کاربرد رنگ نسوز در لوازم خانگی

کاربرد رنگ نسوز در لوازم خانگی چیست؟

رنگ نسوز یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در صنعت است. این نوع رنگ‌ها به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که معمولاً حرارت بالا دمای بین ۳۰۰-۶۵۰ درجه را تحمل می‌کنند و در این دما به علت مقاومت بالا، سطح وسیله هیچ‌گونه آسیبی نمی‌بیند؛ یعنی دچار آسیب‌دیدگی و رنگ‌پریدگی نمی‌شود. در‌واقع این نوع رنگ‌ها به عنوان پوشش برای سطوح استفاده می‌شوند و یک پوشش عالی ایجاد می‌کنند. همچنین به عنوان عایق و ضربه‌گیر هم عمل می‌کنند. رنگ نسوز کاربردهای زیادی دارد که از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به کاربرد آن در لوازم خانگی اشاره کرد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مطلب قصد داریم شما را با کاربرد رنگ نسوز در لوازم خانگی آشنا کنیم.

چرا استفاده از رنگ نسوز در لوازم خانگی اهمیت دارد؟

رنگ نسوز با توجه به مقاومت بالایی که در برابر حرارت دارد، در مواردی مانند دودکش‌ها، کوره‌ها، دیگ‌های بخار و پالایشگاه‌ها کاربرد دارد. اما رنگ نسوز به علت کیفیت و مقاومت بالا در لوازم‌ خانگی هم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. لوازم خانگی باید مقاومت شیمیایی و مکانیکی بالا و ظاهری براق و درخشان داشته باشند.

از آنجایی که لوازم خانگی همیشه مورد شستشو قرار می‌گیرند و همچنین با مواد‌ شوینده پاک می‌شوند، نباید ظاهر آن‌ها آسیب ببیند و رنگ و درخشندگی خود را از دست بدهد. به همین منظور باید برای بالا رفتن مقاومت و پوشش با کیفیت سطح لوازم خانگی از رنگ نسوز استفاده شود تا سطح براق و درخشان خود را حفظ کنند. کاربرد رنگ نسوز در لوازم‌ خانگی دوام و زیبایی آن هم هست. چون لوازمی مانند ماشین‌ظرفشویی، ماشین لباسشویی، یخچال و… باید مقاومت بالایی در برابر خط و خش، مقاومت شیمیایی بالا و… داشته باشند که هم ظاهر آن‌ها تغییر نکند و هم با دوام باشند.

مزایای رنگ نسوز در لوازم خانگی

  1. چسبندگی بالا : این رنگ دارای چسبندگی بسیار بالایی است. بدین معنی که قدرت جذب این رنگ بالاست و تمام سطوح را پوشش می‌دهد.
  2. سرعت بالای خشک شدن : بعد از رنگ زدن، سطح رنگ به سرعت خشک خواهد شد که یک مزیت مهم محسوب می‌شود.
  3. پوشش محافظتی : همچنین به عنوان پوشش محافظ سطح می‌توان در برابر خوردگی و پوسیده شدن از رنگ نسوز استفاده کرد. دلیل آن این است که رنگ نسوز به علت مقاومت بالایی که روی سطوح ایجاد می‌کند، مانند محافظ سطح عمل خواهد کرد.

معایب رنگ نسوز در استفاده از لوازم خانگی

  1. این رنگ‌ها مقاومت مکانیکی پایینی دارند؛ چرا که بعد از خشک شدن ضخامت کمی خواهند داشت.
  2. این رنگ‌ها به علت مقاومت بالایی که دارند، هزینه بالاتری نیز باید نسبت به رنگ‌های معمولی بابت آن‌ها پرداخت کنید.

مزایا و معایب استفاده از رنگ نسوز در لوازم خانگی

رنگ نسوز برای لوازم خانگی مختلف

این رنگ را در لوازم خانگی می‌توان برای اجاق گاز، کتری، قابلمه و سایر وسایل استفاده کرد. همچنین رنگ کردن هر کدام از این لوازم نیز مراحل خاص خود را دارد. در ادامه به نحوه اجرای رنگ نسوز برای اجاق گاز، کتری و سایر لوازم خانگی اشاره خواهیم کرد.

رنگ نسوز برای اجاق گاز

قبل  از شروع رنگ‌آمیزی، باید از مناسب بودن رنگ مطمئن باشید و با سازنده لوازم خانگی خود تماس حاصل فرمایید. برای رنگ اجاق‌ گاز باید از رنگ‌های مخصوص چدن که به صورت اسپری در بازار وجود دارند استفاده کنید. برای رنگ کردن اجاق ‌گاز باید از رنگ‌های لعاب‌دار استفاده کرد. در صورت کمبود امکانات می‌توان از فرچه استفاده کرد و یا رنگ را در آب‌پاش ریخت و به‌صورت اسپری روی سطح پاشید.

مراحل اجرای رنگ نسوز

اکنون می‌خواهیم شما را با مراحل اجرای رنگ نسوز برای اجاق گاز آشنا کنیم:

  1. در مرحله اول باید هرگونه زنگ‌زدگی، پوسیدگی و… را پیدا کنید و آن را برطرف کرده و سطح را کاملاً صاف کنید.
  2. برای رنگ کردن اجاق‌ گاز باید رنگ لعاب‌داری را تهیه‌ کنید که مقاومت بالایی نسبت به حرارت داشته‌ باشد. در کل دو مدل رنگ لعاب‌دار در بازار وجود دارد: یک نوع آن لعاب‌دار روغنی است که بین ۸ تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا خشک شود. نوع دیگر آن رنگ لعاب‌داری است که با آب ترکیب ‌شده است که چند ساعت بعد از رنگ زدن طوری به نظر می‌رسد که ظاهرا خشک شده است؛ در صورتی که بهتر است بیشتر صبر کنید تا کاملاً خشک شود. به طورکلی باید با توجه به جنس گاز و سایر شرایط رنگ را خریداری کنید.
  3. رنگ را می‌توان با اسپری، قلم‌مو و… روی اجاق‌گاز اعمال کرد؛ اما به شما پیشنهاد می‌شود از اسپری استفاده کنید.
  4. اتصالات گاز را باید قطع کنید. زیرا رنگ‌ها قابل اشتعال هستند.
  5. سپس قسمت‌هایی که قابل رنگ زدن نیست را باید جدا کنید یا آن قسمت‌هایی ک نمی‌خواهید رنگ بزنید را با کاغذ یا پارچه بپوشانید که بتوانید به‌راحتی بقیه قسمت‌ها را رنگ کنید.
  6. دقت کنید قبل از رنگ زدن باید حتماً گاز را سنباده بکشید که سطح گاز زبر شود و رنگ را سریع‌تر جذب کند.
  7. همچنین توجه داشته باشید که معمولاً ۲۴ ساعت زمان لازم است تا رنگ کاملاً خشک شود. بنابراین بهتر است تا زمان خشک شدن از گاز استفاده نکنید که بهترین نتیجه را بگیرید.

رنگ نسوز برای اجاق گاز

رنگ نسوز برای کتری

برای رنگ‌آمیزی تمامی سطوح مانند سرامیک، سطوح فلزی و شیشه‌ای و… از رنگ‌های مولتی سورفیس استفاده می‌شود. این رنگ‌ها ضد حرارت هستند، به‌علاوه مقاومت بالایی نیز دارند. از مزیت‌های مهم این رنگ می‌توان به این موضوع که نیاز به تثبیت‌کننده ندارد اشاره کرد. البته به‌جز در موارد خاص، مانند وسایلی که در معرض رطوبت زیاد قرار داشته ‌باشند. برای رنگ‌آمیزی کتری، قوری و… باید از ابر استفاده کنید. این رنگ‌ها نیمه براق هستند که برای براق‌شدن کار باید از اسپری براق‌کننده استفاده کرد.

برای حصول نتیجه بهتر باید در چند مرحله رنگ‌آمیزی را انجام داد. رنگ مولتی سورفیس بعد از سه یا چهار ساعت خشک می‌شود اما بهتر است به وسیله‌ای که رنگ‌آمیزی می‌شود  ۲۱ روز استراحت داد و از آن استفاده نکرد. از خواص شگفت‌انگیز رنگ مولتی سورفیس این است که دوستدار طبیعت است؛ به این معنی که هیچ ضرری به طبیعت نمی‌رساند.

رنگ‌ نسوز برای قابلمه

برای استفاده از این رنگ در قابلمه و یا دیگر لوازم مرتبط با آن میتوانید به طریق زیر عمل کنید؛

  1. قابلمه یا ظرف خراب را باید از هرگونه خرابی و تفلون پاک کنیم.
  2. ظرف باید چربی‌زدایی و تمیز شود.
  3. سپس این ظرف باید رنگ‌بری شود و اثری از رنگ قبلی روی سطح آن باقی نماند.
  4. تفلون پاشی شود و در کوره مخصوص تفلون قرار بگیرد.
  5. در این مرحله ظرف رنگ‌آمیزی می‌شود و رنگ در کوره پخت می‌شود که در برابر حرارت مقاوم باشد.
  6. مرحله ششم مرحله تاب‌گیری ظروف است که باید صاف شود.

رنگ نسوز برای قابلمه

رنگ‌ نسوز برای شومینه

شومینه به دلیل مجاورت دائم با حرارت بالا باید پوشش مقاوم در برابر حرارت داشته باشد. قبل از رنگ‌آمیزی، سطح را از زنگ‌زدگی، گردوغبار و… پاک کنید. سپس سطح را با سنباده پاک کنید که کاملاً تمیز شود. بعد رنگ را با تینر ترکیب کرده و با قلم‌مو روی سطح شومینه اعمال کنید.

رنگ نسوز برای بخاری

برای رنگ‌آمیزی بخاری مانند شومینه باید عمل کرد. ابتدا سطح را از زنگ‌زدگی و… پاک کنید. سپس سطح را با سنباده صاف کنید. بعد رنگ را با تینر مخلوط کرده و با قلم‌مو روی سطح بخاری به طور یکدست اعمال کنید. رنگ‌آمیزی بیرون بخاری و شومینه احتیاجی به رنگ ضد آب و ضد ‌حرارت ندارد؛ چرا که در معرض حرارت بالا نیست.

رنگ نسوز برای شومینه

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با رنگ نسوز و کاربردهای آن آشنا کنیم. اما انواع رنگ نسوز و کاربردهایی که دارد تنها محدود به موارد پیش گفته نمی‌شود. ما در مطلب دیگرمان با انواع رنگ نسوز به طور مفصل تری در این رابطه صحبت کرده‌ایم. همان‌گونه که گفته شد رنگ نسوز در برابر حرارت بالا مقاومت خوبی دارد و از آسیب‌دیدگی و خورده شدگی سطوح جلوگیری می‌کند. در اصل رنگ نسوز مانند یک عایق یا پوشش با کیفیت عمل می‌کند. کاربرد رنگ نسوز در لوازم خانگی بسیار گسترده است و با استفاده حرفه‌ای، می‌توان ظاهری زیبا با طول عمر بالا به لوازم خانگی موجود در منزل بخشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *