انواع کفپوش بیمارستانی | شرکت رنگ تهران

مقایسه کامل انواع کفپوش بیمارستانی

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در طراحی دکوراسیون، انتخاب کفپوش است. معمولا زیبایی کفپوش و داشتن هارمونی آن با دیگر اجزای خانه یا اداره یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب آن کفپوش است. اما وقتی صحبت از انواع کفپوش بیمارستانی می‌شود، لازم است به مسائلی بیش‌تر از زیبایی و هارمونی توجه کنیم. در این مقاله، عوامل مهمی که باید در هنگام انتخاب کف‌پوش بیمارستانی در نظر گرفته شوند را بررسی می‌کنیم، انواع اصلی کفپوش‌های بیمارستانی موجود را مقایسه می‌کنیم و در نهایت به شما کمک می‌کنیم تا بهترین گزینه را از میان انواع کفپوش بیمارستانی انتخاب کنید.

استانداردهای کفپوش بیمارستانی | شرکت رنگ تهران

کفپوش مورد استفاده در فضاهای بیمارستانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

واضح است که ویژگی‌هایی که مطابق با آن‌ها کفپوش منزل را انتخاب می‌کنیم با این ویژگی‌ها در انتخاب کفپوش بیمارستانی متفاوتند. هنگام انتخاب کفپوش برای بیمارستان، چندین ویژگی کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  • دوام

در اغلب بیمارستان‌ها روزانه عده زیادی از پزشکان، پرستاران و مراجعین در حال رفت و آمدند. از طرفی عبور مداوم چرخ دستی، برانکارد و… نیز فشار زیادی را بر کفپوش‌ها وارد می‌کند. به همین دلیل مهم است که کفپوش در برابر سایش و پارگی مداوم مقاومت کند.

  • مقاومت در برابر لغزش

برای جلوگیری از سقوط و صدمات، کف باید مقاوم در برابر لغزش باشد. کفپوش باید دارای ضریب اصطکاک بالایی باشد. این مسئله کمک می‌کند در مواردی که به دلیل وضعیت اورژانسی کارمندان در حال عبور و مرور با عجله و سرعت هستند، از اتفاقات ناگوار و لیز خوردن جلوگیری شود. انواع کفپوش آزمایشگاه نیز باید همین ویژگی را داشته باشد.

  • کاهش صدا

بیمارستان‌ها باید محیطی آرام داشته باشند. به همین منظور مهم است در انتخاب انواع کفپوش بیمارستانی به این موضوع توجه کنیم که صدا را بیش‌از حد منعکس نکند. کف باید صدا را جذب کند و پژواک را به حداقل برساند.

  • کنترل عفونت

کفپوش باید غیر متخلخل و بدون درز باشد تا از رشد باکتری جلوگیری شود. همچنین مهم است که انواع کفپوش بیمارستانی به راحتی ضدعفونی شود و در اثر برخورد مواد شوینده، به سرعت خراب نشود.

  • زیبایی شناسی

در اغلب اوقات محیط بیمارستانی محیطی تنش‌زا است. به همین دلیل بسیار مهم است که انواع کفپوش بیمارستانی از لحاظ زیبایی، محیطی تمیز و آرامش‌بخش را برای بیماران و کارکنان بیمارستان فراهم کنند.

چرا انتخاب کفپوش بیمارستانی مناسب مهم است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که به ما نشان می‌دهد انتخاب انواع کفپوش بیمارستانی مناسب تا چه اندازه حائز اهمیت است. به طور کلی کفپوش‌ها اهمیت زیبایی‌شناسانه زیادی در طراحی دکوراسیون دارند. اما در فضاهایی مانند فضای بیمارستان، اهمیت کفپوش‌ها چیزی بیش‌تر از جنبه زیبایی‌شناختی است. در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم.

  • تجربه بیمار

در محیط‌هایی مانند محیط بیمارستان بسیار مهم است طراحی به گونه‌ای باشد که از فشار و تنش فضا بکاهد. محیط بر میزان بهبودی تأثیر می‌گذارد. کفپوشی که آرام، راحت و جذاب باشد، رضایت بیمار را افزایش می‌دهد و تحمل سختی‌های درمان را آسان‌تر می‌کند.

  • ایمنی بیمار و کارکنان

افراد مختلف معمولا در بیمارستان با عجله از طرفی به طرف دیگر می‌روند. به همین دلیل بسیار مهم است که جنس انواع کفپوش بیمارستانی، لیز و لغزنده نباشد تا احتمال لیز خوردن و آسیب دیدن را تا حد امکان کاهش دهد.

  • راحتی کارکنان

اگر دقت کرده باشید جنس کف بیمارستان‌ها معمولا از موادی نرم تشکیل شده که مانند بالشتک عمل می‌کنند. این کفپوش‌ها تا حدی خستگی ناشی از ایستادن و راه رفتن مکرر را کاهش می‌دهند.

  • نظافت

در محیط‌های بیمارستانی، راحتی نظافت و ضدعفونی کردن محیط یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب متریال استفاده شده است. در همین زمینه انواع کفپوش بیمارستانی برای پیشگیری از عفونت بسیار مهم است. باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند به سرعت در بیمارستان‌ها پخش شوند. به همین دلیل مهم است که نوع درز کفپوش‌ها و جنس کلی آن‌ها به گونه‌ای باشد که به راحتی ضدعفونی شود.

  • استانداردها

انواع کفپوش بیمارستانی باید استانداردهای سطح صدا، مقاومت در برابر لغزش، بهداشت و موارد دیگر را رعایت کند. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی این استانداردها خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیش‌تر با یکی از بهترین متریال کفپوش، مقاله رنگ اپوکسی چیست را مطالعه کنید.

  • هزینه‌ها

بسیار مهم است کفپوشی برای بیمارستان انتخاب ود که هزینه‌های مالی و زمانی زیادی را بر بیمارستان تحمیل نکند. برای این موضوع لازم است گزینه‌های انتخابی گزینه‌هایی باشند که در اثر راه رفتن مکرر افراد یا استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده به سرعت خراب نشوند. تعویض مکرر کفپوش نیازمند پرداخت هزینه زیاد و تعطیل کردن بخش‌های مختلف بیمارستان است و به همین دلیل انتخاب کفپوش بیمارستانی مناسب بسیار مهم است.

انتخاب کفپوش بیمارستانی| شرکت رنگ تهران

استانداردهای کفپوش بیمارستانی

چگونه می‌توانیم بفهمیم انواع کفپوش بیمارستانی مناسب کدام است؟ در پاسخ به این سوال لازم است بدانید که استانداردهای مهمی برای انتخاب این کفپوش‌ها وجود دارد و برای محیط بیمارستانی لازم است کفپوشی انتخاب کنیم که این استانداردها را رعایت کرده باشد. در ادامه به بررسی این استانداردها خواهیم پرداخت.

مقاومت در برابر لغزش

یکی از مهم‌ترین استانداردهای کف بیمارستانی مقاومت در برابر لغزش است. کفپوش‌هایی که بیش از حد نرم هستند به طور قابل توجهی خطر لغزش و سقوط را برای کارکنان، بیماران و بازدیدکنندگان افزایش می‌دهند. این موضوع می‌تواند منجر به آسیب‌هایی شود که نیاز به بستری شدن بیشتر در بیمارستان و مرخصی از کار دارد.

انواع کفپوش بیمارستانی باید برای شرایط مرطوب و خشک استانداردهای ضریب استاتیک اصطکاک را داشته باشد. طبق استاندارد D2047 انجمن تست و مواد آمریکا (ASTM)، طبقات بیمارستانی باید در تست‌های ضریب اصطکاک استاتیک نمره ۰.۵ یا بالاتر داشته باشند. این نشان می‌دهد که کفپوش دارای مقاومت در برابر لغزش کافی است.

قابلیت اشتعال

در مناطق مراقبت‌های ویژه، انواع کفپوش‌ بیمارستانی باید از نظر اشتعال‌پذیری سطحی دارای درجه ۱ کلاس باشند. این موضوع با استفاده از استاندارد ASTM E648 ارزیابی می‌شود. کلاس ۱ به این معنی است که کفپوش در برابر آتش گرفتن در اثر جرقه یا شعله‌های کوچک مقاوم است. این موضوع در اتاق‌هایی که ممکن است مخازن اکسیژن در حال استفاده باشد یا مواد شیمیایی قابل اشتعال وجود داشته باشد ضروری است. ICU ها، اتاق‌های عمل و اورژانس‌ها معمولاً به کفپوش کلاس ۱ نیاز دارند.

بهداشت و رشد باکتری

پیشگیری از عفونت در بیمارستان‌ها بسیار مهم است. کفپوش باید از پروتکل‌های تمیز کردن موثر پشتیبانی کند و اجازه رشد باکتری در درزها، شکاف‌ها یا سطوح متخلخل را ندهد. ASTM E2358 دستورالعمل‌هایی را برای ارزیابی مقاومت کفپوش در برابر رشد باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها ارائه می‌دهد. انواع کوش بیمارستانی باید با روش‌های استاندارد تمیز کردن و مواد شیمیایی مورد استفاده برای ضد عفونی مطابقت داشته باشد. «دستورالعمل‌های کنترل عفونت محیطی» CDC همچنین الزامات کفپوش مربوط به پیشگیری از عفونت را مشخص می‌کند.

کاهش سر و صدا

بیمارستان‌ها باید محیط‌های آرام و ساکت را برای بهبودی بیماران ایجاد کنند. شلوغی بیش از حد صدا می‌تواند بهبودی بیمار را مختل کند. طبق استاندارد ASTM E413، کفپوش باید سطوح صدا را جذب کند تا به درجه بندی ۵۵ دسی بل یا کمتر برسد. این کار اکوهای پر سر و صدا و انتقال صدا بین اتاق‌ها را به حداقل می‌رساند. با مطالعه مقاله قیمت رنگ اپوکسی می‌توانید از هزینه‌های استفاده از کفپوش اپوکسی بیمارستانی مطلع شوید.

مقاومت در برابر سایش

طبقات بیمارستان بارهای بسیار سنگینی شامل ویلچر، برانکارد، تخت و… راتجربه می‌کنند. کفپوش باید چنین بارهایی را بدون آسیب تحمل کند. استاندارد ASTM F2753 مقاومت سایش را در برابر بارها ارزیابی می‌کند. انواع کفپوش بیمارستانی باید بتواند بارهایی تا ۱۰۰۰ پوند را بدون آسیب تحمل کند. این استاندارد نشان‌دهنده استحکام و دوام کافی است.

مقاومت در برابر فرورفتگی

کفپوش باید در برابر فرورفتگی مقاوم باشد و سطوح صاف و یکدست را حفظ کند.استاندارد ASTM F1914 مقاومت در برایر فرورفتگی ناشی از بارهای ساکن را اندازه گیری می‌کند. کفپوش بیمارستانی باید بتواند بارهای ساکن بیش از ۰.۰۰۵ اینچ را تحمل کند و فرو رفته نشود.

تفاوت این استاندارد با استاندارد قبلی این است که استاندارد قبلی درباره بارهای متحرک صحبت می‌کند اما این استاندارد، مقاومت کفپوش در برابر بارهای ساکن را می‌سنجد.

انواع کفپوش بیمارستانی

برای انتخاب انواع کفپوش بیمارستانی، لازم است تفاوت‌های آن را بشناسیم و با مزایا و معایب هرکدام آشنا شویم تا بتوانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم. در ادامه به توضیح این مطلب می‌پردازیم.

  • کفپوش وینیل

کفپوش‌های وینیل از رزین‌های پلی وینیل کلرید، نرم‌کننده‌ها و رنگدانه‌ها تشکیل شده‌است. این مدل از انواع کفپوش بیمارستانی، انعطاف پذیر، ضد آب و راحت هستند. این کفپوش‌ها معمولا در مناطق بیمارستانی کم تردد مانند دفاتر اداری و اتاق مهمان استفاده می‌شوند. پوشانندگی صافی دارند و عبور و مرور ویلچر و چرخ‌ها را تسهیل می‌کنند.

مزایا: مقرون به صرفه، نصب آسان، احساس نرم و گرم، طیف رنگ‌ها و الگوهای متنوع، عایق صدا.

معایب: درزها مستعد آسیب و پارگی ناشی از بارهای متحرک هستند، زیاد در برابر لیز خوردن و لغزش مقاوم نیستند، درزها می‌توانند میکروب‌ها را جمع کنند.

  • کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی بیمارستانی از جنس رزین ساخته می‌شود و در برابر مواد اسیدی و مواد شیمیایی کاملا مقاوم است. این نوع کفپوش در برابر مواد شوینده و ضدعفونی کننده آسیب‌پذیر نیست. با مطالعه مقاله قیمت رنگ اپوکسی کف متوجه خواهید شد که هزینه استفاده از این نوع کفپوش نسبت به کاربرد آن بسیار مناسب است. برای نواحی با ترافیک سنگین، بارهای متحرک و یا مناطقی که نیاز به کنترل عفونت دارند کاربری خوبی دارد.

مزایا: بسیار بادوام، بدون درز، بدون تخلخل، ضدعفونی آسان، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و لکه، رنگ و طرح نامحدود. قیمت مقرون به صرفه.

معایب: سطح سفت و سخت می‌تواند در هنگام ایستادن روی اتصالات سخت باشد، نصب مشکل.

  • کفپوش پلی اورتان

رزین‌های پلی اورتان کفپوش‌های انعطاف پذیر و بادوامی را ایجاد می‌کنند. این نوع از انواع کفپوش بیمارستانی، معمولاً به عنوان پوششی روی بتن اعمال می‌شود. شیوه اجرای این کفپوش‌ها به گونه‌ای است که هیچگونه درز و فرورفتگی‌ای بر جای نمی‌گذارد. به همین دلیل ضدعفونی کردن آن ساده‌تر است و احتمال انتقال عفونت‌ها را نیز کاهش می‌دهد. برای مقایسه اقتصادی این نوع کفپوش با کفپوش اپوکسی بیمارستانی، مقاله قیمت هر کیلو رنگ پلی اورتان را مطالعه کنید.

مزایا: بسیار بادوام، بدون درز، مقاوم در برابر لغزش، عایق صدا، زیر پا راحت برای کارکنان.

معایب: زمان بیشتری برای نصب و اجرای کامل نیاز دارد.

  • کفپوش لاستیکی

ابن کفپوش‌ها از لاستیک بازیافتی ساخته شده و به صورت طبیعی عایق صدای خوبی است. این مدل از انواع کفپوش بیمارستانی، برای مناطق تصویربرداری، اتاق‌های رادیولوژی و آزمایشگاه‌ها بسیار مناسب است زیرا سر و صدای دستگاه‌های ام آر آی را کاهش می‌دهد.

مزایا: بسیار بادوام، مقاوم در برابر لغزش، راحت در زیر پا، عایق صدا، پایدار.

معایب: گران است، با تغییرات دما دچار تغییر می‌شود. نصب و اجرای این نوع کفپوش مشکل است.

  • کفپوش لینولئوم

این نوع کفپوش از مواد تجدید پذیر مانند روغن بذر کتان، تکه‌‌های چوب پنبه،خاک اره و رنگدانه‌ها ساخته شده است و خاصیت آنتی باکتریال دارد. این نوع از انواع کفپوش بیمارستانی در مناطق کم تردد مانند کلیساها، دفاتر اداری و کافه تریاها استفاده می‌شود.

مزایا: به طور طبیعی آنتی باکتریال، زیست تخریب پذیر، جذاب و در طرح و رنگ‌های متنوع.

معایب: مستعد بریدگی و خراشیدگی، نگهداری منظم لازم است، درزها می‌توانند حامل باکتری باشند.

مزایای کفپوش بیمارستانی| شرکت رنگ تهران

کدام یک از انواع کفپوش بیمارستانی مناسب‌تر است؟

در این مقاله یاد گرفتیم که چرا انتخاب کفپوش مناسب برای بیمارستان‌ها بسیار مهم است. همچنین آموختیم که باید به چه مواردی توجه کنیم و در ادامه با استانداردهای مختلف انواع کفپوش بیمارستانی آشنا شدیم. در آخر ویژگی‌ها، کاربرد و مزایا و معایب انواع کفپوش از کفپوش اپوکسی بیمارستانی، تا لینولئوم را مطالعه کردیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله رنگ اپوکسی پلی آمید با این نوع رنگ بیش‌تر آشنا شوید.

اما در پایان این مقاله قصد داریم برای جمع‌بندی در یک جدول انواع کفپوش بیمارستانی را باهم مقایسه کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

نوع کفپوش ماندگاری مقاومت در برابر لغزش عایق صدا کنترل عفونت راحتی نگهداری قیمت
وینیل متوسط متوسط بالا متوسط بالا متوسط پایین
اپوکسی بالا بالا متوسط بالا متوسط پایین متوسط
پلی اورتان بالا بالا بالا بالا بالا پایین بالا
لاستیکی بالا بالا بالا متوسط بالا پایین بالا
لینولئوم متوسط بالا بالا متوسط بالا بالا متوسط

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *