چگونه وسایل پلاستیکی را رنگ کنیم | رنگ تهران

رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی

از زمانی که بارن جونز جاکوب برزلیوس برای اولین بار جهان را با اصطلاح پلیمر و پس از آن پلاستیک آشنا کرد، حدود ۱۸۹ سال می‌گذرد. در طی این سال‌ها و البته به مرور شاهد هستیم که از این ماده تقریباً در هر وجه‌ای از زندگی بشری استفاده شده است. طیف گسترده‌ای از وسایل دور و بر ما از پلاستیک ساخته شده‌اند، برای مثال خودرکار یا شارژرهای گوشی تلفن همراه را می‌توان مثال زد. رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی اما موضوع جدیدتری است که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم.

خودکار یا شارژر تلفن، کوچک‌ترین مثال‌هایی هستند که می‌توان برای کاربرد پلاستیک عنوان کرد و همه می‌دانیم که قطعات بسیار بیش‌تری از این جنس در اطراف ما وجود دارند. حاصل تلاش گسترده مهندسان و محققان در حوزه پتروشیمی، باعث شده تا امروز بتوانیم قطعات پلاستیکی را هم رنگ کنیم. انجام این کار تا سال‌های اخیر ممکن نبود و دلیل آن هم سطح غیر متخلخل پلاستیک و عدم رنگ‌پذیری آن است.

۷ مرحله رنگ پاشی قطعات پلاستیکی

اگر قصد رنگ پاشی به یک قطعه پلاستیکی را دارید، باید یک پروسه ساده را پشت سر بگذارید. این پروسه شامل مراحلی است که قطعه را آماده و سپس با ابزار رنگ امیزی آن را رنگ می‌کنید. انجام این مراحل به هر شکل، صحیح نیست و باید هر یک را در جای خود و با حفظ ترتیب انجام دهید.

۱.     قطعه مورد نظر را انتخاب کنید!

تقریباً هر قطعه پلاستیکی قابل رنگ آمیزی است، اما باید بهترین‌ها را انتخاب کرد. دقت کنید که وسایلی را رنگ پاشی کنید که جزو موارد یکبار مصرف و دور ریختنی نباشند و حداقل برای مدتی، نمونه رنگ شده قابلیت استفاده داشته باشد.

۲.     قطعه پلاستیکی را شستشو دهید!

در گام بعدی قطعه یا ظرف را با استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم، شستشو دهید. این کار آلودگی‌ها را از بین برده و زحمت شما را در مراحل بعدی، کم‌تر می‌کند. به علاوه که شستشو کمک می‌کند، نتیجه کار کیفیت بالاتری داشته باشد.

۳.     زمان سنباده زنی است!

سطح قطعه را با سنباده ۲۲۰ تا ۳۰۰ به آرامی و با حرکت دایره‌ای، سنباده بزنید. سعی کنید این کار را در آرامش انجام دهید تا خط و خشی روی قطعه ایجاد نشود. سنباده‌زنی کمک می‌کند، قطعه رنگ‌پذیری بهتری داشته باشد.

۴.     قطعه را با الکل تمیز کنید!

برای اطمینان بیش‌تر و جلوگیری از پوسته شدن رنگ، بهتر است قطعه مورد نظر را با الکل تمیز کنید. این کار روغن‌ها اضافی که باعث نچسبیدن رنگ‌ می‌شوند را حذف می‌کند. در صورت عدم انجام این کار، پس از خشک شدن رنگ شاهد پوسته پوسته شدن و حبابی شدن آن خواهید بود.

۵.     قسمت های اضافی را بپوشانید!

روش‌هایی برای پاک کردن رنگ پلاستیک وجود دارد اما اگر می‌خواهید رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی دقیق انجام شود، پوشاندن قسمت‌های اضافی ضروری است. الزاماً نیازی نیست تمام سطح بدنه را رنگ کنید. بعضی قسمت‌ها را با چسب مناسب بپوشانید و برای ایجاد طرح‌های جدید از خلاقیت خود استفاده کنید.

۶.     یک لایه پرایمر روی قطعه مورد نظر بزنید!

همه مراحل تا به این‌جا جهت رنگ‌پذیری بهتر قطعه پلاستیکی بوده‌اند و آخرین آن‌ها اجرای یک لایه پرایمر است. این لایه کمک می‌کند رنگ بهتر چسبیده و به شکل یکدستی روی سطح قطعه اجرا شود.

۷.     مرحله نهایی رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی

رنگ پاشی قطعات پلاستیکی | رنگ تهران

قطعه آماده رنگ‌پاشی است و باید در مرحله بعد رنگ مناسب را انتخاب کنید. سعی کنید از بهترین رنگ بازار استفاده کنید که دوام و کیفیت بالاتری دارد. تا اتمام رنگ‌پاشی چند مرحله کوچک دیگر باقی مانده که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • یک لایه سبک و نازک از رنگ را بزنید و اجازه دهید تا به طور کامل خشک شود.
  • در جهت مخالف اجرای لایه نازک رنگ، یک لایه با ضخامت بیش‌تر بزنید تا سطح قطعه به طور کامل پوشیده شود.
  • اجازه دهید رنگ کاملاً خشک شود. در این مرحله ممکن است برخی قسمت‌ها را مشاهده کنید که رنگ‌شان دچار مشکل شده‌اند. با استفاده از قلم‌موی ظریف این قسمت‌ها را دوباره با رنگ بپوشانید. این مرحله آخر است و می‌توانید هر خلاقیتی یا ایده‌ای که دارید، همین‌جا اجرا کنید.

رنگ مخصوص قطعات پلاستیکی

رنگ مخصوص قطعات پلاستیکی | رنگ تهران

رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی کار دشواری است که از دیرباز روش‌های زیادی برای آسان‌تر شدن آن، بررسی و تست شده‌اند. در نهایت محققان توانستند اسپری‌های رنگ مخصوصی تولید کنند که چسبندگی بهتری روی قطعات پلاستیکی دارند. این رنگ‌ها شامل ذرات بسیار ریزتری هستند که راحت‌تر روی سطح صاف پلاستیک خشک می‌شوند.

می‌توانید از اسپری‌های رنگ همه کاره هم برای این منظور استفاده کنید، اما توصیه می‌کنیم که رنگ‌های مخصوص را به کار بگیرید. برای تشخیص این اسپری‌های مخصوص تنها کافی است به لیبل « مخصوص رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی » روی آن‌ها دقت کنید.

مزایا و معایب رنگ پاشی قطعات پلاستیک

همه ما در خانه وسایلی را داریم که از پلاستیک تولید شده‌اند. این وسایل برای مدت طولانی سالم می‌مانند و قابل استفاده خواهند بود. ممکن است پس از گذشت مدتی رنگ آن‌ها برای شما تکراری شود و این زمانی است که می‌توانید از روش‌های رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی استفاده کنید. این کار جانی دوباره به آن وسیله می‌دهد و برای مدتی نیز می‌توانید از آن قطعه، با رنگ جدید لذت ببرید.

این کار معایبی هم دارد. از جمله معایب آن کیفیت نچندان خوب رنگ اجرا شده است. پلاستیکی سطح بسیار دشواری برای رنگ‌آمیزی است و این احتمال بسیار زیاد است که کیفیت رنگ نهایی شما را راضی نکند. از طرفی وجود کم‌ترین آلودگی روی آن می‌تواند باعث پوسته شدن رنگ شود.

نکات ایمنی برای رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی

برای انجام این کار لازم است به چند مورد خاص توجه داشته باشید:

  • حتما در زمان رنگ‌پاشی، از ماسک و دستکش مناسب استفاده کنید.
  • این کار را در فضای باز انجام دهید تا از استنشاق بخار‌های سمی رنگ، جلوگیری شود.
  • رنگ‌پاشی را به دور از عوامل اشتعال‌زا انجام دهید و اسپری رنگ را جایی دور از نور خورشید نگهداری کنید.

سخن آخر

بررسی روش انجام این کار و مزیت‌ها و معایب آن برای بسیاری از مخاطبان به یک نتیجه ختم می‌شود و آن هم استفاده از ‌آن‌ها و رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی است. در این پروسه می‌توانید از برس رنگ هم استفاده کنید. هر چند که توصیه می‌کنیم اسپری‌های مخصوص را به کار بگیرید، اما استفاده از برس هم مانعی ندارد. در هر دو روش به اجرای صحیح لایه پرایمر دقت کنید، چرا که اهیمت زیادی در چسبندگی رنگ نهایی خواهد داشت. برای خرید انواع لوازم جانبی و رنگ به فروشگاه رنگ تهران مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *