رنگ در بسته بندی | رنگ تهران

تاثیر رنگ در بسته بندی محصولات

تبلیغات یکی از مهم‌ترین کارها برای بهبود میزان تقاضا برای تولیدات شرکت‌ها است. از این رو می‌توان دریافت که اهمیت بسته‌بندی می‌تواند برای این تولید کنندگان، بسیار بالا باشد. فاکتورهای مختلفی در طراحی بسته یک محصول می‌توانند نظر مخاطب را به خود جلب کنند که رنگ یکی از مهم‌ترین آن‌ها خواهد بود. تاثیر رنگ در بسته بندی موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

تقریباً به هر طرفی که نگاه کنیم می‌توانیم مصداقی برای استفاده از رنگ‌ها را مشاهده کنیم. این موضوع را می‌توان حتی در برنامه‌ها ساخت بشر نیز مشاهده کرد. نرم افزارهای طراحی همگی از الگوها و البته رنگ‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که به شرکت‌ها امکان استفاده از رنگ در طراحی محصول را می‌دهند.

بسته‌بندی در واقع اولین چیزی است که می‌تواند نظر یک خریدار را حتی یک فردی که قصد عبور از جلوی مغازه را دارد به خود جلب کند. رنگ در بسته بندی یا طرح‌های مورد استفاده در آن را با توجه به این موضوع می‌توان مهم‌ترین فاکتورهای موثر دانست.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تاثیر رنگ در بسته بندی محصولات را به شکلی دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد رنگ در صنعت بسته بندی

کاربرد رنگ در صنعت بسته بندی | رنگ تهران

رنگ‌ها معانی و مفاهیم مختلفی دارند که در زمان بسته بندی باید به آن‌ها توجه شود. گاهی در یک زمینه خاص، برای مثال در زمینه پوشاک رنگی ترند شده و مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند. اصول رنگ‌ها در بسته‌بندی محصولات در این زمان فرد را به استفاده از آن رنگ در بسته محصول خود ترغیب می‌کند.

دسته بندی انواع رنگ ها

به طور کلی می‌توان رنگ‌ها را در ۳ دسته اصلی تفکیک کرد که شامل موارد زیر خواهد بود:

رنگ های خنثی

رنگ‌های مانند خاکستری یا سفید را می‌توان در میان رنگ‌های خنثی قرار داد این رنگ‌ها عموماً برای رنگ پس زمینه در بسته‌بندی و تبلیغات به کار می‌روند و سبب دیده شدن طرح‌ها و رنگ‌ها اصلی موجود در آن خواهند شد.

رنگ های گرم

رنگ‌هایی مانند قرمز، ارغوانی، زرد یا نارنجی در این قسمت قرار خواهند گرفت. این گروه می‌توانند بیش از طیف‌های رنگی دیگر، نظر بیننده را به خود جلب کنند. در صنعت بسته‌بندی از این موضوع استفاده بسیاری می‌شود. حتی با استفاده از این رنگ‌ها می‌توان در صنایع غذایی، یک طعم خاص را به بیننده القا کرد.

رنگ های سرد

رنگ‌هایی که احساس سرما، خنکی و تازگی را در فرد به وجود می‌آورند، مانند آبی یا سبز در این دسته قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این رنگ‌ها در طراحی بسته نوشیدنی‌هایی است که در فصول گرم سال به فروش می‌رسند. ویژگی انتقال مفهوم خاص یا یک طعم خاص علاوه برای رنگ‌های گرم برای این دسته نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

رنگ چه تاثیری در بسته بندی محصولات دارد ؟

انتخاب رنگ برای بسته‌بندی محصولات می‌تواند کار بسیار تخصصی و البته مهمی باشد. رنگ‌ها می‌توانند مفاهیم مثبت و منفی را در شرایط مختلف به بیننده القا کنند، پس اهمیت دارد که چه زمانی و در چه شرایطی از آن استفاده شود. تاثیر رنگ در بسته بندی موضوعی است که طراحان حرفه‌ای و با تجربه به آن اهیمت زیادی می‌دهند.

رنگ در بسته بندی | پخش رنگ تهران

ممکن است سوالی برای ما پیش بیاید که از چه طریق می‌توانیم بهترین رنگ را برای محصول خود انتخاب کنیم؟

پاسخ به این سوال بسیار دارای دو بخش مجزا است که بایستی به صورت هم زمان مورد توجه قرار گیرند. در ادامه هر دو آن‌ها را توضییح می‌دهیم:

انتخاب رنگ با توجه به نظر مشتری

در هنگام عرضه یک محصول باید پیش از ارائه آن به بازار، مشخص شود که چه قشری از بینندگان را می‌توان از مشتریان آن دانست. البته که به صورت دقیق این امکان وجود ندارد، اما تا حد زیادی قابل تعیین است.

پس از این مرحله شناختن نیازها، سلیقه‌ها و نظرات مشتری‌های این محصول است. این‌جا است که رنگ در بسته بندی می‌تواند نقش اصلی خود را نشان دهد. رنگ‌ها می‌توانند با توجه به سلیقه مشتریان یک پیام خاص و مورد توجه را انتقال دهند. تنها کافی است به درستی و در یک طراحی مناسب، کنار هم مورد استفاده قرار بگیرند.

مشخص کردن هدف خود از ارائه یک محصول

طبیعتاً پیش از آن که هر محصولی به مرحله تولید و عرضه برسد، باید انگیزه از تولید آن مشخص شود. تولید کننده یک محصول باید مشخص کند که می‌خواهد یک ماده غذایی تولید کند یا قصد فعالیت در صنایع لوازم خانگی دارد.

با توجه به این هدف است که در ادامه می‌توانید بهترین رنگ را برای بسته‌بندی تولیدات خود مشخص کنید.

نقش روانشناسی رنگ در بسته بندی

در مطالب پیشین به ۳ دسته‌بندی اصلی رنگ‌های یعنی خنثی، گرم و سرد اشاره کردیم. به عنوان یک طراح یا یک تولید کننده باید توجه داشته باشید که هر طیف رنگی خاص می‌تواند مفاهیم مختلفی را انتقال دهد. با توجه به این موضوع روانشناسی رنگ در بسته بندی بسیار حائز اهمیت است. خارج گروه‌بندی سه گانه انجام شده، برای دریافت اطلاعات دقیق بایستی هر رنگ را به صورت جداگانه بررسی کنید.

روانشناسی رنگ | رنگ تهران

واکنشی که افراد و بینندگان به یک محصول و بسته آن نشان می‌دهند، تقریباًً چیزی غیر ارادی است و به تفکرات، عقاید و فرهنگ هر یک از آن‌ها بر می‌گردد. برای مثال رنگ‌های روشن از جدیت بسته‌بندی یک محصول می‌کاهند. در نقطه مقابل رنگ‌های تیر مانند مشکی می‌توانند ظرافت خاصی به طرح و بسته محصول بدهند.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه و مطالعه روانشناسی رنگ‌ها، لازم است به مقالاتی مانند روانشناسی رنگ سبز یا زرد …، مراجعه کنید. این مقالات اطلاعات خوبی در مورد اثرات هر رنگ بر ذهن افراد به شما ارائه خواهند کرد.

رنگ در طراحی محصول

رنگ در بسته بندی اهمیت زیادی دارد و تا به این‌جا مطالبی در مورد آن آورده شده که می‌تواند به شما کمک کند. اما رنگ در طراحی محصول نیز خود شاخه‌ای جداگانه است که در این قسمت به آن اشاره خواهیم کرد.

با این که رنگ‌ها اثرات و مفاهیمی مختلفی دارند، اما در هر زمان و شرایطی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای استفاده از یک رنگ خاص در طراحی محصول بایستی به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • رنگ انتخاب شده باید با ماهیت محصول و هدف ارائه آن هماهنگ باشد
  • کد رنگی که در طراحی محصول استفاده می‌شود باید در کم‌ترین زمان مفهوم مورد نظر را به بیننده انتقال دهد.
  • هماهنگی بافت و ساختمان مواد اولیه مورد استفاده در محصول، بسیار حائر اهمیت خواهد بود.
  • باید دقت شود که از رنگ‌ها مناسب در کنار هم استفاده شود. این رنگ‌ها می‌توان همخوان یا غیر همخوان باشند.

 تاثیر رنگ در بسته بندی مواد غذایی

اگر تا به حال دقت کرده باشید، مواد غذایی مختلف می‌تواند طعم‌های ترشی، شیرینی یا شوری را به شما القا کنند. با چشیدن یک ماده غذایی، مغز انسان طعم آن را با رنگی که مشاهده کرده پیوند می‌زند و با هر بار مشاهده آن ماده غذایی، بدون آن که مزه کنید، طعمش را می‌دانید.

این دقیقاً موضوعی است که باعث شده تاثیر رنگ در بسته بندی مواد غذایی به شدت جدی گرفته شود. برخی رنگ‌ها وجود دارند که در بین بیش‌تر بینندگان یک طعم و مزه خاصی را القا می‌کنند. طراح بسته‌بندی یک محصول غذایی بایستی با آگاهی از این موضوع و ماهیت محصولی که قصد فروشش را دارند، از رنگ مناسب در بسته‌بندی آن استفاده کند.

سخن نهایی در مورد تاثیر رنگ در بسته بندی محصولات

تاثیر رنگ در بسته بندی محصول می‌تواند در کنار یک طرح به خصوص که در عین سادگی، جذابیت هم داشته باشد، نظر بینندگان را به آسانی به خود جلب کند. دنیای رنگ‌ها بسیار گسترده و متنوع است و هر یک از آن‌ها مفاهیم خاصی را منتقل می‌کنند. رنگ‌های اصلی و ترکیب نشده می‌توانند بهترین انتخاب برای رنگ در بسته بندی باشند. مفاهیم مورد نظر از طریق این رنگ‌ها در زمان کوتاه‌تری به مخاطب منتقل خواهد شد.

در این مطلب در مورد تاثیر رنگ در بسته بندی محصولات ، به طور مفصل صحبت کردیم. پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با تاثیری که رنگ ها به لحاظ روانشناسی دارند، به مقاله روانشناختی رنگ ها مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *