Turpentine-group (1)

بررسی کاربرد های مختلف انواع تینر

تینر یک نوع محلول شیمیایی سفید رنگ است که شباهت زیادی به آب دارد و البته در دو نوع تینر روغنی و تینر فوری در بازار موجود است. کاربرد این ماده به نحوی است که هر جا رنگ موجود باشد انواع تینر نیز لازم و ضروری است.

چون انواع تینر برای پاک کردن قلمو ، برس و حتی سطح رنگ خورده و هر نوع وسیله دیگری که می خواهید رنگ را از روی آن پاک کنید بکار می آید و به راحتی با کمک آن لکه گیری و تمیزی هر سطح آغشته به رنگی انجام می شود. اما در کل کار اصلی تینر رقیق کردن رنگ است. البته تینر کاربرد های مختلف دیگری را دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

انواع تینر عبارت اند از: تینر آلکیدی ، تینر های فوری ، تینر های اپوکسی ، تینر های پلی اورتان ، تینر های سیلیکونی و تینر های شست و شو در بازار موجود هستند که هر کدام برای قابلیت های مختلفی کاربرد دارند که باز هم در ادامه شما را با کاربرد های تینر آشنا می کنیم.

تینر چیست؟

تینر یک ماده شیمیایی بدون رنگ است که در نقاشی ساختمان کاربرد زیادی دارد. یکی از گزینه های مهم و اساسی در هنگام خرید ابزار رنگ آمیزی حساب می آید. این ماده شیمیایی برای تنظیم کردن غلظت رنگ به کار می رود و کمک می کند رنگ را بنا بر خواسته خود با تینر رقیق و تنظیم کنیم و سپس لوازمی را که رنگ بر روی آن ها پاشیده شده با آن تمیز کنیم.

کاربرد تینر | پخش رنگ تهران

تینر از جمله مواد شیمیایی با قابلیت شعله وری است پس در حفاظت از خود در هنگام کار کردن با آن بسیار مراقب باشید.

انواع تینر را بشناسید

تینر دارای نوع های مختلفی مانند تینر آلکیدی ، تینر فوری ، تینر آپوکسی ، تینر پلی اورتان ، تینر سیلیکونی و تینر های شست و شو است.امروزه این شش نوع تینر در بازار موجود هستند که البته هر کدام از این تینر ها قابلیت های خاص خود را نیز دارند.

تینر آلکیدی

تینر آلکیدی که همان تینر روغنی است. این نوع تینر برای رقیق کردن رنگ روغنی به کار می رود و در مقایسه با تینر های دیگر خاصیت شیمیایی و سمی بودن پایینی دارد.

پس با توجه به اینکه اکثراً در ساختمان رنگ آمیزی در فضای سر بسته انجام می شود ، این تینر بخاطر همین خاصیت سمی بودن پایین کاربرد بیشتری برای فضاهای بسته دارد تا برای نقاشان ساختمان ضرر و زیان کمتری داشته باشد.

تینر روغنی در بازار در دو نوع تینر ساختمان و دیگر تینر صنعتی موجود است.

تینرفوری

یکی دیگر از انواع تینر است؛ که این نوع مایع بی رنگ دارای بوی تندی است.تینر فوری همان طور که از نامش معلوم است دارای سرعت تبخیر بالایی است.

تینر آپوکسی

این نوع تینر مخصوص رنگ های آپوکسی است. تینر آپوکسی برای رقیق کردن رنگ های آپوکسی برای رسیدن به ویسکوزیته به کار می رود.

تینر پلی اورتان

نوع دیگر از تینر است که این نوع نیز مانند تینر آپوکسی برای رنگ های پلی آورتان طراحی شده است.ئاین تینر نیز برای رقیق کردن رنگ پلی آورتان به کار می رود و هم چنین وسایل مورد استفاده در رنگ آمیزی با استفاده از این تینر تمیز و پاکسازی می شوند.

تینر سیلیکونی

تینر سیلیکونی نوعی دیگر تینر است که این تینر نیز همانطور که از اسمش پیداست برای رقیق کردن رنگ های سیلیکونی به کار می رود.

تینر شست و شو

این تینر نیز برای تمیز کردن و لکه گیری محیط استفاده می شود و با استفاده از این تینر مخصوص سطوح تمیز و بدون رنگی خواهید داشت.ئاین تینر سطح را بدون آلودکی و کثیفی پاکیزه نگه می دارد .

با وجود این تینر به راحتی سطح رنگ خورده شما پاک می شود. این تینر فقط مخصوص پاکیزی و شستن سطح است.

انواع تینر | پخش رنگ تهران

درباره کاربرد انواع تینر

همانگونه که گفته شد برای رنگ آمیزی و نقاشی در کنار رنگ به تینر نیز نیاز داریم زیرا با وجود تینر می توان رنگ را به دلخواه و خواسته خود تنظیم کرد و تینر در رقیق کردن رنگ نقش اساسی دارد ، پس برای این که رنگ خشک نشود باید حتما از تینر استفاده کنیم.

با وجود تینر سطح قابلیت چسبندگی بالاتری دارد و در نهایت سطح رقیق شده با تینر صاف و یکدست می شود. به طور کلی تینرها دارای پنج نوع هستند که در بالا به آن ها اشاره کردیم.

این پنج نوع تینر که هر کدام مخصوص به کار و رنگی مخصوص و متفاوت هستند با بکارگیری آن ها رنگ آمیزی با سرعت بالاتری انجام می شود و می توان وسیله رنگ آمیزی را با وجود تینر به خوبی تمیز کنیم زیرا این کار به کمک تینر به آسانی و سرعت انجام می شود.
هر محلی بعد از رنگ آمیزی کثیف می شود که با استفاده از مهم ترین مزیت تینر ها می توان سطح را به خوبی تمیز کرد و بدون هیچ نگرانی و دردسری تمام لکه های رنگ را با کمک تینر پاک کرد.

تینر در صنعت نقاشی کاربرد فراوان و اساسی دارد. انتخاب تینر مناسب برای رقیق کردن رنگ های مختلف یک گزینه مهم و اساسی است پس در هنگام خرید تینری را انتخاب کنید که مناسب کارتان باشد.

تفاوت تینر روغنی و تینر فوری چیست؟

تینر روغنی و تینر فوری هر دو از تینر های پرکاربرد در صنعت رنگ هستند. این دو تینر دارای تفاوت های گوناگونی هستند که از جمله یکی از این تفاوت ها فرق در رنگ این دو تینر است که اگر به درستی به این دو مایع نگاه کنیم مایع تینر روغنی کمی مات و شبیه به زرد کم رنگ است. بوی این دو تینر نیز با هم متفاوت هستند تینر روغنی بیشتر از لحاظ رنگ و بو شبیه به نفت است و بوی این تینر مانند بوی نفت است ولی تینر فوری بوی شبیه به استون دارد.

تینر روغنی از نامش که معلوم است حالت خاصیت چربی دارد و بعلاوه تینر فوری نیز همانند نامش سرعت تبخیر بسیار بالایی دارد اما تینر روغنی این خاصیت را ندارد و سرعت تیخیر در تینر روغنی به نسبت تینر فوری پایین است. با وجود این تفاوت های واضح و ساده تینر فوری را می توان از تینر روغنی تشخیص داد ، فقط با کمی دقت می توان تینر مورد نیاز خود را تهیه کرد.

جمع بندی

این مطلب به شما این پیام را می رساند که اولاً حتماً قبل از انجام کار نقاشی به سطح مورد نظر دقت کنید و سپس سعی کنید رنگی مطابق با انتظاری که دارید را انتخاب کنید همین مسئله در مورد تینر هم صدق می کند. پس در نتیجه با توجه به انواع تینر ها حتماً باید در هنگام خرید تینر دقت کرد و صد البته اطلاعات کافی را نیز در این زمینه داشت و سپس اقدام به خرید کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *