قلم گیری خودرو | شرکت رنگ تهران

هر آنچه درباره لیسه گیری یا قلم گیری خودرو باید بدانید!

در دنیای پویا و پیشرفته خودروسازی، قلم‌گیری یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ و بهبود زیبایی خودروهاست. قلم‌ گیری خودرو به ما این امکان را می‌دهد تا رنگ و ظاهر نهایی خودرو را به بهترین شکل بازسازی کنیم. پس همراه ما باشید تا با هم به بررسی کاربرد، مراحل و تمام نکات در دنیای قلم‌ گیری خودرو پرداخته و با مزایا و چالش‌های این فرآیند آشنا خواهیم شد.

لیسه گیری یا قلم گیری خودرو | شرکت رنگ تهران

لیسه گیری یا قلم گیری خودرو چیست؟

لیسه‌گیری یا قلم‌گیری خودرو، یک فرآیند در صنعت خودروسازی است که به تعمیر و بازسازی رنگ خودرو اشاره دارد. این فرآیند معمولاً برای رفع خطوط و خراش‌های سطح خودرو، بهبود ظاهر، استحکام رنگ و یا حتی تغییر رنگ خودرو به کار می‌رود.

در این فرآیند، ابتدا سطح خودرو تمیز می‌شود و سپس خطوط و خراش‌ها با یک مواد سنگزنی و یا سنگ‌زنی دستی تصحیح می‌شوند. سپس لایه‌هایی از پرایمر و پوشش‌دهنده رنگ بر روی سطح خودرو اعمال می‌شوند تا رنگ جدید به خوبی به چسبیدن و ایجاد ظاهر یکنواخت بپردازد.

بعد از اعمال رنگ، لایه‌هایی از ماده محافظ یا لاک به سطح اضافه می‌شوند تا از فرسایش، تغییر رنگ ناشی از اشعه UV و عوامل جوی محافظت کنند. این فرآیند نهایی به خودرو یک ظاهر تازه و براق می‌بخشد و از نظر استحکام و مقاومت به رنگ در برابر رنگ پریدگی ماشین بهبود می‌دهد.

قلم گیری خودرو چه کاربردی دارد؟

قلم‌ گیری خودرو یا لیسه‌ گیری چندین کاربرد مهم دارد:

۱. تعمیر خراش‌ها و خطوط:

قلم‌گیری برای تعمیر و حذف خطوط و خراش‌های سطح خودرو استفاده می‌شود. این فرآیند به ویژه برای اصلاح آسیب‌های جزئی و کوچک مفید است.

۲. بازسازی رنگ:

در صورتی که رنگ خودرو به دلیل خوردگی، آب‌زنی یا دیگر عوامل آسیب دیده باشد، قلم‌گیری برای بازسازی و بهبود ظاهر رنگ به کار می‌رود.

۳. تغییر رنگ:

برخی افراد ممکن است بخواهند رنگ خودرو را تغییر دهند. قلم‌گیری این امکان را فراهم می‌کند که رنگ جدیدی به سطح خودرو اعمال شود.

کاربرد قلم گیری خودرو | شرکت رنگ تهران

۴. بهبود ظاهر و ارتقاء ارزش:

با اجرای قلم‌گیری و بازسازی رنگ، خودرو به ظاهری تازه و براق دست پیدا می‌کند که می‌تواند ارزش خودرو را افزایش دهد.

۵. مقاومت به عوامل جوی:

لاک‌ها و پوشش‌های محافظ استفاده شده در فرآیند قلم‌گیری معمولاً مقاوم به عوامل جوی، اشعه UV و فرسایش هستند، که از حفظ طولانی‌مدت رنگ و ظاهر خودرو اطمینان حاصل می‌کنند.

با این کاربردها، قلم‌گیری یک فرآیند مهم در نگهداری و تعمیر خودروهاست که به حفظ زیبایی و ارتقاء عمر مفید خودروها کمک می‌کند.

مراحل قلم گیری خودرو چیست؟

مراحل قلم‌ گیری خودرو یا لیسه‌گیری خودرو عبارتند از:

۱. تمیزکاری:

در این مرحله، سطح خودرو با استفاده از محلول‌ها و مواد تمیزکننده پاکسازی می‌شود تا گرد و غبار، روغن، و ذرات دیگر از سطح خودرو حذف شوند.

۲. سنگ‌زنی:

خراش‌ها، خطوط و آسیب‌های سطحی با استفاده از ابزارها و مواد سنگ‌زنی تصحیح می‌شوند تا سطح به شکل یکنواخت و صاف بازسازی شود.

۳. پرایمر:

لایه‌ای از ماده پرایمر بر روی سطح اعمال می‌شود تا چسبندگی بهتر رنگ به سطح را فراهم کند. در ادامه به شما پیشنهاد می کنیم مطلب تاثیر جوهر نمک روی رنگ ماشین را هم حتما مطالعه کنید.

۴. اعمال رنگ:

رنگ انتخابی بر روی سطح خودرو اعمال می‌شود. این مرحله شامل انتخاب و اعمال رنگ مطابق با نیاز و ترجیح مالک خودرو است.

مراحل قلم گیری خودرو | شرکت رنگ تهران

۵. لاک‌گذاری:

پس از اعمال رنگ، لایه‌هایی از ماده لاک بر روی سطح اضافه می‌شوند تا رنگ را حفظ کنند و از خوردگی، UV و عوامل جوی محافظت کنند.

۶. خشک‌کنی:

سطح خودرو پس از اعمال رنگ و لاک در محیط خشک کامل می‌شود. این مرحله به تثبیت رنگ و لاک کمک می‌کند.

۷. پولیش و تکمیل نهایی:

سطح خودرو با استفاده از مواد پولیش و تکمیل نهایی براق و صاف می‌شود تا به یک ظاهر نهایی و براق دست یابد.

با رعایت دقیق این مراحل، قلم‌گیری بهبود ظاهر و استحکام رنگ خودرو را فراهم می‌کند.

لیسه گیری و قلم گیری خودرو باعث دو رنگ شدن خودرو می‌شود؟

لیسه‌گیری یا قلم‌ گیری خودرو به طور عمومی باعث دو رنگ شدن آن نمی‌شود. اگر این اتفاق رخ دهد، معمولاً به عوامل دیگری نظیر عدم تطابق رنگ یا اشکال در فرآیند رنگ‌آمیزی و لاک‌گذاری مرتبط می‌شود. دلیل اصلی این امر ممکن است عدم هماهنگی در انتخاب رنگ، اجرای نادرست فرآیند رنگ‌گذاری یا مشکلات در اعمال لایه‌های پرایمر و لاک باشد.

برای جلوگیری از دو رنگ شدن خودرو در فرآیند قلم‌ گیری خودرو ، مهم است که از مواد باکیفیت و رنگ‌های تطابقی استفاده شود. همچنین، تجربه و حرفه‌ای بودن تکنسین‌ها و استفاده از تجهیزات مناسب نیز نقش مهمی در جلوگیری از مشکلات در رنگ‌آمیزی دارد. همچین برای اطلاع از علت ترک خوردن رنگ خودرو این مطلب را  در رنگ تهران مطالعه کنید.

لیسه گیری خودرو  چیست | شرکت رنگ تهران

نتیجه‌گیری:

در نتیجه، قلم‌ گیری خودرو یا لیسه‌گیری یک فرآیند حیاتی است که به بازسازی و تعمیر رنگ خودرو کمک می‌کند. با رعایت دقیق مراحل قلم گیری خودرو ، می‌توان بهبود ظاهر و مقاومت به رنگ خودرو را ایجاد کرد. انتخاب مواد باکیفیت، تجهیزات مناسب، و تجربه تکنسین‌ها از اهمیت ویژه برخوردار است تا از مشکلاتی مانند عدم تطابق رنگ یا دو رنگ شدن خودرو جلوگیری شود. همچنین در صورتی که به دنبال بهترین برندهای رنگ ماشین هستید، به این صفحه در رنگ تهران مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *