دون دون شدن رنگ | شرکت رنگ تهران

علت دون دون شدن رنگ با غلطک چیست؟

اگر به تازگی وارد حرفه رنگ‌آمیزی ساختمان شده‌اید و از غلطک برای پخش کردن رنگ روی دیوار‌ها استفاده می‌کنید به احتمال زیاد با دون دون شدن رنگ روبه‌رو شده‌اید که علت آن را نمی‌دانید.

دون دون شدن رنگ یکی از مشکلات رایج رنگ‌آمیزی ساختمان با استفاده از غلطک‌ها است که جلوه‌ای نامناسب را به رنگ می‌افزاید. به دون دون شدن رنگ در اصطلاح حالت پوست پرتقالی نیز گفته می‌شود و حالتی است که در آن دانه‌های ریز روی سطح کار در هنگام کار با غلطک نمایان خواهند شد. بروز این مشکل برای افراد مبتدی که اطلاعات کافی در مورد رنگ‌ها و نحوه کار با آن‌ها ندارند، امری طبیعی است. از این رو ما توصیه می‌کنیم تا برای آگاهی از علت دون دون شدن رنگ با غلطک در این مقاله از رنگ تهران با ما همراه باشید.

تاثیر دمای مناسب رنگ آمیزی در دون دون شدن رنگ با غلطک

علت دون‌دون شدن رنگ با غلطک چیست؟

  • زیرسازی نکردن

زیرسازی نکردن سطح کار یکی از اصلی‌ترین علت‌های دون دون شدن رنگ با غلطک است. در زیرسازی لازم است تا سطح کار خود را از تمام آلودگی‌های ممکن پاک کنید. قبل از این‌که غلطک خود را به رنگ آغشته کنید و روی سطح کار بچرخانید، ابتدا سطح موردنظر را با دستمالی مناسب و تمیز از تمام دانه‌های گرد و خاک پاک کنید یا اگر روغن، گریس، سیلیکون یا هر ماده شیمیایی دیگری روی سطح بود، آن‌ها را برطرف کنید. بدون زیرسازی کردن، رعایت تمام مواردی که در ادامه گفته می‌شود، فایده‌ای نخواهد داشت.

  • استفاده از غلطک نامناسب

استفاده از غلطک نامناسب را می‌توان علت دون دون شدن رنگ با غلطک دانست. یک غلطک مناسب کمک می‌کند تا رنگی صاف و یکدست درآورید. به رنگی که قرار است به غلطک‌ها آغشته شود نیز دقت کنید؛ زیرا برخی از غلطک‌ها مناسب استفاده با بعضی رنگ‌ها نیستند به‌عنوان نمونه برای استفاده از رنگ‌های روغنی لازم است تا از غلطک‌های دارای پرزهای کوتاه و فشرده استفاده کرد؛ در حالی که رنگ آمیزی با غلطک یا قلم مو با پرز بلند برای رنگ‌های پلاستیکی و اکریلیک مناسب هستند. همچنین غلطک‌های کهنه که پرزهای آن‌ها ریخته‌اند در دون دون شدن رنگ سطح کار تأثیرگذار خواهند بود و رنگ نهایی یکدست درنمی‌آید. پس حتماً از سالم بودن غلطک خود مطمئن شوید.

  • استفاده از رنگ نامناسب

استفاده از رنگ نامناسب را می‌توان یکی دیگر از علت‌های پوست پرتقالی شدن رنگ با غلطک برشمرد. در استفاده از رنگ‌های غلیظ خودداری کنید. زمانی که غلظت رنگ بالا باشد، جلوه واقعی خود را ازدست‌داده و دون دون می‌شود؛ بنابراین رقیق بودن رنگ احتمال دون دون شدن را کاهش می‌دهد و با کم کردن سرعت خشک شدن، زمان بیشتری را به منظور اصلاح کار برای شما فراهم می‌کند. شایان‌ذکر است که با درست کردن یک رنگ رقیق، رد حاصل از حرکت قلم‌مو و همین‌طور لکه‌ها کم‌تر به چشم خواهند آمد.

  • دمای نامناسب

در هنگام رنگ‌آمیزی، دما عامل بسیار مهمی است که حتماً باید آن را در نظر گرفت. برای رسیدن به یک نتیجه کاری خوب و باکیفیت لازم است تا دمای محیط را بین ۲۳ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگه دارید. در صورتی که دما از این محدوده خارج شود، بین اتصالات مولکولی لایه‌های فیلم مشکل ایجاد شده و امکان بروز حالت پوست پرتقالی روی رنگ‌ وجود دارد. در صورتی که دما بیشتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد، رنگ خیلی زود خشک می‌شود و شما فرصت کافی را برای پرداخت و اصلاح کار نخواهید داشت.

تاثیر نوع و تمیزی غلطک در دون دون شدن رنگ

  • استفاده نامناسب در میزان رنگ

اگر در هنگام رنگ‌آمیزی، غلطک خود را به توده زیادی از رنگ آغشته کنید، شاهد دون دون شدن رنگ خواهید بود؛ زیرا در کار نقاشی ساختمان لازم است تا شما یک دیوار را چندین بار رنگ کنید. اما اگر مبتدی و نابلد باشید و لایه‌های زیادی از رنگ را روی هم انباشته کنید، حتماً با دانه‌های ریزی روی دیوار روبه‌روی خود مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از این کار، رنگی رقیق درست کرده و سطح موردنظر را تنها دو تا سه بار به رنگ آغشته کنید.

  • جریان نامناسب هوا

جریان نامناسب هوای محیط در پوست پرتقالی شدن رنگ بی‌تأثیر نیست. وزش بادهای شدید می‌تواند این مشکل را به وجود آورد. برای جلوگیری از این مشکل لازم است تا پس از تمام شدن کار رنگ‌آمیزی، درب‌ها و پنجره‌های ساختمان را ببندید و به ثابت ماندن هوای محیط کمک کنید.

راهکار از بین بردن دون دون شدن رنگ با غلطک

در بخش قبلی ما تلاش کردیم تا علت دون دون شدن رنگ با غلطک را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم و برای هرکدام نحوه جلوگیری از بروز این مشکل را توضیح دادیم. با رعایت تمام مواردی که در بالا گفته شد، این مشکل اتفاق نخواهد افتاد، اما اگر به هر دلیلی پس از پایان نقاشی ساختمان و غلطک رنگ متوجه شدید که قسمتی از رنگ دچار حالت پوست پرتقالی شده است، جای هیچ نگرانی نیست و می‌توانید آن را ترمیم کنید.

برای رفع حالت پوست پرتقالی رنگ تنها لازم است تا سطح کار خود را با نهایت آرامش و دقت به کمک یک سمباده نرم بتراشید و پس از صیقل دادن، دوباره آن را با رعایت تمام نکات گفته‌شده در بخش قبلی رنگ کنید. بهتر است تا رنگ خود را با کمک تینر با درصد تبخیر شوندگی پایین بسازید تا زمان تبخیر شدن افزایش یابد. با افزایش زمان تبخیر شدن تینر، اتصال بین مولکول‌های رنگ شکل‌گیری بهتری خواهند داشت و پیوند قوی‌تری بین آن‌ها برقرار می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برای نتیجه‌گیری بهتر هنگام رنگ‌آمیزی با غلطک نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای سمباده کاری سطح به‌هیچ‌وجه از سمباده‌های زبر استفاده نکنید. نتیجه استفاده از سمباده‌های زبر ایجاد خط و خش روی سطح کار است که شما را مجبور به رنگ‌آمیزی مجدد سطح کار می‌کند.
  • رنگ‌آمیزی سطح را در سه مرحله انجام دهید.
  • برای رسیدن به رنگی یکدست و صیقلی تلاش کنید تا بین هر دست نقاشی، یک سمباده نرم بکشید و مجدد رنگ‌آمیزی کنید. با رعایت این نکته شاهد بهترین و تمیزترین اجرای کار خود خواهید بود.

چلوگیری از دون دون شدن رنگ

نتیجه‌گیری

از این‌که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. ما در این مطلب سعی کردیم تا به تمام سؤالات شما درباره علت دون دون شدن رنگ با غلطک پاسخ دهیم. با این‌ حال، شاید افراد باتجربه در این کار پیشنهادهای راحت‌تر و بهتری برای رفع این مشکل یا جلوگیری از بروز آن داشته باشند که شما هنگام خرید ابزار رنگ آمیزی با مشورت گرفتن از آن‌ها می‌توانید خود را به سطح نقاشان حرفه‌ای و کار بلد برسانید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *