آموزش ساخت میز رزینی | شرکت رنگ تهران

راهنمای جامع برای آموزش ساخت میز رزینی

اگر می‌خواهید یک میز باکیفیت و زیبا در خانه داشته باشید، حتماً نیازی نیست که آن را بخرید, با آموزش ساخت میز رزینی یاد می‌گیرید که با کم‌ترین هزینه، میز موردعلاقه‌ی خود را بسازید و از داشتن آن لذت ببرید.

همه‌ی ما دوست داریم که زیباترین لوازم را در خانه‌ی‌ خود داشته باشیم. میزی که در اتاق، پذیرایی و حتی محل کار استفاده می‌کنیم، یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های ظاهری دکوراسیون داخلی ما است. حالا اگر بتوانیم میزی زیبا را خودمان بسازیم، هم خانه را جذاب‌تر کرده‌ایم و هم از نظر مالی برای ما مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. یکی از بهترین کارهایی که در این زمینه می‌توانید انجام دهید، ساخت میز چوبی با رزین اپوکسی است. این میزها ظاهر بسیار جذابی دارند و در صورتی که کمی دقت به خرج دهید، یک میز بسیار زیبا خواهید داشت. از سوی دیگر، میزهای رزینی طرفداران زیادی دارند و با یادگیری ساخت این میزها، می‌توانید کسب‌وکاری خانگی داشته باشید. به‌خاطر همین، در این مقاله به‌سراغ آموزش ساخت میز رزینی رفته‌ایم و صفر تا ۱۰۰ آن را به شما توضیح خواهیم داد.

رزین چیست | شرکت رنگ تهران

رزین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پیش از آموزش ساخت میز رزینی، باید بگوییم که رزین چیست ، رزین (Resin) نوعی از ‌پلیمرها است که با بسیاری از مواد آلی واکنش می‌دهد. رزین کاربردهای صنعتی گوناگونی دارد و برای اهداف مختلفی به کار می‌رود. در این بین، رزین اپوکسی (Epoxy Resin) نسبت به سایر انواع رزین خواص مکانیکی، مقاومت شیمیایی و چسبندگی بیشتری دارد. مناسب بودن قیمت رزین و خواص شیمیایی این ماده، باعث شده است که در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشد. برخی از موارد استفاده‌ی رزین اپوکسی عبارت است از:

  • استفاده در قطعات الکترونیکی و الکتریکی
  • عایق‌های الکتریکی
  • پلیمر یا پلاستیک تقویت‌شده با الیاف
  • به‌عنوان پوششی برای فلزات
  • کشتی‌سازی
  • ساخت انواع رنگ و چسب
  • صنایع چوبی و دکوراسیون مانند ساخت میز چوبی با رزینی

روش‌های ساخت میز چوبی با رزین اپوکسی

احتمالاً قصد شما از مطالعه‌ی آموزش ساخت میز رزینی تولید چنین میزهایی است. امکان دارد که این کار را برای داشتن یک میز زیبا در خانه انجام دهید و یا اینکه بخواهید کسب‌و‌کاری را در این زمینه راه‌اندازی کنید. بنابراین، باید بدانید که ساخت میز چوبی با رزین اپوکسی به سه روش انجام می‌شود:

  • مبتدی: در صورتی که می‌خواهید به میزی که در خانه دارد، ظاهری نو ببخشید، می‌توانید از روش مبتدی استفاده کنید. در این روش با به کار گرفتن لایه‌هایی از رزین اپوکسی بر روی یک میز آماده، آن را بازسازی کرده و میزی جذاب و زیبا خواهید داشت.
  • پیشرفته: در روش پیشرفته، با استفاده از رزین اپوکسی یک میز جدید می‌سازید.
  • بسیار پیشرفته: روش بسیار پیشرفته‌ مخصوص کارگاه‌های حرفه‌ای است و برای تولید انبوه چنین میزهایی استفاده می‌شود. معمولاً در این روش، تجهیزاتی بسیار حرفه‌ای به کار می‌رود.

برای ساخت میز چوبی با رزین اپوکسی به چه لوازمی نیاز داریم؟

پیش از رسیدن به آموزش ساخت میز رزینی باید لوازم مورد نیاز برای انجام این کار را بشناسیم. یک میز رزینی از ترکیب رزین اپوکسی و قطعات چوب ساخته می‌شود. بنابراین، اول باید یک تکه چوب در اختیار داشته باشید. پس از تهیه‌کردن چوب مناسب، به‌سراغ سایر لوازم می‌رویم:

  • سنباده‌زن برقی
  • درزگیر سیلیکونی یا همان چسب آکواریوم
  • چسب‌زن بادی
  • نوار فلزی
  • رزین اپوکسی
  • هاردنر یا سخت‌کننده
  • فنجان و ظروفی برای مخلوط کردن
  • پیگمنت یا رنگدانه‌ها
  • ماسک
  • دستکش
  • پلی اورتان

نکته‌ی مهم در انتخاب لوازم مورد نیاز برای ساخت میز چوبی رزینی، تهیه‌ی رزین اپوکسی باکیفیت است. بنابراین، حتماً باید از بهترین مارک رزین استفاده کنید، چونکه کیفیت این ماده در استحکام و دوام میز شما تأثیر زیادی دارد.

گام به گام آموزش ساخت میز رزینی

ساخت میز رزینی کار دشواری نیست و فقط نیاز به مقداری لوازم و دقت کافی دارد. پس، اگر آموزش ساخت میز چوبی با رزین اپوکسی را گام‌به‌گام دنبال کنید، می‌توانید یک میز رزینی عالی بسازید.

گام اول؛ آماده سازی چوب

اگر برای ساخت میز رزینی از چوب آماده استفاده می‌کنید، می‌توانید از این مرحله صرف‌نظر کرده و به گام دوم بروید. در غیر این صورت، به اره‌ی میتر، اره‌ی رومیزی و برس فلزی هم نیاز دارید تا بتوانید چوب را آماده کنید. برای انجام این کار، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. با استفاده از اره‌ی میتر، لبه‌های چوب را به شکل دل‌خواه خود درآورید.
  2. چوب شما باید به قطعاتی تقسیم شود تا در کنار رزین، سطح رویی میز را تشکیل دهد. پس، با اره‌ی برقی، چوب را برش دهید.
  3. از یک برس سیمی برای حذف‌کردن پوست لبه‌ها استفاده کنید.

در صورتی که به چوب‌های آماده علاقه‌ای ندارید اما نمی‌توانید چوب دل‌خواه را در خانه آماده کنید، می‌توانید از یک نجاری و یا کارگاه بخواهید تا آن را به شکل دل‌خواه شما آماده کند.

گام به گام با آموزش ساخت میز رزینی | شرکت رنگ تهران

گام دوم؛ ساختن قالب

برای ساختن قالب، به یک تکه پلاستیک ضخیم (پلاستیک سیلیکونی)، چسب آکواریم (با استفاده از چسب‌زن بادی) و نوار فلزی نیاز دارید. پس از تهیه‌ی این لوازم، می‌توانید با انجام مراحل زیر، قالب موردنظر را بسازید:

  1. پلاستیک ضخیم را روی یک سطح صاف قرار دهید. طول و عرض آن را از میز بزرگتر بگیرید تا امکان تاکردن آن وجود داشته باشد.
  2. سمت پایینی چوب‌ها را به‌طور کامل با چسب آکواریوم بپوشانید. حتماً کمی از لبه‌های چوب را هم چسب بزنید.
  3. صبر کنید تا چسب به‌طور کامل خشک شده و همه‌ی درزها پوشانده شوند.
  4. قسمتی پایینی چوب‌ها را که با چسب پوشانده‌اید، روی پلاستیک ضخیم قرار دهید. دقت داشته باشید که چوب‌ها را به‌دقت تراز کنید.
  5. لبه‌های پلاستیک را برگردانید و با نوار فلزی به چوب‌ها محکم بچسبانید.

گام سوم؛ آماده سازی رزین اپوکسی

در این مرحله از ساخت میز چوبی با رزین اپوکسی، نوبت به آماده‌سازی رزین می‌رسد. پیش از ریختن رزین، باید مواد را گرم کنید. برای این کار، آن‌ها را با ظرف در آب‌جوش بگذارید. مراحل آماده‌سازی رزین اپوکسی به‌صورت زیر است:

  1. بطری‌های رزین را به‌مدت ۱۰ دقیقه در آب گرم بگذارید.
  2. تا زمانی که رزین گرم می‌شود، مطمئن شوید که پیگمنت‌ها (رنگدانه‌ها) و ظروف مخصوص مخلوط‌کردن را آماده کرده‌اید.
  3. ماسک و دستکش را بپوشید.
  4. زمانی که رزین به دمای دل‌خواه رسید، آن را به نسبت برابر (یک به یک) با هاردنر (سخت‌کننده) مخلوط کنید.
  5. رزین و هاردنر را به‌خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند.
  6. دقت داشته باشید که اگر رزین را به‌طور کامل گرم نکرده باشید، در این مرحله حباب‌هایی ظاهر می‌شود. پس، بهتر است که با مخلوط‌کردن آهسته از ایجاد حباب جلوگیری کنید. در صورتی که در رزین حباب ایجاد شد، می‌توانید با حرارت‌دادن، آن‌ها را از بین ببرید.
  7. پیگمنت‌ها را اضافه کنید و هم بزنید.

گام چهارم؛ ریختن رزین اپوکسی

در گام چهارم آموزش ساخت میز رزینی، باید رزین را در قالب بریزید. پیش از ریختن رزین، باید از مخلوط‌شدن کامل آن مطمئن شوید. اگر رگه‌های سفیدرنگی را در رزین می‌بینید، نشان‌دهنده‌ی این است که به‌خوبی مخلوط نشده و باید دوباره هم بزنید. سپس، برای ریختن رزین، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به آرامی رزین اپوکسی را به‌اندازه‌ی لایه‌ی اول بریزید.
  2. دقت کنید که اگر رزین را سریع بریزید، حباب ایجاد می‌شود.
  3. لایه‌ی اول نباید بیشتر از یک‌چهارم اینچ (کمتر از یک سانتی‌متر) باشد.
  4. با استفاده از خلال‌دندان، طرح موردنظر خود را در رزین ایجاد کنید.
  5. صبر کنید تا لایه‌ی اول حالت ژله‌ای پیدا کنید. معمولاً این مسئله ۲۴ ساعت طول می‌کشد.
  6. لایه‌های دیگر را به همین ترتیب اضافه‌کنید تا لابه‌لای چوب‌ها کاملاً پوشیده شود.

گام پنجم؛ اقدامات نهایی

در نهایت، پس از خشک‌شدن رزین اپوکسی، باید اضافات را سنباده بزنید و یک لایه‌ی شفاف به سطح میز اضافه کنید. برای این مرحله به‌صورت زیر عمل کنید:

  1. پس از خشک‌شدن کامل، لایه‌ی پلاستیکی، چسب آکواریوم و نوار فلزی را از کار جدا کنید.
  2. با استفاده از سنباده قطعات اضافه را حذف کرده و چوب‌ها را با رزین اپوکسی همسطح کنید.
  3. در نهایت یک لایه پلی اورتان به کل سطح میز اضافه کنید.

همچنین برای آشنایی با انواع رزین پلی یورتان به این صفحه مراجعه کنید.

ساخت میز چوبی | شرکت رنگ تهران

سخن پایانی

اگر صبور باشید و تمام مراحل ساخت میز چوبی با رزین اپوکسی را با دقت انجام دهید، یک میز رزینی جذاب خواهید داشت. انجام چنین کاری نه‌تنها باعث زیبایی خانه‌ی شما می‌شود بلکه در صورت تمایل می‌توانید از آن کسب درآمد داشته باشید. در سال‌های اخیر، این میزها بسیار محبوب شده‌اند و طرفداران زیادی دارند. بنابراین، محصول خوبی برای ساخت در یک کارگاه کوچک خانگی هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *