زرد شدن رنگ ماشین سفید | شرکت رنگ تهران

۷ دلیل زرد شدن رنگ ماشین سفید+راهکارهای رفع آن

یکی از رایج‌ترین مشکلات صاحبان خودروها، زرد شدن رنگ ماشین سفید است. بنابراین، باید ببینیم که چگونه می‌توانیم جلوی این اتفاق را بگیریم و در هنگام زرد شدن سقف ماشین و یا بدنه چطور باید مشکل را برطرف کنیم.

سفید یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در بین مالکان خودرو است. تقریباً از هر چهار ماشینی که در خیابان می‎بینیم، یکی از آن‌ها سفید رنگ است. با این حال، در مقایسه با سایر رنگ‌ها، ماشینی با رنگ سفید نیاز به مراقبت بیشتری دارد. بسیاری از مالکان خودروها از زرد شدن رنگ ماشین سفید گلایه می‌کنند. عوامل گوناگونی باعث زرد شدن سقف ماشین و یا بدنه‌ی آن می‌شود. به‌خاطر همین در این مقاله به‌سراغ عوامل این اتفاق و راهکارهای برطرف‌کردن آن رفته‌ایم.

دلایل آسیب رنگ ماشین چیست | شرکت رنگ تهران

دلایل آسیب رنگ ماشین چیست؟

همه‌ی افراد دوست دارند که ظاهر ماشینشان خوب به نظر برسد و رنگ ماشین یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی خودروها است. محافظت از سلامت رنگ بدنه‌ی ماشین نه‌تنها باعث جذابیت خودرو می‌شود بلکه از افت قیمت آن در هنگام فروش جلوگیری می‌کند. بنابراین، اطلاع از عواملی که به رنگ ماشین آسیب می‌زنند، به شما کمک می‌کند که به‌خوبی از ظاهر خودروی خود مراقبت کنید.

  • فضولات پرندگان: احتمالاً زمانی که ماشین خود را در محیط باز پارک کرده‌اید، با ریختن فضولات پرندگان روی ماشین مواجه شده‌اید. ممکن است گمان کنید که این فضله‌ها فقط باعث زشت‌شدن ظاهر ماشین می‌شوند اما باید بدانید که فضولات پرندگان به رنگ ماشین شما آسیب می‌زنند. بنابراین، برای جلوگیری از خوردگی رنگ خودرو، باید در اولین فرصت آن‌ها را تمیز کنید.
  • نور خورشید: رنگ ماشین هم درست مانند پوست بدن شما، زمانی که زیاد جلوی آفتاب قرار بگیرد، آسیب می‌بیند. در نتیجه، اگر به پارکینگ دسترسی ندارید، تا حد ممکن باید ماشین خود را در سایه پارک کنید.
  • شستشوی نامناسب: شستشوی بیش از حد خودرو می‌تواند به رنگ آن آسیب بزند. از سوی دیگر، دیر شستن ماشین هم یکی دیگر از عوامل آسیب‌زا است. ماشین شما به‌طور مداوم در معرض مواد گوناگونی مانند فضولات پرندگان و باران اسیدی قرار می‌گیرد و شستشوی آن با فاصله‌های زمانی مشخص، از خراب‌شدن رنگ خودرو جلوگیری می‌کند.
  • پاک‌کننده‌های بی‌کیفیت: محصولاتی که برای تمیزکردن ماشین به کار می‌روند، چه شوینده‌ها و چه دستمال‌ها، باید از جنس مرغوبی باشند. در صورت بی‌کیفیت بودن این موارد، ممکن است که رنگ ماشین شما آسیب ببیند.

دلایل زرد شدن رنگ ماشین سفید چیست؟

خیلی از رانندگان علاقه دارند که ماشین سفید رنگ بخرند. رنگ سفید جذابیت خاصی دارد اما حفظ زیبایی آن، به انتخاب رنگ محدود نمی‌شود. برای اینکه خودروی شما زیبایی خود را حفظ کند، باید از ظاهر آن مراقبت کنید. در این بین، ماشین سفید رنگ به مراقبت بیشتری نیاز دارد، چونکه عوامل مختلفی می‌توانند باعث زرد شدن رنگ ماشین سفید شوند. به‌خاطر همین، در این بخش به عوامل موثر بر زرد شدن سقف ماشین و بدنه‌ی آن می‌پردازیم تا آن‌ها را به‌خوبی بشناسید و از آسیب‌دیدن ماشین خود جلوگیری کنید.

آفتاب سوختگی رنگ ماشین

اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید بر روی ماشین اثر اکسید کننده دارد. زمانی که خودرو، برای مدتی طولانی در معرض آفتاب قرار بگیرد، پیوند مولکولی مواد تشکیل‌دهنده‌ی رنگ از بین رفته و اکسید می‌شود. در صورتی که این اتفاق ادامه پیدا کند، باعث زرد شدن رنگ ماشین سفید خواهد شد. نور خورشید منجر به دو نوع آفتاب‌سوختگی در ماشین شما می‌شود:

  1. آفتاب‌سوختگی سطحی: در اصطلاح فنی، برای این نوع از آفتاب‌سوختگی، می‌گویند که مات شده اما به شوره نرسیده است. بدنه‌ی ماشین شما از چند لایه رنگ پوشیده شده و در این نوع از آسیب، لایه‌ی سطحی آن آسیب دیده است. با این حال، اگر برای برطرف‌کردن آفتاب‌سوختگی سطحی اقدام نکنید، احتمالاً وضع بدتر خواهد شد و آسیب به لایه‌های پایین‌تر خواهد رسید.
  2. آفتاب‌سوختگی عمیق: در این نوع از آفتاب‌سوختگی، علاوه بر مات‌شدن، شوره‌هایی هم در رنگ خودرو دیده می‌شود. معمولاً در آفتاب‌سوختگی عمیق، آثار مخرب به‌طور کامل از بین نمی‌رود و تنها راه اصلاح، نقاشی خودرو است.

بهترین کار برای مراقبت، جلوگیری از سوختن رنگ ماشین است. در صورتی که ماشین شما هنوز آسیبی ندیده، باید آن را در پارکینگ و یا سایه پارک کنید تا از اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید در امان باشد.

عدم شستشوی ماشین برای مدتی طولانی

ماشین شما به‌طور مداوم در معرض مواد آسیب‌زا قرار می‌گیرد. باران اسیدی، مواد شوینده، برگ و صمغ درختان، فضولات پرندگان و … ممکن است که روی سطح خودرو بریزند. در صورتی که برای مدتی طولانی، آن را نشویید، این مواد با رنگ ماشین ترکیب شده و باعث زرد شدن سقف ماشین و یا بدنه‌ی آن می‌شوند. از سوی دیگر، باقی‌ماندن طولانی‌مدت گردوغبار هم ممکن است که به رنگ خودروی شما آسیب بزند. بنابراین، با شستشوی ماشین در فاصله‌های زمانی مشخص، از آسیب‌دیدن آن جلوگیری خواهید کرد.

زرد شدن نقاشی مجدد ماشین

در بسیاری از موارد، زرد شدن رنگ ماشین سفید، در بخش‌هایی دیده می‌شود که دوباره رنگ‌آمیزی شده‌اند. دلیل این اتفاق این است که رنگ‌های اصلی ماشین از کیفیت خوبی برخوردارند اما در قسمت رنگ‌آمیزی شده از رنگ باکیفیتی استفاده نشده است. اصولاً رنگ‌های نامرغوب، بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی هستند و به عوامل آسیب‌زا زودتر واکنش نشان می‌دهند. بنابراین، انتخاب گزینه‌ی مناسب برای نقاشی خودرو، مانند رنگ کحالی و رنگ تام به شما کمک می‌کند که از آسیب‌دیدن ظاهر ماشین خود جلوگیری کنید.

حرارت موتور ماشین

یکی دیگر از عواملی که باعث زرد شدن رنگ ماشین سفید می‌شود، گرمای موتور است. وقتی موتور داغ می‌شود، گازها و مواد شیمیایی گوناگونی را منتشر می‌کند. این مواد شیمیایی با رنگ ماشین واکنش می‌دهند و باعث زرد شدن آن می‌شوند. از سوی دیگر، خود حرارت موتور هم می‌تواند به رنگ ماشین آسیب بزند.

باریدن باران اسیدی بر روی ماشین

زمانی که دی اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن با رطوبت هوا واکنش می‌دهد، اسید سولفوریک و اسید نیتریک ایجاد می‌شود. در زمان بارندگی، این اسیدها با آب باران به زمین می‌ریزند و باران اسیدی را ایجاد می‌کنند. چنین بارانی، خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند باعث زرد شدن رنگ سقف و یا بدنه‌ی ماشین شما شود.

باقی ماندن فضولات پرندگان روی سطح خودرو

فضولات پرندگان خاصیتی اسیدی دارند و به رنگ ماشین شما آسیب می‌زنند. از سوی دیگر، این فضله‌ها، در صورت باقی‌ماندن روی سطح خودرو، می‌توانند آلودگی بیشتری را از محیط جذب کنند. همه‌ی این موارد، باعث آسیب‌دیدن رنگ و در نتیجه زرد شدن آن می‌شوند.

دود اگزوز خودرو

موادی که توسط اگزوز خودروها پخش می‌شوند، یکی دیگر از دلایل زرد شدن رنگ ماشین سفید است. دود اگزوز حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیای است. این مواد می‌توانند با رنگ خودرو واکنش دهند و به آن آسیب برسانند. بنابراین، یک اگزوز آسیب‌دیده که آلایندگی زیادی دارد و یا دود را به شکل نامناسبی پخش می‌کند، رنگ سفید ماشین شما را زرد خواهد کرد.

جلوگیری از زرد شدن رنگ خودرو | شرکت رنگ تهران

در صورت زرد شدن رنگ ماشین سفید چه اقداماتی باید انجام داد؟

با گذشت زمان، رنگ خودروی شما در معرض عوامل گوناگونی قرار گرفته و آسیب می‌بیند. یکی از رایج‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها زرد شدن سقف ماشین و بدنه‌ی آن است. هرکدام از عواملی که در بخش قبلی توضیح دادیم، می‌توانند چنین مشکلی را برای رنگ ماشین شما ایجاد کنند. خصوصاً اگر ماشین شما سفید رنگ باشد، بیشتر در معرض این آسیب‌ها قرار دارد. به‌خاطر همین، در این قسمت، به اقداماتی اشاره می‌کنیم که باید بعد از زرد شدن رنگ ماشین سفید انجام دهید.

گام اول؛ ماشین را بشویید

برای برطرف کردن زردی ماشین، ابتدا با شستشو شروع کنید. برای این کار، ماشین را به یک کارواش مطمئن ببرید و یا اینکه خودتان دست به کار شوید. بنابراین، از آب، صابون و مواد شوینده‌ی مناسب استفاده کنید. بهتر است که شیلنگ آبی که استفاده می‌کنید، دارای یک نازل باشد و فشار آب را زیادتر کند. بهتر است که ماشین را در زمانی که هوا خنک است، بشویید. در صورتی که هوا گرم باشد، پیش از ریختن آب، صابون خشک شده و به سطح ماشین می‌چسبد.

گام دوم؛ از واکس بدنه خودرو استفاده کنید

واکس‌ها به‌خوبی می‌توانند لکه‌های باقی‌مانده را از بین ببرند. برای واکس زدن بدنه، بهتر است که طبق دستورالعمل ذکر شده روی خود واکس، این کار را انجام دهید. واکس را با یک فوم یا حوله‌ی نرم، روی سطح ماشین پخش کنید. اثر پاک‌کنندگی اکثر واکس‌های خودرو، در زیر نور خورشید، کم می‌شود. پس، بهتر است که در سایه خودرو را واکس بزنید.

گام سوم، رنگ ماشین را بازسازی کنید

در نهایت، نوبت به رفع آسیب‌دیدگی ماشین می‌رسد. انتخاب اقدام مناسب در این مرحله، بستگی به شدت آسیب‌دیدگر دارد. بنابراین، در صورت زرد شدن رنگ ماشین سفید، باید یکی از اقدامات زیر را در این مرحله انجام دهید.

پولیش دستی در آسیب ‌دیدگی سطحی

برای پولیش دستی، می‌توانید ماشین را پیش متخصص ببرید و یا اینکه خودتان اقدام کنید. اگر برای پولیش کردن ماشین وقت بگذارید، ظاهر خودروی شما دوباره نو خواهد شد. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با یک حوله‌ی نرم محل مورد نظر را کاملاً خشک کنید.
  2. پولیش را در آن منطقه بمالید و حوله را به‌صورت دایره‌ای حرکت دهید.
  3. در نهایت، سطح را پاک کنید. زمانی که آن منطقه کاملاً براق شد، کار شما تمام شده است.

پولیش ماشینی در آسیب دیدگی سطحی

یکی دیگر از راه‌های بازسازی بدنه‌ی خودرو، استفاده از ماشین پولیش است. اصولاً از این ماشین در مراکز مخصوص نقاشی خودرو استفاده می‌شود. بنابراین، در صورت زرد شدن رنگ ماشین سفید، می‌توانید به این مراکز مراجعه کنید. ماشین پولیش، آسیب‌دیدگی سطحی را به‌خوبی برطرف کرده و ظاهر ماشین شما را بازسازی می‌کند.

نقاشی ماشین در آسیب‌دیدگی عمیق

گفتیم که اگر مراقب رنگ ماشین خود نباشید، ممکن است که آسیب‎‌دیدگی به لایه‌های عمیق‌تر برسد. این نوع از آسیب‌دیدگی بسیار خطرناک است و در بلندمدت باعث خوردگی بدنه و ایرادات ساختاری می‌شود. بنابراین، در صورتی که زرد شدن سقف ماشین و یا بدنه عمیق باشد، باید به بهترین مرکز نقاشی خودرو مراجعه کرده و قسمت آسیب‌دیده را بازسازی کنید.

برندهای ارائه کننده رنگ سفید | شرکت رنگ تهران

بهترین برندهای ارائه کننده رنگ سفید خودرو کدامند؟

دیدیم که برای از بین بردن آسیب‌دیدگی عمیق، باید از گزینه‌ی نقاشی خودرو استفاده کنید. از آنجایی که رنگ‌های بی‌کیفیت، بیشتر در معرض خراب‌شدن قرار دارند، در هنگام زرد شدن رنگ سفید ماشین، باید از رنگی مرغوب استفاده کنید. به‌خاطر همین، در این بخش، بهترین برندهای ارائه‌کننده‌ی رنگ ماشین را معرفی می‌کنیم.

رنگ کحالی

یکی از بهترین برندهای ایرانی رنگ خودرو، رنگ کحالی است. این رنگ، پوششی مقاوم را روی بدنه‌ی ماشین شما ایجاد می‌کند و ظاهری زیبا و جذاب به آن می‌بخشد. مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ کحالی عبارت است از:

  • مقاومت در برابر نور خورشید
  • ثبات رنگ و کدر نشدن
  • چسبندگی و مقاومت بالا
  • انعطاف‌پذیری
  • براق بودن

رنگ تام

رنگ تام یکی از باسابقه‌ترین برندهای داخلی رنگ است و کیفیت بسیار بالایی را ارائه می‌کند. رنگ تام دوام بالایی دارد و بعضی از ویژگی‌های دیگر آن شامل موارد زیر است:

  • چسبندگی بالا
  • انعطاف‌پذیری
  • امکان استفاده برای سطوح فلزی و چوبی
  • دوام و ثبات

رنگ آرکو

آرکو اولین برند ایرانی تولید‌کننده‌ی رنگ ماشین است. این رنگ با بهترین مواد اولیه و زیر نظر بهترین متخصصان تولید شده و دارای استانداردهای اروپایی است. کیفیت خوب رنگ آرکو باعث شده است که به کشورهایی مانند ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه و گرجستان هم صادر شود.

رنگ نوژن

یکی دیگر از بهترین برندهای تولیدکننده‌ی رنگ ماشین در ایران، نوژن است. این برند از سال ۱۳۶۷ فعالیت می‌کند و یکی از باسابقه‌ترین ارائه‌کنندگان رنگ خودرو محسوب می‌شود. رنگ نوژن، به‌خاطر کیفیتی که ارائه کرده، یکی از محبوب‌ترین برندهای رنگ ماشین است.

آفتاب سوختگی رنگ ماشین | شرکت رنگ تهران

سخن پایانی

اگر شما هم ماشین سفید رنگی دارید، باید خیلی مراقب ظاهر آن باشید. زرد شدن رنگ ماشین سفید بیشتر از رنگ‌های دیگر اتفاق می‌افتد و بهترین اقدام، پیشگیری از زرد شدن رنگ سقف و یا بدنه‌ی آن است. در صورتی که عوامل آسیب‌زایی را که گفتیم بشناسید و از آن‌ها دوری کنید، ظاهر و رنگ ماشین شما همیشه نو می‌ماند. با این حال، اگر آسیب‌دیدگی، آفتاب‌سوختگی، زرد شدن و … را در بدنه‌ی خودروی خود دیدید، با استفاده از اقداماتی که گفتیم، می‌توانید آن را دوباره به حالت اولیه‌ی خود برگردانید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *