شرکت های تولید رنگ خودرو | شرکت رنگ تهران

لیست بهترین شرکت‌های تولید رنگ خودرو ایرانی و خارجی

صنعت خودروسازی یکی از حساس‌ترین صنایع جهان است که بخش تولید رنگ آن بر عهده تولیدکنندگان رنگ خودرو است. شرکت‌های تولیدکننده رنگ خودرو با تولید باکیفیت‌ترین رنگ‌ها با پوشش بالا، پاسخگوی این بخش از تقاضای بازار هستند.

درخشندگی هر چیزی از رنگ‌‎‎ها سرچشمه می‌گیرد. زیرا هر رنگ‌ به علت برخورداری از زیبایی‌های مختص به خود و روحی که به اشیا می‌دهد باعث درخشش آن‌ها خواهد شد به ویژه هر تکه فلزی که رنگ می‌شود، گویی تازه متولد شده است.

زیبایی ظاهر اتومبیل از مواردی است که برای تولیدکنندگان خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا زیبایی یکی از معیارهای اولیه خرید خودرو برای هر کس است.

امروزه استانداردها و دانش فنی که در تولید رنگ خودرو اعمال می‌شود با پیشرفت‌های گسترده‌ای مواجه شده است به‌طوری‌که دیگر رنگ‌ها تنها جهت زیبایی ظاهری خودروها کاربرد ندارند. بلکه با تغییر در فرمولاسیون تغییر رنگ‌ها، رنگ‌هایی با کاربردها و خصوصیات ویژه تولید شده‌اند که از مرغوبیت کم نظیر و استانداردهای بالایی برخوردار هستند.

با توسعه و پیشرفت روش‌های تولید رنگ خودرو همگام با پیشرفت بخش صنایع خودروسازی، انقلابی بزرگ در صنایع تولید اتومبیل روی داده است. برندهای تولیدکننده رنگ خودرو، رنگ‌هایی مدرن با کاربردهای فراوان و خصوصیات ویژه را تولید می‌کنند که قابل استفاده برای خودروهای سبک و سنگین بوده و کلاس خودروها را بالا می‌برند.

در این مقاله با بررسی رنگ‌های خودرو و کاربردهای آن‌ها، برترین شرکت‌های تولید رنگ خودرو داخلی و خارجی را به شما معرفی می‌کنیم.

شرکت های تولید رنگ خودرو داخلی | شرکت رنگ تهران

رنگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از بررسی شرکت‌های تولید رنگ خودرو، بهتر است مواردی همچون پیستی رنگ و کاربردهای آن را بررسی کنیم. یکی از خاص‎ترین تولیدات رنگ صنعتی، انواع رنگ خودرو است که دارای تنوعی خاص بوده و ویژگی‌های متفاوت از هم دارند. رنگ خودرو به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تولید خودرو شناخت می‌شود. چرا که به خودرو روح می‌دهند و تأثیر زیادی در قیمت‌گذاری آن دارد.

از چالش‌برانگیزترین گونه‌های اجرایی، اجرای رنگ خودرو است. تولید رنگ خودرو متناسب با شرایط آب و هوایی انجام می‌گیرد. یعنی رنگ‌های خودرو متناسب با آب و هوای مناطق مختلف جهان تولید می‌شوند. بهتر است بدانید که رنگ خودرو به صورت چند لایه تولید شده از این رو دارای لایه‌های مختلفی است.

به منظور افزایش مقاومت رنگ خودرو، خودروسازان، خودروهای تولیدی خود را در چندین لایه و به صورت پشت سرهم رنگ می‌کنند؛ بنابراین رنگ ظاهری خودرو که برای همگان قابل مشاهده است به عنوان تنها رنگ خودرو تلقی نخواهد شد؛ زیرا در زیر رنگ اصلی، لایه‌های دیگری از رنگ نیز ایجاد شده‌اند که هر یک کاربرد و وظیفه خاص خود را دارد.

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، رنگ‌ها کاربردهایی خاص دارند. در ابتدا و تا سال ۱۹۸۵ میلادی، خودروها را با رنگ‌های تک جزئی، رنگ‌آمیزی می‌کردند که باعث بروز مشکلاتی در تطبیق رنگ خودرو می‌شد. زیرا فیلم رنگ، رنگ‌های متالیک تک جزئی متشکل از لایه‌ای مرکب هستند که در ترکیبات خود از رزین شفاف و پیگمان و ذرات متالیک و حالا بهره می‌برد.

حفظ رطوبت فیلم رنگ در این رنگ‌ها و رمز شفافیت سطح، کاربرد این رنگ‌ها بوده است. پس با پاشیده شدن رنگ متالیک بر سطح مرطوب، رنگ به سمت ته فیلم جریان یافته و در نهایت رزین شفاف بالا خواهد آمد در نتیجه رنگی با شفافیت بیشتر پدیدار می‌شد.

این فرایند امروزه همچنان در رنگ‌های بیس کوت استفاده می‌شود؛ اما با یک تفاوت عمده. در رنگ‌های بیس کوت دیگر از بابت شفافیت نگرانی وجود ندارد چرا که با بهره‌گیری از کلیرکوت اورتان که به منظور پوشش نهایی از آن استفاده می‌شود، شفافیت لازم تأمین شده است.

مواد تشکیل‌دهنده رنگ خودرو کدام‌اند؟

شرکت‎‌های تولید رنگ خودرو از ۳ ماده و ترکیب اصلی در ساختار خودروهای استفاده می‌کنند. حلال و پیگمان و رزین از ترکیبات اصلی در ساختار رنگ خودرو هستند. حالا به عنوان عامل سیالیت رنگ کاربرد دارد. حلال ویسکوزیته رنگ را پایین می‌آورد به عبارتی عدم وجود حلال باعث بالا رفتن ویسکوزیته رنگ شده و در نتیجه انتقال رنگ به ظرفی دیگر عملاً با مشکل همراه خواهد بود. پیگمان پودری شبیه به بتن بوده که از ۱۰۰ رنگ و تونر برخوردار است.

برای ایجاد چسبندگی بهتر و بیشتر رنگ به بدنه خودرو و سطح مورد نظر از رزین استفاده می‌شود. این ترکیبات باعث افزایش مقاومت رنگ خودرو در برابر اشعه خورشید شده و خاصیت چسبندگی را بالا می‌برد. همچنین پوشش‌ بهتر و درخشندگی بالا و افزایش مقاومت بدنه اتومبیل در مقابل ایجاد خط و خش از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع رنگ خودرو به شمار می‌آیند.

 

انواع رنگ خودرو

شرکت‌های تولید رنگ خودرو، رنگ‌های خودرو را در انواع مختلفی تولید می‌کنند که هر یک مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند در ادامه انواع رنگ خودرو را بررسی می‌کنیم.

۱.  رنگ روغنی:

یکی از قدیمی‌ترین انواع رنگ خودرو، رنگ روغنی است که از دو لایه تشکیل شده است. استفاده از رنگ‌های روغنی برای رنگ‌آمیزی خودروها ریشه‌های کهن و بسیار قدیمی داشته و مربوط به سال‌های دور است.

اولین لایه رنگ روغنی، پلایمر است که اغلب آن را با نام آستر می‌شناسند. این لایه بین بدنه فلزی و رنگ اصلی قرار می‌گیرد. لایه بعدی رنگ روغنی، رنگ اصلی است که روی لایه پرایمر یا آستر کشیده می‌شود.

۲. رنگ متالیک:

نسل جدید رنگ‌های خودرو، رنگ متالیک است که متشکل از ۳ لایه است. یعنی علاوه بر دو لایه رنگ آستر و رنگ اصلی، دارای لایه‌ای دیگر است که محافظ شفاف یا کلیر نامیده می‌شود. کیلر به عنوان آخرین لایه در رنگ‌آمیزی ماشین روی لایه اصلی قرار می‌گیرد.

وظیفه کیلر، محافظت از رنگ دانه‌های اکلیلی داخل لایه اصلی رنگ است. لایه محافظ شفاف یا همان رنگ کیلر، عامل اصلی دوام و استحکام رنگ متالیک است. از مزیت‌های دیگر رنگ متالیک، افزایش زیبایی و دو چندان شدن جذابیت بصری خودرو است.

۳. رنگ ساده:

یکی دیگر از رنگ‌های خودرو، رنگ ساده است که اغلب خودروها با این رنگ‌ها، رنگ‌آمیزی می‌شوند. رنگ‌هایی همچون مشکی و سفید در دسته رنگ‌های ساده قرار می‌گیرند و بسیار کم هزینه هستند.

رنگ ساده به صورت یک لایه معمولی بدنه خودرو را می‌پوشاند. رنگ ساده، زیبایی و جذابیت خاصی در بدنه خودرو ایجاد می‌کند و مقاومت خوبی داشته و از بدنه خودرو در برابر خط و خش محافظت می‌کند. علاوه بر این موارد قیمت بسیار پایین و مقرون به صرفه از مهم‌ترین مزیت‌های رنگ ساده خودرو است.

۴. رنگ براق:

رنگ برق از دیگر رنگ‌های خودرو است که ساختاری متشکل از کریستال‌های سرامیکی و رنگ‌های براق دارد. این رنگ‌ها قدرت بازتاب نور خارق‌العاده‌ای دارند از این رو با درخشندگی و براق بودن کم‌نظیر، بیننده را مجذوب خود خواهند کرد.

رنگ‌های براق علاوه بر این که ظاهری زیبا و جذاب به خودرو می‌بخشند با قدرت پوششاندگی بالا، آسیب‌های جزئی و کوچک را به خوبی پوشش داده و در این زمینه بسیار تأثیرگذار عمل می‌کنند.

۵. رنگ‌های مات و کدر:

رنگ‌های مات و کدر، کیفیت و ساختار بسیار عالی دارند و از پوشش‌های باکیفیتی همچون پی وی سی و اپوکسی برخوردار هستند. بنابراین مقاومت و استحکام رنگ‌های مات و کدر بسیار بالا است.

این نوع از رنگ‌ها به نسبت سایر رنگ‌های خودرو، قیمت بیشتری دارند از این رو بیشتر برای خودروهای لوکس و گران قیمت استفاده می‌شوند. این نوع رنگ به خودرو ظاهری یونیک و خاص می‌بخشد. همچنین پوششی یکنواخت و یکدست با سطح کیفی بسیار بالا در بدنه خودرو ایجاد می‌کند.

۶. رنگ فوری:

رنگ فوری یا سلولزی از انواع رنگ‌های خودرو است که به عنوان لایه رویه و رنگ نهایی، بدنه خود را می‌پوشاند.

ماندگاری و دوام بسیار بالا، مقاومت زیاد در برابر اشعه یو وی، دوام عالی در مقابل حرارت، استحکام زیاد و مقاومت در برابر عوامل طبیعی و همچنین مقاومت در برابر تغییر رنگ و کدر شدگی از مهم‌ترین خصوصیات و مزیت‌های رنگ فوری محسوب می‌شوند.

 ۷. رنگ صدفی:

شرکت‌های تولید رنگ خودرو با ترکیب پودر آهم و فلز با رنگ‌های ساده، رنگ‌های صدفی را تولید می‌کنند.

رنگ‌های صدفی نور را به خوبی انعکاس داده و دارای سطح بسیار براق و کم‌‎نظیری هستند. همچنین قابلیت شکستن نور منعکس شده را دارند. رنگ صدفی بیشتر برای خودروهای خارجی مدرن استفاده می‌شود.

۸. رنگ‌های خاص و سفارشی:

رنگ‌های خاص و سفارشی برای خودروهای تشریفاتی کاربرد دارند. وجه تمایز رنگ‌های خاص و سفارشی با سایر رنگ‌ها در نوع پوشش آن‌ها است. این نوع رنگ‌ها نیز قیمت بسیار بالایی دارند.

شرکت های تولید رنگ خودرو خارجی | شرکت رنگ تهران

شرکت‌های تولیدی رنگ خودروی ارائه دهنده شرکت رنگ تهران داخلی

شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی در صنعت تولید رنگ خودرو فعالیت دارند؛ اما کیفیت و مقاومت رنگ‌های همه برندها با هم یکسان نیست و برخی از برندهای تولیدکننده رنگ خودرو، بی‌کیفیت‌ترین رنگ‌های خودرو را تولید می‌کنند. در ادامه این مقاله برترین شرکت‌های تولید رنگ خودرو داخلی که محبوب ترین رنگ خودرو را تولید می‌کنند، به شما معرفی می‌کنیم.

  • رنگ کحالی خوش:

یکی از برترین تولیدکنندگان رنگ خودرو در ایران، برند کحالی خوش است که موفق به تولید بهترین رنگ‌ها با بالاترین کیفیت شده است. استفاده از رنگ کحالی خوش در بدنه اتومبیل موجب ایجاد پوششی مقاوم روی بدنه فلزی خودرو شده که در نوع خود کم نظیر است. از جمله ویژگی‌های رنگ کحالی خوش می‌توان به چسبندگی و انعطاف‌پذیری بالا و ثبات و پایداری بی‌نظیر و بسیار عالی اشاره کرد.

همچنین باید بدانید که رنگ کحالی جزو آن دسته از رنگ‌هایی است که براق بودن خاصی در بدنه خودرو ایجاد می‌کند و به این طریق خودرو را از دیگر اتومبیل‌ها متمایز خواهد کرد. لازم به ذکر است که رنگ کحال به هیچ عنوان تغییر رنگ نداده و مقاومت بسیار بالایی در برابر کدر شدن دارد. همچنین در مقابل اشعه ماوراء بنفش نیز مقاومت زیادی دارد.

  • رنگ تام:

برند تام از دیگر شرکت‌های سرشناس تولیدکننده رنگ خودرو است که رنگ‌هایی با کیفیت بسیار بالا و دوام عالی را تولید می‌کند. شرکت تام یکی از برندهای باسابقه در صنعت است که بهترین رنگ‌های خودرو را به بازار معرفی کرده و به موجب تولید باکیفیت‌ترین و بادوام‌ترین رنگ‌ها به شهرت رسیده است. از دلایل محبوبیت رنگ‌ خودرو برند تام، می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها برای سطوح فلزی اشاره کرد.

  • رنگ آرکو:

یکی دیگر از تولیدکنندگان داخلی رنگ خودرو، شرکت آرکو است. شرکت آرکو از اولین برندهای تولیدکننده رنگ خودرو در ایران است که سابقه درخشان و طولانی مدت در این صنعت دارد.

با توجه به سابقه زیاد آرکو در صنعت تولید رنگ خودرو، رنگ‌های این برند از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردار بوده و زیبایی و جذابیت خارق‌العاده‌ای در بدنه ماشین ایجاد می‌کنند. تولیدات رنگ خودرو آرکو به کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان و قزاقستان صادر می‌شوند.

آرکو رنگ‌های خودرو را بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می‌کند به‌طوری‌که رنگ خودرو آرکو با کلیه استانداردهای اروپایی مطابقت دارد از این رو به یکی از برترین و پرفروش‌ترین برندهای تولید رنگ بدل شده است.

  • رنگ نوژن:

رنگ نوژن نیز از برترین مارک‌های تولید رنگ خودرو در ایران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۶۷ آغاز کرده است. نوژن از فعال‌ترین شرکت‌های تولید رنگ خودرو و پوشش‌های شیمیایی است که به موجب تولید رنگ‌های آلکیدی آمین اکرولیک، آلکیدی هوا خشک و نیتروسلولزی و انواع رنگ‌های صنعتی و بتونه به شعرت رسیده و محبوبیت و طرف‌داران زیادی دارد.

همچنین با مراجعه به صفحه راهنمای انتخاب رنگ خودرو می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

برترین شرکت‌های تولید رنگ خودرو خارجی

نشریه آمریکایی Coatings World هر ساله برترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید رنگ خودرو را معرفی می‌کند. در این لیست هر ساله شرکت‌هایی که موفق به کسب درجات بالا در این صنعت شده‌اند به لیست اضافه می‌شوند و میزان فروش و روند صعودی یا نزولی فروش شرکت‌های تولیدکننده رنگ خودرو برسی خواهد شد.

شرکت PPG از برترین و موفق‌ترین برندهای تولید رنگ خودرو است که با تولید رنگ‌هایی مرغوب با بالاترین کیفیت و بیشترین دوام، بیشترین فروش سال را به خود اختصاص داده و در رتبه نخست لیست جای گرفته است.

مارک‌های Betek Boya   و  Yasar  و  Kayalar Kimya از شرکت‌های تولید رنگ خودرو ترکیع‌ای هستند که در این لیست به چشم می‌خورند.

مارک‌های NATIONAL PAINT FACTORIES و RAR HOLDING دو شرکت امارتی تولید رنگ خودرو هستند که در جایگاه‌های ۳۱ و ۷۰ این لیست قرار گرفته‌اند. شرکت نشنال پینت از بزرگترین و به‌نام‌ترین برندهای تولید رنگ خاورمیانه و جهان عرب است که تولیدات خود را به بیشتر از ۸۰ کشور دنیا صادر می‌کند.

تولید رنگ خودرو | شرکت رنگ تهران

سخن پایانی

در این مقاله رنگ خودرو و کاربردها و انواع رنگ خودرو، برترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید رنگ خودرو داخلی و خارجی را به شما معرفی کردیم. شرکت پخش رنگ تهران عرضه‌کننده برترین برندهای تولیدکننده رنگ خودرو در بازار، بهترین و مرغوب‌ترین رنگ‌های خودرو را ارائه می‌دهد که از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند.

رنگ‌های ارائه شده توسط این شرکت به موجب کیفیت و مرغوبیت بالا از ایجاد خط و خش در بدنه خودرو جلوگیری کرده و مقاومت زیادی در برابر اشعه خورشید دارند. همچنین درخشندگی خودرو را افزایش داده و به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا قابلیت شستشو بدون از بین رفتن رنگ را دارند.

این رنگ‌ها در برابر اشعه‌های مختلف و نور مقاوم بوده و از بدنه خودرو در برابر آب و هوای نامساعد و رطوبت زیاد، محافظت می‌کنند. علاوه بر این رنگ‌های خودرو ارائه شده توسط این شرکت در برابر برف و یخ‌زدگی و همچنین باران‌های اسیدی بسیار مقاوم بوده و دوام بالایی دارند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *