رنگ نسوز برای انجین موتورسیکلت | شرکت رنگ تهران

راهنمای انتخاب رنگ نسوز برای انجین موتورسیکلت

موتورها، وسایل کوچک، جذاب و سریعی هستند که طرفداران زیادی دارند. همه طرفداران این وسیله نقلیه، معتقدند که برای افزایش طول عمر موتورسیکلت، باید از همه بخش‌های این وسیله به‌بهترین شکل ممکن نگهداری کرد. روش‌های مختلفی برای نگهداری از قطعات موتورسیکلت و انجین آن وجود دارد که یکی از آن‌ها، استفاده از انواع رنگ نسوز برای انجین موتورسیکلت است. در این مطلب قصد داریم دلایل استفاده از این نوع رنگ و البته نکات مهم خرید آن را با هم مرور کنیم.

مزایای استفاده از رنگ نسوز | شرکت رنگ تهران

چرا باید برای انجین موتورسیکلت رنگ نسوز استفاده کرد؟

انجین را باید قلب تپنده موتورسیکلت نامید. بدون شک هیچ قلب تپنده‌ای در شرایط نامناسب، کارایی درست و کافی را ندارد و این موضوع، در انجین موتورسیکلت هم دقیقا همان است. فرقی ندارد که شما جزو دسته موتورسواران حرفه‌ای هستید یا تنها برای انجام برخی کارهای روزمره از موتورسیکلت استفاده می‌کنید، بدون شک شما هم پس از ساعت‌ها استفاده بی‌وقفه از موتورسیکلت، متوجه افزایش حرارت انجین شده‌اید.

کارخانه‌های موتورسیکلت، برای خنک کردن انجین از دو روش استفاده می‌کنند. دسته‌ای از آن‌ها از انواع خنک‌کننده مایع استفاده کرده و برخی دیگر، از هوای فشرده به‌عنوان خنک‌کننده استفاده خواهند کرد.

در هر دو صورت، پس از چند ساعت موتورسواری، انجین موتورسیکلت شما داغ می‌شود. این داغی مداوم، می‌تواند باعث شکنندگی و آسیب‌دیدن به بدنه انجین شود. علاوه بر این، دیگر عوامل مخرب مثل آب و هوا، می‌تواند زنگ‌زدگی و فرسودگی بدنه انجین موتور را در پی داشته باشند. یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای محافظت از این بخش و افزایش عمر مفید آن، رنگ‌زدن بدنه با استفاده از رنگ‌های نسوز است.

بعد از رنگ زدن انجین، مقاومت بدنه بیشتر شده و عمر مفید انجین افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، برای نوسازی انجین موتورسیکلت قدیمی خود یا تغییر طراحی موتورسیکلت جدید، می‌توانید از رنگ نسوز برای انجین موتورسیکلت استفاده کرده و هم‌زمان با زیباسازی موتورسیکلت‌تان، به استحکام بدنه‌اش هم کمک کنید. البته که قبل از این کار، احتمالا شما هم می‌خواهید بدانید که رنگ انجین موتورسیکلت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. برای رسیدن به پاسخ سوال خود، با ما به بخش بعدی بیایید.

رنگ نسوز انجین موتورسیکلت چه ویژگی‌هایی دارد؟

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ نسوز انجین موتورسیکلت شامل موارد زیر هستند:

  • عایق حرارت: بدون شک اولین ویژگی رنگ نسوز انجین موتورسیکلت، عایق بودن آن در مقابل حرارت است. البته باید بدانید که میزان تحمل دما در هر کدام از رنگ‌های نسوز، متفاوت خواهد بود. برخی از رنگ‌ها قدرت محافظت از انجین موتورسیکلت تا دمای ۵۰۰ درجه سانتیگراد را دارند و برخی دیگر، تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد را نیز تحمل می‌کنند.
  • عایق رطوبت و جلوگیری از زنگ‌زدگی: اغلب رنگ‌های نسوز، عایق رطوبت هم هستند. بدین شکل تنها با استفاده از یک محصول، بدنه انجین موتورسیکلت خود را در برابر رطوبت نیز عایق کرده و عمر مفید موتورسیکلت‌تان را افزایش می‌دهید.
  • افزایش استحکام: لایه ایجاد شده پس از استفاده از رنگ نسوز، می‌تواند ضخامت بدنه انجین موتورسیکلت را افزایش دهد. به این شکل، استحکام بدنه در برابر ضربه و دیگر عوامل مخرب فیزیکی هم افزایش پیدا می‌کند. پس یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ نسوز برای انجین موتورسیکلت این است که مقاومت و استحکام بسیار خوبی پس از خشک‌شدن داشته باشد.
  • استفاده سریع و راحت: اغلب افرادی که از موتورسیکت استفاده می‌کنند، رانندگان عادی و غیرحرفه‌ای هستند. به همین دلیل یکی از مشخصه‌های مهم انواع رنگ نسوز برای انجین موتورسیکلت، استفاده سریع و راحت آن‌ها است. عدم نیاز به دانش فنی و تخصصی برای استفاده و خشک‌شدن سریع رنگ نسوز، از دیگر ویژگی این نوع رنگ‌ها هستند.

خرید رنگ نسوز | شرکت رنگ تهران

پیش از خرید رنگ نسوز برای انجین موتورسیکلت این موارد را در نظر بگیرید

بررسی ویژگی‌های اصلی رنگ نسوز انجین موتورسیکلت، تنها بخش اول ماجرا است. حالا اگر بخواهید برای موتور محبوب‌تان رنگ نسوز یا انواع رنگ صنعتی را بخرید، باید این موارد را هم به خاطر بسپارید:

۱- عایق حرارت مستقیم یا غیر مستقیم

یکی از نکات مهم قبل از خرید رنگ نسوز انجین موتورسیکلت این است که حتما موارد استفاده رنگ را مطالعه کرده و از خرید رنگ عایق مستقیم حرارت انجین موتورسیکلت، اطمینان پیدا کنید. برخی رنگ‌های عایق، به دلیل pH خنثی خود، برای حرارت غیر مستقیم مناسب هستند.

این نوع رنگ‌ها پایه حلال آب دارند و مقاومت مورد نظر برای محافظت از بدنه موتور را نخواهند داشت. پس باید از این نوع رنگ‌ها دوری کنید و رنگ نسوزی را بخرید که عایق حرارت مستقیم است.

۲- سرعت خشک شدن

برخی رنگ‌ها برای خشک‌شدن به زمان طولانی‌تری نیاز دارند. برخی دیگر هم در کمتر از ۳۰ دقیقه، کاملا خشک شده و بافتی یک‌دست، براق و مستحکم به شما می‌دهند. توجه کنید که رنگ نسوز مورد نظرتان برای خشک‌شدن به ابزار خاصی نیاز دارد یا خیر. اغلب رنگ‌ها، در مجاورت با هوای محیط، کاملا خشک می‌شوند. برخی دیگر به اشعه فرابنفش نیاز داشته و در حالت عادی، به‌خوبی خشک نمی‌شوند. اگر ابزار تخصصی ندارید، حتما رنگ‌های معمولی را بخرید.

۳- میزان استحکام

اغلب رنگ‌های نسوز برای انجین موتورسیکلت علاوه بر عایق رطوبت و حرارت، از بدنه انجین در برابر خط و خش، خوردگی و ضربه هم محافظت می‌کنند. پیش از خرید رنگ عایق حرارت برای انجین موتورسیکلت، حتما این مورد را هم در نظر بگیرید. بهتر است رنگی را خریداری کنید که استحکام بالاتری داشته باشد و بتواند مدت طولانی‌تری ظاهر براق و درخشنده خود را حفظ کند.

۴- اسپری یا پیستوله

رنگ‌های نسوز به دو شکل قابل استفاده هستند. برخی رنگ‌ها را می‌توانید مستقیم به بدنه انجین موتورسیکلت اسپری کنید. دسته دیگر هم به‌صورت سطلی فروخته می‌شوند. رنگ‌های سطلی را باید با کمک پیستوله، استفاده کنید. بدون شک برای موتور سواران غیرحرفه‌ای و برای استفاده شخصی، بهتر است مدل اسپری را بخرید. در حالت اسپری، سرعت کار شما بیشتر شده و نیازی به خرید وسایل اضافه نخواهید داشت.

بهترین رنگ‌های نسوز | شرکت رنگ تهران

بهترین رنگ‌های نسوز برای انجین موتور چه هستند؟

بهترین برند برای رنگ‌ نسوز چیست ؟ در حال حاضر انواع رنگ نسوز برای انجین موتور وجود دارند. می‌توانید در سایت رنگ تهران انواع رنگ‌های نسوز خارجی و ایرانی را بررسی کرده و یک مدل را برای موتورسیکلت خود بخرید. برخی از بهترین برندهای رنگ نسوز برای انجین موتورسیکلت شامل موارد زیر هستند:

  • رنگ نسوز مشکی ۷۰۰ درجه
  • رنگ نسوز آلمینیوم روناس ۱۵۰ درجه
  • رنگ نسوز آلمینیوم طیف سایپا ۳۰۰ درجه
  • اسپری نسوز مشکی ۵۰۰ درجه مکث

تنوع رنگ‌های نسوز و قابلیت‌های هر کدام از آن‌ها، این امکان را در اختیار شما می‌گذارد که با توجه به موتورسیکلت خود، مدل آن و میزان حرارت نسبی انجین، یکی از این رنگ‌های عایق حرارت را انتخاب کنید.

نحوه رنگ زدن انجین موتورسیکلت با استفاده از رنگ نسوز

برای رنگ زدن انجین موتورسیکلت حتما مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

جدا کردن انجین

قبل از هر چیز، انجین را باید از بدنه موتورسیکلت جدا کنید. برای این کار انجین نباید خیلی داغ باشد. پیچ‌ها را به‌دقت باز کرده و هر نوع اتصالی را آرام و آهسته، جدا نمایید. در زمان انجام این مرحله، حوصله به خرج دهید و به هیچ عنوان عجله نکنید.

تمیز کردن، پر کردن خطوط، زدگی‌ها و صاف‌کردن سطح

قبل از هر چیز، انجین را از هر نوع خاک، رطوبت، چربی و دیگر آلودگی‌ها تمیز کنید. سطح انجین را کاملا بررسی کرده و هر نوع زدگی، خمیدگی و ناصافی را بیابید. با کمک وسایل ساده و در دسترس، تا جای ممکن سطح انجین را صاف کنید. می‌توانید از ابزارهای مختلف هم استفاده کرده یا خراشیدگی‌ها را با ماده‌های مخصوص پر کنید.

استفاده از پرایمر

برخی رنگ‌های نسوز را می‌توانید مستقیم به انجین بزنید و برخی دیگر به پرایمر نیاز دارند. این موضوع را بررسی کنید و در صورت نیاز به پرایمر، قبل از هر چیز یک لایه پرایمر بزنید. انواع رنگ ضد زنگ را هم می‌توانید به‌عنوان پرایمر اولیه به کار ببرید.

سنباده‌کشی

پس از خشک شدن لایه پرایمر یا ضد زنگ، تمام سطح را با حوصله بررسی کنید. هر گونه زائده رنگی روی سطح انجین، می‌تواند کیفیت رنگ نسوز برای انجین موتورسیکلت و نتیجه نهایی کار شما را تحت تاثیر قرار دهد. پس با دقت کامل، همه بخش‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز، با یک سنباده نرم و کوچک، آهسته بدنه را صاف کنید.

رنگ زدن

بالاخره به مرحله جذاب رنگ زدن رسیدید. قبل از شروع حتما از هم‌دما بودن رنگ و بدنه انجین موتورسیکلت، اطمینان حاصل کنید. پس از آن، فقط کافی است که اسپری رنگ نسوز انجین موتور یا پیستوله حاوی رنگ را با فاصله مناسب از بدنه انجین بگیرید و رنگ را به‌صورت یک‌نواخت به همه جا بزنید. دست شما نباید خیلی نزدیک یا خیلی دور باشد. یک لایه نازک رنگ به انجین بزنید و اجازه دهید که رنگ کاملا خشک شود.

نحوه رنگ زدن انجین موتورسیکلت | شرکت رنگ تهران

سخن پایانی

انجین موتورسیکلت یکی از مهم‌ترین بخش‌های موتور است. دمای این بخش از موتور، با توجه به مدل موتورسیکلت، سرعت وسیله و البته مدت زمان استفاده، افزایش پیدا می‌کند. برای جلوگیری از فرسودگی، آسیب‌دیدن و کاهش عمر موتور، حتما باید از رنگ نسوز انجین موتورسیکلت استفاده کنیم. این عایق حرارتی، علاوه بر تمام مزیت‌ها مثل افزایش کارایی، افزایش طول عمر موتور و جلوگیری از زنگ‌زدگی و خرابی، باعث نوسازی و زیبایی هر چه بیشتر وسیله نقلیه شما هم می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *