اجرای رنگ اکریلیک بر روی رنگ روغنی | شرکت پخش رنگ تهران

اجرای رنگ اکریلیک بر روی رنگ روغنی

رنگ اکریلیک ساختمانی، یکی از رنگ های جدید بازار است که به دلیل ویژگی های خاصش محبوبیت زیادی پیدا کرده است. رنگ های اکریلیک بر پایه آب هستند و بو ندارند. بر خلاف رنگ های اکریلیک، رنگ روغن در آب حل نمی شود و بوی زیادی هم دارد. رنگ روغن برای سلامتی افراد هم ضرر دارد و به ایجاد دلیل آسیب های محیط زیستی، استفاده از آن در کشورهای پیشرفته منسوخ شده است. بسیاری از افراد برای ایجاد تغییر یا اصلاح رنگ منازل خود مایل به اجرای رنگ اکریلیک بر روی رنگ روغنی هستند. این کار، آن قدرها هم آسان نیست و انجام آن چالش های زیادی دارد.

بنابراین بهتر است که رنگ اکریلیک را به تنهایی اجرا کرد. اما در صورت نیاز، اجرای رنگ های اکریلیک بر روی رنگ روغنی هم ممکن است و انجام آن به شرایط خاصی نیاز دارد.

می توان گفت که مهم ترین چالش اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغن، خاصیت آب گریزی مولکول های رنگ روغنی است. پس باید شرایطی را ایجاد کرد که خاصیت آب گریزی مولکول های سطح کاهش یابد و رنگ روغنی نسبت به رنگ اکریلیک پذیرا باشد.

مزایای استفاده از رنگ اکریلیک روی رنگ روغنی

رنگ های اکریلیک به سادگی اجرا می شوند، به همین دلیل برای اصلاح رنگ منازل و ساختمان ها، یکی از بهترین راه ها استفاده از رنگ اکریلیک روی رنگ روغن است.

در ساختار انواع رنک اکریلیک حلال های سمی وجود ندارند. به همین علت نسبت به رنگ های روغنی سالم ترند و برای محیط زیست هم خطری ایجاد نمی کنند. همچنین رنگ های اکریلیک تنوع رنگی بالایی هم دارند. به همین دلیل استفاده از این رنگ ها برای رنگ آمیزی منازل یا قسمتی از آن ها، انتخاب مناسبی خواهد بود.

علاوه بر این ها، رنگ های اکریلیک سبک هستند و در صورت اجرای درست، ماندگی و دوام بسیار بالایی ایجاد می کنند. اگر فرایند اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغنی با دقت انجام شود، سطح مورد نظر نسبت به آسیب ها مقاومت مطلوبی به دست می آورد و تا سال ها دوام دارد.

مزایای استفاده از رنگ اکریلیک روی رنگ روغنی | شرکت پخش رنگ تهران

معایب استفاده از رنگ اکریلیک روی رنگ روغنی

تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک این است که رنگ اکریلیک بر پایه آب ساخته شده است. و این یعنی که این رنگ برای چسبندگی بالا، نیازمند سطحی است که بتواند در آن نفوذ کند.

در نتیجه اجرای آن روی رنگ روغن، که رنگی نفوذ ناپذیر و آب گریز است فرایندی سخت و پیچیده خواهد بود. در صورتی که این فرایند به درستی انجام نشود، رنگ اکریلیک پس از گذشت مدت زمان کمی پوسته پوسته می شود.

مراحل اجرای رنگ اکریلیک بر روی رنگ روغنی

برای ایجاد ماندگاری و دوام بالای رنگ، باید اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغن به دقت انجام شود. به طور کلی مراحل انجام این کار عبارت اند از:

آماده سازی سطح رنگ روغن

مهم ترین اقدام برای پیاده سازی رنگ اکریلیک روی رنگ روغنی، آماده سازی سطح رنگ روغن است. برای آماده سازی سطوح، باید مراحل زیر را با دقت انجام داد.

  • بتونه کاری سطح مورد نظر

پیش از هر چیز برای اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغن، باید سطح مورد نظر یکدست شود. در این مرحله، ترک ها پوشیده می شوند و ناهمواری ها به صورت صاف و یکدست در می آیند. در صورتی که رنگ روغن پوسته پوسته شده باشد یا قسمتی از آن آویزان شده باشد، باید سطح را خراشید و سپس سوراخ ها و ترک های آن را بتونه کرد.

  • خراشیدن سطح رنگ روغن

رنگ روغن نسبت به آب هیچ نفوذی ندارد و مانع عبور و نفوذ آن به درون خود می شود. رنگ اکریلیک هم رنگی است که بر پایه آب ساخته شده است و با نفوذ مولکول های آب به سطوح می چسبد. بنابراین اجرای این رنگ روی رنگ روغن ناممکن به نظر می رسد.

اما این طور نیست و با کمی دقت می توان به سادگی این کار را انجام داد. برای اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغن، در ابتدا باید سطوح رنگ روغن را با یک سنباده نرم خراش داد. به این ترتیب درخشش سطوح رنگ روغن از بین می رود و در آن ها خراش های ریزی ایجاد می شوند.

این کار باعث می شود که رنگ اکریلیک به درون سطوح رنگ روغن نفوذ پیدا کند و چسبندگی بالایی بین رنگ و سطح ایجاد شود. این کار با استفاده از سنباده های نرم به سادگی امکان پذیر است.

خراشیدن سطح رنگ روغن برای اجرای رنگ اکریلیک | شرکت پخش رنگ تهران

شست و شوی سطح با شوینده های صنعتی

پس از ایجاد خراش در سطح رنگ روغن، باید از ماده ای استفاده کرد که باعث تجمع مولکول های آب و حلال های نفتی در کنار هم باشند. صابون و شوینده های صنعتی، می توانند این کار را انجام دهند. مولکول های صابون با ایجاد پیوندهای شیمیایی جداگانه با مولکول های آب و هیدروکربن ها، آب و مواد نفتی را به هم متصل می کنند.

به این ترتیب مولکول های آب دوست و آب گریز در کنار هم قرار می گیرند و چسبندگی مطلوبی بین رنگ های اکریلیک و رنگ روغن ایجاد می شود. یکی از مناسب ترین محلول ها برای شست و شوی سطوح رنگ روغن، محلول تری سدیم فسفات است. این محلول علاوه بر شست و شوی سطح و چربی زدایی، باعث چسبندگی رنگ اکریلیک روی رنگ روغن هم می شود.

اجرای لایه آستر اکریلیک

اجرای لایه آستر اکریلیک برای چسبندگی مطلوب رنگ و ماندگاری بالای آن اهمیت زیادی دارد. رنگ اکریلیک پایه آب پس از ۳۰ دقیقه خشک می شود و می توان لایه بعدی را روی آن اجرا کرد. بهتر است برای اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغن، از دو لایه آستر اکریلیک استفاده کرد.

اجرای لایه نهایی رنگ اکریلیک

انجام این مرحله هم پیچیدگی خاصی ندارد و مانند اجرای نهایی رنگ اکریلیک روی سایر سطوح است. بهتر است برای ایجاد چسبندگی بالا، لایه نهایی اکریلیک دو تا سه بار اجرا شود.

برای اجرای رنگ می توان از ابزارهای مختلفی مانند پیستوله، غلتک و قلم مو استفاده کرد. در اجرای رنگ اکریلیک بر خلاف رنگ روغن، می توان قلم گیری را قبل از اجرای رنگ روی دیوارها انجام داد. این کار با ابزار ظریف تری مانند قلم موها و چسب ها انجام می شود.

اجرای لایه نهایی رنگ اکریلیک | شرکت پخش رنگ تهران

نکات مهم در استفاده از رنگ اکریلیک بر روی رنگ روغنی + کلام آخر

  • برای اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغن، سطح رنگ روغنی باید به طور کامل خشک باشد. به همین دلیل اگر رنگ روغنی به تازگی اجرا شده باشد، باید چیزی حدود یک تا دو ماه صبر کرد تا رنگ به طور کامل خشک شود. در غیر این صورت رنگ اکریلیک پوسته پوسته می شود و رنگ ها به هدر می روند.
  • غبارروبی و پاکسازی سطوح پیش از اجرای رنگ باید به طور کامل انجام شود. برای این کار می توان از جاروبرقی، گردگیر و دستمال استفاده کرد. حرکات اسفنج و دستمال باید از بالا به پایین باشند تا گرد و غبار روی سایر قسمت های سطوح پخش نشوند.
  • استفاده از ماسک و دستکش و رعایت نکات ایمنی حین اجرای انواع رنگ آکریلیک ضروری است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

2 پاسخ

    1. سلام دوست گرامی برای اینکه جواب سوالت رو کامل بگیری میتونی با شماره ۴۴۵۶۷۲۸۸ تماس بگیری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *