کفپوش پلی اورتان چیست و چه کاربردهایی دارد؟ | شرکت پخش رنگ تهران

کفپوش پلی اورتان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کفپوش پوششی است که در لایه رویی کف ساختمان ها به کار می رود. پیدا کردن یک کفپوش مناسب برای همه مکان ها چالشی جدی محسوب می شود. کفپوش ها عمر زیادی دارند و تعویض آن ها هزینه زیادی بر جای می گذارد. کفپوش ها انواع متعددی دارند که هر کدام از انواع آن ها برای مکانی خاص مناسب هستند و کاربرد ویژه ای دارند. کفپوش پلی اورتان نمونه ای بسیار پرکاربرد از کفپوش در صنعت و ساختمان سازی محسوب می شود.

کفپوش پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان یا پلی یورتان، نوعی ترکیب شیمیایی بر پایه رزین پلیویل است که کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت دارد.

کفپوش پلی یورتان مقاومت بسیار مطلوبی برای سطوح ایجاد می کند و در برابر آتش سوزی و خراش های فیزیکی محافظی قوی محسوب می شود. به همین دلیل کفپوش های پلی اورتان در مراکز گوناگون تجاری، صنعتی و ورزشی کاربرد زیادی دارند.

ویژگی کفپوش پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان ها وزن مولکولی زیادی دارند. این ویژگی باعث می شود که چسبندگی بالایی ایجاد کنند و به انواع سطوح بچسبند. چسبندگی بالای پلی اورتان ها، لایه ای مقاوم در برابر نفوذ رطوبت به درون سطوح ایجاد می کند.

کفپوش های پلی اورتان نسبت به اسیدها و عوامل آسیب رسان شیمیایی مقاوم اند و در برابر خراش های فیزیکی هم مقاومت مطلوبی دارند. براقیت هم از دیگر ویژگی های این کفپوش هاست. البته کفپوش های پلی اورتان در طولانی مدت ممکن است اندکی دچار رنگ پریدگی شوند.

مزیت استفاده از کفپوش پلی اورتان چیست؟

  • درخشش و براقیت مطلوب
  • انعطاف پذیری 
  • مقاومت در برابر سایش و خراش فیزیکی
  • مقاومت در برابر اسیدها و بازها
  • چسبندگی بسیار مناسب به سطوح بتنی
  • سادگی در اجرا
  • تنوع رنگی و ظاهر مناسب
  • مقاومت در برابر ضربه
  • انسجام و یکپارچگی ظاهری

کفپوش پلی یورتان با کفپوش اپوکسی چه تفاوت هایی دارد؟

کفپوش اپوکسی هم یکی از کفپوش های پرکاربرد در صنعت است، که شباهت های زیادی به کفپوش پلی یورتان دارد. امروزه این دو کفپوش کاربردهای گسترده ای در کارخانه جات و مراکز صنعتی دارند. البته کفپوش های اپوکسی و پلی اورتان به دلیل تفاوت در ویژگی ها، در بیشتر اوقات کاربردهای متفاوتی هم دارند.

کفپوش های اپوکسی به طور معمول محکم تر و بادوام تر هستند. به همین دلیل از این کفپوش ها در انبار کارخانه ها و مکان های تخلیه بار و عبور ماشین های سنگین استفاده می کنند. این در حالی است که کفپوش های پلی یورتان منعطف تر هستند و به همین دلیل انتخاب بسیار مناسبی برای کف سردخانه ها محسوب می شوند. علاوه بر این ها کفپوش پلی یورتان مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارد و نسبت به خراش های فیزیکی لایه محافظ قدرتمندتری محسوب می شود.

اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی اورتان دارید، می‌توانید از مطلب دیگر ما با همین عنوان بهره بگیرید.

کاربردهای کفپوش پلی اورتان

کاربرد رنگ پلی اورتان و کفپوش پلی اورتان تا حدود زیادی به هم نزدیک هستند. کفپوش های پلی اورتان به دلیل مقاومت بالا و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاصی که دارند می توانند انتخاب بسیار مناسبی برای مراکز تجاری، سالن های ورزشی و کارخانه جات صنعتی به شمار بیایند. موارد زیر نمونه هایی از کاربرد کفپوش پلی اورتان محسوب می شوند.

۱. پارکینگ ها

کفپوش پلی اورتان در پارکینگ ها | شرکت پخش رنگ تهران

کفپوش های پلی یورتان درخشش مناسبی ایجاد می کنند و در برابر ضربه و سایش مکرر فیزیکی مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل استفاده از این کفپوش در پاکینگ ها انتخاب بسیار مناسبی محسوب می شود.

علاوه بر این مقاومت پلی اورتان ها در برابر رطوبت باعث می شود که پوشش مناسبی در برابر آب و روغن نشت کرده از ماشین ها ایجاد شود.

۲. کارخانه های صنایع غذایی و دارویی

پلی اورتان ها نسبت به اسیدها و بازها مقاومت مطلوبی دارند. این ویژگی باعث می شودکه بتوان از آن ها در پوشش کف کارخانه های صنایع غذایی و دارویی استفاده کرد.

کفپوش ها در این کارخانه ها با اسیدلاکتیک و سایر مواد شیمیایی تماس دارند. در نتیجه کفپوش مورد استفاده باید نسبت به این عوامل مقاوم باشد و جلوی نشت مواد شیمیایی را بگیرد.

۳. سالن های ورزشی

استفاده از کفپوش پلی لورتان در سالن های ورزشی | شرکت پخش رنگ تهران

پلی اورتان ها در برابر ضربات مکرر و خراش های فیزیکی مقاومت بالایی دارند. این ویژگی در کنار درخشش و ظاهر براق باعث می شود که کفپوش های پلی اورتان کاربرد گسترده ای در ساخت سالن های ورزشی پیدا کنند.

سالن های فوتسال و والیبال به طور معمول دارای کفپوش پلی یورتان هستند. استفاده در سالن های بولینگ هم نمونه ای دیگر از کاربرد کفپوش پلی اورتان محسوب می شود. چرا که انواع کفپوش ورزشی ، سطحی صاف، صیقلی و درخشان می سازند و در برابر ضربه مقاوم هستند.

۴. سردخانه ها

یکی از موارد کاربرد کفپوش پلی اورتان، استفاده در سردخانه ها است. انعطاف پذیری بالای این کفپوش ها باعث می شود که حتی در دمای منفی ۳۰ درجه هم مقاومت مطلوبی ایجاد کنند. به همین علت یکی از موارد کاربرد پلی اورتان در ساخت کفپوش سردخانه ها است.

۵. مجتمع های تجاری

مجتمع های تجاری به طور معمول کفپوشی براق و درخشان دارند. این ظاهر مناسب در بیشتر اوقات به دلیل استفاده از کفپوش پلی یورتان است. این کفپوش ها در برابر خراش مقاوم هستند و تا سال ها نیازی به تعویض ندارند.

از طرفی ظاهر درخشان و توزیع مناسب نور باعث می شود که پلی یورتان ها انتخاب بسیار مناسبی برای پاساژهای تجاری و تفریحی محسوب شوند.

۶. بیمارستان ها و مراکز درمانی

کفپوش پلی اورتان در بیمارستان ها و مراکز درمانی | شرکت پخش رنگ تهران

در بیمارستان ها و مراکز درمانی، بهداشت و ایمنی در برابر نشت دارو و مواد شیمیایی اهمیت بسیار زیادی دارد. کفپوش های پلی یورتان نسبت به نفوذ مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند. در نتیجه می توانند ایمنی مناسبی برای محیط های درمانی و آزمایشگاه ها ایجاد کنند.

علاوه بر این، درخشش و براقیت مناسب کفپوش های پلی اورتان آلودگی های محیط را به سرعت نشان می دهند. به همین علت این کفپوش ها پوششی مطلوب را برای کف مراکز درمانی ایجاد می کنند.

۷. کارگاه ها و کارخانه ها

مقاومت در برابر ضربه و فشار، مقاومت در برابر سایش های فیزیکی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی از جمله ویژگی های مهم کفپوش های پلی یورتان محسوب می شوند. به همین دلیل استفاده از این کفپوش ها برای کف کارخانه ها و کارگاه ها انتخاب بسیار هوشمندانه ای است.

کفپوش پلی یورتان در برابر رطوبت و نفوذ مواد شیمیایی مقاوم است و باعث می شود که در صورت نشت، مواد شیمیایی آسیبی به لایه های بعدی وارد نکنند.

فاکتورهای موثر بر قیمت کفپوش پلی یورتان

قیمت کفپوش های پلی یورتان به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال واضح است که آماده سازی و تعمیر سطح مورد نظر یکی از عوامل موثر بر قیمت کفپوش پلی یورتان محسوب می شود.

نوع مواد اولیه پرایمر و مواد لایه میانی هم از مواردی هستند که بر قیمت کفپوش های پلی یورتان تاثیر می گذارند. همچنین نوع روکش پلی اورتان هم از جمله فاکتورهای مهم در تعیین قیمت کفپوش است.

علاوه بر این ها، هزینه اجرای کفپوش پلی یورتان هم باید در نظر گرفته شود. هزینه اجرا و هزینه تجهیزاتی که برای اعمال لایه های مختلف به کار برده می شوند از جمله فاکتورهایی هستند که بر قیمت نهایی کفپوش پلی اورتان تاثیر می گذارند.

فاکتورهای موثر بر قیمت کفپوش پلی یورتان | شرکت پخش رنگ تهران

کلام پایانی

کفپوش ها انواع متعددی دارند؛ اگر در مکانی رفت و آمد زیادی رخ می دهد بهتر است که از کفپوش های محکم و غیر تزئینی استفاده شود. نوع زیرسازی، مقاومت در برابر آتش سوزی و نمای ساختمان از عواملی است که حین خرید کفپوش باید به آن توجه شود. کفپوش پلی اورتان یکی از پرکاربرد ترین نوع کفپوش هاست که در مکان هایی مانند پارکینگ ها، سالن های ورزشی، کارخانه های صنایع غذایی و دارویی، سردخانه ها، مجتمع های تجاری، بیمارستان ها و مراکز درمانی، کارگاه ها و کارخانه ها میتوان از آن استفاده کرد.

کفپوش های پلی اورتان تنها یکی از قابلیت هایی است که برای رنگ پلی یورتان مطرح است. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی این رنگ را دارید، ما به صورت مفصل در مقاله رنگ پلی اورتان چیست به این موضوع پرداخته ایم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *