تفاوت بتونه سنگی و فوری | شرکت رنگ تهران

بررسی ۵ تفاوت بتونه سنگی و فوری

چرا اهمیت دارد انواع بتونه‌های مورداستفاده در خودرو را بشناسیم؟ چرا باید تفاوت بتونه سنگی و فوری را بدانیم؟

یکی از مهم‌ترین اصولی که باید صاحبان خودروها حتماً به آن توجه داشته باشند، این است که در صورت وجود خوردگی یا زدگی روی رنگ بدنه، این مشکل باید به‌سرعت حل شود. باقی‌ماندن خرابی‌های رنگ می‌تواند باعث گسترششان شده و هزینه‌های تعمیر و ترمیم را افزایش دهد. ازاین‌رو مهم است که با تمامی موادی که برای ترمیم این خرابی‌ها نیاز دارید، آشنا باشید.

بتونه فوری و بتونه سنگی دو نوع از بتونه‌هایی هستند که در پروسه رنگ‌آمیزی خودرو استفاده می‌شوند. همین موضوع هم باعث شده تا کسب اطلاعات در موردشان برای هر کسی که صاحب خودرویی است، ضروری باشد.

رنگ ماشین تنها برای زیبایی استفاده نمی‌شود، بلکه این رنگ به‌عنوان یک‌لایه محافظ برای بدنه خودرو به‌حساب می‌آید که نیاز به رسیدگی زیادی هم دارد. بتونه‌ها می‌توانند در محل‌هایی که پوسیدگی وجود دارد یا بدنه ناهمواری پیدا کرده، استفاده شوند و سطح را برای اجرای رنگ اصلی، آماده کنند. با ما در ادامه همراه باشید تا تفاوت بتونه سنگی و فوری را به طور کامل بررسی کنیم.

بتونه فوری چیست | شرکت رنگ تهران

بتونه فوری چیست؟

یکی از پرکاربردترین انواع بتونه برای آماده‌سازی ماشین در پروسه رنگ‌آمیزی، بتونه فوری است. همان‌طور که از نام این محصول پیدا است، هدف اصلی آن استفاده سریع و فوری است. برای شرایطی که ترمیم خودرو باید در زمان کوتاهی انجام شود، این بتونه می‌تواند زمان زیادی را برای شما ذخیره کند.

مواد اصلی سازنده آن شامل سلولز و رزین‌های نیتروسلولزی هستند که به آن قابلیت خشک‌شدن سریع را می‌دهند. این بتونه هم مانند همه بتونه‌های دیگر، ویسکوزیته بالایی دارد. در واقع حالت اصلی آن چیزی بین مایع و جامد است. به همین دلیل هم انعطاف‌پذیری بسیار خوبی دارد و می‌تواند همه سطوح ناهموار را به‌راحتی صاف و یکدست کند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که با در زمان خرید بتونه فوری مدنظر داشته باشید، این است که چسبندگی بسیار خوبی دارد. زمانی که بتونه چسبندگی بالایی داشته باشد، سطح را کاملاً برای پذیرش رنگ آماده خواهد کرد و این موضوع در پروسه رنگ‌آمیزی خودرو اهمیت بالایی دارد.

بتونه سنگی چیست؟

یکی دیگر از انواع بتونه‌های مورداستفاده در صنعت خودرو، بتونه سنگی است که محبوبیت بالایی هم دارد. این محصول بر پایه رزین پلی‌استر و سایر رزین‌ها ساخته می‌شود. نرمی و انعطاف‌پذیری این بتونه بسیار کاربردی بوده و کمک می‌کند که حتی سطوح عمیق را هم به‌راحتی صاف و یکدست کنید.

به طور معمول بتونه سنگی با یک هاردنر عرضه می‌شود که باید در هنگام استفاده با هم ترکیب شوند. این هاردنر کمک می‌کند که بتونه سنگی با سرعت بیش‌تری خشک شود. پس از خشک‌شدن هم باید بدانید که بتونه سنگی سنباده خوری خوبی خواهد داشت.

در زمان خرید بتونه سنگی باید به موارد زیادی دقت داشته باشید که یکی از مهم‌ترینشان، برند سازنده این محصول است. بتونه سنگی با برندهای مختلف داخلی و خارجی در بازار موجود هستند و باید دقت کنید که از برندهای معتبر خرید کنید.

تفاوت‌های بتونه فوری و سنگی

تصور کنید که می‌خواهید بخشی از بدنه خودرو را ترمیم کنید که در اثر ضربه، دچار فرورفتگی و ریختن رنگ شده است. برای این منظور لازم است ابتدا صافکاری انجام شود تا در حدی فرورفتگی به حالت اصلی بازگردد. در مرحله بعد اما باید انتخاب کنید که از بتونه فوری یا سنگی برای یکدست کردن سطح استفاده کنید. رنگ اصلی پس از اجرای کامل و خشک‌شدن بتونه اجرا خواهد شد.

انواع مختلفی از بتونه وجود دارند که برای خودروها استفاده می‌شود، اما از میان آن‌ها دو مورد بتونه فوری و سنگی استفاده بیش‌تری دارند. در مطلب « انواع بتونه خودرو » شما می‌توانید با انواع دیگر بتونه هم آشنا شوید.

در ادامه می‌خواهیم مواردی را بررسی کنیم که تحت عنوان تفاوت‌های بتونه فوری و سنگی آن‌ها را می‌شناسیم. این موارد به شما کمک می‌کنند تا در مواقع نیاز، بتونه مناسبی را باتوجه‌به شرایط انتخاب کنید.

۱.    مدت‌زمان خشک‌شدن

اصلی‌ترین تفاوت بتونه سنگی و فوری در مدت‌زمان لازم برای خشک‌شدنشان است. بتونه فوری نسبت به بتونه سنگی زمان خشک‌شدن بسیار کوتاه‌تری دارد و این موضوع باعث کاربرد گسترده آن شده است. برای خشک‌شدن بتونه فوری باتوجه‌به عمق خرابی، بین ۱۵ دقیقه تا ۲ ساعت زمان لازم است. این در حالی است که خشک‌شدن بتونه سنگی بسیار بیش‌تر زمان نیاز دارد.

۲.    مواد سازنده

سومین تفاوت بتونه فوری و سنگی در مواد سازنده آن‌ها است. بتونه فوری از سلولز و رزین‌های نیتروسلولزی تهیه می‌شود درحالی‌که بتونه سنگی محصول دوجزئی است. بتونه سنگی از یک ماده شیمیایی با پایه نفتی و یک جز هاردنر ساخته می‌شود. البته باید بدانید که هاردنر در زمان استفاده باید با جز دیگر ترکیب شود. اگر دوست دارید بیش‌تر در مورد روش اجرای بتونه سنگی بدانید، توصیه می‌کنیم مطلب «طرز استفاده بتونه سنگی» را مطالعه کنید.

اجرای بتونه سنگی | شرکت رنگ تهران

۳.    اشتعال‌پذیری

یکی از نکات منفی که در مورد بتونه سنگی وجود دارد، اشتعال‌پذیری بالایی آن است. بتونه سنگی از مواد نفتی ساخته می‌شود و همین موضوع باعث شده تا امکان مشتعل شدنش در رنگ ماشین بالا باشد. با درنظرگرفتن این موضوع باید در نظر داشته باشید مکان مناسبی و شرایط خوبی برای اجرای این بتونه داشته باشید. خوشبختانه این موضوع در مورد بتونه فوری وجود ندارد و این محصول مانند بتونه سنگی مشتعل نمی‌شود.

۴.    سنباده خوری

یکی دیگر از تفاوت‌های میان این دو نوع بتونه در کیفیت سنباده خوری آن‌ها است. بتونه سنگی به نسبت بتونه فوری سنباده خوری بسیار بهتری دارد. سنباده خوری خوب در شرایطی به کار می‌رود که سطح نهایی و خشک شده یک بتونه، برای سنباده زدن، دردسر خاصی ایجاد نکند. این موضوع تا حد زیادی به انعطاف‌پذیری بتونه هم مرتبط است.

۵.    قیمت

آخرین مورد از تفاوت بتونه سنگی و فوری در قیمت آنها است. با این که موضوع قیمت به عوامل زیادی مانند برند، حجم محصول، کاربرد آن یا حتی فروشنده، بستگی دارد، اما بتونه فوری عموماً قیمت بالاتر نسبت به بتونه سنگی دارد. البته این تفاوت قیمت چندان زیاد نیست. توصیه می‌کنیم برای اطلاع دقیق‌تر از قیمت بتونه ماشین به وب‌سایت رنگ تهران مراجعه کنید.

جدول مقایسه بتونه سنگی و فوری

  بتونه فوری بتونه سنگی
مدت‌زمان خشک‌شدن خیلی کوتاه (بین ۱۵ تا ۱۲۰ دقیقه) نسبتاً کوتاه
سنباده خوری خوب عالی
مواد سازنده سلولز و رزین‌های نیتروسلولزی مواد نفتی و هاردنر
اشتعال‌پذیری ندارد بالاتر
قیمت بالاتر

سنباده خوری  | شرکت رنگ تهران

شما کدام بتونه را استفاده می‌کنید؟

زمانی که بحث انتخاب بتونه می‌شود، شما انتخاب‌های زیادی پیش روی خود دارید. هر مدام از آن‌ها توسط برندهای متفاوت و برای کارایی‌های خاصی ساخته می‌شوند و این شما هستید که باید باتوجه‌به شرایط موجود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

همچنین باید پیش از خرید محصولاتی مانند بتونه فوری در مورد روش استفاده از ان‌ها هم بدانید. به همین منظور توصیه می‌کنیم مطلب « طرز استفاده از بتونه فوری » را مطالعه کنید. دقت کنید که اگر باید از میان بتونه سنگی و فوری یکی از انتخاب کنید، مهم‌ترین چیز توجه به تفاوت بتونه سنگی و فوری است. این تفاوت‌ها نشان می‌دهند که هر کدام از بتونه‌ها تا حد می‌توانند برای شرایط شما کارآمد و مناسب باشند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *