رنگ گواش | پخش رنگ تهران

رنگ گواش چه نوع رنگی است؟

گواش ماده ای هست که نقاشان برای رنگ کردن طرح ها و نقاشی های خود از آن استفاده می کنند. گواش نوعی رنگ است که از حل شدن رنگ‌دانه ها در آب به دست می آید. به دلیل اینکه در هنگام ساخت گواش به غیر از رنگ‌دانه ها از ماده ای به صمغ عربی (در نقاشی به عنوان یک ماده چسبنده در رنگ استفاده می شود) نیز استفاده و آن را با رنگ‌دانه ها ترکیب می کنند، رنگ گواش تبدیل به رنگی غیر شفاف یا همان تیره می شود.

گواش چه نوع رنگی است؟

همان طور که در بالا گفته شد گواش نوعی رنگ است که از حل شدن رنگ‌دانه ها در آب به دست می آید. گواش های با کیفیت دارای رنگ‌دانه های طبیعی بیشتری هستند که باعث می شود پس از استفاده از آن ها وضوح بیشتری داشته باشند.

گواش به دلیل سهولت استفاده و کنترل و همچنین ارزان بودن به اشتباه به عنوان ابزاری برای نقاشی کودکان و مبتدیان شناخته می شود. در حالی که گواش برای طراحی پوستر و انیمیشن بسیار مؤثر است. ساختار گواش به غیر از ترکیب رنگ‌دانه ها و صمغ عربی از ترکیباتی مانند گلیسیرین، کربنات کلسیم و PL نیز درست شده است. رنگ گواش دارای بافت خمیر ضخیمی است که لذت کشف و رنگ آمیزی روی کاغذ را به کودکان می دهد.

گواش آماده در هنگام استفاده برخلاف رنگ های اکریلیک که خیلی زود خشک می شود. همچنین ماندگاری بیشتری دارد و دیر تز خشک می شود. بنابراین گواش ابزاری مناسب برای استفاده در کلاس ها، گروه های بازی و کارگاه های بزرگ است.

رنگ گواش چیست | پخش رنگ تهران

این رنگ را می توان به راحتی با آب رقیق کرد و یا با چسب چوب مخلوط کرد تا تبدیل به رنگ های مختلف و زیبا و براقی شود. این رنگ های مایع کاملاً با یکدیگر سازگار هستند، پوشش بسیار خوبی دارند و در نهایت پس از خشک شدن روی کاغذ کدر رنگ می شوند.

کاربرد رنگ گواش چیست؟

این رنگ مانند رنگ آبرنگ و رنگ اکریلیک برای رنگ کردن انواع نقاشی ها روی کاغذ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از گواش معمولا افرادی استفاده می کنند که اهل نقاشی هستند و در نقاشی ماهر هستند. از طرفی گواش بیشتر مورد استفاده کسایی که می خواهند در کار خود از رنگ های مات و غیر شفاف استفاده کنند، قرار می گیرد.

به دلیل ماهیت متنوع آن، استفاده از این رنگ ها مات و غیر شفاف گواش در بین تصویرگران، طراحان گرافیک، هنرمندان خوب و طراحان شهری بسیار محبوب شده است. از رنگ های گواش می توان در هر جایی استفاده کرد زیرا رنگ های گواش با کیفیت و انعطاف پذیری که دارند قدرت پاسخگویی نیاز های هر هنرمند را دارند.

به دلیل قوام زیبا رنگ های گواش استفاده از آن بسیار آسان می باشد و همچنین این رنگ ها خیلی زود روی کاغذ خشک می شوند که باعث می شود وقت شما کمتر گرفته شود. یکی دیگر از دلایلی که موجب محبوبیت رنگ گواش شده این است که با آن می توان انواع رنگ ها و طرح ها را روی کاغذ پیاده کرد و حتی می شود با آن نقاشی های سه بعدی و حجم دار کشید.

برای کشیدن نقاشی های حجم دار باید دو الی سه رنگ خاص را با هم ترکیب کنید و بعد با آن به روش درست و حرفه ای روی کاغذ نقاشی خود را بکشید. البته کشیدن نقاشی حجم دار روی کاغذ با گواش خودش نیاز به داشتن مهارت و نحوه ی درست کشیدن نقاشی می باشد.

مواد تشکیل دهنده رنگ گواش

گواش یک آبرنگ غیرشفاف است؛ که از ترکیب رنگ‌دانه های آبرنگ شفاف با صمغ عربی ساخته می شود، اما در آن صمغ عربی نسبت رنگ‌دانه بیشتر وجود دارد. این ترکیب موجب ضخیم شدن و سنگین تر شدن رنگ می شود.

مواد تشکیل دهنده گواش | پخش رنگ تهران

از این رنگ بیشتر برای کشیدن نقاشی های کدر مانند استفاده می شود. یکی از مزیت ها گواش این است که رنگ های آن دیر خشک می شوند. و همچنین تا چندین سال می توان از آن استفاده کرد. برای مرطوب نگه داشتن گواش کمی گلیسیرین و مواد نگهدارنده به آن اضافه کنید.

تفاوت گواش و آبرنگ چیست؟

در نگاه اول ممکن است آبرنگ و گواش دارای ویژگی های تقریباً یکسانی باشند. با این حال، هنگامی که بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد می توان دریافت که هر دو رنگ دارای مشخصات فردی هستند که تشخیص آن ها را آسان می کند.

  • تفاوت اصلی بین این دو رنگ این است که مات بودن گواش بیشتر از آبرنگ است.
  • اگر برای رنگ کردن نقاشی خود از آبرنگ استفاده کنید می بینید که بعد از رنگ کردن نقاشی هنوز خط های مداد که با آن نقاشی را کشیده اید قابل مشاهده است که این مورد شفاف بودن آبرنگ را نشان می دهد در صورتی که اگر از گواش استفاده کنید هیچ خط سیاهی نخواهید دید.
  • به دلیل شفافیت آبرنگ، نور می تواند از طریق رنگ‌دانه عبور کرده و کاغذ سفید را منعکس کند و کیفیتی درخشان به آن بدهد که با پوشش مات گواش متفاوت است.

با وجود این خصوصیات متفاوت، آبرنگ و گواش در آرایش تقریباً یکسان هستند. هر دو رنگ از مواد رنگی که از حل شدن محلول رنگ‌دانه در آب تشکیل شده است که اجازه می دهد رنگ حتی پس از خشک شدن با افزودن آب تغییر کند. البته همه ی رنگ‌دانه های موجود در آبرنگ و گواش یکسان نیست و این دلیل اصلی شفاف بودن آبرنگ و تیره بودن گواش می باشد.

رنگ گواش | پخش رنگ تهران

البته بعضی از هنرمندان برای زیبایی دادن به کار خود از هر دو رنگ گواش و آبرنگ در نقاشی هایشان استفاده کنند. بعضی وقت ها با ترکیب این دو در هم نقاشی های بسیاری زیبایی خلق می کنند.

جمع بندی

در این مقاله ما با رنگ گواش و انواع کاربرد های و استفاده ی آن آشنا شدیم و پی بردیم از گواش در کجا و چه زمانی می توانیم استفاده کنیم. پی بردیم ما گواش می توان انواع نقاشی های حجم دار را کشید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به نقاشی و هنر علاقه ی بسیاری دارید. و همچنین در اوقات بیکاری خود وقتتان را صرف کشیدن نقاشی های زیبا می کنید. حتما برای زیبایی دادن به کار خود از رنگ های گواش استفاده نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط