رنگ فوری چیست | بررسی مزایا و معایب رنگ فوری

رنگ فوری چیست | بررسی مزایا و معایب رنگ فوری

در پاسخ به سوال رنگ فوری چیست باید بدانید که اگر به دنبال رنگی هستید که در زمان کوتاه خشک شود، قطعاً بهترین انتخاب برای شما رنگ فوری خواهد بود. این نوع رنگ در صنایع مختلفی کارایی دارد. یکی از کاربردهای اصلی این رنگ، استفاده به‌عنوان آخرین پوشش رنگ اتومبیل است. البته باید توجه کنید که از رنگ فوری در صنایع دیگری هم می‌توان استفاده کرد. برای مثال این رنگ در صنایع چوب کاربرد زیادی دارد.

اگر سروکارتان با رنگ و رنگ‌آمیزی باشد، خوب است که اطلاعاتتان را در مورد رنگ فوری افزایش دهید. این روزها میزان استفاده از این نوع رنگ بسیار بیش‌تر شده و همه این‌ها به دلیل ویژگی‌های مثبت و کارایی زیاد آن است.

عموماً همه انواع رنگ‌ها باتوجه‌به ساختار و ماهیتشان نام‌گذاری می‌شوند، به همین دلیل هم رنگ فوری را با این نام می‌شناسیم. این نوع رنگ در زمان بسیار کوتاه‌تر از دیگر انواع رنگ‌ها خشک می‌شود و به همین دلیل آن را به‌عنوان رنگ فوری یا سلولزی می‌شناسند. ویژگی‌های خاص این نوع رنگ، مانند خشک‌شدن سریعش باعث شده تا در شرایطی که امکان استفاده از دیگر انواع رنگ‌ها نیست، بتوانید آن را به کار ببرید.

رنگ فوری ماشین چه ویژگی‌هایی دارد؟

بزرگ‌ترین دغدغه همه ما در زمان رنگ‌آمیزی خودرو با رنگ ماشین این است که رنگ‌های معمولی مدت‌زمان زیادی برای خشک‌شدن نیاز دارند و این موضوع کمی آزاردهنده خواهد بود. همین دغدغه باعث شد تا رنگ فوری ابداع شود و همان‌طور که شاهد هستیم، این روزها استفاده از آن در صنعت خودروسازی و دیگر صنایع بسیار گسترش داشته است.

از ویژگی‌های بارز رنگ فوری می‌توان به براقی بالای آن اشاره کرد. به همین منظور هم عموماً به عنوان پوشش نهایی برای خودروها استفاده می‌شود. جالب است بدانید که رنگ فوری پس از اجرا، تنها ۷ دقیقه زمان برای خشک‌شدن سطحی نیاز دارد. البته اگر می‌خواهید کیفیت نهایی را ببینید، باید چیزی حدود ۹۰ دقیقه منتظر بمانید تا رنگ به‌صورت عمقی خشک شود.

اگر می‌خواهید از این رنگ، در دولایه استفاده کنید، لازم است بازه زمانی ۶ ساعته را رعایت کنید. رنگ فوری در مدت‌زمان بسیار کوتاه‌تری خشک می‌شود، اما این بازه زمانی برای این در نظر گرفته شده که در زمان اجرای لایه دوم رنگ، هیچ مشکلی ایجاد نشود.

مزایای رنگ فوری ماشین چیست

با مزایای رنگ فوری ماشین آشنا شوید!

پس از شناخت ویژگی‌های رنگ فوری اتومبیل، نوبت به بررسی مزایای این نوع رنگ می‌رسد. اطلاع از مزایای این نوع رنگ کمک می‌کند بهتر متوجه دلیل محبوبیت و استفاده گسترده از آن شوید. طبیعتاً مهم‌ترین مزیت برای رنگ فوری، مدت‌زمان خشک‌شدنش است که به نسبت رنگ‌های دیگر بسیار کوتاه‌تر خواهد بود. این رنگ اما مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • رنگ فوری در شرایط بد آب‌وهوایی، مقاومت خوبی دارد و امکان آسیب‌دیدن پوشش ایجاد شده با آن بسیار کم است.
  • دوام این نوع رنگ پس از خشک‌شدن طولانی است و از این لحاظ نگرانی نخواهید داشت.
  • در زمان اجرا، گردوغبار موجود در هوا نمی‌توانند تأثیر چندانی روی کیفیت نهایی‌اش داشته باشند؛ چرا که در مدت‌زمان کوتاهی خشک می‌شود.
  • در هر دمایی می‌توانید از این رنگ برای اتومبیل یا سطوح دیگر استفاده کنید.
  • روش استفاده از این رنگ، بسیار ساده و آسان خواهد بود.
  • چسبندگی بسیار خوبی روی سطوح فلزی و بدنه خودرو دارد.

معایب رنگ فوری چیست ؟

همانند هر رنگ دیگری، رنگ فوری هم طبیعتاً معایبی دارد که خوب است در موردشان بدانید. البته به یاد داشته باشید که نسبت معایب به مزایای این رنگ بسیار کم‌تری از دیگر انواع رنگ‌های اتومبیل خواهد بود و به همین دلیل هم تا این حد پرکاربرد است.

  • بخار رنگ فوری سمی است و نباید آن را تنفس کنید.
  • برای اجرای این رنگ حتماً به پیستوله و دستگاه‌های رنگ‌پاش نیاز دارید و نمی‌توان آن را با قلم‌مو یا وسایل مشابه اجرا کرد.
  • این رنگ به دلیل ساختارش، قابلیت اشتعال‌پذیری بالایی دارد و نباید در معرض حرارت زیاد یا آتش قرار گیرد.

چقدر با انواع رنگ فوری آشنایی دارید؟

در کنار بررسی رنگ فوری اتومبیل، خوب است نگاهی هم به دیگر انواع رنگ فوری داشته باشیم. همان‌طور که اشاره کردیم، این رنگ کاربردهای متنوعی دارد و به همین دلیل برای مصارف گوناگون، انواع مختلفی از رنگ فوری تولید می‌شوند. پراستفاده‌ترین آن‌ها، رنگ فوری اتومبیل است، اما سه نوع دیگر از رنگ وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

    1. رنگ فوری چوب

استفاده از این رنگ برای چوب بسیار رایج است، چرا که در زمان کوتاهی خشک می‌شود و ظاهر جذابی به چوب می‌دهد. توصیه می‌کنیم برای این رنگ فوری وارد بافت چوب نشود، پیش از اجرا حتماً با کمک سیلر کیلر، زیرسازی انجام دهید. این کار همچنین به بالارفتن کیفیت رنگ نهایی هم کمک می‌کند. ساختار این نوع رنگ عموماً بر پایه رزین‌های الکید و نیتروسلولزها است و این روزها جایگزین رنگ چوب‌های معمولی شده است.

چقدر با انواع رنگ فوری آشنایی دارید؟

    1. رنگ فوری مات

یکی از انواع رنگ فوری که می‌توان آن را روی سطوح مختلفی اجرا کرد، رنگ فوری مات است. در ساختار این نوع رنگ، ترکیبات روغنی و شیمیایی اضافه شده که باعث مات شدنش می‌شوند. خوب است بدانید که رنگ فوری مات در برابر شرایط جوی مقاومت خوبی دارد و به‌راحتی روی سطوح مختلف می‌چسبد.

    1. رنگ فوری آستری

میزان براقی این رنگ به نسبت رنگ فوری اتومبیل بسیار کم‌تر است و به همین دلیل بیش‌تر برای رنگ‌آمیزی قطعات یا چوب از آن استفاده می‌شود. نکته مثبت در مورد این نوع رنگ، قیمت مقرون به صرفه‌ی آن است که باعث می‌شود در پروژه‌های بزرگ استفاده بیش‌تری داشته باشد.

حلال رنگ فوری ماشین چیست؟

مانند بیش‌تر رنگ‌هایی که همه ما می‌شناسیم، حلال رنگ فوری هم تینر است. در زمان استفاده لازم است تا با نسبت معینی تینر و رنگ فوری مخلوط شوند که رنگ نهایی ویسکوزیته مناسبی برای استفاده در پیستوله داشته باشد. عموماً درصد ترکیب حلال با رنگ فوری چیزی حدود ۲۰ درصد است. البته می‌توانید این مقدار را باتوجه‌به شرایط پیستوله و نظر خودتان هم کمی تغییر دهید.

توجه کنید که در زمان ترکیب تینر و رنگ، نباید عجله کنید و هنگامی که همزن در حال چرخش است، باید به‌آرامی تینر را در حجم موردنیاز اضافه کنید تا ترکیب نهایی ویسکوزیته مناسب را به دست بیاورد.

"حلال

نتیجه‌گیری

مزایای رنگ فوری باعث شده تا برای پوشش نهایی در رنگ‌آمیزی بیش‌تر خودروها استفاده شود. پروسه رنگ آمیزی با این رنگ را می‌توان در بازه دمایی ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد انجام دهید. البته این بازه دمایی برای بهینه‌ترین حالت رنگ آمیزی در نظر گرفته شده و شما حتی در دماهای بالاتر یا پایین‌تر هم امکان استفاده از این رنگ را خواهید داشت.

در این مطلب تلاش کردیم توضیح دهیم رنگ فوری چیست . برای اجرای رنگ فوری روی بدنه خودرو، حتماً سطح را پیش از شروع به کار تمییز کنید تا هیچ‌گونه آلودگی باقی نماند. همچنین اگر هنوز برخی قسمت‌های ماشین دارای رنگ قدیمی هستند، بهتر است به روش مینی بلاست یا سنباده‌زنی این رنگ‌ها را پاک کنید. تمیز و صیقلی بودن سطح اجرای رنگ فوری اتومبیل باعث می‌شود این رنگ چسبندگی بهتری داشته باشد و همچنین کیفیت نهایی رنگ را بهبود می‌دهد. شما میتوانید برای خرید رنگ فوری ماشین با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *