لکه گیری رنگ ماشین | شرکت رنگ تهران

۵ روش کاربردی برای لکه گیری رنگ ماشین

یکی از مهم‌ترین عواملی که خودروی شما را جذاب، نو و سالم نشان می‌دهد، رنگ خودروی شماست. صاحبان ماشین علاقه زیادی دارند که رنگ ماشین خود را سالم نگه دارند. اما عوامل مختلفی باعث ایجاد لکه و زشت شدن ماشین می‌شود. لکه گیری رنگ ماشین یک راه‌حل عالی برای رفع این مشکل است. اما برای این کار لازم است اطلاعات تخصصی کافی در این زمینه داشته باشید.

در این مقاله روش‌های عملی برای لکه گیری رنگ ماشین را بررسی می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک کند تا ظاهر خودروی خود را ترمیم کنند. ما تمام اطلاعات ضروری را که باید بدانید، شامل انواع مختلف لکه‌های ماشین، روش‌های لکه گیری ماشین ، نحوه انجام هر روش و… را در این مقاله به شما یاد می‌دهیم.

عوامل ایجاد لکه | شرکت رنگ تهران

عوامل ایجاد لکه روی رنگ ماشین

قبل از این‌که به انواع مختلف لکه‌های خودرو بپردازیم، ضروری است که در وهله اول علت لکه شدن خودرو را درک کنیم. عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد لکه خودرو شوند از جمله عوامل محیطی، عوامل انسانی و عوامل مکانیکی. در ادامه یاد می‌گیریم علت لکه شدن رنگ ماشین را ریشه‌یابی کنیم.

مدفوع پرندگان

دیدن مدفوع پرندگان روی بدنه خودرو یک اتفاق راج است. به خصوص اگر ماشین خود را زیر درختان پارک می‌کنید باید انتظار دیدن این وضعیت را داشته باشید. اما این شرایط به جز ایجاد یک ظاهر بد، برای رنگ خودرو شما آسیب‌زا خواهد بود. مدفوع پرندگان قابلیت اسیدی بسیار بالایی دارد و می‌تواند لکه‌های بسیار قابل توجهی بر روی ماشین شما ایجاد کند که در نهایت قیمت رنگ خودرو شما را کاهش می‌دهد.

شیره درخت

یکی از رایج‌ترین دلایل آسیب رنگ خودرو، شیره درخت است. هر زمان که وسیله نقلیه شما در زیر درختی با شاخه شکسته پارک شده باشد، این لکه‌های ناهموار کوچک ممکن است روی رنگ ماشین شما ظاهر شوند. نکته مهمی که باید در مورد شیره درخت بدانید این است که فوراً به رنگ شما آسیب نمی‌رساند. در عوض، به تدریج پوشش شفاف رنگ خودروی شما را در طول زمان از بین می‌برد و اغلب یک لکه ایجاد می‌کند.

دماهای بالا، مانند دمای تابستان، با پختن شیره روی رنگ ماشین شما، این فرآیند را به میزان قابل توجهی سرعت می‌بخشد. اگر در آب,هوای بسیار گرم مانند جنوب کشور زندگی می‌کنید، بسیار مهم است که لکه شیره روی ماشین خود را به محض دیدن پاک کنید. در غیر این صورت، مجبور خواهید شد عملیات لکه گیری رنگ ماشین را انجام دهید

حشرات مرده

اگر مجبور هستید مسافت‌های طولانی را رانندگی کنید، احتمالاً تجربه‌ی دیدن سپر جلو یا جلوپنجره پوشیده از حشرات مرده را دارید. این نه تنها یک منظره بد است، بلکه برای سلامت رنگ شما نیز افتضاح است! ماهیت اسیدی حشرات مرده روی رنگ فوراً رنگ خودروی شما را تهدید می‌کند و حذف آن می تواند چالش برانگیز باشد. هر چه مدت بیش‌تری آثار حشرات مرده روی ماشین شما باقی بماند، احتمالا بروز لکه روی رنگ بدنه شما بیش‌تر می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، شست‌وشوی مداوم خودرو و پاک کردن آثار حشرات مرده از روی آن است.

قطرات آب

این مورد ممکن است باعث تعجب شما شود. قطرات آبی که پس از باران یا شست‌وشوی ماشین روی خودروی شما باقی می‌ماند، پس از تبخیر شدن آثاری از مواد معدنی را بر جای می‌گذارد. جالب است بدانید که این موضوع یکی از دلایل بسیار رایج در ایجاد لکه روی رنگ ماشین است و ممکن است باعث شود مجبور به لکه گیری رنگ ماشین خود شوید.

همچنین خواندن مقاله چه اسیدی رنگ ماشین را از بین می‌برد می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

انواع لکه‌های ماشین

تا این‌جا متوجه شدیم که دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد لکه روی رنگ ماشین شود. اما پیش از لکه گیری رنگ ماشین لازم است تشخیص دهیم لکه ماشین ما از چه نوعی است.

لکه ایجاد شده در اثر عوامل فیزیکی

عوامل فیزیکی مختلفی می‌توانند باعث ایجاد لکه روی رنگ ماشین شوند. عواملی مثل خراشیدگی رنگ ماشین در اثر برخورد سنگ‌ریز‌ه‌ها، مالیدگی‌های کوچک و… . در ادامه یاد می‌گیریم چه روش‌هایی برای از بین بردن جای مالیدگی ماشین وجود دارد.

لکه ایجاد شده در اثر عوامل شیمیایی

مواد شیمیایی با حل کردن رنگ در خودشان می‌توانند باعث ایجاد لکه رنگ روی ماشین و آسیب به آستر رنگ ماشین شوند. مدفوع پرندگان، اسیدها، مواد معدنی به جای مانده از تبخیر قطرات آب و… جزو این عوامل هستند. لکه‌های ایجاد شده اگر کوچک باشند با عملیات لکه گیری از بین می‌روند. اما گاهی لازم است رنگ ماشین را از بین ببریم و رنگ جدیدی را جایگزین کنیم.

روش‌های لکه گیری رنگ ماشین

در این قسمت به تفکیک برای شما روش‌های لکه گیری رنگ ماشین را توضیح می‌دهیم و مراحل انجام هر روش را بررسی می‌کنیم.

کارواش

کارواش اولین روشی است که باید هنگام مشاهده لکه روی خودرو خود امتحان کنید. وقتی این تکنیک را امتحان می‌کنید باید به نکاتی توجه کنید. اگر مواد ساینده مانند گرد و غبار یا شن روی ماشین دارید، ابتدا باید از شلنگ یا آب پاش استفاده کنید. سپس باید از پارچه یا قلم موی اسفنجی استفاده کنید که رنگ و رنگ بیس کوت شما را خراش ندهد. مراحل این کار به صورت زیر است:

  1. ماشین را بشویید تا هرگونه گرد و غبار ساینده یا کثیفی پاک شود.
  2. آب و صابون را در سطل طبق دستور سازنده مواد شوینده مخلوط کنید.
  3. صابون را با اسفنج یا پارچه روی ماشین بمالید.
  4. دوباره آبکشی کنید.
  5. برای جلوگیری از ایجاد لکه توسط قطرات آب، سطح را خشک کنید.

این روش برای لکه گیری ماشین سفید عملکرد بسیار خوبی دارد. اگر همچنان لکه‌ای روی ماشین باقی ماند، باید به سراغ روش‌های دیگر بروید.

وش‌های لکه گیری رنگ ماشین | شرکت رنگ تهران

لکه گیری ماشین با سرکه سفید

سرکه یک پاک کننده قوی برای لکه گیری ماشین است. اگر به درستی از آن استفاده کنید و از باقی ماندن بقایای آن روی سطح جلوگیری کنید، می‌تواند بیش‌تر لکه‌ها را از بین ببرد. بزرگ‌ترین مزیت سرکه این است که ارزان است و به راحتی در خانه شما در دسترس است. مراحل لکه گیری رنگ ماشین با سرکه سفید به ترتیب زیر است:

  1. یک واحد سرکه و سه واحد آب را در یک بطری اسپری مخلوط کنید.
  2. مخلوط را مستقیماً روی لکه‌ها اسپری کنید.
  3. چند ثانیه صبر کنید و با حرکات دایره‌ای شروع به پاک کردن لکه کنید.
  4. وقتی لکه از بین رفت، باید سطح را کاملاً بشویید و خشک کنید و تمام باقی مانده سرکه را از بین ببرید.

برای لکه‌های سرسخت می‌توانید سرکه را مستقیماً روی پارچه بریزید و سطح را بشویید. فراموش نکنید که بعد از آن آبکشی و خشک کنید.

استفاده از خاک رس برای لکه گیری رنگ ماشین

استفاده صحیح از مقداری خاک رس می‌تواند به شما کمک کند لکه‌هایی را که با صابون یا سرکه پاک نمی‌شوند، پاک کنید. اگر از این ابزار شستشو به درستی استفاده کنید، به رنگ ماشین شما آسیب نمی‌رساند. برای لکه گیری رنگ ماشین با خاک رس به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. سطح را با آب و صابون یا آب ساده خیس کنید.
  2. خاک رس را خیلی نرم روی لکه مالش دهید. دقت کنید که نباید خیلی خشن این کار را انجام دهید.
  3. سطح محل لکه را بشویید و خشک کنید.

برای این کار می‌توانید خاک رس را از فروشگاه‌های لوازم خودرو تهیه کنید. قبل از استفاده، دستورالعمل را بخوانید تا متوجه شوید آیا نیاز به استفاده از آب هست یا خیر.

خمیر دندان، پاک کننده لکه ها از رنگ ماشین

لکه گیری ماشین با خمیر دندان یکی دیگر از روش‌ها است. این روش به خصوص برای خش گیری ماشین سفید که رنگ بسیار حساسی دارد مناسب است. برای این کار می‌توانید از لکه گیری رنگ ماشین با گوش پاک کن استفاده کنید.

  1. مقدار کمی خمیر دندان سفید را با یک گوش پاک کن روی رنگ بمالید.
  2. گوش پاک کن را به صورت دایره‌ای شکل روی لکه حرکت دهید.
  3. آبکشی کنید.
  4. این کار را چند بار تکرار کنید تا لکه از بین برود.

این روش روی قسمت‌های صاف خودرو مانند کاپوت، سقف و صندوق عقب بهترین عملکرد را دارد.

لکه گیری ماشین با لیسه گیری

اگر روش‌های قبلی که روش‌هایی نرم‌تر هستند جواب نداد و یا اگر از ابتدا متوجه شدید که لکه عمق زیادی دارد، لازم است از روش لکه گیری رنگ ماشین با لیسه استفاده کنید. در این روش بخشی از رنگ ماشین را از بین می‌بریم تا سطح رنگ با سطح خراشیده شده یکی شود. برای انجام لیسه گیری مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. کمی از رنگ اطراف را خراش دهید تا سطح آن با سطح خراشیدگی یک دست شود.
  2. به کمک بتونه سنگی و با توجه به کد رنگ ماشین، داخل خراشیدگی را پر کنید.
  3. با استفاده از لیسه‌های مخصوص خودرو کار را به پایان برسانید.

از آن‌جایی که در این روش نیاز به استفاده از رنگ ماشین دارید، خواندن مقاله بهترین مارک رنگ خودرو می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

لکه گیری ماشین با خمیر دندان| شرکت رنگ تهران

آیا برای لکه گیری رنگ ماشین نیاز به کمک افراد متخصص داریم؟

تا این‌جا با هم علت ایجاد لکه‌ها روی رنگ ماشین و انواع آن‌ها را بررسی کردیم. همچنین روش‌های مختلف لکه گیری رنگ ماشین را آموختیم. حالا زمان آن رسیده که انتخاب کنید آیا می‌خواهید خودتان دست به کار شوید یا کار را به یک فرد متخصص بسپارید؟

پیش از هر چیز اگر صاحب یک خودرو هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم روش‌های پیشگیری از ایجاد لکه و آسیب به رنگ خودرو را بشناسید. خواندن مقاله جلوگیری از سوختن رنگ ماشین در این زمینه به شما کمک می‌کند.

اما اگر در حال حاضر با لکه‌هایی مواجه هستید، لازم است ابتدا با کمک اطلاعاتی که در این مقاله آموختید، علت ایجاد لکه و نوع لکه را شناسایی کنید. اگر لکه کوچک و سطحی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم روش‌های خانگی مثل کارواش و خمیر دندان را امتحان کنید. بسیاری از لکه‌ها به‌خصوص در ماشین‌های سفید رنگ به کمک این روش‌ها از بین می‌رود.

اما اگر نتوانستید لکه‌ها را با روش‌های خانگی از بین ببرید، یا وسعت و عمق خراش‌ها بسیار زیاد است، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای لکه گیری رنگ ماشین خود از یک متخصص کمک بگیرید. چرا که در مواردی، لکه گیری ماشین حساسیت بیشتری دارد و ممکن است شما با استفاده از مواد نامناسب، باعث آسیب به رنگ خودروتان شوید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *