رنگ موتورخانه | شرکت رنگ تهران

اهمیت رنگ موتورخانه + شیوه اجرا

موتورخانه ها یکی از اصلی ترین بخش ها هستند که حفظ ایمنی آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. رنگ موتورخانه یکی از مهم ترین عوامل در حفظ ایمنی و راحت تر کردن تعمیرات و سرویس آن دارد. تعمیرکاران موتورخانه اغلب از طریق رنگ لوله ها متوجه کارکرد آن ها می شوند و به این ترتیب تشخیص منشا مشکل برای آن ها ساده تر خواهد بود. رنگ کردن اصولی و درست دیگر بخش ها نیز می تواند خطرات موتورخانه را کاهش دهد و ساختمان را در سلامت نگه دارد.

در ادامه این مقاله شما را با دلایل رنگ آمیزی موتورخانه و استانداردهای مختلف این حوزه آشنا می کنیم.

چرا نیاز به رنگ موتورخانه داریم؟

یکی از مهم ترین سوالات این است که اصلا چرا باید موتورخانه را رنگ کرد؟ این بخش از خانه یا نیروگاه یک بخش کاملا صنعتی است که نیازی به زیبایی یا تمیزی آن چنانی ندارد. پس اصلا چه نیازی به رنگ هست؟

باید بدانید که رنگ آمیزی موتورخانه با اهداف زیباتر کردن این بخش انجام نمی شود و هدف اصلی از آن ایمن کردن این بخش از ساختمان است.

چرا نیاز به رنگ موتورخانه داریم | شرکت رنگ تهران

با رنگ آمیزی صحیح دیوارها می توان وجود هرگونه نشتی یا دوده را در موتورخانه تشخیص داد. در واقع برای دیوارهای موتورخانه اغلب از رنگ های روشن استفاده می شود تا در اثر وجود نشتی یا دوده تغییر رنگ دهند.

به این ترتیب قبل از اینکه این مشکل خطرساز شود، می توان منبع آن را متوجه شده و آن را برطرف کرد. یکی از مهم ترین بخش ها در موتورخانه لوله ها هستند. لوله های موتورخانه حامل مواد مختلفی هستند و رنگ آمیزی صحیح آن ها می تواند در سرعت عمل پرسنل در زمان سرویس و تعمیر موتورخانه موثر باشد.

چه بخش هایی در موتورخانه رنگ می شوند؟

علاوه بر دیوارها و سقف موتورخانه که مثل هر اتاق دیگری باید رنگ شوند، سایر تجهیزات موجود در موتورخانه نیز باید با دقت زیادی رنگ آمیزی شوند. اکثر تجهیزات موجود در موتورخانه فلزی هستند و برای جلوگیری از خوردگی، زنگ زدگی یا پوسیدگی از رنگ های مخصوصی و یا پوشش ضد خوردگی باید استفاده شوند.

این رنگ ها آن ها را برای مدتی طولانی ایمن نگه می دارند و از صدمه دیدن آن ها در اثر گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض رطوبت یا مواد اسیدی محافظت می کنند.

لوله ها، شیرها، کانال ها و… از تجهیزات فلزی در موتورخانه هستند که باید با استفاده از رنگ های مخصوص پوشانده شوند.

مراحل اجرای رنگ موتورخانه

قبل از هر چیز باید سطوح به طور کامل برای رنگ آمیزی آماده شوند. منظور از آماده سازی سطوح، خشک کردن آن ها و از بین بردن گرد و غبار و دیگر آلودگی های محیطی است. در زمان اجرای رنگ لوله ها مهم ترین بخش هستند و باید برای رنگ کردن آن ها استانداردهای مختلفی را مدنظر قرار داد.

نکته مهم این است که تاکید می شود رنگ آمیزی تجهیزات موتورخانه با استفاده از قلم مو انجام شود. کارشناسان معتقدند که اسپری کردن رنگ ضخامت کافی برای آن ایجاد نمی کند و نمی تواند پوشش خوبی برای تجهیزات مختلف ایجاد کند. در ادامه رنگ آمیزی موتورخانه را به صورت مرحله به مرحله بیان می کنیم.

مراحل اجرای رنگ موتورخانه | شرکت رنگ تهران

  • پیاده سازی رنگ آستری

بعد از تمیز کردن و آماده سازی سطوح باید با استفاده از رنگ های آستری آن ها را پوشاند. این رنگ ها معمولا حاوی کرومات هستند و باعث افزایش مقاومت سطوح آهنی و گالوانیزه لوله ها و شیرآلات موتورخانه می شوند.

معمولا رنگ آستری یک یا دو لایه بر روی سطوح پیاده می شود تا به ضخامت کافی برسد.

  • استفاده از پوشش ضدزنگ

گاهی اوقات رنگ های آستری قابلیت ضدزنگ نیز دارند و می توانند از لوله های حامل آب گرم و سرد یا بخار در برابر زنگ زدن محافظت کنند؛ اما در بعضی موارد برای اطمینان از زنگ نزدن بدنه بیرونی، از پوشش ضدزنگ هم استفاده می شود.

این پوشش معمولا در موتورخانه های مناطق مرطوب استفاده می شود تا سلامت لوله ها در طول استفاده تامین شود. این پوشش معمولا زیر رنگ های آستری زده می شود.

  • پیاده سازی رنگ بر اساس استاندارد مشخص

همان طور که گفتیم لوله های موتورخانه حاوی مواد مختلفی هستند. به همین دلیل در زمان پیاده سازی رنگ باید آن ها را به رنگ های مختلفی درآورد تا دنبال کردن مسیر لوله ها کار چندان دشواری نباشد. به علاوه این موضوع باعث می شود که در زمان سرویس و نگهداری، تعمیرکار نکات ایمنی لازم را رعایت کند.

رنگ مورد استفاده برای هر لوله دارای استاندارد مشخصی است که در ادامه این مطلب آن را بیان خواهیم کرد.

  • پیاده سازی رنگ لعابی نهایی

بعد از رنگ کردن لوله ها با رنگ های مخصوص و مطابق با استاندارد، نوبت به استفاده از رنگ لعابی می رسد. این رنگ دارای ساختاری نیمه براق است و می تواند یک عایق مناسب برای تجهیزات موتورخانه باشد.

این لایه براق اغلب در برابر آتش سوزی و خوردگی مقاوم است و به همین دلیل محافظ خوبی برای تجهیزات موتورخانه خواهد بود. با پیاده سازی این رنگ ها، کار رنگ کردن موتورخانه به اتمام می رسد.

زمان اجرای رنگ موتورخانه | شرکت رنگ تهران

نکات مهم در زمان اجرای رنگ آمیزی موتورخانه

  • در هر مرحله باید اجازه دهید که رنگ زیری به طور کامل خشک شود.
  • حتما از رنگ های مقاوم در برابر آتش استفاده کنید تا در صورت بروز آتش سوزی در موتورخانه احتمال سرایت آن به دیگر بخش های ساختمان کمتر باشد.
  • در زمان رنگ کردن لوله ها، جهت جریان ماده داخلی را با یک فلش بر روی لوله مشخص کنید.
  • حتما با استفاده از علامت های مخصوص عملکرد همه شیرآلات و تجهیزات را مشخص کنید.
  • راهنمای استفاده از این نوع رنگ‌ها را بر روی دیوار در محلی در دسترس بکشید تا سایر افراد نیز بتوانند از آن برای تعمیر و سرویس استفاده کنند.

استاندارد رنگ کردن لوله ها در موتورخانه به چه صورت است؟

نکته مهم این است که قبل از رنگ آمیزی لوله ها باید سطح آن ها کاملا آماده باشد. منظور از آماده بودن سطوح لوله ها تنها تمیز کردن آن ها نیست. بلکه باید جوشکاری لوله ها به طور کامل انجام شده و مهندس ناظر نیز کیفیت آن ها را ازنظر فنی و ایمنی تایید کرده باشد.

عایق کاری لوله ها با استفاده از کرباس یا رزین های مخصوص نیز از اعمال مهم قبل از رنگ کردن لوله هاست. بر اساس استاندارد جهانی هر رنگ از لوله ها مخصوص ماده خاصی است. این رنگ را می توان به دو روش پیاده کرد.

  • روش اول

رنگ زدن کل سطح لوله ها با استفاده از رنگ های مخصوص است. در این روش نیاز به حجم زیادی از هر رنگ خواهید داشت و اغلب هزینه های شما بالاتر رفته و دورریز رنگتان نیز بیشتر خواهد شد.

  • روش دوم

می توان همه لوله ها را به رنگ سفید درآورد و تنها با استفاده از نوارهای رنگی عملکرد آن ها را مشخص کرد. در این نوارهای رنگی باید نوع سیال موجود در لوله و جهت حرکت آن نیز مشخص شود.

در جدول زیر استاندارد رنگ لوله موتورخانه با توجه به نوع سیال را آورده ایم:

نوع سیال رنگ مخصوص
آب سبز یا قرمز تیره
بخار نقره ای یا خاکستری
مواد معدنی، سیالات آتش گیر و روغن ها قهوه ای
گازهای مختلف به جز هوا زرد اخرایی
اسیدها و بازها بنفش
هوا آبی روشن
سایر مایعات سیاه

سخن پایانی

رعایت استانداردها در رنگ موتورخانه باعث می شود که ایمنی این بخش از ساختمان به طور کامل حفظ شده و تعمیر و نگهداری آن در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. استانداردهای این بخش و انواع رنگ صنعتی معمولا مربوط به مراحل مختلف رنگ آمیزی و نوع رنگ مورد استفاده می شوند.

در مورد لوله ها باید تنوع رنگ موتورخانه ها را نیز بر اساس استاندارد جهانی استفاده کرد تا سایر سرویس کاران و تعمیرکاران بتوانند از نقشه موتورخانه سر دربیاورند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *