تربانتین چیست و چه کاربردی دارد؟ | شرکت پخش رنگ تهران

تربانتین چیست و چه کاربردی دارد؟

حلال تربانتین نوعی روغن است که برای پاک کردن برس ها و قلم های رنگ و نقاشی به کار می رود. این ماده هم به عنوان یکی از مواد اولیه رزین، مواد افزودنی روغنی و ترکیب های دارویی نیز استفاده می شود. روغن تربانتین نوعی ماده روغنی، بدون بو و بی رنگ است. همچنین قابلیت اشتعال دارد و زمانی که با پوست برخورد کند، آن را گرم می کند.

بعد از اینکه این ماده را مصرف کنید، اثر آن را به خوبی حس خواهید کرد. تربانتین را از طریق تقطیر اولئورسین که از نوعی از کاج استخراج می شود، به دست می آورند. خواص تربانتین بر اساس کاربردی که دارد و صنعتی که در آن به کار برده می شود، متفاوت اند. در این مقاله به طور مفصل کارایی های این ماده را بازگو می کنیم.

ترکیبات سازنده تربانتین

حلال تربانتین مایعی به رنگ زرد است که بعد از خشک شدن، جامد می شود و بوی کاج را می دهد. این ماده معمولاً از گونه های متفاوتی از کاج ها درست می شود که بسیاری از آن ها در ایران وجود ندارند و مواد اولیه آن ها وارداتی محسوب می شوند. درواقع ساقه های درخت را می خراشند.

معمولاً این درخت ها از کاج های پایا که همیشه سرسبز هستند و بزرگ های سوزنی دارند و از طریق واردات به آن ها دسترسی پیدا می کنند.درواقع این ماده ترکیبی از هیدرو کربن های دو حلقه ای است که یک محلول شیمیایی محسوب می شود. این ترکیب با فرمولاسیون C10H16 ساخته می شود که ترکیبات کلی آن شامل a و b پنن است.

از طرفی تمامی ترکیبات این ماده از هیدروکربن ها ساخته می شوند و به نوعی روغن محسوب می شوند. نقطه جوش آن ۱۵۰ الی ۱۷۰ سانتی گراد است و در ۳۵ درجه سانتی گراد اشتعال پیدا می کند. جرم آن تقریباً ۱۳۶ g/mol بوده و با دانسیته ی ۰.۸۵-۰.۸۷ g/cm³ عرضه می شود.

کاربرد های تربانتین

ممکن است تا به حال درباره آدامس هایی که دندان درد را بهبود می بخشند شنیده باشید. جالب است بدانید که در مواد اولیه آن، از این ماده استفاده می شود. همچنین حلال تربانتین در شربت های ضد سرفه و مواد آرایشی نیز استفاده می شود. حتی در ساخت صابون نیز این ماده را به کار می برند.

خوب است بدانید که از این ماده حتی برای آب بندی قایق ها و کشتی ها نیز به کار می رفته است و چوب را به خوبی حفظ می کند. حلال تربانتین بهترین گزینه برای استفاده در سنتز آلی می باشد و به عنوان یک حلال قوی در رنگ روغن و ساخت جلا به کار می رود.

همچنین از آن برای تولید مواد شیمیایی نیز بهره می برند. در کشور های مختلف هم به دلیل قیمت مناسب، از آن به عنوان جایگزین ارزان قیمت نفت خام تقطیری استفاده می شود.

همچنین از آن به عنوان یک منبع خام در سنتز مواد شیمیایی مانند کامفور، آلفا تریپنول، لینالول و ژرانیول استفاده می شود. این مواد از آلفا پنین و بتا پنین تشکیل می شوند که دو ماده اصلی در ترکیبات تربانتین محسوب می شوند.

این ماده برای درد سیاتیک نیز کاربرد دارد و کرم های روده را دفع می کند. تربانتین خلط آور است و از آن برای رفع مشکلات مثانه و مجرای ادراری هم استفاده می شود.

کاربرد های تربانتین | شرکت پخش رنگ تهران

خواص تینر تربانتین

حلال تربانتین سال هاست به عنوان ماده دفع کننده آب و حلال مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ماده در نقاشی رنگ روغن نیز استفاده می کنند. این ماده قیمت مناسبی دارد و به همین دلیل بسیار مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

برای اطلاع از حلال رنگ روغنی به این مقاله مراجعه کنید.

از خواص تربانتین این است که طعم قوی و بسیار تلخی دارد و در صنعت داروسازی نیز به کار برده می شود. حتی از این ماده برای دارو های ضد درد نیز بهره می برند. بسیاری از افرادی که درد های ماهیچه ای داشته اند و یا دچار مشکلات رماتیسمی بوده اند، خود را از این طریق درمان کرده اند.

ویژگی های تربانتین

تربانین ماده ای سرشار از خواص درمانی و صنعتی است که از درختان پهن برگ و به ویژه برخی از گونه های کاج به دست می آید. این ماده به حالت مایع است که می تواند به صورت جامد و سخت نیز تبدیل شود. حلال تربانتین در نقاشی و رنگ روغن کاربرد های زیادی دارد و از آن در صنعت نیز استفاده می شود.

این ماده را با ایجاد شکاف ها و برش هایی روی تنه ی درخت استخراج می کنند و بعد آب و ناخالصی های موجود را همراه تربانتین به دست می آورند. تربانتین ها تقریباً خواص یکسانی دارند و به صورت لزج، شفاف و زرد رنگ دیده می شوند. طعم و بوی آن ها نیز بسیار تلخ و تند می باشد.

نحوه مصرف تربانتین

اگر بخواهید از حلال تربانتین در نقاشی استفاده کنید، می توانید برای تثبیت رنگ ها آن را به کار ببرید اما باید مراقب باشید. همواره این نکته را در نظر بگیرید که رنگ این روغن کمی به زردی می زند و به ویژه این نکته را باید حتماً هنگام ترکیب آن با رنگ های روشن، مدنظر قرار دهید.

مراقب باشید رنگ هایتان تحت تأثیر آن قرار نگیرند وگرنه نقاشی تان به زردی می زند. این روغن به دلیل آنکه سریع خشک می شود و از شفافیت و درخشندگی مناسبی نیز برخوردار است، بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

اگر بخواهید این ماده را جهت ترکیبات پزشکی به کار ببرید، باید برای تسکین درد های دنده ها، رماتیسم و درد های عضلانی، به صورت استعمال خارجی استفاده شود.

همچنین می توانید از آن برای جلوگیری از خروج زیاد اسپرم نیز به صورت خوراکی استفاده کنید. برای درمان وبا و کزاز نیز کافیست ۵۰ گرم آمونیاک مایه را با آن مخلوط کنید و آن را به پارچه ای بزنید و روی ستون فقرات بمالید.

نسبت مصرف حلال تربانتین

می توانید داخل ظرفی مخصوص دو قسمت تربانتین و یک قسمت بزرگ را بریزید و برای اینکه روغن بزرک کمی حجیم تر است و ممکن است به سختی ترکیب شود، آن ها را دو تا سه روز قبل مخلوط کنید و کنار بگذارید.

بعد از مدتی بهتر است محلول را تکان دهید تا به خوبی مخلوط شوند و بعد آن را به ظرف دیگری بریزید. به این دلیل که با وارد شدن قلم مو به همان ظرف اولی، مایع تار می شود. این ترکیب نقاشی را در برابر ترک ترک شدن و خراب شدن محافظت می کند.

نسبت مصرف حلال تربانتین | شرکت پخش رنگ تهران

کلام آخر

زمانی که حلال تربانتین را به عنوان خوراکی استفاده می کنید، باید مراقب باشید زیرا مصرف زیاد آن باعث تولید سنگ مثانه و همچنین کاهش نیروی جنسی خواهد شد. مصرف این ماده معمولاً تحت نظر پزشک انجام می شود زیرا مکن است باعث ورم کلیه شود؛ برای اطلاع از انواع حلال رنگ به این مقاله نیز مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *