روان شناسی رنگ صورتی و تأثیر آن بر دکوراسیون و شخصیت افراد | شرکت پخش رنگ تهران

روان شناسی رنگ صورتی و تأثیر آن بر دکوراسیون و شخصیت افراد

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که مشاهده رنگ صورتی برای شما چه احساسی به همراه خواهد داشت؟ روان شناسی رنگ صورتی در واقع موضوعاتی این چنینی را مورد بررسی قرار می دهد و اثرات این رنگ را بر روحیه، رفتار و شخصیت افراد تحلیل می کند. این رنگ از طیف رنگی قرمز بوده و در دسته رنگ های روشن و شاد قرار می گیرد.

در مورد این رنگ کلیشه های بسیاری وجود دارد و برخی آن را رنگی زنانه می دانند. شاید اگر کمی به عقب تر بازگردیم، دلیل این نحوه تفکر را بتوانیم در دوران کودکی پیدا کنیم. عموماً اسباب بازی های دختران در کودکی به رنگ صورتی هستند و برای اسباب بازی پسران از رنگ های تیره تری استفاده می شود.

همین موضوع به مرور باعث شده تا در ذهن بسیاری از ما این کلیشه که صورتی رنگی زنانه است، به وجود بیاید. البته که تمام این مباحث را نمی توان با یک دید کلی بیان کرد و برای افراد مختلف ممکن است این تفکر، متفاوت باشد. به بیانی دیگر تجربیات شخصی و نحوه مواجه شما با یک رنگ در گذشته، می تواند بر واکنشی که نسبت به آن نشان می دهید، موثر باشد.

در ادامه این مقاله شاخه های مختلف روان شناسی این رنگ را در کنار اطلاعات تکمیلی در این حوزه مورد بررسی قرار خواهیم داد، پس همراه ما باشید.

طیف رنگ صورتی

مدل های رنگی متنوعی وجود دارند که برای ایجاد رنگ در شرایط مختلف مورد استفاده هستند. مهم ترین آن ها RGB، CMYK و HSL هستند که بیش ترین میزان کاربرد را دارند. رنگ صورتی نیز مانند رنگ های دیگر قابلیت ساخته شدن در هر یک از این مدل های رنگی را دارد.

RGB

این رنگ را با کد هگزا دسیمال #FFC0CB می شناسند. این کد برای هر رنگ، حتی با کم ترین میزان تفاوت هم متغیر خواهد بود و به عنوان شناسنامه آن رنگ شناخته می شود.

RGB یک مدل رنگی است که برای ایجاد رنگ های مختلف، نیاز به تابش نور یا یک منبع نور دارد. در این سیستم سه رنگ اصلی وجود دارند که قرمز، سبز و آبی هستند. نام این مدل نیز از کنار هم قرار گرفتن حروف اول کلمات انگلیسی این سه رنگ به دست آمده است.

برای ایجاد صورتی در این سیستم لازم است میزان درستی از هر یک از سه رنگ اصلی با هم ترکیب شود تا در نهایت این رنگ به دست بیاید. درصد مورد نیاز از هر رنگ به شکل زیر است:

قرمز: ۱۰۰%، سبز: ۷۵.۲۹%، آبی: ۷۹.۶۱%

با توجه به این که این مدل رنگی برای تشکیل رنگ وابسته به یک منبع نور است در ساخت نمایشگر های لپ تاپ، موبایل یا تلویزیون از آن استفاده می شود.

CMYK

در نقطه مقابل RGB، مدل CMYK قرار دارد که هم از نظر کارایی و هم نحوه ی عملکرد به طور کامل با RGB متفاوت است. این سیستم چهار رنگ اصلی دارد که از ترکیب آ ن ها، رنگ های دیگر به وجود می آیند. درصد ترکیب رنگ های فیروزه ای، ارغوانی، زرد و سیاه در نهایت می تواند رنگ صورتی را برای شما ایجاد کند.

برای ایجاد این رنگ در مدل CMYK لازم است ۵۱% از رنگ فیروزه ای، ۲۹% درصد از رنگ ارغوانی، ۰% از رنگ زرد و ۰% درصد هم از رنگ سیاه با هم ترکیب شوند. درصد های بیان شده برای تشکیل رنگ صورتی خالص است و اگر این مقدارها تغییر کنند، طیف تیره یا روشن تری از این رنگ پدید خواهد آمد.

با توجه به این موضوع که CMYK برای تشکیل رنگ نیاز به منبع نوری ندارد، عمدتاً برای چاپ بر روی انواع کاغذ یا مقوا استفاده می شود.

CMYK رنگ صورتی | شرکت پخش رنگ تهران

HSL

رنگ صورتی در این سیستم دارای ۱۰۰% اشباع رنگی، ۸۸% روشنایی و درجه ۳۵۰ است. نام این مد رنگی در واقع از حروف اول کلمات Hue (گرمای رنگ)، Saturation(اشباع) و Lightness(روشنایی رنگ)، تشکیل شده است.

گرمای رنگ، اشباع و روشنایی، پارامتر هایی هستند که برای هر رنگ در مد رنگی hsl استفاده می شوند.

روان شناسی رنگ صورتی

برای بسیاری رنگ صورتی یادآور خاطرات خوش زمان کودکی و بازی های کودکانه است. روان شناسی رنگ صورتی با بررسی اثرات روحی و ذهنی که این رنگ روی افراد دارد، اطلاعات کاملی را ارائه می دهد که با استفاده از آن ها می توان بهترین کاربرد ها را برای رنگ صورتی، شناسایی کرد.

گل بهی، صورتی چرک، صورتی پررنگ یا صورتی جیغ برخی از طیف های این رنگ هستند. به طور کلی صورتی را رنگی آرامش بخش و تداعی کننده حس نرمی، مهربانی یا مراقبت می دانند.

تحقیقات نشان می دهند که تمامی این اثراتی که صورتی بر افراد دارد در ابتدای مشاهده آن و شاید تا مدت کوتاهی بعد از  آن باشد. بعد از زمان نه چندانی این رنگ می تواند عوارضی را برای شخص بیننده به دنبال داشته باشد که با عوارض رنگ قرمز بسیار شبیه هستند.

تماشای طولانی مدت رنگ صورتی می تواند در فرد ایجاد استرس، اضطراب یا ترس کند و توصیه می شود به میزان مناسبی از آن استفاده شود.

روان شناسی رنگ صورتی | شرکت پخش رنگ تهران

معنای رنگ صورتی

توجه داشته باشید که روان شناسی پشت هر رنگ می تواند در اثر تجربیات شخصی و خاطرات، فرهنگ یا سلیقه شخصی، دست خوش تغییر شود. به بیانی ساده تر دشوار است که یک معنا و مفهوم کلی و جهانی را برای این رنگ در نظر بگیریم، چرا که قطعاً نمی توان آن تعریف را به این شکل جامع دانست.

هر چند نادرست اما کلیشه زنانه بودن این رنگ و محدود کردن آن به واسطه افکار جنسیتی، بزرگ ترین تعریفی است که در همه جهان تقریباً کاربردی است. صورتی از طرفی رنگ عشق و ابراز علاقه نیز شناخته می شود و از طیف های تیره تر این رنگ برای ابراز احساسات عمیق استفاده می شود.

اثرات مثبت و منفی رنگ صورتی

اثرات ذهنی برای رنگ صورتی، به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شوند. تحقیقات نشان داده این رنگ، در صورت به کار گیری صحیح و در جای مناسب، بسیار آرامش بخش خواهد بود و از تنش های رفتاری میان افراد می کاهد.

به عنوان اثرات مثبت برای این رنگ می توان به تأثیری که بر سیستم سوخت و ساز بدن می گذارد، اشاره کنیم. صورتی باعث افزایش سطح متابولیسم بدن می شود و در برانگیخته کردن احساسات عمیق فردی بسیار موثر است.

از طرفی در فضاهایی که از رنگ صورتی بیش تر استفاده شده تنش های رفتاری میان افراد کم تر است و دلیل اصلی آن، تأثیر این رنگ در کم کردن حالت تهاجمی شخص در هنگام عصبانیت است.

هر رنگ دو جنبه مثبت و منفی دارد که برای به کار بردن و استفاده از آن، لازم است به تمام آن ها آگاه باشید. یکی از اثرات منفی این رنگ در ذهن و تفکر افراد، ایجاد حس خشم، عصبانیت یا اضطراب است. البته این موضوع بیش تر در مواردی دیده می شود که برای مدت طولانی شخص در حال تماشای این رنگ باشد.

عمده کاربردهای رنگ صورتی

با توجه به ماهیت شاد و پرانرژی این رنگ، عمدتاً در طراحی و تولید اسباب بازی های یا وسایلی که برای کودکان هستند، مورد استفاده خواهد بود. در تولید پوشاک زنانه و کودکانه نیز از رنگ صورتی در ترکیب با رنگ های دیگری استفاده می شود و عموماً لباس هایی با این رنگ، طرفداران بیش تر در میان خریداران دارند.

با توجه به آرامش بخش بودن این رنگ، می توان از طیف روشن یا تیره آن برای رنگ آمیزی دیوار های اتاق خواب استفاده کرد. بهتر است در این کار، رنگ های دیگری که با صورتی همخوانی دارند هم به کار ببرید.

یکی دیگر از کاربردهای مناسب از این رنگ، در طراحی و ساخت لوازم دکوراتیو یا اکسسوری شخصی است. استفاده از متریالی که به رنگ صورتی باشد، می تواند جذابیت زیادی در یک دست بند یا گردنبند ایجاد کند. از طرفی ترکیب صحیح صورتی با رنگ های دیگر می تواند به شدت جلب توجه کند.

جنبه های مختلف روان شناسی رنگ صورتی

برای هر رنگ جنبه های مختلفی وجود دارد که در علم روان شناسی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند. هر یک از آن ها خواص و اثرات رنگ صورتی را برای کاربری در شرایط مختلف، مشخص می کنند. با ما در ادامه همراه باشید تا چند مورد از مهم ترین جنبه های روان شناسی در مورد رنگ صورتی را بررسی کنیم.

رنگ صورتی در تبلیغات

تأثیر رنگ در میزان دیده شدن و مورد توجه واقع شدن یک تبلیغ به وضوح در صنعت تبلیغات، شناخته شده است. رنگ صورتی در تبلیغات عمدتاً برای القای احساس مراقبت و اهمیت، به کار می رود. برای مثال شرکت های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده گسترده ای از طیف های متنوع این رنگ دارند.

در تابلو های تبلیغاتی که در سطح شهر وجود دارند، از رنگ صورتی به عنوان جایگزینی برای رنگ هایی مانند قرمز استفاده می شود. دلیل این کار متعادل تر بودن این رنگ است که در کنار جلب توجه بیننده، باعث آزار چشمی یا ذهنی او نمی شود.

اینستاگرام به عنوان یکی از بزرگ ترین و محبوب ترین نرم افزار های دنیای مجازی شناخته می شود. لوگوی این نرم افزار شامل طیف هایی از رنگ صورتی است که تقریباً بخش زیادی از آن را اشغال کرده اند.

رنگ صورتی در تبلیغات | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ صورتی در دکوراسیون

فضای خانه یا محیط کار، دو مکانی هستند که بیش تر عمر خود را در آن ها می گذرانیم. از این رو اهمیت استفاده صحیح از رنگ هایی که به آن ها علاقه داریم، کاملاً آشکار است. روا نشناسی رنگ صورتی در دکوراسیون نشان داده که این رنگ به واسطه احساس زنده و گرمی که دارد، می تواند در ترکیب با رنگ های خنثی مانند خاکستری، سرمه ای یا سفید، به کار رود.

صورتی رنگی است که به شدت می تواند توجه بیینده را به خود جلب کند. از این ویژگی می توان در برجسته سازی یک نقطه خاص یا یک جسم خاص در دکوارسیون، استفاده کرد. به کار بردن رنگ صورتی برای کابینت یا کف محیط آشپرخانه نیز یکی از کاربردهای پرطرفدار آن است که فضایی آرامش بخش را برای پخت و پز ایجاد خواهد کرد.

تنها نکته مهمی که برای استفاده از رنگ صورتی در دکوراسیون باید به آن دقت کنید، این است که رنگ های مکمل مناسبی به کار ببرید. ترکیب نهایی باید به گونه ای باشد که هم خوانی میان تمام رنگ های به کار رفته حفظ شود.

رنگ صورتی در دکوراسیون | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ صورتی در مد و پوشاک

صورتی یکی از رنگ هایی است که ست کردن آن با دیگر لباس ها دشوار نخواهد بود. از این رنگ در تیپ های رسمی یا حتی روزانه می توان استفاده کرد. بهترین رنگ های برای ترکیب با صورتی، خاکستری، سفید، آبی کم رنگ، کرمی، قرمز و مشکی هستند.

روان شناسی رنگ صروتی در لباس نشان می دهد، پوشیدن لباس های صورتی می تواند شما را از دید دیگران، یک انسان آرام و با اعتماد به نفس نشان دهد. هم چنین این رنگ می تواند از خستگی ذهنی شما در حین انجام کار های روزانه بکاهد و باعث ایجاد تحرک و تکاپو در شخص و اطرافیان شود.

رنگ صورتی در مد و پوشاک | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ صورتی در صنایع آرایشی

محصولات آرایشی و مراقبتی که به رنگ صورتی در بازار عرضه می شوند، بسیار پرطرفدار هستند. به کار بردن رنگ صورتی در آرایش بانوان، می تواند در فرد روحیات شاد ایجاد کند و حسی متفاوت از رنگ های دیگر را القا خواهد کدر که تازگی دارند.

رژ لب، رنگ مو یا لاک ناخن از مهم ترین محصولات آرایشی هستند که در این رنگ تولید می شوند. استفاده از رنگ صورتی برای رنگ کردن مو بسیار رایج است، اما باید توجه داشته باشید که ترکیب های مناسبی از ان را به کار ببرید و کم تر رنگ صورتی خالص را به کار ببرید.

رنگ صورتی در صنایع آرایشی | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ صورتی در شخصیت شناسی

شخصیت شناسی به کمک این رنگ هم می تواند در نتیجه افکار گروهی و فرهنگ یک ملت یا اعتقادات شخصی و در نقاط مختلف جهان، بسیار متفاوت باشد. به طور کلی افرادی که به این رنگ علاقه دارند، به شدت اجتماعی هستد و دوستان زیادی خواهند داشت.

خوش بینی و مثبت اندیشی از ویژگی های بارز افرادی است که به صورتی علاقه دارند، هم چنین از کمک کردن به دیگران لذت می برند و بسیار سخاوت مند هستند. عمدتاً افرادی که لباس های صورتی را بیش از دیگران می پوشند، جوان تر به نظر می رسند. شاد بودن این رنگ در کنار اثراتی که بر نحوه تفکر دیگران دارد، باعث این موضوع است.

جمع بندی روان شناسی رنگ صورتی

این رنگ گستره ی کاربری بسیار متنوع و بزرگی دارد که در این مقاله تنها به چند مورد از آن ها اشاره کردیم. برای مثال در صنایع خورکی نیز به تازگی از این رنگ در تولید مواد خوراکی استفاده می شود و توانسته مخاطبان بسیاری را نیز جذب کند.

روان شناسی رنگ صورتی، به عنوان یک مرجع کامل می تواند به شما در انتخاب طیف مناسب این رنگ، کمک کند. برای ساخت این رنگ خارج از مدل های رنگی می توانید رنگ قرمز را با رنگ سفید ترکیب کنید. هر چه میزان و درصد استفاده از رنگ سفید بیش تر باشد، رنگ صورتی نهایی روشن تر خواهد بود

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *