خطرات رنگ اپوکسی | رنگ تهران

بررسی عوارض و خطرات رنگ اپوکسی بر سلامت بدن

رنگ اپوکسی یا پولی پوکساید یکی از مقاوم‌ترین و سرسخت‌ترین رنگ‌های موجود در بازار است. اگر می‌خواهید درخشندگی کف محیط خود را کمی بیشتر کنید، استفاده از این رنگ انتخاب خوبی است. این رنگ همچنین روی کف‌های سیمانی به‌عنوان یک عامل درزگیر عمل می‌کند و معمولا از آن در کف گاراژ یا انباری‌ها استفاده می‌کنند. از طرفی رنگ اپوکسی در ضخامت‏‌های متفاوت وجود دارد و در برخی موارد از آن به عنوان لایه عایق استفاده می‏‌کنند. علاوه بر این، مقاومت زیادی در مقابل ضربه، سایش و حرکت اجسام روی آن نشان می‌دهد. با این‌حال، نگرانی‌هایی در مورد خطرات رنگ اپوکسی وجود دارد، چون واقعا می‌تواند برای سلامتی افراد خطرناک باشد. پس این مطلب را به بیماری های ناشی از رنگ اپوکسی، عوارض ناشی از استفاده از آن و نحوه جلوگیری از آن‌ها اختصاص دادیم. تا انتها همراه ما بمانید.

چرا اپوکسی ممکن است خطرناک باشد

رنگ اپوکسی | رنگ تهران

خطرات یا عوارض رنگ اپوکسی معمولا برای افرادی که با آن سروکار دارند، بیشتر است و برای کسانی که از آن محل عبور می‌‏کنند، مشکلی ایجاد نمی‏‌کند. اما شاید این جمله به ذهن شما خطور پیدا کند که این خطرات تا چه حد جدی هستند؟ و آیا در هر شرایطی این رنگ خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال می‏‌توان گفت این رنگ در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی و فقط در شرایط و حالت‏‌های خاص برای سلامتی انسان خطرناک و مضر است. گرچه برخی اعتقاد دارند که رنگ اپوکسی ماده‌ه‏ای سمی و سرطان زا است اما این تفکر درست نیست.

فرآیند تولید این رنگ شامل سه مرحله است که در آن مواد به حالت‏‌های سخت شده، خیس و گردوغبار تبدیل می‏‌شوند.

حالت سخت شده که ماده به‌صورت جامد درآمده، بی‏‌خطرترین مرحله است و می‌‏توان در محیط بدون نگرانی و رعایت نکات ایمنی قرار گرفت. اما در مرحله خیس کردن که شامل ترکیب کردن مواد است، باید نهایت ایمنی را رعایت کرد. زیرا تماس مواد با چشم یا پوست می‏‌تواند عوارضی داشته باشد، بنابراین باید در این مرحله از دستکش و ماسک استفاده کرد.

همچنین با سمباده کشی ذراتی تولید شده و وارد هوا می‏‌شوند که موارد خطرناکی دارند و برای افراد حاضر در محیط خطرناک هستند. در چنین شرایطی برای جلوگیری از خطرات رنگ اپوکسی باید از محافظ چشم و ماسک استفاده کرد.

همچنین باید دقت کنید یک علت دیگر خطرناک بودن این رنگ استفاده از آن در محیط‌های بسته است. کاربردهای این رنگ را در ادامه به‌صورت خلاصه توضیح دادیم تا موضوع را بهتر درک کنید.

کاربرد رنگ اپوکسی

از این رنگ بیشتر از هر جایی در کف‌ها استفاده می‌کنند. البته این نکته را باید در نظر گرفت که رنگ اپوکسی نباید به‌طور مستقیم در مقابل نور خورشید قرار گیرد. بنابراین باید برای محافظت از کف از یک لایه روکش پلی اورتان استفاده کنید.

کاربرد رنگ اپوکسی | رنگ تهران

رنگ اپوکسی همچنین درخشندگی خاصی به محیط می‏‌دهد و از آن‏جایی که مقاومت بالایی دارد، می‏‌توانید از آن به عنوان درزگیر کف استفاده کنید. از جمله کاربرد رنگ اپوکسی می‌‏توان به موارد زیر اشاره کرد.

در سونا و اتاق‏‌های استخر:

رنگ اپوکسی مقاومت بالایی در برابر گرما و رطوبت دارد. این ویژگی به استفاده از آن در سونا و اتاق‌‏های استخر کمک می‌کند و نیاز به رنگ کردن مجدد چنین محیط‌هایی را از بین می‌‏برد.

استفاده از رنگ اپوکسی در حمام

استفاده از رنگ اپوکسی در حمام رایج است، زیرا جلوی آسیب رطوبت و هوا به دیوارها را می‌گیرد.

استفاده از رنگ اپوکسی در گاراژها

یکی دیگر از موارد مصرف رنگ اپوکسی در کف گاراژ است. چون پس از رنگ‌ آمیزی با این رنگ اگر ابزاری به‌طور ناگهانی به زمین برخورد کند، آسیبی به کف وارد نمی‏‌شود.

خطرات رنگ اپوکسی

خطرات استفاده از رنگ اپوکسی | رنگ تهران

سروکار داشتن با رنگ اپوکسی با وجود ویژگی‏‌های مثبت آن، می‏‌تواند به سلامتی انسان خدشه وارد کند. به ویژه افرادی که به‌طور مداوم با این ماده کار می‏کنند، باید این مساله را جدی بگیرند و نکات ایمنی را رعایت کنند. در ادامه بیماری‌های ناشی از رنگ اپوکسی را معرفی می‌کنیم:

التهاب پوستی یا اگزما

التهاب پوستی و در شرایط حادتر اگزما، یکی از شایع‌‏ترین عوارض رنگ اپوکسی در صورت تماس با پوست است. این التهاب می‏‌تواند شدید باشد اما قطع شدن تماس مستقیم رنگ با پوست، به بهبود آن کمک می‌کند.

اگر تماس با پوست به‌طور مکرر تکرار شود، مدت زمان بیشتری برای بهبودی آن نیاز است. در صورتی که در این مرحله برای درمان اقدام نکنید، به بیماری اگزما مبتلا خواهید شد. از نشانه‏‌های این بیماری خارش، تاول و تورم در ناحیه تماس است.

البته قابل ذکر است که کمتر از ده درصد افراد دچار این بیماری می‏‌شوند. با این‌حال عوارض رنگ اپوکسی را جدی بگیرید.

حساسیت زایی

حساسیت نسبت به رنگ اپوکسی در کمتر از دو درصد افرادی که با آن سروکار دارند، دیده می‏‌شود و ممکن است چند روز بعد از تماس با این رنگ بروز پیدا کند.

تجربه آسم و تنگی نفس نمونه‏‌هایی از خطرات رنگ اپوکسی هستند. برخی افراد ممکن است با قرار گرفتن در معرض این ماده دچار تنگی نفس شوند. با آن‌که برای جلوگیری از بروز حساسیت راهکار خاصی وجود ندارد اما بهتر است از محیط فاصله بگیرید و با مراجعه به پزشک و استفاده از داروها علائم آن را کنترل کنید.

سوزش تنفسی

تنفس بخار و گردوغبار اپوکسی مشکلاتی مانند سوزش و آلرژی تنفسی را به‌وجود می‌آورد. اگر از قبل نسبت به رنگ اپوکسی حساسیت دارید، از قرار گرفتن در معرض آن خودداری کرده یا هنگام کار با آن نکات ایمنی را به‌درستی رعایت کنید.

لازم به ذکر است که جلوگیری از استنشاق این گردوغبارها برای افرادی که ریه آن‏ها آسیب دیده است و افرادی که سیگار مصرف می‏‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. چون شدت آسیب‌ها جدی‌تر خواهد بود.

سوختگی شیمیایی

رنگ پوست در اثر تماس با سخت کننده‏‌ها تغییر می‏‌کند و پوست دچار سوختگی شیمیایی می‏‌شود. این سوختگی به‌تدریج اتفاق می‏‌افتد، در ابتدا درد اندکی دارد و شدت و مقدار آن به محل تماس و غلظت ماده وابسته است.

پیشگیری از خطرات رنگ اپوکسی

آیا رنگ اپوکسی برای انسان خطرناک است | رنگ تهران

با استفاده از وسایل محافظتی زیر می‏‌توانید خطرات و عوارض رنگ اپوکسی را کاهش دهید و جلوی بروز بیماری‌های بالا را بگیرید.

استفاده از ماسک

هنگام رنگ کردن و کار با مواد شیمیایی، استفاده از ماسک اهمیت زیادی دارد. بسته به نیاز خود، حین کار در محیط‏‌های بسته مانند داخل مخزن، می‏‌توانید از ماسک‏‌های تامین کننده هوا و هنگام کار با مواد شیمیایی خاص از ماسک‏‌های تصفیه کننده هوا استفاده کنید.

محافظ چشم و گوش

برای جلوگیری از آسیب به چشم‏‌ها و محافظت از آن، از عینک ایمنی استفاده کنید تا از خطرات رنگ اپوکسی در امان بمانید. همچنین برای محافظت از گوش در برابر صداهای ناهنجار تولید شده، از محافظ‏‌های مناسب گوش استفاده کنید.

استفاده از دستکش

هنگام کار کردن با مواد شیمیایی بهتر است از دستکش و پوشش‏‌های مخصوص استفاده کنید تا احتمال آسیب دیدن پوست و سوختگی آن کاهش یابد.

همچنین برای کنترل عوارض رنگ اپوکسی و جلوگیری از خطرات آن باید دو نکته زیر را رعایت کنید:

  • هنگام رنگ کردن باید پنجره‏‌ها را باز کرده و شرایط تهویه محیط را فراهم کنید. به‌عنوان مثال اگر از این رنگ در کارگاه استفاده می‌کنید، حتما مجهز به هواکش یا سایر وسایل تهویه باشد.
  • منابع گرمایشی و حرارتی مانند گرم کننده‌‏های دیواری را خاموش کنید.

سخن نهایی

شاید در ظاهر این‌طور به نظر برسد که کار کردن با رنگ اپوکسی آسان است و می‏‌توان خطرات آن را نادیده گرفت. اما باید بدانید که افراد کم تجربه بیشتر در معرض عوارض رنگ اپوکسی قرار دارند.

چون در اجرای رنگ اپوکسی و زمان استفاده باید به جزئیات زیادی دقت کنید و مهارت بالایی داشته باشید. بنابراین اگر تاکنون با این رنگ سروکار نداشته‏‌اید، بهتر است انجام آن را به افراد متخصص بسپارید تا از خطرات و عوارض آن در امان بمانید. در مطلب بالا پیشگیری و خطرات رنگ اپوکسی را معرفی کردیم که با رعایت نکردن نکات ایمنی کار با این رنگ، سلامت شما را به خطر می‌اندازند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *