Search
Close this search box.
دون دون شدن رنگ | شرکت رنگ تهران

علت دون دون شدن رنگ با غلطک چیست؟

دون دون شدن رنگ با غلطک یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است هنگام رنگ‌آمیزی ساختمان بوجود بیاید. این مساله که به آن حالت پوست پرتقالی نیز می‌گویند، زمانی بوجود می‌آید که دانه‌های ریز روی سطح رنگ در هنگام کار با غلطک بوجود می‌آید. اگر قصد دارید خودتان دیوارهای خانه‌تان را رنگ‌آمیزی کنید، یا به تازگی وارد این شغل شده‌اید، احتمال وقوع این مشکل بالاتر است. به همین خاطر، در ادامه علت دون دون شدن رنگ با غلطک را بررسی و روش‌های جلوگیری یا رفع آن را بیان خواهیم کرد.

تاثیر دمای مناسب رنگ آمیزی در دون دون شدن رنگ با غلطک

علت دون دون شدن رنگ با غلطک چیست؟

  • کثیفی سطح و عدم انجام زیرسازی

زیرسازی نکردن سطح کار یکی از اصلی‌ترین علت‌های دون دون شدن رنگ با غلطک است. در زیرسازی لازم است تا سطح کار خود را از تمام آلودگی‌های ممکن پاک کنید. قبل از این‌که غلطک خود را به رنگ آغشته کنید و روی سطح کار بچرخانید، ابتدا سطح موردنظر را با دستمالی مناسب و تمیز از تمام دانه‌های گرد و خاک پاک کنید یا اگر روغن، گریس، سیلیکون یا هر ماده شیمیایی دیگری روی سطح بود، آن‌ها را برطرف کنید. بدون زیرسازی کردن، رعایت تمام مواردی که در ادامه گفته می‌شود، فایده‌ای نخواهد داشت.

  • استفاده از غلطک نامناسب

استفاده از غلطک نامناسب را می‌توان علت دون دون شدن رنگ با غلطک دانست. یک غلطک مناسب کمک می‌کند تا رنگی صاف و یکدست درآورید. به رنگی که قرار است به غلطک‌ها آغشته شود نیز دقت کنید؛ زیرا برخی از غلطک‌ها مناسب استفاده با بعضی رنگ‌ها نیستند به‌عنوان نمونه برای استفاده از رنگ‌های روغنی لازم است تا از غلطک‌های دارای پرزهای کوتاه و فشرده استفاده کرد؛ در حالی که رنگ آمیزی با غلطک یا قلم مو با پرز بلند برای رنگ‌های پلاستیکی و اکریلیک مناسب هستند. همچنین غلطک‌های کهنه که پرزهای آن‌ها ریخته‌اند در دون دون شدن رنگ سطح کار تأثیرگذار خواهند بود و رنگ نهایی یکدست درنمی‌آید. پس حتماً از سالم بودن غلطک خود مطمئن شوید.

  • استفاده از رنگ بی کیفیت

استفاده از رنگ نامناسب را می‌توان یکی دیگر از علت‌های پوست پرتقالی شدن رنگ با غلطک برشمرد. در استفاده از رنگ‌های غلیظ خودداری کنید. زمانی که غلظت رنگ بالا باشد، جلوه واقعی خود را ازدست‌داده و دون دون می‌شود؛ بنابراین رقیق بودن رنگ احتمال دون دون شدن را کاهش می‌دهد و با کم کردن سرعت خشک شدن، زمان بیشتری را به منظور اصلاح کار برای شما فراهم می‌کند. شایان‌ذکر است که با درست کردن یک رنگ رقیق، رد حاصل از حرکت قلم‌مو و همین‌طور لکه‌ها کم‌تر به چشم خواهند آمد.

تاثیر نوع و تمیزی غلطک در دون دون شدن رنگ

  • دمای نامناسب

در هنگام رنگ‌آمیزی، دما عامل مهمی است که حتماً باید آن را در نظر گرفت. برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است تا دمای محیط را بین ۲۳ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگه دارید. در صورتی که دما از این محدوده خارج شود، بین اتصالات مولکولی لایه‌های فیلم احتلال بوجود آمده و امکان بروز حالت پوست پرتقالی روی رنگ‌ وجود دارد. در صورتی که دما بیشتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد، رنگ خیلی زود خشک می‌شود و شما فرصت کافی را برای پرداخت و اصلاح کار نخواهید داشت.

  • استفاده نامناسب در میزان رنگ

اگر در هنگام رنگ‌آمیزی، غلطک خود را به توده زیادی از رنگ آغشته کنید، شاهد دون دون شدن رنگ خواهید بود؛ زیرا در کار نقاشی ساختمان لازم است تا شما یک دیوار را چندین بار رنگ کنید. اما اگر مبتدی باشید و لایه‌های زیادی از رنگ را روی هم انباشته کنید، حتماً با دانه‌های ریزی روی دیوار روبه‌روی خود مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از این کار، باید رنگی با غلظت مناسب ایجاد و سطح موردنظر را دو تا سه بار رنگ‌آمیزی کنید.

  • جریان نامناسب هوا

جریان نامناسب هوای محیط در پوست پرتقالی شدن رنگ بی‌تأثیر نیست. وزش بادهای شدید می‌تواند این مشکل را به وجود آورد. برای جلوگیری از این مشکل لازم است تا پس از تمام شدن کار رنگ‌آمیزی، درب‌ها و پنجره‌های ساختمان را ببندید و به ثابت ماندن هوای محیط کمک کنید.

چلوگیری از دون دون شدن رنگ

راهکار جلوگیری از دون دون شدن رنگ با غلطک

تا اینجا علت دون دون شدن رنگ با غلطک را مورد بررسی قرار دادیم. با رعایت تمام این نکات، این مشکل اتفاق نخواهد افتاد. اما اگر به هر دلیلی پس از پایان نقاشی ساختمان متوجه حالت پوست پرتقالی دیوارها شدید، جای هیچ نگرانی نیست.

برای رفع حالت پوست پرتقالی رنگ تنها لازم است تا سطح کار خود را با نهایت آرامش و دقت به کمک یک سمباده نرم بتراشید. پس از صیقل دادن، دوباره آن بخش را رنگ کنید. بهتر است تا رنگ خود را با کمک تینر با درصد تبخیر شوندگی پایین بسازید تا زمان تبخیر شدن افزایش یابد. با افزایش زمان تبخیر شدن تینر، پیوند قوی‌تری بین مولکول‌های رنگ بوجود می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم تا برای نتیجه‌گیری بهتر هنگام رنگ‌آمیزی با غلطک نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای سمباده کاری سطح به‌هیچ‌وجه از سمباده‌های زبر استفاده نکنید. نتیجه استفاده از سمباده‌های زبر ایجاد خط و خش روی سطح کار است که شما را مجبور به رنگ‌آمیزی مجدد سطح کار می‌کند.
  • رنگ‌آمیزی سطح را در سه مرحله انجام دهید.
  • برای رسیدن به رنگی یکدست و صیقلی تلاش کنید تا بین هر دست نقاشی، یک سمباده نرم بکشید و مجدد رنگ‌آمیزی کنید. با رعایت این نکته شاهد بهترین خروجی ممکن خواهید بود.

دلایل مختلف ممکن است دون دون شدن رنگ با غلطک را به وجود آورد. اما اگر به نکات بالا در این باره توجه کنید، این مشکل پیش نمی‌آید. همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، کیفیت رنگ مورد استفاده یکی از مهمترین علت های دون دون شدن رنگ با غلطک است. بنابراین توصیه می‌کنیم رنگ مورد استفاده را از فروشگاه‌ها و برندهای معتبر خریداری استفاده کنید. ما در شرکت پخش رنگ تهران بهترین برندهای رنگ ساختمانی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. کافیست همین حالا با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *