استاندارد رنگ ترافیکی | شرکت رنگ تهران

آشنایی با ۳ مورد از خواص رنگ ترافیکی

وقتی صحبت از علامت‌گذاری جاده‌ها، پارکینگ‌ها و سایر مناطق ترافیکی می‌شود، رنگ ترافیکی یک عنصر ضروری است. این نوع رنگ به هدایت ترافیک، ارائه اطلاعات به رانندگان و بهبود ایمنی جاده کمک می‌کند. اما همه رنگ‌های ترافیکی خواص و کاربرد یکسانی ندارند. انواع مختلف رنگ‌های ترافیکی دوام، بازتاب و کاربرد متفاوتی دارند. از طرفی مهم است که استاندارد رنگ ترافیکی را بشناسیم و رعایت کنیم. در این مقاله، خواص رنگ ترافیکی، استانداردهای بین المللی حاکم بر آن‌ها و نحوه انتخاب رنگ مناسب برای نیازهای خاص خود را بررسی خواهیم کرد.

انواع رنگ ترافیکی | شرکت رنگ تهران

رنگ‌های ترافیکی و کاربرد آن‌ها

رنگ‌های ترافیکی انواع رنگ‌هایی با فرمول خاص هستند که برای مقاومت در برابر سایش در اثر اصطکاک  طراحی شده‌اند. از آن‌ها می‌توان برای علامت‌گذاری جاده‌ها، بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها، خطوط دوچرخه سواری، پارکینگ‌ها و سایر مناطق ترافیکی استفاده کرد. رنگ ترافیکی معمولاً با استفاده از تفنگ اسپری یا غلتک اعمال می‌شود و به سرعت خشک می‌شود تا سطحی با دوام و مقاوم ایجاد کند.

انواع مختلفی از رنگ‌های ترافیکی موجود است که هر کدام خواص خاص خود را دارند. برخی از رایج ترین انواع رنگ های ترافیکی شامل رنگ اکریلیک مبتنی بر آب، رنگ مبتنی بر حلال و رنگ اپوکسی است که استاندارد رنگ ترافیکی را داراست. با مطالعه مقاله رنگ ترافیکی چیست می‌توانید اطلاعات جامعی در این مورد پیدا کنید.

خواص مختلف رنگ ترافیکی

برای انتخاب این که چه رنگی ترافیکی برای چه استفاده‌ای مناسب است، باید خواص و استاندارد رنگ‌ ترافیکی را در نظر داشته باشیم. در ادامه با خواص آن‌ها آشنا می‌شویم.

  • دید

مهم‌ترین خاصیت رنگ ترافیکی ، دید زیاد است. این رنگ‌ها حاوی رنگ‌دانه‌ها و افزودنی‌های تخصصی هستند تا رنگ‌های شفاف و انعکاسی داشته باشند و به راحتی قابل دیدن باشند. مهم است که رنگ ترافیکی در روز، شب و آب‌وهوای بارانی قابل دیدن باشد. بسته به این‌که در چه محیطی از این رنگ استفاده می‌کنیم، باید استاندارد رنگ ترافیکی را رعایت کنیم.

  • ماندگاری

رنگ ترافیکی باید دوام زیادی داشته باشد تا در برابر فشارهای ناشی از ترافیک وسیله نقلیه و استهلاک‌های آب و هوا مقاومت کند. عوامل کلیدی برای دوام عبارتند از: مقاومت در برابر سایش، محو شدن به دلیل در معرض نور خورشید بودن و مقاومت در برابر آب و رطوبت. مهم است که این رنگ‌ها از سطح به سادگی جدا نشوند و چسبندگی خوبی داشته باشند. همچنین در اثر شرایط آب و هوایی مختلف و تغییرات دما ترک نخورند. همچنین تابش مداوم اشعه ماورا بنفش خورشید و نور چراغ خودروها نباید رنگ ترافیکی را کم‌رنگ کند.

  • ملزومات اجرایی

اجرای رنگ ترافیکی شرایط ویژه و سختی دارد. به همین دلیل برای رعایت استاندارد رنگ ترافیکی لازم است ملزومات اجرایی هر رنگ را به عنوان یکی از خواص آن در نظر بگیریم. برای مثال سرعت خشک شدن رنگ یکی از عوامل اجرایی بسیار مهم است. همچنین رنگ ترافیکی سرد (که برای مخلوط کردن و اجرای آن نیازی به دمای بالا نیست) و رنگ ترافیکی گرم (رنگ‌هایی که متناسب با استاندارد رنگ ترافیکی باید تا دمای مشخصی گرم شوند تا بتوانیم آن‌ها را مخلوط و اجرا کنیم) دو مدل از انواع رنگ‌ها هستند که در هنگام بررسی خواص رنگ ترافیکی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. روش اجرای دستی، اسپری، اسکرید و اکستروژن هم جزو ملزومات اجرایی رنگ ترافیکی است.

استاندارد رنگ ترافیکی در سطح جهانی

در مبحث رنگ صنعتی همواره استانداردهای ویژه‌ای برای هر نوع رنگ تعریف می‌شود. هدف از تعریف این استانداردها این است که بتوانیم بهترین رنگ را انتخاب کنیم و بیش‌ترین و بهینه‌ترین بهره‌برداری را از فرایند رنگ‌آمیزی داشته باشیم. از طرفی موضوعاتی مثل ملزومات اجرایی و موارد ایمنی نیز در این استانداردها بررسی می‌شوند. در این‌جا یک معرفی کامل از استانداردهای بین المللی اصلی برای رنگ‌های ترافیکی را با هم بررسی می‌کنیم.

خواص مختلف رنگ ترافیکی | شرکت رنگ تهران

ASTM D6628 – استاندارد رنگ ترافیکی آمریکا

ASTM D6628 استاندارد رنگ ترافیکی است که در ایالات متحده استفاده می‌شود. الزامات مواد، رنگ‌دانه ها و عملکرد رنگ‌های ترافیکی مورد استفاده در جاده‌ها، پارکینگ‌ها و مسیرهای تفریحی را پوشش می‌دهد. الزامات کلیدی این استاندارد عبارتند از:

  • دید روز/شب: رنگ باید حداقل استانداردهای بازتابی را برای نشانه‌گذاری‌های جدید، معمولاً ۲۵۰ تا ۵۰۰+ mcd/m2/lux داشته باشد. رنگ‌دانه‌های مورد استفاده رنگ‌های روشن را برای دید روز فراهم می‌کنند.
  • دوام: باید به خوبی به سطوح جاده بچسبد و حداقل ۵۰ درصد رنگ پس از ۱۰۰ عبور چرخ باقی بماند. بایندر باید کوپلیمر اکریلیک یا پلیمر مشابه مقاوم در برابر آب و هوا باشد.
  • زمان خشک شدن: کم‌تر از ۳ دقیقه. رنگ پس از اجرا باید به سرعت خشک شود و در برابر ردیابی مقاومت کند.
  • انعطاف‌پذیری: باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا با تغییرات دما منبسط و منقبض شود. به طور معمول نیاز به کشیدگی ۵-۱۰٪ یا بیش‌تر است.
  • مقاومت در برابر آب: رنگ نباید هنگام خیس شدن به طور قابل توجهی نرم یا حل شود. رزین ها مقاومت در برابر آب را ایجاد می‌کنند.
  • مقاومت در برابر لغزش: برخی از انواع رنگ باید حداقل مقاومت در برابر لغزش را داشته باشند، معمولاً ۴۵ BPN یا بیشتر. لازم است بدانید که افزودنی‌های گریت مقاومت در برابر لغزش را ایجاد می‌کنند.

برندهای محبوب مورد تایید ASTM D6628 در ایالات متحده عبارتند از PPG Deltraffic، Sherwin Williams Shield Cote و Diamond Vogel. این رنگ‌ها برای خطوط مرکزی، خطوط لبه، خطوط توقف و سایر خط کشی‌های جاده‌ای پرتردد استفاده می‌شود.

EN 1436 – استاندارد رنگ ترافیکی اروپایی

EN 1436 استانداردی است که توسط کمیته استانداردسازی اروپا (CEN) تعیین شده است که الزامات مواد خط کشی جاده، از جمله رنگ‌های بادوام و ترموپلاستیک‌ها را مشخص می کند.این استاندارد رنگ‌های مبتنی بر آب و رنگ‌های حلال را پوشش می‌دهد و شامل الزامات رنگ، دوام و بازتاب‌پذیری رنگ است. همچنین شامل الزامات مربوط به زمان خشک شدن رنگ، چسبندگی و مقاومت در برابر هوا می باشد. الزامات کلیدی که این استاندارد به آن‌ها می‌پردازد شامل موارد زیر هستند :

  • رنگ: مواد خط کشی جاده باید کنتراست رنگ بالایی داشته باشد و در نور روز و نور مصنوعی قابل مشاهده باشد.
  • دوام: این رنگ باید بادوام باشد و بتواند در برابر سایش و پارگی ناشی از ترافیک و همچنین قرار گرفتن در معرض عناصر آب و هوایی مقاومت کند.
  • انعکاس: این ماده باید بازتابنده باشد و دید خوبی را برای رانندگان، حتی در شرایط کم نور فراهم کند.
  • مقاومت در برابر لغزش: این ماده باید مقاومت لغزشی خوبی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که برای کاربران جاده لغزنده و خطرناک نمی‌شود.
  • کاربرد: مواد باید به درستی و با رعایت ضخامت و زمان خشک شدن توصیه شده و با استفاده از روش های کاربردی مناسب اجرا شود.

در این استاندارد رنگ ترافیکی به صورت جامع به موارد بالا پرداخته شده و با محاسبات عددی دقیق توصیه‌هایی درباره هر مورد ارائه شده است.

بهترین رنگ ترافیکی | شرکت رنگ تهران

انتخاب بهترین رنگ ترافیکی

رنگ‌های ترافیکی کاربردهای زیادی از علامت‌گذاری جاده‌ها تا رنگ‌آمیزی جداول خیابان دارند. اما بسیار مهم است که خواص و استاندارد رنگ ترافیکی را بشناسیم. در این مقاله به بررسی این موارد پرداختیم و با اصلی‌تریند استانداردهای جهانی در این زمینه آشنا شدیم. اگر سر و کار شما با رنگ‌های ترافیکی است لازم است که حلال‌های این نوع رنگ‌ها را بشناسید. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله حلال رنگ ترافیکی را مطالعه کنید.

در مجموع می‌توان گفت بهترین رنگ ترافیکی را می‌توانیم بر اساس کاربرد آن و شرایط محیطی‌ای که قرار است آن رنگ را استفاده کنیم انتخاب شود. بررسی استاندارد رنگ ترافیکی که در این مقاله انجام دادیم می‌تواند بهترین راهنما باشد تا بر اساس خواص هر رنگ، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *