خودرو در کارخانه چگونه رنگ آمیزی می شود؟ | شرکت پخش رنگ تهران

خودرو در کارخانه چگونه رنگ آمیزی می شود؟

در هنگام خرید یا فروش یک خودرو علاوه بر مدل، برند یا سال تولید، رنگ آن مورد توجه است. رنگ آمیزی خودرو های نو در کارخانه انجام می شود. مراحل رنگ آمیزی خودرو در کارخانه یکی از جالب ترین فرآیندهای صنعتی است که در این مقاله به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

فرآیند رنگ آمیزی ماشین در کارخانه از گذشته تا به امروز بسیار تغییر داشته است. این فرآیند به صورت دستی و در طی چند هفته انجام می شده است در حالی که کارخانه خودرو سازی امروزی، بدون دخالت انسان و در کم ترین زمان این پروسه را انجام می دهند.

مراحلی که برای رنگ آمیزی در کارخانه های مختلف صورت می گیرد، تقریباً یکسان است. از دید کلی می توان این پروسه را به دو قسمت اصلی که زیرشاخه هایی دارند، تقسیم کرد. مرحله آماده سازی و پیاده سازی پوشش رنگی هر یک شامل زیرشاخه هایی است که برای نتیجه بهتر لازم است همه آن ها، انجام گیرند.

در ادامه همراه ما باشید تا هر یک از این مراحل را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

مراحل پیش نیاز برای رنگ آمیزی خودرو

مراحل پیش نیاز برای رنگ آمیزی خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

همان طور که اشاره کردیم، پیش از اعمال رنگ اصلی و لایه های محافظ بر روی بدنه، لازم است اقداماتی صورت گیرند. مجموعه این اعمال کمک می کنند تا لایه اصلی رنگ در بهترین حالت ممکن بر روی خودرو پیاده سازی شود و نتیجه نهاییف محصولی بی نقص و زیبا باشد.

اساساً ۶ مرحله در زیر مجموعه های این دسته قرار می گیرند که در ادامه هر یک را معرفی می کنیم:

شستشوی بدنه خودرو

در ابتدای ورود خودرو به محطه رنگ آمیزی، لازم است در طی مراحلی آلودگی های سطحی باقی مانده از مراحل تولید را، از بین برد. بدنه با آب شستشو داده می شود تا گرد و غبار سطحی از روی آن برداشته شود. فشار آبی که برای شستشوی بدنه استفاده می شود، بالاست و کمک می کند منافذ و نقاط کور هم تمیز شوند.

چربی زدایی از خودرو

در طی فرآیندی که بدنه خودرو انجام می شود، مواد اضافی و ضایعات بسیاری بر روی آن باقی می مانند که تنها با استفاده از آب پر فشار، از بین نمی روند. همین موضوع باعث شده تا در کارخانه بدنه را در استخرهایی از زینک فسفات غوطه ور کنند تا چربی ها از بین بروند.

به کار بردن زینک فسفات برای برداشتن چربی از بدنه خودرو، روش های دیگری نیز دارد و می توان از پاشش این محلول بر روی بدنه استفاده کرد. زینک فسفات کمک می کند، چسبندگی فلزات بدنه به حالت عادی بازگردد.

وجود آلودگی و چربی بر روی سطحی که قرار است رنگ آمیزی شود، می تواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت نهایی داشته باشد. چربی موجود بر روی بدنه باعث می شود لایه آستر یا رنگ اصلی به طور کامل بر روی سطح اعمال نشود و پس از گذر زمان رنگ پوسته خواهد شد.

شستشو با آب دیونیزه

پس از اعمال زینک فسفات بر روی بدنه، لازم است به طور کامل بدنه شستشو داده شود تا اثری از آلودگی و چربی بر روی آن باقی نماند. برای این منظور بدنه را با آب دیونیزه به طور کامل شستشو می دهند.

برای آماده شدن خودرو و طی مراحل بعدی رنگ آمیزی و البته صرفه جویی در زمان، بدنه خودرو وارد یک تونل خشک کن می شود تا به طور کامل عاری از هر گونه رطوبت شود. در انتهای این فرآیند، بدنه به حالت مناسبی برای رنگ آمیزی رسیده است.

درزگیری نقاط مختلف بدنه

در ادامه روند آماده سازی خودرو برای اعمال رنگ اصلی، قسمت های مختلف بدنه که ممکن است رطوبت یا آب از طریق آن ها وارد شود را با استفاده از مواد به خصوصی، مهر و موم می کنند. این پروسه شاید در نگاه اول نقش بزرگی در رنگ آمیزی خودرو نداشته باشد، اما در طولانی مدت باعث بالا رفتن دوام وطول عمر رنگ و بدنه خواهد شد.

درزگیری نقاط مختلف بدنه | شرکت پخش رنگ تهران

اجرای پوشش قیری برای برخی قسمت های بدنه

بعضی از قسمت های بدنه که به سطح زمین نزدیک هستند در معرض آسیب های بیش تری قرار می گیرند. برای پیش گیری از این موضوع، زیر بدنه، زیر گلگیرهای عقب و جلو و زیر رکاب های خودرو را با استفاده از مواد قیری، عایق می کنند. این مواد ضد آب هستند و کمک می کنند میزان خوردگی، پوسیدگی یا سایش به شدت کاهش پیدا کند.

تمیز کردن بدنه و ورود به کوره پخت

برای بالا رفتن استحکام لایه عایق زیر بدنه و قسمت هایی که پیش تر درز گیری شده بودند، بدنه را در ابتدا شستشو می دهند و در ادامه برای پخت وارد کوره می شوند. در انتهای این فرآیند، بدنه به طور کامل عایق و درزگیری شده است و برای مراحل بعدی آماده خواهد بود.

مراحل اصلی رنگ آمیزی خودرو در کارخانه

مراحل اصلی رنگ آمیزی خودرو در کارخانه | شرکت پخش رنگ تهران

پس از طی پیش نیاز، مراحل رنگ آمیزی خودرو در کارخانه آغاز می شود. آخرین مرحله پیش از آن که رنگ اصلی اجرا شود، اعمال لایه آستر بر روی بدنه خودرو خواهد بود که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد:

اعمال پوشش آستر بر روی بدنه خودرو

استفاده از این روش و پیاده سازی یک لایه آستر اتومبیلی یا پرایمر پیش از رنگ اصلی به عنوان بهترین روش برای افزایش طول عمر رنگ و بدنه شناخته می شود. در کنار درزگیری و عایق کردن کف خودرو، لایه آستر که در تمام بخش ها اعمال می شود، بدنه را از پوسیدگی، سایش، خوردگی یا ضربات تا حد زیادی حفاظت می کند.

پیش از ورود به مرحله بعد لازم است به بدنه برای مدتی و در دمای معمولی استراحت داده شود تا حلال های موجود در آستر از بین بروند. پس از آن بدنه خودرو وارد توانل خشک کن می شود تا آستر اعمال شده به طور کامل خشک شود و استحکام بالاتری داشته باشد.

به علاوه که این روش به صرفه جویی در زمان نیز بسیار کمک می کند، چرا که این لایه در شرایط معمولی و هوای آزاد، زمان زیادی برای خشک شدن نیاز دارد.

سنباده زنی بدنه و نظافت آن

برای بهبود نتیجه نهایی و بالا بردن چسبندگی بدنه برای اعمال رنگ اصلی، لازم است پس از آن که خودرو از تونل خشک کن خارج شد، به صورت خشک یا خیس سنباده زده شود. در طی فرآیندی که آستری پیاده سازی می شود ممکن است گرد و غبار یا آلودگی های محیطی به بدنه چسبیده باشند.

سنباده زنی کمک می کند سطح بدنه کاملاً صاف و یکدست شود. پس از این مرحله نیز، تمام قسمت ها به طور کامل تمیز و خشک می شوند.

اعمال لایه رنگ اصلی

تا به اینجا بدنه خودرو بیش تر مسیر برای رنگ آمیزی را پست سر گذاشته و برای اجرای لایه رنگ اصلی آماده شده است. در بیش تر کارخانه ها که از تجهیزات به روز و مدرن استفاده می کنند در این قسمت تونل های به خصوصی وجود دارد که تمام فرآیند از طریق ربات ها انجام می پذیرد.

بدنه با ورود به این تونل، به طور کامل رنگ آمیزی می شود و تنها برای برخی قسمت هایی که ممکن است از دسترس ربات های خارج باشند از نیروی انسانی استفاده می شود.

پس از اعمال رنگ اصلی بر روی بدنه، خودرو وارد تونل خشک کن می شود تا رنگ کاملاً پخته شود.

اعمال لایه رنگ اصلی | شرکت پخش رنگ تهران

اعمال روکش شفاف بر روی بدنه خودرو

رنگ اصلی آخرین لایه بر روی بدنه خودرو است و به صورت دائمی با هوا و محیط اطراف در تماس خواهد بود. برای حفاظت بیش تر و البته بهبود جلوه ظاهری خودرو، از یک روکش شفاف و براق کننده استفاده می شود. این پوشش کمک می کند رنگ اصلی تا حد زیادی در برابر آسیب ها مقاوم شود و هم چنین جلوه ظاهری به خصوصی به آن خواهد بخشید.

بررسی عیب های احتمالی و پولیش بدنه

 در مرحله‌ی بررسی عیب های احتمالی و پولیش بدنه خودرو، رنگ آمیزی به طور کامل توسط نیروهای انسانی بررسی و تمام عیب ها و نقص های احتمالی شناسایی می شود. در مواردی اگر نیاز باشد، سنباده زنی یا ترمیم برای رنگ انجام می شود و برای این منظور خودرو را به بخش مخصوص ترمیم انتقال می دهند.

خودروهایی که از نظر رنگ، مشکلی نداشته باشند در مرحله آخر به طور کامل پالیش و نظافت می شوند. در انتهای فرآیند رنگ آمیزی خودروها به قسمت مونتاژ تجهیزات تحویل داده می شوند تا ادامه روند تولید خودرو انجام شود.

بررسی عیب های احتمالی و پالیش بدنه | شرکت پخش رنگ تهران

سخن آخر درباره رنگ آمیزی خودرو در کارخانه

یکی از نکاتی که در مورد تمام خودروها وجود دارد، این است که اگر رنگ مناسبی نداشته باشد، مورد استقبال واقع نخواهد شد. این موضوع برای خودروهایی که توسط یک برند معروف تولید شده اند، موتوری قدرت مند دارند یا کاملاً به روز هستند هم درست خواهد بود.

مراحل رنگ آمیزی خودرو در کارخانه با وجود تجهیزات و نیروی انسانی خبره در مدت زمانی بین ۱۴ تا ۱۸ ساعت انجام خواهد شد. کیفیت نهایی رنگ بدنه خودرو می تواند بسیاری از نقص های احتمالی آن را پوشش دهد. به بیانی دیگر یک خودرو با رنگ جذاب می تواند بیش از هر چیز دیگری نظر بیننده را معطوف خود کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *