رنگ پریدگی ماشین | شرکت رنگ تهران

بررسی ۹ دلیل اصلی رنگ پریدگی ماشین

یکی از اصلی‌ترین پارامترها در مورد ماشین‌ها، سلامت و زیبایی رنگشان است. رنگ خودرو لایه محافظ و البته زیبایی بخش بدنه ماشین است و همواره در معرض آسیب‌های مختلفی قرار دارد. ازاین‌رو پدیده‌هایی مانند رنگ پریدگی ماشین، بسیار طبیعی هستند.

بااین‌وجود باید در نظر داشته باشید که عواملی مانند رنگ پریدگی می‌توانند ارزش و قیمت خودرو شما را کاهش دهند. به همین منظور هم اگر ماشین شما دچار چنین مشکلی است، باید هر چه سریع‌تر دلیل آن را پیدا کرده و برای رفع آن اقدام کنید.

فارغ از ارزش خودرو، رنگ پریدگی روی زیبایی بدنه ماشین هم تأثیر زیادی دارد. مشکلات متنوع دیگری هم می‌توانند به‌مرورزمان برای رنگ ماشین ایجاد شوند که یکی دیگر از آن‌ها سوختن رنگ است.

در ادامه این مطلب اما می‌خواهیم به طور خاص به موضوع رنگ پریدگی ماشین بپردازیم که این روزها برای بسیار از مالکان خودروها، به شکل یک دغدغه حل‌نشدنی درآمده است. خوشبختانه این مشکل، علت‌هایی دارد و باتوجه‌به همین علت‌ها می‌توان راه‌هایی هم برای حل مشکل و البته پیشگیری از آن ارائه کرد.

رنگ پریدگی ماشین چیست | شرکت رنگ تهران

رنگ پریدگی ماشین چیست؟

برای بسیاری از مالکان ماشین‌ها، سؤال است که به چه پدیده‌ای در واقع رنگ پریدگی گفته می‌شود؟

رنگ پریدگی ماشین در واقع زمانی به کار می‌رود که بخشی از رنگ بدنه، کم‌رنگ‌تر یا کدرتر از بقیه بخش‌ها شده باشد. در واقع از نظر تئوری این پدیده باعث ازبین‌رفتن یا کاهش تعداد مولکول‌های رنگ بدنه ماشین می‌شود. هر چه این کاهش تعداد مولکول‌ها بیش‌تر باشد، طبیعتاً وسعت و شدت رنگ پریدگی هم بیش‌تر خواهد بود.

با در نظر این موضوع مهم است که اصول مراقبت و محافظت از رنگ ماشین را بدانید. در مطلب « محافظت از رنگ خودرو » این موضوع را با دید تخصصی بررسی کرده‌ایم. با استفاده از اصول محافظت از رنگ خودرو، دیگر لازم نیست نگران مشکلاتی مانند سوختن یا رنگ پریدگی باشید، ازاین‌رو مطالعه این مطلب برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

اگر خودرو شما هم دچار رنگ پریدگی شده است و دوست دارید، هر چه سریع‌تر این مشکل را حل کنید، با ما در ادامه همراه باشید تا ابتدا علت‌های ایجاد این مشکل و سپس روش‌های رفع آن را بررسی کنیم.

چرا ماشین دچار رنگ پریدگی می‌شود؟

این روزها داشتن خودرو مخصوصاً در شهرهای بزرگ می‌تواند زندگی را بسیار آسان‌تر کند و همین موضوع باعث زیادتر شدن خودروها در سطح شهرها شده است. اما باید اشاره کنیم که بسیار از افراد اطلاعات کافی در مورد خودرو و نگهداری آن ندارند. همین موضوع هم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند رنگ پریدگی ماشین شود. ازاین‌رو در ادامه می‌خواهیم علت رنگ پریدگی ماشین را بررسی کنیم:

۱.    نور خورشید

نور خورشید یکی از عوامل اصلی تحریک‌کننده پدیده‌ی رنگ پریدگی در بدنه‌ی ماشین است. نور خورشید می‌تواند از طریق تابش مستقیم و یا از طریق بازتاب از سطوح اطراف به بدنه ماشین برسد. در هر دو حالت، تابش طولانی‌مدت و بدون حفاظت می‌تواند باعث ازبین‌رفتن مولکول‌های رنگ و یا کاهش تعداد آن‌ها شوند که به این پدیده رنگ پریدگی ماشین گفته می‌شود.

۲.    فضولات پرندگان

فضولات پرندگان ممکن است باعث تغییر در رنگ و رنگ پریدگی شود. این فضولات حاوی اسید و مواد شیمیایی هستند که با تماس با بدنه‌ی ماشین، ممکن است به لایه‌های رنگی مختلف آسیب برسانند و باعث پدیده‌ی رنگ پریدگی شوند. فضولات پرندگان در واقع یکی از اصلی‌ترین دشمن‌های رنگ ماشین هستند و لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن، آنها را از روی بدنه تمیز کنید. در مطلب « دشمن رنگ ماشین » این موضوع را از زوایای دیگری هم بررسی کرده‌ایم و توصیه می‌کنیم حتماً آن را مطالعه کنید.

۳.    باران‌های اسیدی

باران‌های اسیدی ممکن است باعث خوردگی و تغییر رنگ بدنه و پدیده‌ی رنگ پریدگی شوند. این باران‌ها از طریق برخورد با ذرات آلاینده در هوا (به‌عنوان نمونه گازهای دی‌اکسید گوگرد و نیتروژن اکسید) به اسیدهای قوی تبدیل می‌شوند که در صورت تماس با بدنه‌ی ماشین، می‌توانند باعث خوردگی و تغییر رنگ بدنه‌ی ماشین شوند.

۴.    تصادف

تصادف و ضربه به بدنه‌ی ماشین ممکن است باعث رنگ پریدگی شود. ضربه وارده به بدنه‌ی ماشین باعث تغییر در لایه‌های رنگی می‌شود که گاهی خود را به شکل رنگ پریدگی نشان می‌دهد. البته این موضوع زمانی اتفاق خواهد افتاد که ضربه وارده چندان زیاد نباشد.

۵.    مواد شیمیایی

مواد شیمیایی زیادی هستند که در صورت استفاده روی رنگ ماشین، می‌توانند باعث بروز مشکلات جدی شوند. به‌عنوان‌مثال، مواد شوینده قوی و نامناسب برای شستشوی بدنه‌ی ماشین می‌توانند با لایه‌های رنگی برخورد کرده و آنها را تحت‌تأثیر قرار داده و باعث تحریک پدیده‌ی رنگ پریدگی شوند. البته باید بدانید که اگر آستر رنگ خودرو باکیفیت باشد، میزان اثرگذاری این مواد ممکن است کم‌تر خواهد بود.

۶.    شستشوی نامناسب

شستشوی بدون رعایت روش درست و مواد شستشوی مناسب ممکن است باعث تغییر رنگ و شفافیت بدنه‌ی ماشین و در نهایت پدیده‌ی رنگ پریدگی شود. استفاده از مواد شوینده قوی و نامناسب، برخورد نامناسب با بدنه‌ی ماشین، استفاده از پارچه‌های خشن و دیگر موارد مشابه می‌توانند به‌عنوان یک علت رنگ پریدگی در نظر گرفته شوند.

۷.    آب‌وهوای برخی مناطق

آب‌وهوا در میزان ماندگار و دوام رنگ ماشین، تأثیر زیادی دارد. رطوبت بالا یا تابش نور خورشید می‌توانند باعث آسیب به رنگ شوند و در برخی مناطق شاهد هستیم که هر دو عامل با هم وجود دارند. برای مثال در مناطق جنوبی و نزدیک به دریا، هم درجه حرارت نور خورشید بیش‌تر است و هم میزان رطوبت بسیار بالاتر از دیگر مناطق کشور است.

۸.    کیفیت پایین رنگ

استفاده از رنگ‌های بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت می‌تواند در مدت کوتاهی مشکلات زیادی مانند رنگ پریدگی ماشین را به دنبال داشته باشد. با درنظرگرفتن این موضوع اگر به دنبال رنگ‌های ارزان‌تر هستید، به‌جای خرید رنگ بی‌کیفیت به سراغ رنگ‌های باکیفیت، اما کیلویی بروید. قیمت رنگ ماشین کیلویی بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

۹.    سن خودرو

با گذر زمان و سن خودرو، ممکن است رنگ و شفافیت بدنه‌ی ماشین تحت‌تأثیر قرار گیرد و مشکلاتی مانند رنگ پریدگی ماشین ایجاد شوند. این پدیده معمولاً به دلیل فرسایش و خرابی لایه‌های رنگی در بدنه‌ی ماشین است که می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل مختلفی مانند میزان رطوبت یا تابش نور خورشید، تسریع شود.

مشکل رنگ پریدگی ماشین | شرکت رنگ تهران

روش‌های رفع رنگ پریدگی ماشین

در اثر عوامل محیطی یا رسیدگی نامناسب مالکان، ممکن است مشکل رنگ پریدگی ماشین ایجاد شود. آیا در این شرایط دیگر راهی برای رفع این رنگ پریدگی وجود نخواهد داشت؟

خوشبختانه برای رفع این مشکل راه‌های وجود دارد که دو مورد از مهم‌ترینشان را در ادامه این مطلب بررسی خواهیم کرد:

تعویض رنگ خودرو:

گاهی ممکن است وسعت و میزان رنگ پریدگی زیاد باشد. در چنین شرایطی رفع این مشکل به‌واسطه روش‌های معمولی کار دشوار و پرهزینه‌ای خواهد بود. ازاین‌رو است که بیش‌تر متخصصان برای چنین شرایطی، تعویض رنگ را پیشنهاد می‌دهند.

البته باید در نظر داشته باشید که برای داشتن رنگ بدنه خوب، باید از رنگ‌های مناسب استفاده کنید که کیفیت و دوام بالایی داشته باشند. برای این منظور توصیه می‌کنیم به فروشگاه اینترنتی رنگ تهران مراجعه کنید. این فروشگاه تنوع خوبی از انواع رنگ‌ها و آستر‌های مناسب برای ماشین را به شما ارائه می‌دهد.

پولیش رنگ ماشین:

یکی دیگر از راه‌های رفع رنگ پریدگی ماشین استفاده از پولیش بدنه است. البته این کار تنها برای شرایطی که رنگ پریدگی خیلی عمیق و گسترده نباشد، مناسب خواهد بود. برای انجام آن هم کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بدنه و تمامی رنگ ماشین را طور کامل با مواد شوینده مناسب شستشو دهید.
  • هر گونه آلودگی مانند فضولات پرندگان را از روی سطح ماشین از بین ببرید.
  • از پاک‌کننده‌های مخصوص برای ازبین‌بردن آلودگی‌هایی که با شستشو هنوز هم وجود دارند، استفاده کنید.
  • با استفاده از مواد پولیش و دستمالی لطیف، پولیش را در بخش‌های رنگ‌پریده انجام دهید.
  • پس از اتمام کار و شفاف‌شدن رنگ خودرو، لازم است برای حفظ این حالت از محصولات محافظت‌کننده رنگ بدنه استفاده کنید.

برای جلوگیری از سوختن رنگ ماشین این مقاله رو مطالعه کنید.

برای جلوگیری از رنگ پریدگی چه‌کارهایی انجام دهیم؟

یکی از سؤالات رایج مالکان انواع خودروها این است که با استفاده از چه‌کارهایی می‌توانند از بروز رنگ پریدگی جلوگیری کنیم؟

برای این منظور هم راه‌های زیادی وجود دارد که اگر به‌درستی انجام شوند، ماشین شما برای سالیان دراز بدون رنگ پریدگی باقی خواهد ماند. در ادامه برخی از این روش‌های را مشاهده می‌کنید:

  • سعی کنید همواره خودرو خود را در محلی به‌دوراز نور خورشید و در جایی که سایه است، پارک کنید.
  • هنگامی که خودرو را برای مدت طولانی پارک می‌کنید، از یک روکش محافظ برای بدنه استفاده کنید. این روکش، رنگ را از تابش نور خورشید، رطوبت و سایر عوامل آسیب‌زننده محیطی دور می‌کند.
  • پس از پولیش رنگ بدنه خودرو خود، از محصولات محافظتی برای رنگ خودرو استفاده کنید. این محصولات باعث افزایش دوام و طول عمر رنگ بدنه ماشین خواهند شد.
  • به شستشو و تمیز نگه‌داشتن ماشین اهمیت بدهید و در مواقع کثیف‌شدن بدنه، به‌سرعت آن را تمیز کنید.
  • در صورت ریختن فضولات پرندگان روی رنگ بدنه، با استفاده از یک دستمال نرم و لطیف، به‌سرعت آلودگی را پاک کنید.

رفع رنگ پریدگی ماشین | شرکت رنگ تهران

آیا ماشین شما هم دچار رنگ پریدگی شده است؟

مشکل رنگ پریدگی ماشین این روزها برای مالکان زیادی ایجاد می‌شود و متأسفانه همه عوامل قابل‌کنترل نیستند. برای مثال بالارفتن سن رنگ خودرو یکی از دلایل اصلی رنگ پریدگی است که نمی‌تواند آن را متوقف کرد. بااین‌حال روش‌های زیادی برای رفع مشکلاتی رنگ ماشین وجود دارد.

حتی اگر بخشی از رنگ بدنه ریخته باشد هم می‌توانید با استفاده از یک بتونه خوب، آن را ترمیم کنید. قیمت بتونه فوری ماشین چندان زیادی نیست، اما رهاکردن بخشی از بدنه بدون رنگ می‌تواند باعث گسترش آسیب شود، پس بهتر است هر چه سریع‌تر از این بتونه برای رفع مشکل استفاده کنید.

خوشبختانه رنگ پریدگی ماشین شرایطی را ایجاد نمی‌کند که نیاز به بتونه باید و در بدترین حالت ممکن شما می‌تواند خودرو خود را دوباره رنگ کنید تا همه رنگ‌پریدگی‌ها به‌صورت یکجا از بین بروند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *