روش های پاک کردن رنگ پلاستیک | رنگ تهران

بررسی روش های پاک کردن رنگ پلاستیک از روی ۱۱ سطح مختلف

در حین رنگ‌آمیزی دیوارهای اتاق فرزندتان با رنگ پلاستیک هستید که ناگهان بازیگوشی او شما را غرق در رنگ می‌کند. چاره چیست، کودکان نیاز به سرگرمی و تنوع دارند و در حال حاضر باید به فکر پاک کردن آن رنگ‌ها باشید. نگران نباشید، با این که به نظر می‌رسد لکه‌های رنگ دائمی هستند، اما روش‌های مختلفی برای پاک کردن رنگ پلاستیک وجود دارند که هر یک برای یک سطح خاص مناسب هستند.

مطلع بودن از چنین روش‌هایی که می‌توانند در زندگی روزمره برای همه ما مفید باشند. در این مورد خاص می‌خواهیم روش‌های پاک کردن رنگ پلاستیک از روی لباس، دیوار، سرامیک و سطوح دیگر را بررسی کنیم و راهکارهای عملی در این زمینه به شما ارائه دهیم.

رنگ پلاستیک را بهتر بشناسید!

استفاده از این رنگ قدمت بسیار زیادی دارد و برای سالیان طولانی حتی پیش از معرفی رنگ‌های روغنی هم استفاده از آن رایج بوده است. رنگ پلاستیک ساختمانی که برای رنگ‌آمیزی دیوارها، سقف و دیگر سطوح ساختمانی مناسب هستند. این رنگ‌ها بر پایه آب طراحی و تولید شده‌اند و در واقع هیچ بویی ندارند. می‌توانید از آب برای رقیق کردن این محصول استفاده کنید. افراد با تجربه عموماً این رنگ را برای سقف مناسب‌تر از دیگر انواع می‌دانند.

اگر به دنبال یک رنگ قابل شستشو هستید، این رنگ می‌تواند یک گزینه عالی باشد. رنگ پلاستیک علاوه بر قابلیت‌هایی مانند اجرای آسان و امکان شستشو، قیمت مقرون به صرفه‌ایی دارد. تنوع زیادی از نوع مات و براق این محصول در بازار عرضه می‌شود که در پس از اجرا در مدت زمان ۲ الی ۴ ساعت خشک و قابل لمس خواهند بود.

پاک کردن رنگ پلاستیک از روی سطوح

هیچ چیز مانند پاشیدن رنگ روی سطوحی که باید بدون رنگ باشند، نمی‌تواند رضایت کار را از بین ببرد. اما چنین اتفاق‌هایی در طی رنگ‌آمیزی کاملاً عادی هستند و به جای ناامید شدن باید به دنبال راه چاره برای پاک کردن آن رنگ‌ها باشید. هر چقدر هم که این کار دشوار باشد، باید برای این که به نتیجه نهایی و رضایت‌بخش برسید، از آن‌ها استفاده کنید.

در این مسیر با افراد زیادی همراه هستید که به دنبال راهی موثر برای پاک کردن رنگ پلاستیک هستند. خوشبختانه برای این موضوع چند روش کارآمد و تست شده وجود دارند که می‌توانید با توجه به سطح مورد نظر خود، از آن‌ها کمک بگیرید.

۱. پاک کردن رنگ پلاستیک از روی لباس

پاک کردن رنگ پلاستیک از روی لباس | رنگ تهران

 

همان‌طور که اشاره کردیم این رنگ‌ها بر پایه آب تولید شده‌اند و به راحتی با آن ترکیب می‌شوند. پس برای پاک کردن رنگ پلاستیک از روی لباس می‌توانید از آب گرم استفاده کنید. ابزار و تجهیزات خاصی برای این کار نیاز ندارید، اما باید در کم‌ترین فاصله زمانی از وقتی که رنگ روی لباس ریخته است، آن را با آب شستشو دهید.

۲. پاک کردن رنگ پلاستیک از روی دیوار

پاک کردن رنگی که روی دیوار خشک شده، کمی ممکن است دشوار باشد. برای این منظور محلولی از آب و مایع شوینده آماده کنید. با استفاده از یک اسنفج نرم و این ترکیب، به آرامی روی قسمت مورد نظر بکشید تا زمانی که رنگ از بین برود. در صورت پاک نشدن، می‌توانید از کارتک تیز، برای تراشیدن آن استفاده کنید.

۳. پاک کردن رنگ پلاستیک از روی سنگ

برای این کار نیاز به لیسه یا کارتک خواهید داشت. سعی کنید در کوتاه‌ترین زمان اقدام به انجام این کار کنید. محلولی از مایع شوینده و آب را روی قسمت مورد نظر ریخته و با کمک لیسه شروع به جدا کردن رنگ‌ها کنید.

۴. پاک کردن رنگ پلاستیک از روی فلز

  • روش اول استفاده از دستگاه‌های گرما‌دهی است که سبب بلند شدن رنگ از روی فلز می‌شوند.
  • می‌توانید از مایع یا خمیرهای شیمیایی مخصوص نیز برای پاک کردن این رنگ استفاده کنید.
  • به کار بردن سنباده برای قطعات فلزی ظریف توصیه نمی‌شود، اما به طور کلی این روش بسیار کارآمد است.

۵. پاک کردن رنگ پلاستیک از روی شیشه

این کار کمی ظرافت و دقت می‌طلبد. برای انجام، نیاز به تیغ‌های مخصوص شیشه دارید که لبه چندان تیزی ندارند. محلول مایع شوینده و آب را روی قسمت مورد نظر ریخته و تیغ را با زاویه ۴۵ درجه و خیلی آرام روی رنگ بکشید. در حین انجام هم مراقب باشید که شیشه خشک نشود و آن را با محلول آماده شده، خیس نگه دارید.

۶. پاک کردن رنگ پلاستیک از روی فرش

پاک کردن رنگ از روی فرش | رنگ تهران

بهترین روش برای از بین بردن رنگ پلاستیک خشک شده روی فرش، این است که محل مورد نظر را با محلولی از آب و مواد شوینده، بخیسانید. این کار رنگ را از بافت فرش جدا می‌کند و می‌توانید با لیسه یا چاقو آن را بردارید. در صورتی که رنگ به طور کامل از بین نرفت می‌توانید محلول بیش‌تری اضافه کنید.

۷. پاک کردن رنگ پلاستیک از روی سفال

اگر سفال دارای لعاب باشد، به راحتی می‌توانید با استفاده از تینر و دستمال رنگ را پاک کنید. استفاده از سنباده نرم هم می‌تواند برای این کار موثر باشد. در صورتی که سفال فاقد لعاب باشد، بهترین راه استفاده از سنباده نرم خواهد بود. اما دقت کنید که این کار را به آرامی انجام دهید تا آسیبی به بافت و سطح آن وارد نشود.

۸. پاک کردن رنگ پلاستیک از روی چوب

برای چوب هم می‌توانید از سه روشی که برای فلزات مطرح شده، استفاده کنید. با توجه به این‌که چوب به شدت قابل اشتعال است، باید در حین انجام هر یک از ۳ روش، نکات ایمنی را رعایت کنید. در نهایت بهترین راه برای از بین بردن رنگ پلاستیک از روی چوب، استفاده از مواد شیمیایی است، چرا که بازدهی بالا و زحمت کم‌تری دارد.

۹. پاک کردن رنگ پلاستیک از روی بتن

بای انجام این کار به رنگ‌برهای صنعتی نیاز دارید. این محلول‌ها را برای مدتی روی قسمت مورد نظر بگذارید تا رنگ از بافت سیمان جدا شود. سپس با استفاده از آب پرفشار باقی مانده رنگ را از روی سیمان جدا کنید.

۱۰. پاک کردن رنگ پلاستیک از روی چرم

پاک کردن رنگ پلاستیک از روی چرم | رنگ تهران

این کار کمی دشوار است! اگر خوش شانس باشید، با کمک دستمال نرم و آب گرم می‌توانید رنگ را پاک کنید. در غیر این‌صورت از روغن بچه یا روغن خوراکی استفاده کنید و در صورت کارآمد بودن، محل را به خوبی تمیز کنید تا باقی مانده روغن به چرم آسیبی نرساند.

۱۱. پاک کردن رنگ پلاستیک از روی سرامیک

این رنگ به راحتی از روی سرامیک جدا می‌شود؛ برای این کار نیاز به لیسه یا کارتک خواهید داشت. به آرامی و بدون آسیب رساندن به سرامیک سعی کنید رنگ را بتراشید. در صورتی که این روش کارآمد نبود، رنگ را با استفاده از تینر و دستمال تمیز کنید.

سخن آخر

تا این‌جا در مورد روش‌های پاک کردن رنگ پلاستیک از روی سطوح مختلف صحبت کردیم و پیشنهاد می‌کنیم مقاله پاک کردن رنگ روغنی را نیز مطالعه کنید و اما نکته‌ای که در میان همه آن‌ها مشترک است، نیاز به اقدام سریع است. هر چه سریع‌تر برای پاک کردن رنگ پلاستیک از روی سطوح اقدام کنید، به نتیجه بهتری خواهید رسید.

در مورد بعضی از سطوح ممکن است، یک بار استفاده از روش‌های پاک کردن این نوع رنگ ساختمانی، جوابگو نباشد و لازم است این کارها را چندبار انجام دهید تا رنگ به طور کامل پاک شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *