازند. از این رو در این مقاله بر آن شدیم تا اطلاعات کامل و کافی درباره انواع آستر رنگ خودرو را در اختیار شما قرار داده و ویژگی های هر یک به همراه شرایط استفاده از آنها را بیان کنیم.

در انتهای این مقاله شما خواهید توانست تا هم یکی از انواع استر رنگ خودرو مناسب را انتخاب نمایید و هم با شیوه آستر زدن بدنه خودرو خود نیز آشنا خواهید شد. استفاده از نکات کاربردی و تجربی ارائه شده در این مقاله می تواند شرایط ترمیم رنگ بدنه خودرو شما را به مراتب بهتر از قبل نماید.

آستر ( پرایمر ) رنگ خودرو چیست؟

در دنیای رنگ آمیزی خودروها اصطلاح پرایمر رنگ خودرو به رنگی اطلاق می شود که معمولا قبل از استفاده از انواع رنگ خودرو ، روی فلز بدنه خودرو قرار می گیرد. پرایمر در واقع یک استر پیش از استفاده از رنگ اصلی است و زیرسازی لازم برای قرار گرفتن رنگ اصلی را روی بدنه خود انجام می دهد.

این محصول بین بدنه اصلی خودرو و رنگ اصلی قرار گرفته و چسبندگی مناسبی میان این دو ایجاد می نماید. البته مزیت های دیگری را نیز می توان برای پرایمر رنگ خودرو برشمرد که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت.

انواع آستر رنگ خودرو کدام ها هستند؟

انتخاب میان یکی از انواع استر رنگ خودرو باید بر اساس شرایط آسیب دیدگی و انتظاراتی است که از این محصول دارید. هم چنین شرایط استفاده از پرایمر را نیز می توان عاملی مهم در انتخاب یکی از انواع آستر رنگ خودرو دانست. از این رو در ادامه شما را با انواع استر رنگ خودرو آشنا می کنیم تا بهتر بتوانید یکی از محصولات رایج را انتخاب نمایید.

آستر فوری خودرو

یکی از انواع استر رنگ خودرو نمونه های آستر فوری است. آستر فوری خودرو به دلیل قابلیت هایی که دارد، بسیار محبوب شده است. این محصول به عنوان  یک لایه پوششی در زیر رنگ اصلی قرار گرفته و مزیت های بسیار زیادی برای بدنه خودرو شما ایجاد می نماید. این رنگ به صورت تک جزئی تولید شده و در زمانی بسیار کوتاه خشک می شود.

از این رو به راحتی می توان زمان رنگ آمیزی خودرو را با استفاده از این محصول کاهش داد. برای مواقعی که دمای محیط اجازه صبر زیاد بعد از اضافه کردن لایه پرایمر را نمی دهد، استفاده از آستر فوری خودرو در اولویت انتخاب کاربران قرار می گیرد.

آستر فوری خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

آستر دو جزئی خودرو

آستر دو جزئی خودرو به آن دسته از استرهایی اطلاق می شود که همراه با خود یک سفت کننده نیز دارا هستند. دو جزئی بودن این دسته از محصولات باعث شده تا مقاومت آنها در برابر خوردگی بسیار افزایش یابد.

انواع مختلفی از رزین ها و پلیمرها برای تولید استر دو جزئی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به تشریح اصلی ترین و مهم ترین انواع آنها خواهیم پرداخت.

پرایمر اپوکسی رنگ خودرو

یکی از خاص ترین انواع پرایمر رنگ خودرو پرایمرهای اپوسکی هستند که برای جلوگیری از خوردگی فرموله شده اند.

پرایمر پلی اورتان رنگ خودرو

پرایمر پلی اورتان نیز از جمله استرهای دو جزئی است که بر روی بدنه خودرو قرار می گیرد. استفاده تک جزئی این محصول نمی تواند مقاومت قابل توجهی در برابر خوردگی ایجاد نماید.

پرایمر پلی استر

یکی از بهترین انواع آستر دو جزئی خودرو آستر پلی استر است که هم کیفیت بسیار خوبی داشته و هم ظاهری بسیار زیبا را در نهایت برای خودرو شما ایجاد می نماید.

این محصول قابلیت پر کنندگی بسیار بالایی دارد و امکان اسیری کردن آن را نیز خواهی داشت. این مهم باعث می شود تا پوشش دهی آن بسیار بالا رود.

البته استفاده از این محصول برای ترمیم بخشی از بدنه خودرو می تواند بهترین انتخاب باشد اما با توجه به امکان شکننده بودن و ترک برداشتن ان رد فواصل زمانی طولانی قبل از رنگ نهایی  خودرو، خیلی به عنوان پرایمر کل بدنه خودرو مورد استفاده قرار نمی گیرد.

پرایمر پلی استر | شرکت پخش رنگ تهران

پرایمر یوتان مرطوب کننده

این محصول می تواند بهترین عملکرد را برای بالا بردن مقاومت در برابر زنگ زدگی و همچنین بالا بردن میزان چسبندگی رنگ نهایی داشته باشد. در مناطقی که رطوبت جوی بسیار بالا است، این محصول می تواند یکی از انواع استر دو جزئی عالی باشد.

سیلر اورتانی

این سیلر نسبت به سایر انواع پرایمر دو جزئی کاربرد کمتری داشته و قابلیت های کمتری دارد. اما یک لایه چسبنده بسیار قوی است که استفاده از آن در کنار سایر انواع پرایمر می تواند کیفیت مطلوب تری داشته باشد.

پرایمر لاک

یکی از مهم ترین مزیت های این نوع پرایمر در سرعت بالای خشک شدن آن است. اما پرایمر لاک نیز ممکن است خیلی زود ترک برداشته و ایجاد حباب نماید. از این رو کاربرد اصلی آن بیشتر به عنوان لایه زیری تر و برای جلوگیری بیشتر از خوردگی است.

ویژگی های انواع استر رنگ خودرو

به معرفی انواع استر رنگ خودرو پرداخته و نکات کلی درباره شرایط استفاده از آنها را بیان کردیم. این محصولات باید به صورت کلی دارای ویژگی های زیر باشند:

  • چسبندگی بالا
  • رطوبت پذیری بالا (مقاومت در برابر رطوبت)
  • مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  • تحمل بالا در برابر سایش
  • پوشش دهی بالا

چه زمانی باید از پرایمر رنگ خودرو استفاده کنیم؟

آستر رنگ خودرو در واقع محصولی است که هم به عنوان یک پرکننده در زیر رنگ اصلی کاربرد دارد و هم نقش یک لایه محافظ را ایفا می نماید. از این رو هر وقت که قسمتی از رنگ بدنه خودرو نیاز به ترمیم داشت، می بایست از این لایه استفاده کنید.

آیا استفاده از آستر رنگ خودرو الزامی است؟

برخی از کاربران هستند که استفاده از پرایمر رنگ خودرو را یک لایه اضافی و هزینه بر تلقی کرده و خیلی به دنبال استفاده از آن نیستند. شاید در نگاه اول استفاده از آستر رنگ خودرو الزامی به نظر نرسد، اما در طولانی مدت عدم استفاده از این لایه می تواند باعث بروز مشکلات بسیار زیادی روی بدنه خودرو شما باشد.

برای اینکه بتوانید رنگ خودرو خود را دقیقا با رنگ بدنه خودرو رنگ شده در کارخانه منطبق کنید، استفاده از این لایه بسیار مهم و الزامی خواهد بود. در ادامه با بررسی مزیت های استفاده از انواع استر رنگ خودرو با اهمیت استفاده از این لایه بیشتر آشنا خواهید شد.

چه زمانی نیازی به استفاده از پرایمر رنگ خودرو ندارید؟

با مزیت ها و اهمیت استفاده از آستر رنگ خودرو آشنا شدید و اکنون می  دانید که استفاده از این مرحله در نقاشی بدنه خودرو چقدر می تواند حائز اهمیت باشد. اما در برخی مواقع نیز نیازی به استفاده از این لایه نداشته  و بدون استفاده از پرایمر نیز می توانید شرایط مطلوبی برای بدنه خودرو خود ایجاد نماید.

در مواقعی که سطح آسیب دیده بسیار کوچک بوده و عملا خیلی به چشم نمی آید، استفاده از پرایمر الزامی نبوده و این مرحله را می توانید از ترمیم رنگ بدنه خودرو خود حذف کنید. استفاده از انواع استر رنگ خودرو در این مواقع حتی ممکن است فرایند مکار را برای شما سخت تر نموده و صاف کردن رنگ نهایی را با رنگ اصلی بدنه خودرو مشکل نماید.

هم چنین در مواقعی که نیاز به رنگ آمیزی قسمتی از خودرو که اصلا در دید قرار ندارد نیز داشتید، عملا نیازی به استفاده از پرایمر و استر رنگ خودرو نخواهید داشت. در این شرایط نیز می توانید بدون آستر رنگ بدنه خودرو ترمیم مورد نظر را انجام دهید.

مزایای استفاده از انواع آستر رنگ خودرو

مزیت های زیر را می توانید با استفاده از انواع استر رنگ خودرو در اختیار داشته باشید:

  • استفاده از این لایه میزان چسبندگی بسیار بالایی میان رنگ اصلی و بدنه خودرو ایجاد می نماید.
  • استفاده از پرایمر مانع از زنگ زدگی بدنه خودرو شده و ظاهر زیبای آن را برای مدتی طولانی حفظ می نماید.
  • هم چنین این محصول باعث می شود تا طول عمر رنگ بدنه خودرو شما نیز افزایش یابد و به این زودی ها شاهد بروز ایراد در رنگ آن نباشید.
  • زیبایی بیشتر نیز یکی دیگر از مزیت های استفاده از پرایمر رنگ خودرو روی بدنه آن است.
  • جلوگیری از آسیب های معمول برخورد رطوبت با بدنه فلزی خودرو نیز یکی دیگر از مزیت های استفاده از انواع استر رنگ خودرو است.
  • همچنین این محصول از ایجاد خط و خش روی بدنه اصلی خودرو نیز جلوگیری می نماید.
  • بالاتر بردن مقاومت بدنه خودرو در برابر سایش نیز یکی دیگر از مزیت های استفاده این محصول در هنگام ترمیم رنگ بدنه خودرو است.

ویژگی های انواع استر رنگ خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

۷ گام اصلی در آستر زدن بدنه خودرو

شیوه آستر زدن بدنه خودرو اهمیت بسیار زیادی در کیفیت نهایی رنگ خودرو شما دارد. اگر قصد تعویض و یا ترمیم رنگ خودرو خود را دارید، این مرحله را باید با دقت بسیار زیادی انجام دهید. اما استر زدن خودرو چگونه انجام می شود؟ برای اینکه در نهایت بهترین کیفیت را برای رنگ خودرو خود ایجاد کنید، می توانید از مراحل زیر برای آستر زدن خودرو خود استفاده نمایید:

۱. تهیه تجهیزات ورد نیاز برای استر زدن خودرو

در اولین قدم باید تجهیزات و موارد مورد نیاز برای استر زدن خودرو خود را آماده کنید. ماسک و عینک و دستکش، کاغذ سنباده ریز و ضخیم، موم پاک کننده، کاغذ، بکی از انواع بتونه خودرو و یا سایر روکش های مخصوص پوشاندن بدنه ، مواد مورد استفاده برای شستشو بدنه خودرو و تمیز کردن آن و در نهایت پرایمر از تجهیزات مورد نیاز و مورد استفاده برای استر زدن خودرو هستند.

۲. پاک کردن همه کثیفی ها از روی بدنه خودرو

در این مرحله باید با استفاده از شوینده های مخصوص تمام قسمت های بدنه خودرو خود را از تمام آلایندگی ها تمیز کنید. برای این کار می توانید از موم های تمیز کننده نیز استفاده نمایید تا تمام چربی ها و ذرات نشسته روی بدنه حذف شوند. عدم دقت به این مرحله باعث می شود تا پرایمر با این ذرات ترکیب شده و کیفیت اصلی خود را نداشته باشد.

۳. سنباده کشیدن بدنه خودرو

یکی از مهم ترین مراحل در شیوه آستر زدن بدنه خودرو سنباده کشیدن آن است که هم نیاز به دقت بالایی دارد و هم تجربه و تخصص بالایی را لازم خواهد داشت. مناطق کوچکتر را با کاغذ سنباده نرم تر و محل های بزرگ تر و سفت تر با کاغذ سنباده ضخیم تر به آرامی سنباده بکشید. سنباده کشیدن برای صاف کردن تمام بدنه خودرو است و باید آن را با صبر بسیار زیادی انجام دهید. هم چنین می توانید برای این کار از دستگاه های الکترونیکی سنباده زنی نیز استفاده کنید.

۴. اجازه دهید بدنه خودرو خشک شود.

بعد از سنباده زنی و پاک کردن تمام براده ها از روی بدنه حتی با شستن باید منتظر باشید تا تمام بدنه خشک شود. این مرحله ممکن است با توجه به آب و هوا تا چند ساعت طول بکشد. خودرو را باید در جایی قرار دهید که در این مدت کرد و غبار روی بدنه خودرو شما نشیند.

۵. پوشاندن سایر مناطق

در این مرحله لازم است تا با کاغذ روزنامه و سایر کاورهای مناسب، مکان هایی از بدنه خودرو که نیاز به رنگ آمیزی آنها نیست را بپوشانید. شیشه ها و تمام قسمت هایی که نیازی به پرایمر ندارند را باید در این مرحله پوشش بدهید.

۶. استفاده از پرایمر

در این قدم باید پرایمر را روی بدنه خودرو خود بکشید. دقت کنید که شیوه آستر زدن خودرو در این مرحله می تواند با تکنیک های مختلفی صورت گیرد که با تجربه به دست آمده اند. می توانید ابتدا یک لایه شفاف پرایمر را کشیده و سپس روی آن را دوباره بپوشانید. این مرحله حساسیت بسیار بالایی دارد و حتما باید با دقت بسیار بالا صورت پذیرد.

۷. اصلاح

در آخرین قدم از مراحل استر زدن خودرو باید با استفاده از یک کاغذ سنباده نرم و به آرامی قسمت هایی که دارای برآمدگی بعد از پرایمر زده هستند را صاف کنید. برای این مرحله نیز نیاز به دقت بالایی خواهید داشت تا خود پرایمر را حذف نکنید.

نکات استر زدن خودرو

اما لازم است تا در هنگام اجرای مراحل استر زدن خودرو و استفاده از پرایمر رنگ خودرو نکات مهمی را نیز در نظر داشته باشید. دقت به این نکات باعث می شود تا فرایند کار ساده تر و بهتر انجام شود. برای استفاده از انواع استر رنگ خودرو به نکات زیر دقت کنید:

  • در نظر داشته باشید که استر زدن خودرو نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد. از این رو اگر در این باره بی تجربه هستید، بهتر است آن را به دست افراد با تجربه و حرفه ای بسپارید.
  • محل مناسبی برای استر زدن خودرو انتخاب کنید که هم در مجاورت با شرایط جوی نباشد و هم از نشستن ذرات کرد و غبار روی بدنه خودرو ممانعت کرده باشید.
  • پرایمر را باید به صورت مساوی در تمام قسمت های بدنه خودرو با ضخامت یکسان بمالید.
  • محل قرار گیری خودرو باید دارای تهویه مناسب باشد.
  • رعایت شرایط بهداشتی و احتیاطی برای آستر زدن خودرو الزامی است. به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی تنفس این مواد می تواند خطرناک باشد.
  • برخورد پرایمر با چشم ها نیز ممکن است برای این عضو خطر آفرین باشد.
  • هم چنین پوست بدن نیز نباید در معرض پرایمر قرار گیرد.

نکات هم استر زدن خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

کلام آخر

آستر رنگ خودرو یکی از مهم ترین بخش های رنگ آمیزی است که قبل از استفاده از رنگ اصلی اتومبیل ، روی فلز بدنه خودرو قرار می گیرد. این آستر ها انواع مختلفی دارد و هر یک از آن ها داری ویژگی های منحصر به فردی می باشند. شیوه اجرای انواع آستر رنگ خودرو نیاز به دقت بسیار بالایی دارد زیرا به صورت مستقیم بر روی کیفیت نهایی رنگ خودرو شما تاثیر می گذارد.

اگر قصد خرید و یا اطلاع از قیمت آستر خودرو دارید، همکاران ما آماده مشاوره به شما در انتخاب مناسب ترین پرایمر یا آستر برای خودرویتان هستند. کافیست از طریق شماره تماس های مجموعه با رنگ تهران در تماس باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *